Member Group Marije Posted November 21, 2011 Member Group Share Posted November 21, 2011 Voorouders van mij (waaronder de opa van mijn oma, de in Aalten bekende organist F.H. te Gussinklo, overleden in 1938) hebben gewoond aan de Landstraat 251 in Aalten. Volgens een achternicht zijn de huisnummers hier ooit omgenummerd en zou er ergens een omnummeringslijst moeten zijn (bij gemeente of archief?). We zouden er graag achter willen komen welk huisnummer het nu is (en of het huis überhaupt nog bestaat). Iemand enig idee hierover? De vraag is ook gesteld op een ander forum: Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Hallo Marije, Alleen een huisnummer is rond die tijd een beetje vreemd is er geen wijk dan wel letter aan verbonden. Haalde je dit adres uit een akte? Wat betreft je vraag, je zou het Gelders archief kunnen bellen of die omnummeringslijsten er bestaan voor Aalten, je kan hier de adresinfo vinden van het GA: Please login or register to see this link. Mochten de lijsten niet [meer] bestaan, probeer dan eens via Kadastrale kaarten erachter te komen. En kijk ook eens naar dit zoekresultaat op: Please login or register to see this link. groeten, Keren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted November 21, 2011 Member Group Share Posted November 21, 2011 Het jaar van die gegevens zijn bepalend. Als het sectie I(i) is, dan staat er een Please login or register to see this link. op Please login or register to see this link. , maar als het uit het overlijdensjaar is, zal er vaker omgenummerd zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Marije Posted November 21, 2011 Author Member Group Share Posted November 21, 2011 Hallo Keren en Ludmilla, dank voor jullie reacties. Het adres Landstraat met huisnummer 251 staat op de uitnodigingskaart voor het huwelijk van F.H.'s dochter A.W. te Gussinklo (mijn overgrootmoeder) in januari 1918. Dus tenzij de drukker destijds een fout heeft gemaakt, zou dat in, elk geval in dat jaar, het goede nummer moeten zijn. Mijn achternicht vroeg zich al af of je dit zou kunnen navragen bij de gemeente of dat je dan bij het archief zou moeten zijn. Ik zal wel eens navragen bij het Gelders Archief, en ik zal jullie links gaan bekijken. groetjes, Marije Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Marije Posted November 21, 2011 Author Member Group Share Posted November 21, 2011 Ik kom net op internet de geboorteakte van mijn overgrootmoeder's broer D.B. te Gussinklo tegen (1899). Hierin staat vermeld huis nr. (kan het niet goed lezen) 180 of iets in die richting. Geen idee of dat in de Landstraat is. Please login or register to see this link. (akte links boven) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted November 21, 2011 Member Group Share Posted November 21, 2011 Er staat inderdaad huisnr 180. Je moet je bedenken dat Aalten in die tijd niet groot was en er geen echte straatnamen waren. Je kunt dat ook op het kaartje uit 1828 zien. Later kwamen de wijken (secties) in combinmatie met de nummers. Of nr 180 in 1899 hetzelfde adres was als nr 251 in 1918, daar kan de gemeente of archief gelderland je vast mee helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Marije Posted November 21, 2011 Author Member Group Share Posted November 21, 2011 Begreep dat de link niet goed werkt. Ik vond hem op deze site: Please login or register to see this link. bij de geboorten 1899 staat Dirk Bernardus te Gussinklo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Voor dergelijke vragen kun je meestal het beste terecht bij de plaatselijke oudheidkundige vereniging. In dit geval: Please login or register to see this link. emailadres: Please login or register to see this link. succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Marije Posted November 22, 2011 Author Member Group Share Posted November 22, 2011 Jan, dank voor de link! Had al zitten denken of er misschien een historische kring oid zou zijn daar, die weten vaak ook heel veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Marije Posted November 22, 2011 Author Member Group Share Posted November 22, 2011 Via het museum in Aalten kreeg ik zojuist deze informatie: F.H. te Gussinklo, geb. 3 juli 1862 woonde samen met Josiena Aleida te Gussinklo-Peters, geb. 4 aug. 1878, in 1924/25 in huis nummer B 253. Na de grote omnummering in 1934 werd dat Landstraat 33. In dit pand is nu schoenhandel Ebbers gevestigd. Zou B253 uit 1924/25 dan hetzelfde zijn als Landstraat 251 uit 1918? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts