Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

gezocht: ouders Grietje Jans van der Spek, Wateringen 1749


jacqueline

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Grietje Jans van der Spek trouwt 08-05-1774 te Monster, RK Statie Poeldijk met Joannes Dirkse Hulspas.

Volgens haar overlijdensakte is zij een dochter van Teunis van der Spek en geboren te Wateringen 15-07-1749.

Volgens een aantekening in een online stamboom bestaat dit doopboek niet meer, en inderdaad tref ik het niet aan op de Lijst met inventarissen van de Doop-, Trouw-, Begraaf- en Gaarderboeken van Zuid-Holland via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het lijkt toch onwaarschijnlijk dat de vader van Grietje Jans een Teunis is? (In ieder geval bij het ovl van haar zoon Gerrit is haar patroniem overigens Korse.).

Hieronder een overzicht van de dopen van de kinderen van het echtpaar incl. doopgetuigen; alle kinderen zijn geboren  te Honselersdijk (Naaldwijk) en gedoopt te Monster RK statie Poeldijk. De gegevens komen uit de doopboeken via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Van nr. 4, Gerrit, heb ik geen doop kunnen vinden, alleen een ovl-akte waarop de naam van zijn ouders staat vermeld plus zijn geboortedatum. Deze lijkt onjuist, ervan uitgaande dat het gezin RK was en de kinderen dus ws op de dag van de doop geboren zullen zijn.

Ik heb nadat ik het gezin compleet had nogmaals gezocht in alle periodes waar nog wel een kind tussen zou kunnen, maar Gerrits doop heb ik niet aangetroffen.

De geboortedatum correspondeert overigens wel met de leeftijd die wordt opgegeven wanneer Gerrit (in 1821) getuigt bij het huwelijk van zijn zus Maria Hulspas.

Ook van andere kinderen uit het gezin staan geboortedata op de ovl-akte die niet corresponderen met de doopdatum, b.v. nr. 13, Maria, zou geboren zijn 05-07-1788 en nr. 14, Elizabeth, 03-05-1787 – waarmee de opgegeven geboortedata van haar en Gerrit in ieder geval niet beide juist kunnen zijn.

1 Dirkje Hulspas, 24-02-1775 Kaatje Dirks Hulspas en Joseph Smits.

2 Jan Hulspas, 16-08-1776 Thomas Franse van Es en Teuntje Cornelis van Koppe

3 Kaatje Hulspas, 05-11- Joanna Hulspas en Cornelis Velthoven.

4 Gerrit Hulspas, geboren 05-08-1777?

5 Cosmas (Kors) Hulspas 07-02-1779 Cors van Bommelen en Grietje van der Spek senior.

6 Theodorus Hulspas, 24-04-1780 Martijntie Arisse van ? en Govert Hulspas.

7 Antonius Hulspas 05-06-1781 Arie van Rijn en Marijtie van der Spek.

8 Godefridus Hulspas, 05-03-1783 Adolph Hulspas en Antie van Rijn

9 Antonius Hulspas 17-04-1784 Antonius Fransse van Es en Lijsie Jans van der Spek.

10 Maria Hulspas, 18-07-1785 Arie van Rijn en Lijsie Jans van der Spek.

11 Cornelia Hulspas 11-08-1786 Antonius Fransse van Es en Lijsie Jans van der Spek.

12 Johanna Hulspas, 16-02-1788 Adolph Hulspas en Antie van Rijn.

13 Maria Hulspas 03-07-1789 Joanna Hulspas en Cornelis Velthoven.

14 Elisabeth Hulspas, 03-05-1791 Alewijn ter Smette en Cornelia Jans van der Spek.

15 Godefridus Hulspas, 14-12-1792 Adolph Hulspas en Antie van Rijn.

Helaas bestaan niet alleen de betreffende RK doopboeken van Wateringen niet meer, ook de trouwboeken zijn er niet.

De doopgegevens geven wat aanknopingspunten voor de familie van Grietje – drie zussen lijkt me, plus de intrigerende getuigen bij nr.5.

Maar verder kom ik niet. Via google vond ik wel een RK familie van Jans van der Spek die gedoopt is te RK Poeldijk -  echter geen Grietje (die bovendien gedoopt zou zijn te Wateringen).

