Guest Peter Buyk Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Wie weet wat het beroep buitengewoon kommies inhoud, voor zover ik het nu begrijp zijn het diensplichtige militairen die te werkgesteld waren bij de belastingdienst, maar welke functie/arbeid zij daar verrichte kan ik niet achterhalen, dit beroep staat vermeld in een huwelijksakte uit 1919. Deze vraag is ook op een ander Please login or register to see this link. gesteld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted November 19, 2011 Member Group Share Posted November 19, 2011 Ik kan het mis hebben, maar ben er altijd van uitgegaan dat het een soort grenswacht is. Er staat in het document uit de Koninklijke Bibliotheek, dat op het andere forum wordt genoemd, deze tekst: Alvorens een antwoord gegeven kan worden op de vraag of, nu op deze buitengewone wijze de smokkelarij zal worden tegengegaan, de staat van beleg, waar die in het belang van de bestrijding van de smokkelarij is afgekondigd, nog wel behoeft te worden gehandhaafd, dient afgewacht te worden of met de aanstelling van buitengewone kommiezen afdoende resultaten ten opzichte van de smokkelarij worden verkregen. Hier staat een fraaie foto van zo iemand in functie, Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted November 19, 2011 Member Group Share Posted November 19, 2011 Dat is de naam van de vroegere douane tenminste hier in Limburg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group McMelloW Posted November 20, 2011 Member Group Share Posted November 20, 2011 Hoi Peter, Ik heb begrepen dat commies (met een c) een bepaalde ambtenaren rang is. Dus in (semi)overheids dienst Mijn grootvader was commies bij de spoorwegen. De werkzamheden zijn dan afhankelijk van de dienst waar je bij zat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group charlotta Posted November 20, 2011 Member Group Share Posted November 20, 2011 Hoi allemaal, Een interessant onderwerp roeren jullie aan. Please login or register to see this image. /emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#"> In mijn genealogie komt dit beroep ook voor, dan als commies bij de belastingen en ook bij de douane. Wikipedea heb ik er nog even op nageslagen. boi& Daar wordt vermeld: Commies was een ambtenarenfunctie, in het algemeen bij de belastingen of de douane. Het was een administratief ambt van middelbare rang, lager dan referendaris en hoger dan klerk. groetjes, Charlotta Please login or register to see this image. /emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9"> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted November 20, 2011 Member Group Share Posted November 20, 2011 Mijn schoonvader was commies bij de douane en had niet een administratief baan maar werkte in het veld om smokkelen tegen te gaan. Doordat vele bekenden en dorps genoten smokkelde is hij gestopt omdat hij het te moeilijk vond om hen te arresteren voor smokkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest John Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Beste, Hoboken Marcus Antonius van Rompaey en Catharina Huijsmans X Hoboken 03.05.1749 John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted November 23, 2011 Member Group Share Posted November 23, 2011 Deze persoon had ook die functie? Het gaat niet zo zeer om de personen maar om de inhoud van de functie. De vraag van Peter Buyk zal inmiddels wel beantwoord zijn? Erick gaf een goede uitleg. Een Buitengewoon Kommies werkte voor de belastingen, bij de douane, met als taak het opsporen van smokkelaars. zie ook Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts