Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

27 januari - Holocaust Memorial Day


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Een op de vijf jongeren in Duitsland heeft geen idee dat Auschwitz ooit een vernietigingskamp was. Dat blijkt uit een opiniepeiling die onlangs door het Duitse tijdschrift Stern is uitgevoerd.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim duizend jongeren tussen de 18 en 29 jaar. Daarvan bleek 21 procent niet de betekenis van Auschwitz te kennen. Ongeveer een op drie ondervraagde jongeren kon ook geen antwoord geven op de vraag waar Auschwitz precies lag.

Daarnaast werden er ook 30-plussers ondervraagd. Die bleken beter op de hoogte te zijn. Ongeveer 95 procent van hen kent de betekenis van Auschwitz.

Uit het onderzoek bleek verder dat ongeveer vier op de tien Duitsers een streep wil zetten onder het naziverleden.

Holocaust Memorial Day

Vrijdag worden op veel plekken herdenkingen gehouden. Dit omdat het dan 27 januari is en op die dag in 1945 werd vernietigingskamp Auschwitz door Russische troepen bevrijd. Kofi Annan, toenmalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties, riep de dag in 2005 daarom uit tot een internationale herdenkingsdag: Holocaust Memorial Day.

Het in Polen gelegen voormalige vernietigingskamp werd van 1940 tot de bevrijding door het Rode Leger in januari 1945 door de nazi's gebruikt. In totaal werden tijdens de oorlog meer dan 1,5 miljoen mensen naar het kamp gedeporteerd. In het kamp werden zeker 1,1 miljoen mensen gedood, het merendeel Joden.

bron

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

achtergrondinformatie en programma zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat treurig dat die jeugd niet weet wat hun eigen volk gedaan heeft. Die moeten maar eens met z'n allen naar de Holocaust expositie in het Imperial War Museum in Londen (ben ik in oktober geweest), dan worden ze wel met hun neus op de nare feiten gedrukt. Vind niet dat zulke gruwelijkheden vergeten moeten worden, en al helemaal niet ontkend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diep treurig. Zo treurig dat ik hoop dat er een kop gaat rollen, namelijk die van de minister van onderwijs in Duitsland. Er iets mis met het onderwijs in Duitsland. Dat mag je nu wel concluderen.

Als ik zoiets lees word ik niet goed en schrik ik mij te pletter!!

Groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoe zou het met de kennis van de Nederlandse jeugd zijn?

Visser

Ja, dat kan je je ook afvragen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kleine toevoeging aan het voorgaande.

Dit is een artikel van BN DeStem;

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

en van nu.nl een paar dagen geleden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tien jaar geleden (ik was toen vijftig) ging ik mee met een groepsreis. Ik was de oudste van het gezelschap. De reis vond plaats begin mei en het thema 4-5 mei kwam langs en of je na al die jaren de oorlog en de daar opvolgende bevrijding nog wel moest herdenken en vieren. De drie plusminus vijf-en-twintig-jarigen in de groep wisten letterlijk niets over de oorlog en probeerden zoveel mogelijk boeken te lezen en films te zien over dit onderwerp. Op school had men het nooit over dit onderwerp gehad! Op de vraag van deze jongeren of ik graag naar oorlogsfilms keek heb ik toen geantwoord dat ik er al genoeg had gezien, daar moest een echtpaar, allebei ongeveer 45 jaar oud toen een beetje om grinniken. Maar laat ik eerlijk zijn, de meeste verhalen over de oorlog hoorde ik toch van mijn ouders ( geboren in 1923 en 1924) en van die ene leraar op de mulo die leraar Duits was. Van de leraar geschiedenis op de mulo hoorde ik niet veel over de oorlog. Ook hier zal een leeftijdsverschil hebben meegespeeld. De leraar Duits zat vlak voor zijn pensioen en de leraar geschiedenis kwam net van de kweekschool (zoals dat toen heette)

Dus niet alleen in Duitsland maar ook in Nederland is het slecht gesteld met de kennis over de oorlog!

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...