Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Zoekvraag Noordhollands Archief - opgelost


Gast Masje II

Recommended Posts

Gast Masje II

Hallo Forumleden,

Bij mijn laatste bezoek aan dit archief afgelopen week ben ik vergeten  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

om naar de overlijdensdatum en -uur te kijken van de volgende personen:

Wenzel, Ernst Adolf Ferdinand, geboren Landsberg aan de Wartha in Pruisen ongeveer 1789 (zoon van Christian Friederich Wenzel en Anna Charlotte Kemps); wachtmeester bij het regiment huzaren nummer 6; huwde Haarlem 4 maart 1818 Adriana Vernout

en

Lem, Michael Hendrik, geboren Haarlem ongeveer 1796 (zoon van Wouter Lem en Suzanna Douw); borstelmaker; huwde Haarlem 25 juli 1821 Adriana Vernout

Ernst Adolf Ferdinand Wenzel moet in of vóór 1821 in Haarlem zijn overleden

en

Michael Hendrik Lem moet vóór 1833 in Haarlem zijn overleden.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn, voor mij de overlijdensaktes willen inzien en mij de datum en uur van overlijden en eventueel de nodige aantekeningen aan mij door te willen geven?

Bij voorbaat hartelijk dank.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Beste Masje II,

Wat een enorme 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> voor je!

Nu ben ik net geweest van de week, maar ik zet je zoekvraag graag op de lijst voor de volgende keer.

Dat zal in ongeveer drie weken zijn.

Tenzij iemand hier eerder van dienst kan zijn, natuurlijk.

Als je daarmee kan leven....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">, dan hoor ik het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

@ Beste Kèren,

Heel hartelijk dank voor je aanbod. Achteraf denkt men wel eens  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> dat had ik ook nog moeten weten/hebben. Zelfs een doorgewinterde genealoog/historicus laat wel eens een steekje vallen.

Ik zoek nu nog alleen het overlijdensdatum en -uur met aanvullende gegevens van

Wenzel, Ernst Adolf Ferdinand, geboren Landsberg aan de Wartha in Pruisen ongeveer 1789 (zoon van Christian Friederich Wenzel en Anna Charlotte Kemps); wachtmeester bij het regiment huzaren nummer 6; huwde Haarlem 4 maart 1818 Adriana Vernout

Of een advertentie van zijn overlijden is ook welkom.

Van Michael Hendrik Lem heb ik zojuist de nodige gevraagde gegevens mogen ontvangen.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Is het opgevallen dat in de tweede huwelijksakte van Adriana Vernout, staat "BR wdw van Ferdinand Adolf Lodewijk Wenzel"

bron Digitaal Kennemerland. Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heb ik geen passende gegevens Wenzel in Landsberg kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Ramon,

Hartelijk dank voor je reactie. Het gaat mij meer om de overlijdensdatum van Ernst Adolf Ferdinand Wenzel. In mijn historisch/genealogisch onderzoek Moord bij C62 heeft hij maar een ondergeschikte rol. Zijn weduwe Adriana Vernout, speelt in de beginfase een van de hoofdrollen in het onderzoek.

Dit onderzoek loopt een beetje uit de hand. Er is over de persoon H.J.J. Mokcaarts veel meer te vinden dan dat ik ooit had kunnen verwachten. Zie ook de site "Moord bij C62" onder de lijn.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik begrijp het. Maar ik zag in de tweede huwelijksakte dat zijn voornamen daar anders geschreven staan. Mogelijk dus een verschrijving.

Het is een heel spannend verhaal, en nog werkelijk gebeurd. Mooi geschreven. Succes met je zoektocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Ramon,

Bedankt voor je compliment. Helaas schijnen niet alle aktes op juistheid te berusten. Dat bemoeilijkt soms het verdere onderzoek. Het geeft je een kick als men toch de juiste gegevens boven water krijgt.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Gast Kèren

Hallo Masje II,

Was vanmorgen in het NHA en vond de overlijdensakte.

Hij is met andere voornamen dood gegaan dan dat hij is geboren, dus het was even puzzelen.

Zal straks of morgen de info plaatsen. Typ nu via de telefoon en dat is te kriegelig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Kèren,

Bij deze heel hartelijk dank.

Het heeft niet veel haast, wacht geduldig op wat het zal brengen. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thankyou4.gif" alt="B-22">

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Dit is in het kort de uitleg over Ernst Adolf Ferdinand alias Ferdinand Adolf Lodewijk WENZEL

Ik heb om de bevestiging te krijgen dat het om dezelfde persoon ging de huwelijkse bijlagen van beide huwelijken van Adriana VERNOUT bekeken.

Daarvan foto's gemaakt. Die zal ik bewerken en transcriberen, en op Internet plaatsen, zodat je die kan downloaden.

Maar dat doe ik morgen, was een lange dag, maar wilde je onderstaande niet zo lang onthouden.....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

Ernst Adolf Ferdinand WENZEL is geboren op 27 AUG 1788 in Landsbergen [gedoopt op 02 SEP]

Hij huwde onder die namen op 04 MAR 1818 in Haarlem [cert.nr.9]

Adriana VERNOUT.

Zij huwde op 25 JUL 1821 te Haarlem [akte.nr.107] voor de tweede keer met

Michael Hendrik LEM, als weduwe van en nu komt het

Ferdinand Adolf Lodewijk WENZEL.

Zowel in het overlijdensregister, als bij de huwelijkse bijlagen van het tweede huwelijk worden deze voornamen gebruikt.

Het kan niet anders dan om dezelfde persoon gaan, gezien de link met het tweede huwelijk.

De acte van overlijden:

Ferdinand Adolf Lodewijk WENZEL

overleden op 06 MEI 1818 in Haarlem [aangifte op 08 MEI / pg.56v]

29 jaar oud; geboren te Landsbergen aan de Wartha op 27 AUG 1788

wachtmeester bij het regt. Hussaren nr. 06 / man van Adriana VERNOUT

aangegeven door Jacob ROIJEN, 22 jaar opperwachtmeester bij het Regt. Hussaren no.6

en Gerrit LOOS, 26 jaar wachtmeester

goede bekenden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Kèren,

Hartelijk dank voor het vinden van bovenstaande gegevens.

(*&6

Had helemaal niet gedacht dat het opzoeken zó ingewikkeld zou zijn.

Bij de BS van Haarlem, en ook bij de rechtbank van Haarlem, gebeurde wel meer dat de voornamen in verkeerde volgorde geschreven werden.

Dan was onder meer een echtscheiding niet rechtsgeldig.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Graag gedaan, Masje II !!

En het klopt dat de voornamen, maar ook familienamen in die tijd niet altijd even nauwkeurig werden opgeschreven.

Ik heb het heel veel met mijn voorouders, die zelfs soms in ene een hele andere familienaam gaan gebruiken.

Toen ik in de 10-jaren tafels maar één Wenzel zag, met de andere voornamen, vermoedde ik het al.

Maar je wilt dan toch 'onomstotelijk' vaststellen dat het om de een en zelfde persoon gaat. Voor het zelfde geld is het een broer.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0((">

Vandaar dat ik de huwelijkse bijlagen ook bekeken heb. Ze waren maar een paar maanden getrouwd, eigenlijk best droevig.....

Ik ben net klaar met de bewerking van de foto's en zal die samen met een transcriptie van het een en ander op het Internet plaatsen in een ZIP bestand.

Ik stuur je dan de link toe, dan kan je die downloaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...