Jump to content
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Burgerlijke Stand Medemblik 1811


Guest Jan Clavaux

Recommended Posts

Guest Jan Clavaux

Beste mensen,

op 6-7-1811 is in Medemblik blijkbaar het overlijden aangegeven van Aaltje Frederiks.

Please login or register to see this link.

Is er iemand, die mij op het spoor kan zetten van een scan van de akte, ergens op internet?

groeten, Jan

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Dank u wel; zo ver was ik zelf ook al.

Mijn vraag is:

Is er iemand, die mij op het spoor kan zetten van een scan van de akte, ergens op internet?

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kèren

Hallo Jan,

Mocht het niet te vinden zijn op Internet, kan ik de akte wel op het NHA in Haarlem voor je opzoeken. Zit in de planning om rond eind november weer een bezoek te brengen.

groeten, Keren

Link to comment
Share on other sites

@Jan,

1811 is nog niet via FS beschikbaar.

Volgens FS zit deze in batch 1452873 samen met gegevens van Midwoud.

Geboorten, huwelijken, overlijden 1811-1842 -  FHL INTL Film [ 1452873 Item 1 ]

Ik verwacht deze batch samen met nog veel andere films in de volgende update.

Zie ook

Please login or register to see this link.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Kèren en Jakkes,

Dank jullie wel.

Ik heb er geen moeite mee, om op die update te wachten; het is fijn, om te weten,

dat de betreffende akte in ieder geval bestaat. 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

@Kèren,

de akte in het NHA is denk ik van betere kwaliteit, dan de microfiche van FS,

wat vooral een verschil kan maken in de betreffende periode,

waarin de voorgedrukte akten nog niet werden gebruikt.

Mocht het niet teveel moeite zijn om voor me te kijken,

dan zou ik dat toch op prijs stellen.

Zij heette voluit Aaltje Frederiks Redeker, en zij was ten tijde van haar overlijden

gehuwd met Cornelis Ariensz Hoeck.

Zij was een dochter van Frederik Jansz Redeker en (mogelijk) van Maria Jans Stondebeek.

Ik ben met name benieuwd, of de geboorteplaats in de akte is vermeld.

(Zie ook

Please login or register to see this link.

)

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Kèren

Hallo Jan,

Het is jammer maar Aaltje Frederiks [Redeker]’s overlijdensakte is niet meer in te zien.

De aangifte is wel opgetekend in de 10-jarentafel met datum 06 JUL 1811, maar dat jaar staat niet op film in Haarlem en is bij navraag ook niet in het depot. Volgens de computer van de archiefmedewerker.

Ik heb daarop het Westfries archief gebeld en die vertelde het volgende, er is een grote brand geweest in arrondisement rechtbank in Alkmaar in 1888, daarbij zijn originele akten van de Burgerlijke Stand verbrand.  Na die tijd is de tweede copie van de akten [van de gemeente] overgegaan naar Haarlem, en toen dat gebeurde is men er achter gekomen dat verschillende delen niet meer aanwezig waren, waaronder het jaar 1811 van het register van overlijden.

Ik heb nog een Christiaan Redeken gevonden die overleed in 09 APR 1812 in Medeblik [aangifte 10 APR - akte.34], helaas staat daar niets over ouders of geboorteplaats.

Hij overleed 58 jaar oud; weduwnaar; timmerman van beroep, de namen van de echtgenote en ouders zijn de aangevers onbekend.

Er zal dus een andere weg gevonden moeten worden om aan haar geboorteplaats te geraken.

Groeten, Keren

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Hallo Kèren,

dank je wel voor je inspanningen.

Ik kan deze mogelijkheid dus in ieder geval volledig uitsluiten,

dat is in ieder geval ook goed om te weten.

De gegevens over de door jou genoemde Christiaan Redeker

zijn me bekend; het was een amsterdammer, die tijdelijk

op de marinewerf in Medemblik werkte.

Een familierelatie met mijn Aaltje lijkt er verder niet te zijn.

Nu inderdaad maar hopen, dat ik er nog eens via een andere

weg achterkom.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

Jan,

Ik zag dat er een dochter van het stel in 1829 gehuwd was, dus mogelijk iets te vinden via de bijlagen.

Please login or register to see this link.

Maar helaas; er is veel meer verloren gegaan, dan Kèren aangaf.

Zie

Please login or register to see this link.

Die missers ga ik in ieder geval op Genver verwerken.

Mogelijk zijn er nog meer archiefgedeelten verloren gegaan in andere plaatsen of regio's.

Die zou ik ook graag willen weten.

De oorlogsschade in Zuid-Holland is mij bekend.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Ik heb de huwelijksakte van de dochter bekeken

Please login or register to see this link.

. Volgens deze akte zou Aaltje overleden zijn op 6-7-1811. Dit zou betekenen dat de akte van overlijden op dag van het overlijden is opgemaakt.

Ik ben bang dat dit het enige "bewijsstuk" is. Mogelijk is er nog een begrafenisaantekening bij de kerkgemeenschap.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kèren

Maar helaas; er is veel meer verloren gegaan, dan Kèren aangaf.

Jakkes, zoals ik schreef het gaat dus inderdaad om meer.

toen dat gebeurde is men er achter gekomen dat verschillende delen niet meer aanwezig waren waaronder
Het vreemde is dat ik dit overzicht van genealogische bronnen vond op de site van het Westfriese archief, die het ook niet duidelijk maakt wat er precies mist:

Please login or register to see this link.

Het komt dus toevallig aan het licht zoals nu dat Jan naar een overlijden zoekt uit 1811 in Medemblik.

Jan, als je een weg vindt die in het archief van Haarlem kan worden gevolgd, dan hoor ik het wel. Ik probeer er in ieder geval eenmaal per maand heen te gaan en neem je vraag graag mee.

groeten, Keren

Link to comment
Share on other sites

Kèren,

Ik begreep uit jouw bericht, dat er meer verbrand moest zijn, dus ik zocht via Google op <brand 1888 Alkmaar> en trof de volgende pagina:

Please login or register to see this link.

Stom; had ik al doorgegeven.

Alles al verwerkt op GenVer; dat geeft weer duidelijkheid waarom bij veel Noord-Hollandse plaatsen zoveel akten ontbreken. In ieder geval niet de schuld van FS.

En inderdaad door de zoekvraag van Jan is er weer een ander mysterie opgelost.

Overigens is het overzicht van het westfriesarchief (gemeentelijke archieven) niet helemaal juist; bij burgerlijke stand bedoelen zij de geb. huw. en ovl. akten; niet de z.g. dubbelen; deze liggen, als ze niet verbrand zijn, in de rijksarchieven.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Beste Hypo,

dank je wel voor je reactie, maar het helpt me niet verder.

Het impostregister loopt tot 1806.

De bijdrage op GenealogieOnline kende ik al,

ze wemelt van de fouten,

wat op die website trouwens heel normaal is.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_angry.gif" alt=">:(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/angry@2x.png 2x" width="15" height="15">

groeten, Jan

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Kèren, Jakkes,

ik ben blij, dat mijn veel te moeilijke vragen in ieder geval nog een zeker nut hebben 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

Link to comment
Share on other sites

Guest Kèren
Overigens is het overzicht van het westfriesarchief niet helemaal juist; bij burgerlijke stand bedoelen zij de geb. huw. en ovl. akten; niet de z.g. dubbelen; deze liggen, als ze niet verbrand zijn, in de rijksarchieven.

Jakkes dat klopt, zo hebben we het "allemaal geleerd".

Wat die persoon bij het Westfries archief me vertelde is dat de brand in 1888 was en "kort daarna" de overgebleven originelen naar Haarlem werden overgebracht.

Ik ben eens gaan googlen nadat ik via je link naar het NHA er achter kwam dat die brand in 1890 is geweest en "kort daarvoor", namelijk 1888 al een groot deel van het archief naar Haarlem is gegaan. De persoon had dus duidelijk die klepel niet helemaal in het vizier....

Ga me nu afvragen wat er nog meer niet klopte aan zijn verhaal.

Die overgebleven originelen zouden dus nu in Haarlem liggen. Het Westfries archief zal dan een kopie van de films hebben. In Haarlem hebben ze ook gezocht naar het overlijdensjaar 1811 Medemblik in de database van hun depot. Het is jammer dat men niet nauwkeuriger kan aangeven wat er bewaard is gebleven, maar misschien is dat wel de verantwoording van NHA.

Link naar een PDF bestand met een krantenartikel over de geschiedenis van het gerechtsgebouw, lees over de brand vanaf pagina twee:

Please login or register to see this link.

Jan mijn excuses dat we je topic kapen, met deze discussie!

Groeten, Keren

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Jan,

Het is mij bekend dat er veel fouten op de site staan. Daarom wil ik ook zoveel mogelijk bewijsmateriaal zien en aktes inzien.

Op meerdere websites rammelt het van de fouten (iemand die trouwt voor zijn geboorte hetgeen door ander sites weer klakkeloos wordt overgenomen) waardoor gegevens gevonden op internet altijd gecontroleerd moeten worden.

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...