Jump to content

25 nov 2011 - Niet aanwezige akten door calamiteiten

Guest jakkes
 Share

Recommended Posts

@Beste GenVer-gebruikers,

GenVer heeft ook behoefte aan informatie over BS-akten, die NIET op FS aanwezig zijn en er ook NOOIT op zullen komen.

Twee voorbeelden, die al op GenVer verwerkt zijn op de pagina's van de desbetreffende plaatsen:

In de Tweede Wereldoorlog zijn veel akten uit Zuid-Holland vernietigd en daar ging het met name om de z.g. dubbelen. (in feite alle soorten akten, die de BS kent)

In 1890 zijn veel akten in de regio Alkmaar verloren gegaan door een brand.

Ook hier ging het om de dubbelen.

Weet iemand nog zo'n calamiteit ? Ik verwerk het met alle plezier.

Guest Kèren

Mooi nieuw onderwerp aanmaken is beter dan een ander topic kapen 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">, voor geïnteresseerden lees hier de aanleiding van Jakkes oproep:

Please login or register to see this link.

Een andere provincie die veel verloor is Zeeland. Kan me niet zo 1,2,3 herinneren of daar BS archieven bijzaten.

groeten, Keren

Guest Jan Clavaux

Jakkes,

misschien heb je hier iets aan,

mogelijk heeft FS voor iedere provincie zo'n pagina?

• Member Group

Jakkes,

Het zgn 'vergeten' bombardement op Middelburg in mei 1940. Er is toen een behoorlijk wat archief materiaal veloren gegaan.

@Allen,

Met dank voor de reacties.

Die van FS zal ik op BS filteren en zeker gebruiken.

Van Middelburg stond mij bij, maar heb er nog niets over kunnen vinden; misschien moet ik het Zeeuws Archief maar eens benaderen.

Ik kan mij ook vaag iets herinneren, dat bij de Watersnoodramp ook het een en ander verloren is gegaan.

Suggesties blijven uiteraard welkom.

Guest Kèren

Van Middelburg stond mij bij, maar heb er nog niets over kunnen vinden; misschien moet ik het Zeeuws Archief maar eens benaderen.

Deze week ben ik in Middelburg, ga wel even langs het archief. Als er een lijst bestaat, kan ik die meenemen.

Groeten, Keren

• Member Group
Willem Korenman

Jakkes,

In Enschede zit er ook een hiaat in FS. Als gevolg van de grote stadsbrand van 7 mei 1862 zijn alle BS -actes van 1862 verloren gegaan. Eveneens is een deel van de DTB-boeken in vlammen opgegaan.

@Willem,

Met dank voor de info.

In principe heeft FS alleen de dubbelen gefilmd, die behoren tot de Rijksarchieven en die lagen niet in Enschede.

Op FS ontbreken alleen de huwelijksakten van 1862. Daar kan een andere reden voor zijn.

Alles na de brand van 7 mei 1862 zou dan wel aanwezig moeten zijn.

Zo ver ik kan nagaan zou de bewuste brand alleen invloed gehad kunnen hebben op de niet-dubbelen (of hoe ze ook mogen heten). Dus DTB , de BS met geb, huw. en ovl. en andere gemeentelijke documenten.

Op het stadsarchief zie ik geen informatie om een juiste conclusie te kunnen trekken.

• Member Group
Willem Korenman

Jakkes,

Naast Huw 1862, mis ik in FS ook Geb 1862 in Geb 1853-1865 en in Ovl 1855-1868 ook dacht ik de Ovl. De brand hoeft daar niet de oorzaak van te zijn. Wat ik wel weet, dat in 1862 ook het Stadhuis en 2 kerken ten prooi vielen aan de vlammenzee.

Al met best raadselachtig. Maar hoe dan ook. In FS mist de BS Enschede van 1862. Waar het fout is gegaan is, is mij ook niet duidelijk. Binnenkort kom ik nog op het stadsarchief in Enschede en ik zal eens navraag doen.

@Willem,

Op de index van Enschede zie ik inderdaad veel missers op 1862. Ik had mijn eigen site nog niet bekeken.

Deze index is al een tijd geleden gemaakt en toen werkte ik de pagina van de plaats niet bij op opmerkingen als jaar ontbreekt en dergelijke; Enschede heb ik ondertussen aangepast.

Het is nu helemaal duidelijk; zie ook

Die jongens en meisjes van FS hebben toch maar even goed werk verricht in 1985; zie

.

Weer een mysterie opgelost / brandje geblust.

• Member Group
Willem Korenman

@Jakkes,

Okay, In ieder geval erg bedankt voor de genomen moeite. Nu is het dus duidelijk hoe het zit.

Guest Jan Clavaux

Jakkes, Kèren,

zie:

Helaas zijn niet van alle Zeeuwse gemeenten de huwelijksbijlagen bewaard gebleven. Van de gemeenten in Oost-Zeeuws-Vlaanderen en op Noord- en Zuid-Beveland zijn de bijlagen tot en met 1876 voor het overgrote deel verloren gegaan. Klik hier voor het overzicht van de beschikbare huwelijkse bijlagen.

De rest van de zeeuwse BS lijkt de oorlog te hebben overleefd:

Guest Jan Clavaux

Jakkes,

op

wordt  beweerd:

Over de jaren 1862 – 1869 ontbreken de gegevens bij de burgerlijke stand.

Hoogstwaarschijnlijk zijn deze door brand verloren gegaan.

Of dit ook daadwerkelijk zo is, kan ik niet beoordelen.

@Jan,

Jeetje, dat wordt overwerken, maar daar heb ik zelf om gevraagd.

Wederom dank.

De bewuste pagina op het Zeeuws Archief ga ik uitzoeken en verwerken; onderaan het overzicht stond mijn site zelfs genoemd; wat een eer.

Het verhaal over Sassenheim zou zo maar eens kunnen kloppen; naast de dubbelen (oorlogsschade) mis ik daar inderdaad de genoemde reeks geboorten. De andere akten zouden er wel zijn (huw. en ovl.)

Alweer twee mysteries opgelost !

• Member Group

@Jan,

Jeetje, dat wordt overwerken, maar daar heb ik zelf om gevraagd.

Wederom dank.

De bewuste pagina op het Zeeuws Archief ga ik uitzoeken en verwerken; onderaan het overzicht stond mijn site zelfs genoemd; wat een eer.

Ik kom genver.nl regelmatig tegen als verwijzing op andere sites en archieven. De site is echt een begrip geworden in genealogische kringen.  Je hebt een gewoon en geweldig goede toegang gebouwd naar de aktes bij FamilySearch.

Daar voor mijn dank.

@Allen,

Zeeland volledig bijgewerkt i.v.m. de calamiteiten. Alleen een bericht over de exacte oorzaak moet ik nog ontvangen. Ik dacht gelezen te hebben door vernietiging.

Nogmaals dank voor de support.

Tevens per plaats en soort akten aangegeven, dat er op "Zeeuwen Gezocht" meer images beschikbaar zijn dan via GenVer / FS.