Member Group Maikel Galama Posted January 12, 2012 Member Group Share Posted January 12, 2012 Hoi allemaal, weet iemand in welk jaar Geeske Gerhardus ter Haar geboren is ? Zij is de echtgenote van Cornelius Meenen van Hettinga. In de Ortssippenbücher van o.a. Engerhafe staat het jaar 1837 en ook op de site: Please login or register to see this link. Zie hieronder een fragment. Op de grafsteen te Larrelt staat een geboortejaar van 1836, de dag 25 mei is in alle gevallen gelijk. Tot slot, kom je toevallig aanvullingen tegen op onderstaand fragment dan is dat vanzelfsprend ook welkom. Hun zoon hieronder is een geadopteerde zoon. Zijn ouders zijn Brechter Harm Brechters en Janneke Gerhardus ter Haar ! Groetjes, Maikel VIIb. KORNELIUS MEENEN VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 25 sept. 1836, Landeigenaar, begr. Larrelt Oostfriesland 27 april 1896, tr. Engerhafe Oostfriesland 15 april 1860 GEESKE GERHARDUS TER HAAR, geb. Klein-Heikeland Oostfriesland 26 mei 1837, Overleden Larrelt Oostfriesland 22 juni 1918, dr. van GERARDUS NEELEN en CATHARINA MARIA KIRCHHOFF MEINEN. Uit dit huwelijk: VIIIb. KLAAS GERHARDUS BRECHTERS VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 26 maart 1860, Overleden ald. 15 jan. 1910, tr. Larrelt Oostfriesland 25 sept. 1897 TRIENTJE JANSSEN, geb. Emden Oostfriesland 12 aug. 1875, Overleden Larrelt Oostfriesland 17 april 1949. Uit dit huwelijk: 1. TRIENTJE GRIETJE BRECHTERS VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 14 juli 1898. 2. GEESKE KATRINA BRECHTERS VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 18 okt. 1899. 3. CORNELIUS MEENE BRECHTERS VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 7 aug. 1901, Overleden Wybelsummer Hammrich Oostfriesland 7 dec. 1982, tr. 22 april 1925 META HEERSINA ULFERTS, geb. Twixlum Oostfriesland 6 jan. 1896, Overleden Emden Oostfriesland 19 okt. 1965, dr. van NITTERT HAYEN en HEERSINA EDDEN FLEETJER. 4. JANNEKE CATHARINA MARIA BRECHTERS VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 29 maart 1903. 5. JACOB ROELF JANSSEN BRECHTERS VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 2 okt. 1904. 6. BRECHTER HARMS BRECHTERS VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 19 juni 1906, Overleden ald. 12 dec. 1906. 7. BRECHTER HARMS BRECHTERS VAN HETTINGA, geb. Larrelt Oostfriesland 1 nov. 1907. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 12, 2012 Member Group Share Posted January 12, 2012 Hallo Maikel, De gegevens die je toont, incl. de referentie, zijn een minstens 5 jaar oude copie van gegevens ontleend aan mijn site. Please login or register to see this link. Deze tak van de Van Hettinga's komt door huwelijk van de grootvader van Kornelius Meenen voor in de parenteel van de Van Dijkum's. Gerhardus Neelen ter Haar woonde op Klein Heikeland. De dopen van zijn kinderen staan vermeld in het OSB van Suurhusen (2008) nr. 527. Geeske is geboren op 26 mei 1837 op Klein Heikeland en gedoopt op 19 juni 1837 te Suurhusen. Ik vermoed dat de inscriptie op de grafsteen een fout is. Definitief uitsluitsel geeft natuurlijk alleen het KB Suurhusen, waarvan de fiches aanwezig zijn bij het CBG. Als je een foto van de grafzerk hebt zou ik het op prijs stellen als je die mij kunt toesturen. Klaas Gerhardus trouwt Trientje Janssen op 25 sept. 1897 te Emden (en niet te Larrelt, Stammfolge der Familie Ohling). Hij was eerder getrouwd op 2 nov. 1894 te Upleward met Geeske Johannes Herlyn (* 28-7-1869 Upleward, + 6-1-1895 Larrelt, [] 11-1-1895 Larrelt). Met vriendelijkje groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 12, 2012 Author Member Group Share Posted January 12, 2012 Hoi Chris, ik ga eerst even eten koken omdat ik honger krijg...... Daarna ga ik je bijdrage verder bekijken. Hier is alvast de link naar de grafstenen: Please login or register to see this link. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 12, 2012 Author Member Group Share Posted January 12, 2012 Hoi Chris, mooie site (op één vervelend piepje na Please login or register to see this image. /emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">)..... Het eerste huwelijk van Klaas Gerhardus had ik ook nog niet ! Nog even iets anders, hoe kom jij aan: I JARICH HETTINGA is geboren na 1602 in Kollum, zoon van [waarschijnlijk] SYBRANT HETTINGA en [waarschijnlijk] AUCK RUURDSDR. Notitie bij de geboorte van JARICH: in 1627 bij voogdijschap jonger dan 25 jaar Notitie bij JARICH: Ook Hittinga Mogelijk te Siegelsum woonachtig ’Speck Register Marienhafe’, Jarch Hettinga von Schwanenborchs, 1635, Ref. im Nachlaß von W. Itzen Möglicherweise wurde Jarch Hettinga in 1650 Bürger in Emden (noch nachsehen). JARICH trouwde met SOTIE CRUMMINGA. Notitie bij het huwelijk van JARICH en SOTIE: ’Siegelsum im Brookmerland und seine zwei adlig freien Herde’, Ostfriesischer Kurier/Beilage Heim und Herd Nr. 10/1999, Gretje Schreiber SOTIE is een dochter van SCIPIO CRUMMINGA en ELISABETH RAUTENBORCH. Kind van JARICH en SOTIE: [waarschijnlijk] TIARCK HETTINGA, geboren omstreeks 1625. Volgt II. In het in 2010 verschenen Hettinga boek komen we met hetzelfde idee, n.l. dat Jarich Hettinga is geboren in Kollum en een zoon is van Sybrand Minnes van Hettinga en Auck Riurdts Het keiharde bewijs ontbreekt echter nog maar als we dat vinden dan kunnen we deze Duitse tak aan de adelijke familie van Hettinga koppelen ! Misschien moeten we gericht onderzoek doen -of laten doen-. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 12, 2012 Member Group Share Posted January 12, 2012 Hallo Maikel, Bedankt voor de foto's. Ivm. privacy stuur ik je gegevens van klein- en achterkleinkinderen van Klaas Gerhardus per prive mail toe. Op de vermoedelijke oorsprong van de Oostfriese tak van de Van Hettinga's kom ik nog terug. Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 13, 2012 Member Group Share Posted January 13, 2012 Hallo Maikel, Het verhaal over de mogelijke afkomst van de Oostfriese Van Hettinga's op mijn site is gebaseerd op een correpondentie met Frau Hilda Bruns uit Canum. Zij leverde mij de harde gegevens maar de interpretatie is van mijn hand. Minne Hettinga en zijn kinderen bij zijn tweede vrouw Tjatje Folmpts komen in de Kopfschatzung Wiegboldsbur van 1719 voor. Het KB Wiegboldsbur begint pas in 1726. Deze Minne heeft via zijn kinderen een bewezen link met latere Van Hettinga's. Eén van de twee zonen van Minne heeft de niet alledaagse verlatijnste naam Scipio. Bekend is verder dat een Jarich Hettinga getrouwd was met Sotie Crumminga, dochter van Scipio Crumminga en Elisabeth Rautenborgh. De Crumminga's zijn een oud Oostfries adellijk geslacht. De aanname is dat deze Jarich afkomstig is uit het oude Westfriese adellijke geslacht Van Hettinga. De zoon van Minne, Scipio, zou op een link met Jarich Hettinga kunnen duiden. Het probleem is de ontbrekende schakel(s) tussen Jarich en Minne te vinden. Op mijn site heb ik gekozen voor Tjarck Hettinga, die met 1 kind ouder dan 12 jaar vermeld wordt in de Steuerliste Siegelsum van 1663. Dit ene kind zou Minne kunnen zijn, die dan voor 1651 geboren moet zijn. Wat tegen Tjarck pleit is dat hij in tegenstelling tot Jarich en Minne tamelijk onbemiddeld is. Hij betaalt volgens de Steuerliste Siegelsum van 1672 slechts 0.20.5 waarbij de hoofdeenheid Reichtaler is. Een andere mogelijkheid is een nog onbekende NN Hettinga, waarvan de naam misschien Scipio is. In dat geval wordt de naam Scipio van grootvader op kleinzoon binnen vier generaties 2 maal doorgegeven. De andere zoon van Minne is vernoemd naar de vader van moederszijde, Folpent. Dus een mogelijke mannelijke afstammingslijn is: Jarich Tjarck Minne Scipio of Jarich Scipio? Minne Scipio In beide gevallen blijft de link tussen Minne en Jarich zeer speculatief. Volgens de Steuerlisten zijn de Van Hettinga's van Siegelsum bij Marienhafe naar Wiegboldsbur vertrokken. Het artikel 'Siegelsum im Brookmerland und seine zwei adlig freien Herde', Ostfriesischer Kurier/Beilage Heim und Herd Nr. 10/1999, Gretje Schreiber, stuur ik je per prive mail toe. Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 13, 2012 Author Member Group Share Posted January 13, 2012 Hoi Chris, ik had je verhaal vanmorgen al gelezen en ook je privé-mail reeds gezien maar nog niet gereageerd. Ik was van plan om te reageren maar er kwam steeds iets tussen en morgen is er een Hettinga vergadering die ik moest voorbereiden. Maar hoe dan ook, voor alles heel erg bedankt. Volgende week ga ik mijn achterstallige materiaal betreffende Oost-Friesland verwerken (in de hoop dat er dan niets tussenkomt Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">). We komen elkaar vast nog vaak tegen, hier op dit forum of elders. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 17, 2012 Author Member Group Share Posted January 17, 2012 Hoi allemaal, ik kan onderstaande personen nog niet allemaal thuisbrengen, jullie wel ? Met de ''Arent mensen'' heb ik met name nog wat moeite. De overlijdensgegevens komen uit ''das Kirchenbuch Wiegboldsbur'' dat in 1726 begint. 1) Minne Hettings †07-03-1730 2) Arent Tiemens †31-07-1754 3) Tiemen Arents †15-11-1759 4) Tatje Folmpts †04-04-1748 5) Scipio Hettings †12-02-1744 6) Antje Arents †19-04-1743 7) Trientje Arents †02-05-1742 8) Anna Catharina Minnen †07-01-1740 9) Jan Arents †13-02-1730 Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 17, 2012 Member Group Share Posted January 17, 2012 Hallo Maikel, Het onderstaande boek (te bestellen via de Upstalsboom-Gesellschaft te Aurich) is een belangrijk hulpmiddel voor familieonderzoek in Oost Friesland. Erhard Schulte Kopfschatzung 1719 1999, Heft 14, 527 Seiten ISBN 3-934508-01-4 € 40,00 Daarin staat onder Wiegboldsbur: Die Nahmen der Eigenerbten so einen vollen Herd Gastland haben oder besitzen sambt ihren angehörigen sind: 2. Minne Hettinga, Frau Tiatje Folmpts, 4 Kinder Anna Catharina Hettinga, Folmpt Hettinga, Reitje Hettinga, Scipio Hettinga 3. Arent Thiemens, Frau Gerdrut Janßen, 4 Kinder Thieme Arents, Jan Arents, Eecke Arents, Hemke Arents Eecke Arents trouwde 6-5-1729 te Wiegboldsbur Folpent Minnen Hettinga. De familie van Arent Thiemens wordt vermeld in OSB Victorbur (3915). De rest kun je op mijn site vinden. Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 18, 2012 Member Group Share Posted January 18, 2012 Hallo Maikel, Een correctie op mijn vorige bericht: De familie van Eecke Arents en Folpent Minnen Hettinga wordt vermeld in OSB Victorbur (3915). Ook gekeken naar de doop van Geeske Gerhardus ter Haar in het KB Suurhusen: "[1837] Am Freitage den 26 Mai des Morgens zwisschen 7 und 8 Uhr ist dem Haußmann Gerhardus Neelen ter Haar von seiner Ehefrau Catharina Maria Kirchhoff ein Tochter das eilfte Kind gebohren auf Kleine Heikeland geboren (dubbel!), und ist alhier in der Pastorie den 19 Juni bei der heiligen Taufe genannt worden Geeske Gerhardus ter Haar". Bij het vervangen van de originele vervallen grafzerk door de huidige is vermoedelijk de fout in het geboortejaar gemaakt. Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 18, 2012 Author Member Group Share Posted January 18, 2012 Hoi Chris, de ''Arent mensen'' zijn als ik het goed begrijp helemaal geen Hettinga's, Arent Tiemens was de schoonvader van Folpent Minnen Hettinga en de andere ''Arent mensen'' zijn de kinderen van deze Arent Tiemens. Antje nr. 6 en Trientje Arents nr. 7 worden niet vermeld in het Kopfschatzungsbuch, zijn ze dus geen kinderen van deze Arent Tiemens ? Het Kopfschatzungsbuch van 1757 heb ik al wel maar daar komen weinig Hettinga's in voor, althans, ik heb ze nog niet gevonden. Bedankt voor het antwoord dat je hebt gegeven en ook bedankt dat je nog even naar Geeske Gerhardus ter Haar hebt gekeken. Voor mij is die vraag nu definitief en betrouwbaar opgelost ! Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 18, 2012 Member Group Share Posted January 18, 2012 Hallo Maikel, Of Antje Arents en Trientje Arents kinderen zijn van Arent Thiemens is met de huidige gegevens niet met volle zekerheid te zeggen. In de Kopfschatzung 1719 komen alleen kinderen ouder dan 12 jaar voor. Het is dus mogelijk dat Antje en Trientje in of na 1707 geboren zijn. Zo komt Teelke Minnen Hettinga ook niet voor in de Kopfschatzung 1719. Bij het overlijden van Teelke in 1779 te Wiegboldsbur wordt vermeld dat zij in het 73e levensjaar is, maw. 72 jaar oud en dus terugegrekend geboren in 1706/1707. Maar leeftijden bij overlijden zijn notoir onbetrouwbaar. Antje en Trientje overlijden in 1743 en 1742 en zijn dus maximaal 36 en 35 jaar oud, en waarschijnlijk getrouwd en met kinderen. Aan de hand van de vernoemingen van hun kinderen kunnen de ouders van Antje en Trientje mogelijk met meer zekerheid aannemelijk gemaakt worden. In het register van de Kopfschatzung Wiegboldsbur 1719 komen slechts 37 huishoudens voor, waarvan slechts één met Arent als naam van het gezinshoofd. Dus vooralsnog is het wel waarschijnlijk dat Antje en Trientje kinderen zijn van Arent Thiemens. Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 19, 2012 Author Member Group Share Posted January 19, 2012 Hoi Chris, wederom bedankt, het wordt mij steeds duidelijker ! Ook dat de nazaten van Arent Tiemens die zich ''van Hettinga'' noemen waarschijnlijk niet gekoppeld kunnen worden aan de ''Minne Hettings'' nazaten. Of zie ik dat verkeerd ? Hoe dan ook, ik heb nog heel wat te leren over onderzoek in Duitsland. De volgende stap is in ieder geval het verder verwerken van het materiaal dat nog ''op de stapel'' ligt. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 19, 2012 Member Group Share Posted January 19, 2012 Hallo Maikel, Of je dat verkeerd ziet kan ik niet beoordelen omdat je niet aangeeft wie die nazaten (met naar ik veronderstel het patroniem Arends) zijn die zich "Van Hettinga" noemen. Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 19, 2012 Author Member Group Share Posted January 19, 2012 Hoi Chris, onderstaande Frerich bijvoorbeeld. Hij is een zoon van Lubbert Tiemens en Anna Catharina Frederiks. En die is weer een zoon van Tieman Arends en Grietje Lubberts. Toch ? Groetjes, Maikel Frerich Lübberts van Hettinga, landgebräucher en landwirt, is geboren in 1780, overleden op 30 juni 1839 te Woltzeten. Frerich werd 59 jaar. Frerich trouwt te Freepsum (1) met Grietje Rötgers. Grietje is geboren rond 1781, overleden in 1809. Grietje werd ongeveer 28 jaar. Frerich trouwt rond 1812 (2) met Aaltje Freerichs Weers. Aaltje is geboren in 1787, overleden op 13 december 1851 te Woltzeten. Aaltje werd 64 jaar. Ov.langwierige Krankheit. Van Frerich en Aaltje zijn drie kinderen bekend: 1 Jann Thiemen Frerichs van Hettinga is geboren op 18 januari 1813 te Kloster Blauhaus, gedoopt te Woquard. 2 Weert Frerichs van Hettinga is geboren op 7 januari 1816 te Kloster Blauhaus Woltzeten, overleden op 26 april 1821 te Kloster Blauhaus. Weert werd 5 jaar. In eene sloot bij huis verdronken. 3 Lübbert Frerichs van Hettinga, zoon van Frerich Lübberts van Hettinga (I) en Aaltje Freerichs Weers, wonende te Kloster Blauhaus, is gedoopt op 26 december 1820 te Kloster Blauhaus Woltzeten, overleden op 4 juni 1878 te Pewsum, begraven te Woltzeten. Lübbert werd 57 jaar. Lübbert trouwt op 24 november 1867 te Woltzeten met Aaltje Metjes Bohlsen. Aaltje is geboren op 14 december 1842 te Wiegboldsbur. Bron: Jan Rein Hettinga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 19, 2012 Member Group Share Posted January 19, 2012 Hallo Maikel, Ik moet voorlopig passen op je vraag naar de oorsprong van Frerich. Frerich komt voor in het OSB Woltzeten dat in mijn bezit is. In het OSB Woltzeten wordt voor de ouders van Frerich verwezen naar het OSB Woquard dat aanwezig is bij het CBG. Of Tieman Arends een zoon is van Arent Thiemens, genoemd in Wiegboldsbur, kan ik op dit moment helemaal niet beoordelen. Qua tijd en generatie zou het kunnen. Frerich Lübberts van Hettinga, OSB Woquard 553 Aaltje Freerichs Weers van Hettinga, OSB Woquard 242 Frerich heeft een broer: Tiemen Arends Lubberts van Hettinga, OSB Woquard 553 Bij de kinderen van Frerich heb ik nog 2 kleine aanvullingen: Jann Thiemen Frerichs van Hettinga, + 14-2-1813 Kloster Blauhaus (Woltzeten) Lübbert Frerichs van Hettinga, * 20-12-1820 Kloster Blauhaus (Woltzeten) Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 20, 2012 Author Member Group Share Posted January 20, 2012 Hoi Chris, komt tijd komt raad. Ik pas ook even. Zodra ik aanvullingen heb dan laat ik het wel via dit forum weten. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 20, 2012 Member Group Share Posted January 20, 2012 Hallo Maikel, Omdat ik vanmiddag toch op het CBG moest zijn heb ik het OSB Woquard geraadpeegd. Het OSB Woquard dat in het CBG aanwezig is dateert van 1939. In 2005 heeft Folkert Köster in eigen beheer het OFB (Ortsfamilienbuch) Woquard met aanvullingen opnieuw uitgegeven. Het CBG heeft hiervan geen exemplaar. OSB Woquard 553: Lübbert Tiemens, Hausmann und Pächter auf Blauhaus oo Anna Catharina Frerichs 1. Tatje Lübbers Hettinga, * ± 1772, + 26-4-1809 Woquard, oo 16-12-1796 Woquard, Mentje Tönjes, Hausmann, * 23-7-1764 Woquard, + 2-10-1826 Woquard (7 kinderen, OSB Woquard 567) 2. Arend Tiemens, * 30-11-1782 Blauhaus 3. Frerich Weerts Lübberts Hettinga, Hausmann in Kloster Blauhaus, oo Aaltje Weerts (2 kinderen OSB Woquard 242, alle 3 kinderen OSB Woltzeten 221) Bij de in het OSB Woltzteten 225 vermelde Tiemen Arends Lubberts van Hettinga wordt met een vraagteken verwezen naar OSB Woquard 553. Hiermee zal vermoedelijk het tweede kind Arend Tiemens bedoeld zijn. Mogelijk is in het OSB Woquard of in het KB Woquard voornaam en patroniem met elkaar verwisseld. Gelet op het berekende geboortejaar 1774 moet hij een broer zijn van Frerich (Weerts) Lübberts Hettinga. In het OSB Woquard worden de ouders van Lübbert Tiemens niet vermeld. Het lijkt erop dat de naam Hettinga pas voorkomt bij de kinderen van Lübbert Tiemens. Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 24, 2012 Member Group Share Posted January 24, 2012 Hallo Maikel, Dankzij Frau Hilda Bruns weet ik nu ook waarom de kinderen van Lübbert Tiemens en Anna Catharina Frerichs de naam Hettinga voeren. Deze naam is via de moederlijke lijn doorgegeven. Anna Catharina Frerichs was de dochter van Frerck Wayerts gehuwd op 18-4-1738 te Wiegboldsbur met de weduwe Teelke Minnen Hettinga, eerder gehuwd op 25-5-1735 te Wiegboldsbur met Bewe Wayerts. Teelke Minnen is de dochter van stamvader Minne Hettinga. Anna Catharina Frerichs is vernoemd naar haar in 1740 overleden tante Anna Catharina Minnen, een zus van moeder Teelke Minnen. Met vriendelijke groet, Chris van Dijkum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted January 26, 2012 Author Member Group Share Posted January 26, 2012 Hoi Chris, op eigen gelegenheid was ik er vast niet uitgekomen...... Heel erg bedankt, ik moest even heel goed lezen en nadenken maar het is me nu duidelijk. Er zullen nog heel wat van dit soort hobbels (vrouwelijke lijn, aangenomen kinderen e.d.) genomen moeten worden. Maar al doende leren we ! Ook van Gerhard Fischer uit Aurich heb ik veel documenten gekregen, o.a. van Woquard. Vermoedelijk kom ik daar nog veel aanvullingen tegen. Je hoort vast nog van me. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts