Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Buitengewoon Kommies


Gast Peter Buyk

Recommended Posts

Gast Peter Buyk

Wie weet wat het beroep buitengewoon kommies inhoud, voor zover ik het nu begrijp zijn het diensplichtige militairen die te werkgesteld waren bij de belastingdienst, maar welke functie/arbeid zij daar verrichte kan ik niet achterhalen, dit beroep staat vermeld in een huwelijksakte uit 1919.

Deze vraag is ook op een ander

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

gesteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kan het mis hebben, maar ben er altijd van uitgegaan dat het een soort grenswacht is.

Er staat in het document uit de Koninklijke Bibliotheek, dat op het andere forum wordt genoemd, deze tekst:

Alvorens een antwoord gegeven kan worden op de vraag of, nu op deze buitengewone wijze de smokkelarij zal worden tegengegaan, de staat van beleg, waar die in het belang van de bestrijding van de smokkelarij is afgekondigd, nog wel behoeft te worden gehandhaafd, dient afgewacht te worden of met de aanstelling van buitengewone kommiezen afdoende resultaten ten opzichte van de smokkelarij worden verkregen.

Hier staat een fraaie foto van zo iemand in functie,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Peter,

Ik heb begrepen dat commies (met een c) een bepaalde ambtenaren rang is. Dus in (semi)overheids dienst Mijn grootvader was commies bij de spoorwegen. De werkzamheden zijn dan afhankelijk van de dienst waar je bij zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

Een interessant onderwerp roeren jullie aan. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

In mijn genealogie komt dit beroep ook voor, dan als commies bij de belastingen en ook bij de douane.

Wikipedea heb ik er nog even op nageslagen. boi&

Daar wordt vermeld: Commies was een ambtenarenfunctie, in het algemeen bij de belastingen of de douane. Het was een administratief ambt van middelbare rang, lager dan referendaris en hoger dan klerk.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mijn schoonvader was commies bij de douane en had niet een administratief baan maar werkte in het veld om smokkelen tegen te gaan. Doordat vele bekenden en dorps genoten smokkelde is hij gestopt omdat hij het te moeilijk vond om hen te arresteren voor smokkelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Deze persoon had ook die functie? Het gaat niet zo zeer om de personen maar om de inhoud van de functie.

De vraag van Peter Buyk zal inmiddels wel beantwoord zijn? Erick gaf een goede uitleg.

Een Buitengewoon Kommies werkte voor de belastingen, bij de douane, met als taak het opsporen van smokkelaars.

zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...