Jump to content

copietje halen in ede??

priegel
 Share

Recommended Posts

• Member Group

wie wil er voor mij in Ede een copietje vragen van de geslachtsnaam aanneming van Maas Hendriksen die de naam aannam van Hek??

hij woonde in Lunteren, bouwman.

zou zo blij zijn met een copietje ervan.

• Member Group

Hallo Priegel,

De vraag is duidelijk, of iemand een document kan ophalen in Ede. Maar wat bedoel je precies met een document van naam-aanname, dat ging alleen bij wet; is daar een document van en ligt dat klaar bij de receptie, of moet er iets gezocht worden?

• Member Group

heb het niet duidelijk genoeg uitgelegd; in Ede heeft Maas de naam Hek aangenomen, er is daar een boek, daarin werd iedereen genoteerd toen, en ik zou graag een copietje daarvan willen!

Ja, het moet daar in het archief wel even aangevraagd worden, ik kan zelf door omstandigheden niet erheen zodoende.

• Member Group

Priegel,

deze vraag ligt in het verlengde van

Please login or register to see this link.

Misschien klinkt mijn uitleg (te) simpel, maar ik denk dat je dit bedoelt.

Maas heeft niet de naam Hek "aangenomen". Ik vermoed dat je uitgaat van

.

Het is een vroege periode, waarin de personen in het DTB-boek, het boek waarin alle doop, trouw en begraaf-gegevens werden genoteerd. De namen bestonden uit een voornaam en iets daarachter; dat iets, zoals bij Maas, was Hendriksen een patroniem, dat wil zeggen Hendrikszoon, Maas was de zoon van Hendrik. Dat patroniem werd aan de voornaam toegevoegd om verschil te maken met andere personen met de naam Maas uit de woonplaats. Omdat er steeds meer inwoners kwamen, met veelal dezelfde namen, werd er een toevoeging aan vast geplakt, bij Maas was dat Hek, en verwijst naar een

. Bij een van die momenten werd men ingeschreven met of zonder de toevoeging Hek, net naar gelang men dat zelf opgaf of iemand van de kerk dat opschreef. Zo ontstaat een "achternaam". Van een echte aanname, is dus geen sprake.

In 1811 vervielen de kerkelijke inschrijvingen en heeft Napoleon de Burgerlijke Stand ingesteld; iedereen werd verplicht een achternaam te hebben.

Ik denk dan ook niet dat er een specifiek document is in Ede.

• Member Group

nee, ik bedoel deze; 

links boven is dus van Geurt

Hendriksen heb ik het papiertje, dat kon ik op internet vinden, maar Maas, die ook van Napoleon een geslachtsnaam moest aannemen, dat bewijs ligt in Ede.

Heb al eens gebeld en daar ligt echt een boek.

Bij de meeste gemeenten ligt een boek ervan, mensen die een achternaam hadden die ze al gebruikten die veranderden die niet maar Maas heette hendriksen, en die heeft die naam Hek laten registreren, die bedoel ik.

en ja, ik ben een nakomeling van die Maas.

• Member Group

Oke, dat is duidelijk; ik zat niet helemaal goed. En je had het inderdaad

opgemerkt dat Ede (nog) niet op Familysearch staat.

Hij komt inderdaad voor op

.

Ik zou je graag willen helpen, maar voor Ede zou ik een speciale reis moeten plannen; als er echt niemand anders ik, wil ik je vragen om wat geduld te hebben; de ontbrekende plaatsen zullen vast binnen afzienbare tijd online komen. Sorry, maar succes.