Weet iemand raad?

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Jacqueline,

het is helaas zo, dat de doop- en trouwregisters uit de betreffende periode verloren zijn gegaan.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Wat je nog wel zou kunnen doen, is het nalopen van zowel de RK als de NH overlijdens- en

begraafregisters. Daarmee kan je wellicht reconstrueren, welke gezinnen Van der Spek

er rond 1750 in Wateringen woonden. Het bewijst op zich niets, maar alles wat maar in de

goede richting kan wijzen, is in dit geval meegenomen.

Ik zal binnenkort voor je in het haagse gemeentearchief kijken, of deze familie daar per ongeluk

nog sporen heeft achtergelaten in bijvoorbeeld het notarieel archief.

groeten, Jan

P.S. heb je ook gezocht naar de overlijdensakten (BS) van haar drie mogelijke zusters?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie en de tip over de begraafregisters. Ik ga ze z.s.m. nalopen, zal begin volgende week worden, en ik hoop dat het iets oplevert.

In de BS heb ik al rondgeneusd, wel een aantal gegevens gevonden die wellicht op de familie betrekking hebben, helaas geen ovl van een van de 3 zussen.

Er is begin 19e eeuw in de juiste omgeving wel een Cors(tiaan)/Christiaan van der Spek (X Anna Middelburg), wellicht dat die voornaam dus van Grietjes kant komt - zie ook de doopgetuigen bij kind nr. 5 in het eerste bericht.

Het zou heel mooi zijn als er in Den Haag nog iets is te vinden, bij voorbaat dank voor het kijken!

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Jacqueline,

ik heb in Den Haag gezocht of ik nog iets bruikbaars kon vinden,

maar dat is vooralsnog niet het geval; de naam Van der Speck

komt zeer frequent voor, maar er zat niets bij, dat ik kon aansluiten.

Mocht je aan de hand van de begraafboeken gevonden hebben,

welke gezinnen Van der Speck destijds in Wateringen woonden,

dan wil ik nog wel eens gerichter zoeken.

groeten, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jaquelien,

Op de cd rom van de werkgroep Westland heb ik geen Teunis of Antonius kunnen ontdekken, wel heb ik een huwelijk van Grietje Jans van der Spek. Zij trouwt te Monster 1-11-1765 met Corstiaan Zegers van Bommel. Ook bij de overlijdens niets gevonden.

Het beste lijkt mij dat je vraag aan de historische werkgroep van het Westland moet richten.

Ook kan je on line proberen digitaal stamboom Delft.

Veel succes

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Arie van Rijn en Marijtje van der Speck zijn tegelijk doopgetuige en blijken een echtpaar te vormen. Zij zijn getrouwd te Delft:

Bruidegom Arij van Rijn , , wonend: Hoff Van Delft

Bruid Marijtje Jansdr. van der Spek , jongedochter , wonend: Hoff Van Delft

Plaats Delft

Datum trouwen 31-10-1762

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit moeten de ouders zijn! Teuntje is doopgetuige.....

Bruidegom Jan Corsz van der Spek , , wonend: Wateringen

Bruid Theuntje Cornelisse van Koppen , jongedochter , wonend: Hof van Delft

Plaats Delft

Datum ondertrouw 13-02-1734

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is werkelijk meer dan fantastisch!

Ik heb al even verder gezocht in Delft en bovendien via google - met een beetje geluk kom ik nog 7! generaties terug!

Alle drie ontzettend bedankt voor de hulp, ik ga zoeken & invoeren en meld mij z.s.m. weer (moet helaas ook morgen tot laat in de avond werken, dus e.e.a. zal niet zo snel gaan als ik wel zou willen.)

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De 7 generaties die ik hierboven noem (en die ik nog lang niet allemaal heb gecontroleerd en ingevoerd) betreffen voorouders van Antonia Cornelis van Koppen en niet van Jan Cors van der Spek.

Over de familie Van der Spek heb ik inmiddels het  volgende gevonden, m.b.v. de boeken van RK Wateringen (overledenen 7 juni 1693 –-1849; Trouwen 1694-1721; dopen 31 mei 1693-1719) en de digitale stamboom Delft.

Jan, ik weet niet of dit voldoende is om in Den Haag gerichter te kunnen zoeken?

R.K. echtparen Van der Spek te Wateringen:

Hendrik Janse van der Spek X Leentie Gillis, dopen:

14-09-1695 Agidius; Franck Gillisse / Marij Gillisse

03-01-1698 Henricus; Antie Gillis

Corstiaen (ook:Cors Janse) van der Speck ,  wonend: Wateringen , schoenmaker X Lijsbeth Pieters van der Hoeve , jongedochter , wonend: Buitenwatersloot ondertrouw 01-09-1691; trouwen 16-09-1691 te Delft, dopen:

18-11-1698 Apollonia; Cors Pieterse / Annitie Arents

17-05-1705 Henricus; Jan Pieterse / Jannetje Pieters

Wateringen RK 16-09-1706, Cors Janse Vander Speck X Pietertje Claes; get. Hendrik van der Spek / Aeltje Cornelis, dopen:

25-11-1710 Catharina; Arie Jansen / Anna Jans

14-12-1712 Maria; … Crijnen / Neeltje Pieters

30-08-1715 Nicolaus; Arie Jansen /Neeltje Jans

Is hij deze, via google:

Maria Dircksdr. Tettero, geboren Wateringen ca 1738, overleden Wateringen 13 januari 1817, trouwt Wateringen 4 juni 1762 Pieter Claesz. van der Spek, geboren Wateringen ca 1742, overleden Wateringen 8 april 1814, ouders Claes Corsz. van der Spek en Antje Aelbrechtsdr. van Rijn  (n.b. elders ook Nicolaas)

10-09-1717 Gillis Hendrikse van der Speck X Gerritje Joosten Duijvestein; get. Pieter Leendersen Hasersbors(?) / Aelbregt Leendersen Raephorst, dopen:

03-03-1718 Petrus; Joost Duijvestein/Cornelia Jans Disxhoorn

30-09-1719 Elizabeth; Leendert Joosten Duijvestein / Marijtje(?) Pieters van der Burg

overledenen:

19-03-1731 Cors Janse van der Spek

13-05-1740 Pleuntje Leenders van der Spek    Rijswijkana

22-04-1741 Marij Korse van der Spek

12-11-1741 Jelis Hendrikse van der Spek

10-08-1744 Hendrik Janse van der Spek

10-06-1756 Catharina Jans van der Spek

04-07-1765 Jan van der Spek

16-04-1769 Jan van der Spek

04-01-1772 Hilletje van der Spek

04-12-1772 Cors Janse van der Spek

28-11-1773 Jannetje van der Spek

15-02-1789 Marijtje Jansze van der Spek

31-12-1789 Leysje Jansze van der Spek

17-03-1792 Grietje Jansze van der Spek

19-02-1796 Klaas Korsz van der Spek

17-08-1801 Cornelia Jansze van der Spek

31-08-1805 Lena van der Spek

Marijtje, Leysje en Cornelia Jans van der Spek  treden op als doopgetuige bij kinderen van Grietje Jans van der Spek.

Grietje uit 1792 is wellicht Grietje senior? (Deze gaat 01-11-1765 in ondertrouw voor het gerecht te Monster met Corstiaan Zegers van Bommel(en), zij jd geboren en wonende te Wateringen, hij weduwnaar van Catrijna Jans Zuijdwijk.

Kan Jan Cors van der Spek (X 1734 Antonia van Koppen), een zoon zijn van Cors Jans van der Spek?  X 1691 Lijsbeth Pieters van der Hoeve; X 1706 Pietertje Claes, + 1731?

(bij het huwelijk van Cors met Pietertje Claes wordt niet vermeld of zij al dan niet eerder gehuwd zijn geweest).

En deze Cors op zijn beurt dan een zoon van Jan Corsz van der Speck, ovl.voor 1679, X Pleuntge Heijndricx van Stralen (net als Hendrik Janse van der Spek X Leentie Gillis?).

Bruidegom Cornelis Maertensz van der Meer , , wonend: Verwersdijk , schipper

Bruid Pleuntge Heijndricx van Stralen , Weduwe/ weduwnaar van Jan Corsz van der Speck , wonend: Wateringen

Plaats Delft

Datum ondertrouw 11-03-1679

DTB Delft inv. 75 , folio 47v 

en heeft een van beide hieronder genoemde zonen van een Claes Willemszn van der Speck er misschien ook iets mee te maken?

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Pouwels Claesz (oude) van der Speck | Verspeck, birth ABT 1510 Rijswijk, ZH, died ABT 1570 Rijswijk, ZH

Occupation: bouwman  te Rijswijk

son of Claes Willemszn van der Speck and N.N.

• Married (church) 1540 to:

Aryaentje Dircxdr, birth ABT 1520 Rijswijk, ZH, died ABT 1563

1. Pieter Pouwelszn van der Speck, birth ABT 1540, died

2. Cors van der Speck, birth ABT 1543, died

3. Heynric Pouwelszn van der Speck, birth ABT 1547, died

4. Willem Pouwelszn van der Speck, birth ABT 1550, died

5. Appolonia Pouwelsdr van der Speck, birth ABT 1554, died

6. Leentje Pouwelsdr van der Speck, birth ABT 1559, died

7. Neeltje Pouwelsdr van der Speck, birth ABT 1541, died BEF 1582

8. Jacob Pouwelsz Verspeck [de Loose], birth 1546 Rijswijk, ZH, died 18 DEC 1628 Delfgauw, buried Rijswijk, ZH

Occupation:

Bouwman, waard en gezworene,Schepen Hof van Delft (Delfgauw)

1588,90,99 en 1616

o Married (church) BEF 1575 to:

N.N.

o Married (church) ABT 1580 to:

Maritgen Jans van der Wilt, birth ABT 1557, died ABT 1636 Hof van Delft

• Married (church) ABT 1566 to:

Aeltjen Aryensdr rel./mar. 1 rel./mar. 2, birth ABT 1520, died BEF 1576

1. Ariaentje Pouwelsdr van der Speck

2. Neeltje Pouwelsdr van der Speck, died

Jan Claeszn van der Speck | Verspeck, birth ABT 1500 Rijswijk, ZH, died ABT 1556

son of Claes Willemszn van der Speck and N.N.

• Married BEF 1540 to:

Katerijn | Katrijn (Trijntgen) Dircxs(s)dr, birth ABT 1500, died AFT 1566

daughter of Dirck N.N. and N.N.

1. Pieter Janszn van der Speck

2. Jacob Janszn van der Speck, died 1578

o Married to:

Aechte Petersdr

3. Dirck Jansz van der Speck, died AFT 1579

4. Neeltje Jansdr van der Speck, birth ABT 1520, died AFT 1580

o Married to:

Cors Janszn

5. Dirckgen Jansdr van der Speck | Verspeck, birth ABT 1540 Rijswijk, ZH, died 28 FEB 1635 Wassenaar, buried 28 FEB 1635 Wassenaar

o Married to:

Cornelis Jansz van Voorburch, died

o Married 1565 to:

Claes Pietersz. (van der) Lubbe, birth ABT 1535 Wassenaar, died ABT 1620 Wassenaar, buried 12 APR 1626 Wassenaar

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Jacqueline,

binnenkort zal ik eens kijken, of ik met deze gegevens verder kom.

Overigens zou ik je de raad willen geven, om geen enkele genealogie van de rijswijkse familie

Van der Speck/Verspeck alias De Loose op internet te vertrouwen.

Alleen al Geneanet geeft 163 resultaten:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

allemaal klakkeloos van anderen overgeschreven, zonder ook maar iets te controleren.

Neem bijvoorbeeld een stukje uit de genealogie die jij hier vermeldt:

5.  Dirckgen Jansdr van der Speck | Verspeck, birth ABT 1540 Rijswijk, ZH, died 28 FEB 1635 Wassenaar, buried 28 FEB 1635 Wassenaar

o  Married to:

Cornelis Jansz van Voorburch, died

o  Married 1565 to:

Claes Pietersz. (van der) Lubbe, birth ABT 1535 Wassenaar, died ABT 1620 Wassenaar, buried 12 APR 1626 Wassenaar

Dirckgen zou dus 95 jaar geworden zijn, getrouwd in 1565 in Rijswijk (trouwboeken uit die tijd zijn er niet) en haar man is ongeveer in 1620 overleden en in 1626 begraven...

Hun 50-jarig huwelijk 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_kus_op_wang.gif" alt="$"> hebben ze in ieder geval nog kunnen vieren, wat in de 17e eeuw niet vaak voorgekomen zal zijn .

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Jacqueline,

om te beginnen moet ik zeggen, dat ik me aansluit bij Annemarie.

Aangezien Teuntje Cornelisse van Koppe in 1776 doopgetuige is,

is het heel aannemelijk, dat zij de moeder was van Grietje Jans van der Speck.

In de index van het haagse notarieel archief heb ik nogmaals de honderden vermeldingen nagelopen op de naam Van der Speck.

Jan Corssen van der Speck komt daar niet in voor.

Datzelfde geldt in zijn algemeenheid voor andere Van der Specken met het patroniem Corssen.

Ook Cors Jansz trof ik niet aan.

De enige vermelding waar je wel iets aan hebt is de volgende:

8-12-1766, Testament van het echtpaar Kors van Bommel en Grietje Jans van der Speck, die elkaar over een weer tot erfgenaam benoemen, kennelijk kort na hun huwelijk.

Hij is weduwnaar van Catharina Jans Zuijdwijk, van wie hij een klein dochtertje Jannetje heeft.

Ze wonen op de Hollewatering onder Kwintsheul (inv nr 3156 blz 401 en verder)

Grietje kon niet schrijven, Kors wel.

Grietje senior was dus blijkbaar een oudere zus van jouw Grietje.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan, wederom dank voor al je moeite. Grietje senior lijkt mij ook een zus te zijn van "mijn" Grietje.

Wel apart - je zou verwachten dat beide grootmoeders dan Grietje heten, dit lijkt echter de doop van Teuntje Cornelisse van Koppen

Dopeling Antonia

Vader Cornelius van Koppe

Moeder Maria Overwater

Getuige Gerarda Overwaeter

Plaats Delft

Datum doop 22-02-1714

DTB Delft inv. 111 , folio 17

en in dat geval is in ieder geval haar moeder geen Grietje.

Een echtpaar Cors van der Spek X Grietje heb ik ook nog nergens aangetroffen.

W.b. de Rijswijkse genealogie, deze zal ik zeker niet overnemen omdat ik inderdaad geen idee heb hoe betrouwbaar de gegevens zijn. 

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Jacqueline,

Dopeling    Antonia

Vader    Cornelius van Koppe(n) /Coppen

Moeder    Maria Overwater

Getuige    Gerarda Overwaeter

Plaats    Delft

Datum doop    22-02-1714

DTB Delft inv. 111 , folio 17

Cornelius van Koppe(n) en Maria Overwater zijn mijn voorouders.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

t.a.v. het oude geslacht van der Speck via Rijswijk (ook mijn voorouders) zie de betrouwbare site van J.F. Jacobs

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Everardus,

Het doet me deugd dat we voorouders blijken te delen!

Waar/hoe kan ik op de door jou genoemde site de  familie Van der Speck/Spek terugvinden?

Ik ben er wel benieuwd naar!

groetjes van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jacqueline,

Ik heb je de kwartieren van Antonia/Teuntje Cornelisdr. van Koppen toegestuurd met gegevens die je nog niet kent.

Hart. gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacqueline,

De doop van Joannes in Wateringen mis ik in je bericht.

Joannes, doop 3-4-1694, zoon van Cors Jansse en Lijsbet Piterse met als dg.: Jan Piterse en Aagie Piterse.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heel mooi en dank je wel Everardus. Ik had het vermoeden dat  dit wel eens de ouders zouden kunnen zijn, maar de doop had ik nog niet! Wel apart dat Lijsbeth bij haar huwelijk Van der Hoeve heet, en vervolgens niet meer.

getuige Aagje Piterse zou deze bruid kunnen zijn:

Bruidegom Marinus Willemsz van Leffen , jongeman , wonend: Breetsteeg , Schoemake

Bruid Aechje Pieters van der Hoeve , jongedochter , wonend: Buiten Watersloot

Plaats Delft

Datum ondertrouw 04-05-1697

DTB Delft inv. 78 , folio 102 

En dan denk ik dat de ouders van Cors Jans van der Speck inderdaad de volgende bruid en haar eerste echtgenoot zijn

Bruidegom Cornelis Maertensz van der Meer , , wonend: Verwersdijk , schipper

Bruid Pleuntge Heijndricx van Stralen , Weduwe/ weduwnaar van Jan Corsz van der Speck , wonend: Wateringen

Plaats Delft

Datum ondertrouw 11-03-1679

DTB Delft inv. 75 , folio 47v

aangezien hij in 1698 ook een Apollonia doopt.

