Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Waar komt de familie Mokcaarts vandaan?


Gast Masje II

Recommended Posts

Geachte forum,

Al meer dan 12 jaar ben ik bezig met een historisch/genealogisch onderzoek betreffende Henricus Josephus Johannes Mokcaarts. Het is echter een beetje (te veel) uit de hand gelopen onderzoek geworden. Maar wel een uitdaging om van een doodgewone Nederlandse burger zijn gehele levensloop te achterhalen. Gelukkig heeft hij door geheel Nederland heel veel informatie achtergelaten, al is het niet altijd fraai te noemen.

Weet echter niet waar deze familie vandaan komt. Naar mijn veronderstelling uit België (Vlaanderen) waar ik deze familie als Mokcaerts in de 17de en 18de eeuw terug vind.

De oudste gegevens in Haarlem heb ik het volgende:

Mokcaarts, Hendrik Josephus (grootvader), geboren Haarlem 19 maart 1771; overleden Haarlem 18 januari 1840; huwde Femmetje Oosthuizen, geboren Zwolle ongeveer december 1767 (dochter van Jacob Oosthuizen en Janina Grooten); overleden Haarlem 16 april 1854

Overlijden van Hendrik Josephus Mokcaarts

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Indien deze familie Mokcaarts uit Vlaanderen afkomstig zou zijn, wanneer heeft deze familie zich in Haarlem gevestigd? Wie kan mij daarmee een verlossende antwoord geven?

Bij voorbaat hartelijk dank.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

hallo Masje II,

Ken je deze gegevens,  via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

HAARLEMSE BRABANDERS

6-2-1746 Jacobus Mockaart wedr v. Haarlem x Lena van den Bogaart j.d. v. de Meijerij

5-12-1748 Henrik Mockaart wedr v. Haarlem x Catharina Schenkers j.d. v. de Meijerij

Er zijn meer publicaties, daarin kom ik de naam echter niet tegen. Wel nog een inleiding op het fenomeen, hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jacqueline,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik ken deze publicatie en heb ook een vermoede dat Henrik Mockaart misschien wel een aanknopingspunt zou kunnen zijn. Aangezien de Haarlemse familie Mokcaarts NG zijn, zou het ook kunnen dat deze familie al heel lang in Haarlem woonachtig is. Jacobus zou een broer van Henrik kunnen zijn.

Deze vraag heeft niet zozeer belang voor mijn onderzoek over de levensloop van Henricus Josephus Johannes Mokcaarts, maar het zou wel een leuke aanvulling zijn. Zie de site hier onder vermeld.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Masje,

Is er reeds gekeken in de gezinskaarten van Haarlem van voor 1840? Mogelijk dat daarop wat vermeld staat.

Mocht ik iets tegenkomen dan zal ik het laten weten

Groet Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Spijkerboer,

Hartelijk dank voor je reactie

Heb wel de bevolkingsregisters bekeken, maar geen gezinskaarten van voor 1840.

Eventueel ook de doop van Hendrik Josephus Mokcaarts, geboren/gedoopt Haarlem 19 maart 1771.

Bij zijn overlijden in 1840 staan zijn ouders niet vermeld wel zijn geboorte/doopdatum.

Bij voorbaat hartelijk dank.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...