Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Vermist in de tweede wereldoorlog: Adriaan de Groot


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal,

Adriaan de Groot is geboren Den Haag 2 februari 1923, zoon van Adrianus de Groot en Gerbrigje Koornstra. Er leeft nog een schoonzus, die alleen weet dat hij in de Tweede Wereldoorlog verdwenen is, en dat er nooit meer iets van hem is vernomen.

Op de persoonskaart van de vader staat bij deze zoon Adriaan: A(fgevoerd) 14 jun (19)46, VOW art.93.

Dat laatste zal bij kenners wellicht al een deel van de oplossing zijn. Maar wie kan me adviseren bij een onderzoekstraject om meer te weten te komen. Of wie kan zo al meer vinden? Rijksdienst oorlogsdocumentatie benaderen?

ik hoor graag hoe we deze kwestie moeten aanpakken. Dit is weer een nieuw type issue voor mij!

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vertrokken Onbekend Waarheen

Misschien heb je alvast iets aan de informatie die hier staat

zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De familie geeft aan dat hij verdween tijdens de oorlog, maar de registratie van zijn vertrek ligt een jaar later.

Adriaan was 23 jaar toen hij uit werd geschreven en vertrok met onbekende bestemming. Het was juni 1946 dus van een oorlogsslachtoffer in die zin dat onderzoek bij de Nazorg Rode Kruis of NIOD mogelijk geen resultaat geeft. Maar je kunt het altijd proberen. Mogelijk dat de uitschrijving later is aangetekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Dankje Ludmilla.

Die tweede link met al die plaatjes heeft helaas niet een zoekmachine waar je op een complete naam kunt zoeken. Dat wordt helaas niets.

Iets houdt me nog tegen om het Rode Kruis een vraag te stellen met als doel de genealogische nieuwsgierigheid te bevredigen, maar misschien bekijk ik dat te principiëel?

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het onbeantwoord blijven van de vraag, waar is de persoon gebleven, wat is er met hem gebeurd, was de oorlog reden van zijn verdwijning, is frustrerender dan simpel de vraag stellen aan afdeling nazorg van het Rode Kruis. Zij hebben registers waar misschien zijn naam in voorkomt. Je moet rekening houden met een negatief bericht zodat je dan nog niet weet waar hij gebleven is, maar dan kun je wel iets uitsluiten.

Zijn naam vond ik niet onder de passagiers naar het verre buitenland, maar dat zegt ook niet veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Héél goed Sylvia. Bedankt, hoe krijg je het iedere keer weer voor mekaar! Heeft hij aan Duitse zijde gevochten? Of ga ik nu te kort door de bocht?

groetjes, en een dikke kus van Mams!

Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jullie denken altijd maar dat ik alleen maar weet hoe ik US onderzoek moet doen ... maar zo zie je maar weer ....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ik niet. Ik denk aan de zaak Reijnen in de buurt van Melbourne, een ander geval in Humpty Doo. Kortom: ik weet wel beter!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

mooi gevonden, Sylvia.

Hij was dus in Duitse Dienst. Andries, je moet zelf maar eens googelen op de trefwoorden die je in het bericht ziet, en dan kun je lezen welke taken deze vrijwilligers hadden. Als ik het goed lees is hij op 5 mei 1945 bij een gebeurtenis in Papendrecht omgekomen en er wordt verwezen naar de Begraafplaats voor Duitse militairen te Ysselsteyn waar hij begraven ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

@ Ludmilla. Ik had eigenlijk al geconcludeerd dat deze nare wending onvermijdelijk was.

Bedankt voor jullie genomen moeite om duidelijkheid te krijgen,

Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...