Verder vond ik uit het eerste huwelijk nog Adrianus (1701) en Henricus (1705).

groetjes van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mmm. Het wordt niet echt begrijpelijker waarom Joannes Cors van der Spek (X 1734 Antonia Cornelis van Koppen) hoogstwaarschijnlijk tweemaal een Grietje doopt.

Joannes is bij het huwelijk met Antonia overigens weduwnaar, dit staat vermeld in de akte.

Grietje senior zal ws uit zijn eerste huwelijk zijn.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vond zonet nog

Notariële Akten Rotterdam

Aktesoort   verkoop

Datum   02/11/1659

Archief   DLFS Delfshaven

Inventarisnummer   3841

Aktenummer/Blz.   29/63

Notaris   Christiaan van Vliet

Kers Jansz van der Speck, wonende te Wateringh, verkoopt een zantschuyt aan Jacob Ridder.

De vader van Jan Corsz van der Speck X  Pleuntge Heijndricx van Stralen?

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Jacqueline,

dat is een mooie vondst.

De kans, dat dit zijn vader is, lijkt me inderdaad groot; de bewijzen moeten allemaal nog gevonden worden,

maar de mogelijke voorouders die tot nu toe gevonden zijn, bieden toch wel een soort perspectief.

Ik denk, dat er in het enorm uitgebreide notarieel archief van Delft, voor jou veel aanknopingspunten te vinden zijn.

Uit eigen ervaring weet ik, dat veel "westlanders" de gang naar de notaris in Delft wisten te vinden.

Andersom gingen ook diverse delftse notarissen de boer op in de omgeving, en kondigden van tevoren aan,

dat ze op een bepaalde datum in een bepaalde herberg zouden zijn om hun diensten aan te bieden.

Jammergenoeg  is van deze prachtige bron vooralsnog een beperkt deel via internet toegankelijk.

Hoe lang het nog duurt, voordat de complete collectie online staat, is niet duidelijk.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maar met deze tip van jou dat een deel van het notarieel archief van Delft online toegankelijk is, heb ik zonet toch maar liefst 8 aktes m.b.t. een voorvader gevonden.

Dus dank je wel!

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja de digitale arena van delft is een mooie bron en inderdaad nog vele akten moeten nog worden bewerkt.

T.a.v. het geslacht van der Speck was ik op hetzelfde als jij uitgekomen:

Hieronder het fragment. (Hypothese)

I.    Cors Jansz. VAN DER SPECK*< [20438], won. Wateringen 1651,

      overl. na 2-11-1659, tr. [8645] N.N.< [20439].

          ONA GA Delft notaris Johan van Ruiven inv. nr. 1962,

          fol. 230 akte attestatie 6 april 1651 waarin o.a.

          wordt genoemd Cors Jansz. van der Speck wonende te

          Wateringen. Comparant Gerrit Gijsen van de Meer,

          huisman te Eik en Duinen.

          ONA R'dam: Notaris Christiaan van Vliet: Inv. nr.

          3841, aktenr. 29/63: Op 2 november 1659 verkoop van

          zantschuyt aan Jacob Ridder door Kers Jansz. van der

          Speck, wonende te Wateringen.

      Uit dit huwelijk:

        1. Jan Corsz. VAN DER SPECK* [20435], volgt II.

         

II.    Jan Corsz. VAN DER SPECK* [20435], wonende Wateringen,

      overl. voor 11-3-1679, tr. [8643] Pleuntgen Heijndricksdr.

      VAN STRA(E)LEN< [20436], hertr. Cornelis M. v/d Meer.

          Bron werkgroep Hist. Werkgroep Oud-Wateringen:

          Transporten en Hypothecatgies (minuten) 1645-1720: ORA

          Wat. inv. nr. 1: Transcriptie 1995, 67 p. CBG: Nr. 18

          58 filmnr. 1/38 10 mei 1681 belendingen ten westen Cors

          Janse en Jan Corsse van der Speck: Onderwerp verkoop

          bedrag 400,00 bijz. betreffende huis en erf:

          Belending verder N. Boomgaartje Wed. v/d Marel: O.

          Wed. Pieter Roelants v/d Maarel: Z (uiden) Heer

          Strate: Verkoper Jan Maertens v/d Meer won. Delft, Jan

          Arents v/d Helm koper te Wateringen. Kors de vader en

          Jan de zoon?

      Uit dit huwelijk:

        1. Corstiaen Jansz. SPE©K [4934], volgt III.

         

III.  Corstiaen Jansz. SPE©K [4934], schoenmaker te Wateringen

      overl. Wateringen 19-3-1731, ondertr.(1) [2034] Delft

      1-9-1691 Lijsbeth Pietersdr. VAN DER HOEVE< [20426], won.

      Buitenwatersloot, overl. Wateringen 29-5-1705 (RK overl.).

      Uit dit huwelijk:

        1. Joannes Corsz. SPEK [4933], ged.(rk) Wateringen

          3-4-1694 (Dg.: Jan Piterse en Aagie Pieterse),

          ondertr. [2035] Delft 13-2-1734 (Inv. nr. 27 fol. 42

          v.) Anthonia/Theuntje Cornelisdr. VAN KOPPEN [596],

          ged.(rk) Delft 22-2-1714 (Dg.: Gerada Overwaeter: Inv.

          nr. 111, fol. 17), won.1734 ond. Hof van Delft, overl.

          Wateringen 10-9-1803 (deel 6b Wat.), dr. van Cornelius

          IJsbrantsz. van Koppen (Coppen) [594], geadmitteert

          12-6-1713, en Maria Jansdr. Overwater [595], 1751

          wonende Noort Eynde.

              Joannes Cors van der Spek, eerder gehuwd voor 1734

              en weduwenaar.

        2. Apollonia Corsdr. VAN DER SPECK [20428], ged.(rk)

          Wateringen 18-11-1698 (Dg.: Cors Pieterse en Annitje

          Arents).

        3. Adrianus Corsz. VAN DER SPECK [20433], ged.(rk)

          Wateringen 1-2-1701 (Dg.: Cors Pietersz. en Annetje

          Arens: Inv.nr. Wat. 6A f. 18v.).

        4. Henricus Corsz. VAN DER SPECK [20429], ged.(rk)

          Wateringen 17-5-1705 (Dg.: Jan Pieterse en Jannetje

          Pieters).

     

      Corstiaen Jansz. Spe©k, tr.(rk)(2) [8642] Wateringen

      16-9-1706 (huw.get.: Hendrik van der Spek en Aeltje

      Cornelis) Pietertje CLAESSE< [20427].

      Uit dit huwelijk:

        1. Elizabeth Corsz. VAN DER SPECK [20434], ged.(rk)

          Wateringen 18-11-1708 (Dg.: Cors Pietersz. en Cornelia

          Pieters).

        2. Catharina Corsdr. VAN DER SPECK [20430], ged.(rk)

          Wateringen 25-11-1710 (Dg.: Arie Jansen en Anna Jans).

        3. Maria Corsdr. VAN DER SPECK [20431], ged.(rk)

          Wateringen 14-12-1712 (Dg.: Pieter Crijnen en Neeltge

          Pieters).

        4. Nicolaus Corsz. VAN DER SPECK [20432], ged.(rk)

          Wateringen 30-8-1715 (Dg.: Arie Jansen en Neeltge

          Jans).

Zelf stam ik af van "Cornelius IJsbrantsz. van Koppen (Coppen) [594], geadmitteert

12-6-1713, en Maria Jansdr. Overwater [595], 1751

wonende Noort Eynde" zie bij III 1. (dus van een zus van Anthonia van Koppen).

Maar hun voorouders heb ik al uitgebreid aan je toegestuurd.

Over hun zal ik je nog wat toesturen, zodat je met kerst helemaal onder de pannen bent!

Hopelijk dat iemand de oudste generatie van der Speck, let eventueel ook op de schrijfwijze Verspeck, herkent bij zijn voorouders?

Groet

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacqueline,

Ben je nog geinteresseerd naar je (onze) mogelijke relatie naar Karel de Grote?

Groet

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Everardus,

heel misschien heb ik daarop nog een aanvulling.

Het gaat om een schuldbekentenis voor notaris Johannes Ranck te Delft, Inventarisnummer 2115E, Folio 228

dd 19-5-1659 van Trijntge Claes uit Brielle.

Daarin zijn vermeld als schuldeisers

Cors Janse & Aegje Jans [iets doorgekrast]

in haer leven man & vrouw tot Watering

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Aangezien Cors nog in november van dat jaar bij de verkoop van de zandschuit in Delfshaven

is vermeld, zou bedoeld kunnen zijn, dat alleen Aegje Jans is overleden.

Een andere mogelijkheid is, dat in november gerefereerd wordt naar een verkoop op een veel

eerdere datum, en dat Cors óók voor 1659 is overleden.

Voorzichtigheid is geboden, maar ik breng de akte toch even onder de aandacht.

groeten van Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jan,

Je hebt volkomen gelijk en voorzichtigheid is altijd geboden als het om een overlijden gaat.

Zo ook bij naasteleggers bij onroerend goed. Soms wordt iemand naastelegger genoemd, terwijl de persoon al diverse jaren is overleden.

Aegje Jans is een mooie aanvulling voor Jacqueline en beetje bij beetje gaan we terug in de tijd met de fam. van der Speck.

Gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan,

Ik heb de akte bekeken en er staat volgens mij ten behouve vande weeskinderen van Cors Janse en Aegje Jans in haer leven man en vrou enz. en dat zou inderdaad kunnen betekenen, dat ook Cors Janse  is overleden of er moeten twee met de naam Cors Janse in Wateringen hebben gewoond?

Gr.

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Everardus en Jan,

Beiden weer bedankt voor het meedenken aangaande de Van der Specks.

Het zou wel mooi zijn als het om een en dezelfde persoon gaat, maar ik ben n.a.v. de akte betreffende de verkoop uit 1659 geneigd te denken dat Cors hier nog in leven is.

Dan zou Cors Jans X Aegje Jans een ander zijn - het is ook de enige akte waarin de achternaam niet wordt genoemd.

Misschien (hopelijk) komt er nog meer boven water en wordt het nog duidelijk!

Everardus,  ook ontzettend  bedankt voor de gegevens betreffende o.a. de mogelijke relatie met Karel de Grote die ik inmiddels van je heb ontvangen.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Everardus en Jacqueline,

Cors was in 1671 in ieder geval nog fit genoeg, om op de vuist te gaan

over de prijs van een vrachtje zand met vader en zoon Rodenrijs te Berkel..

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_angry.gif" alt=">:(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/angry@2x.png 2x" width="15" height="15">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_angry.gif" alt=">:(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/angry@2x.png 2x" width="15" height="15">

Notarieel archief Berkel:

Speck, Cors Janss van der

Attestatie 4-12-1671 3, no. 26 comparant, oud ca. 70 jr.;

won. Wateringen

Onenigheid over de prijs bij verkoop van zand die in handgemeen ontaardde

Berkels Verlaat

Ro(o)rys/van Rodenrijs, Cornelis Leendertss, attestatie

Roorijs, Leendert Sijmonss, wnd aan een tochtsloot te Berkel, attestatie

WtdeWaert, Adriaen, schout van Berkel, attestatie

Wi(d)t/With, Arij(e)/Adriaen Jacobss (de), getuige

Fiool, (mr.) Jacob(us), chirurgijn, getuige

Het zal mij niets verbazen, als hij of zijn nageslacht ook hun sporen in Rijswijk

hebben achtergelaten..[knipoog naar Everardus]

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Everardus

Ik heb de akte bekeken en er staat volgens mij ten behouve vande weeskinderen van Cors Janse en Aegje Jans in haer leven man en vrou enz. en dat zou inderdaad kunnen betekenen, dat ook Cors Janse  is overleden of er moeten twee met de naam Cors Janse in Wateringen hebben gewoond?

Ik lees nu ook de weeskinderen van (ook op mijn plaatje te zien)

Het was dus inderdaad een andere Cors Jansz.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...