Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Netwerk Oorlogsbronnen in de maak


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Bij toeval kwam ik tegen dat deze website binnenkort gaat starten:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Lumilla,

Opnieuw bedankt voor de tip. Houd jij in de gaten wanneer het netwerk operationeel is?

Alvast bedankt.

Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla,

Bedankt voor de tip. Ben benieuwd welke info zij zullen geven. Misschien meer audio visueel? Ik gebruik nu vaak

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zo te zien is het een samenwerking tussen NIOD en NA (archievenWO-II is ook van het NA), maar ook andere archieven etc die bronnen hebben over de oorlog (mogelijk ook de eerste), zullen daar wel een plekje krijgen. Over twee weken hebben ze een symposium voor die archieven. Het zal na de start vast een mooi naslagwerk worden, er is vraag genoeg.

Ik heb ze gevraagd wanneer de start verwacht wordt, dus wachten we dat even af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Bij de start van deze nieuwe NIOD-site, hoort ook deze reactie (met meerdere links) van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Op 26 oktober vroeg ik het NIOD wanneer hun site zou starten. Door de drukte rond de start op 10 november, ontving ik heden een reactie.

Natuurlijk aanvaarden we de excuses omdat zo'n start niet vanzelf gaat. De mail brengt zoveel nieuws, dat hieronder de gehele tekst staat, met toestemming, en de toevoeging "Vragen of reacties zijn van harte welkom":

Geachte mevrouw Van Santen,

Dank voor uw vraag. Zoals u zult begrijpen was het nogal druk in de aanloop naar de lancering van het Netwerk Oorlogsbronnen op 10 november, maar excuses voor de late reactie. Het Netwerk Oorlogsbronnen is bedoeld om alle verspreide WO2 collecties door middel van 1 overkoepelende zoekfunctie vindbaar te maken. In eerste instantie - en daarom heet het nu ook een betaversie - hebben we nog maar enkele, bij velen al bekende collecties doorzoekbaar gemaakt. Wij streven ernaar op termijn meer collecties hieraan toe te voegen en ook onze zoekfunctie verder te verbeteren en te verfijnen (zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

voor de collecties die wij van plan zijn nog op te nemen).

Meer in het algemeen willen wij vooral overzicht bieden aan onze gebruikers. Op termijn overwegen wij de volgende verbeteringen:

- fulltext zoekfunctionaliteit door al het tekstmateriaal (er kan nu alleen door de beschrijvingen worden gezocht)

- WO2 trefwoordenthesaurus als ingang naar de collecties

- betere zoekmogelijkheden op datum en locatie

Ik wil nog even benadrukken dat we nu echt aan het begin staan. Onze ambitie is om uit te groeien tot een startpunt voor het vinden van bronnenmateriaal over WO2, maar in dit prille stadium zijn we dat nog niet. We verwijzen naar bestaande sites, we vervangen ze niet, maar we denken juist door overzicht te bieden het verschil te kunnen maken.

Volgend jaar willen we ook ArchievenWO2 gaan aansluiten, zodat we gebruikers ook naar niet-digitale bronnen kunnen verwijzen. Dit is niet dubbelop zoals door Eric Hennekam wordt gesuggereerd, maar we bouwen juist voort op eerdere initiatieven en proberen alles bij elkaar te brengen.

Met vriendelijke groet,

Edwin Klijn

Manager Netwerk Oorlogs Bronnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...