Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Geweldig nieuws: KB krantensite is nu online !


Mantegna

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Vandaag heeft de Koninklijke Bibliotheek haar nieuwe site met historische kranten online gezet.

Het begin is er, en eind volgend jaar moeten er acht miljoen pagina's gescand zijn en doorzoekbaar.

Dit is super-nieuws.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Mantegna,

Dat is zeker heel goed nieuws en heb dit meteen bij mijn favorieten gezet.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Mantegna,

Ben enkele uren op de site geweest en heb een en ander mogen vinden die van toepassing zijn voor mijn genealogisch/historische onderzoekingen. Kwamen toch enkele vrij verrassende resultaten boven drijven.

Kan nu wel weer delen van mijn onderzoekingen opnieuw schrijven. Zo blijf men lekker bezig.

Je moet soms wel geduld hebben om je krantje te kunnen lezen. Er is enorm druk, en dat geeft de site ook aan als men de pagina of krant niet te "voorschijn" kan halen.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Masje II,

Vanochtend vroeg werkte alles nog vrij snel, maar het is begrijpelijk dat deze site in het begin veel bezoekers krijgt.

Ik vond ook al wat zaken over personen uit mijn genealogie, die ik niet wist.

De kranten van de Antillen bijvoorbeeld waren een revelatie.

Maar ik ga er op een rustig moment een keer uitgebreid mee verder.

En dan te bedenken dat er de komende twee jaar nog véél meer komt... &^^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Oewah, ik wist dat ze ermee bezig waren, maar wat een rijke bron!

Ik zal dit op mijn "to do" lijst moeten plaatsen, want op een redelijke zeldzaam familienaam,

krijg ik al 6000 hits en ik wil toch weten wat die allemaal zeggen.

Bedankt voor de tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een prachtige website met een schat aan materiaal. De zoekfunctie werkt nog niet vlekkeloos, maar zal vast binnenkort verbeterd worden. Maar na het eerste artikel gelezen te hebben dat voor mij wel van belang bleek, liep de hele site om de haverklap vast, afgewisseld met excuusteksten dat de site overbelast is. Erg storend vind ik dat ik geen functie kan vinden om rechtstreeks naar de gevonden woorden te springen, terwijl deze wel in blauwe balkjes worden aangegeven. Het werkt m.i. nog het beste door de gevonden pagina's als PDF te downloaden en dan offline te lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vervolg: afbeelding opslaan geeft me steevast een bestand van NUL bytes.

Sommige PDF's zijn vrijwel onleesbaar veel slechter van kwaliteit dan de online versie van dezelfde pagina's.

Ik weet het, ik zou mijn nieuwsgierigheid moeten beteugelen tot de kinderziekten eruit zijn. Maar zo zit ik helaas niet in elkaar. En kennelijk velen met mij. Dan zouden we het systeem niet meer overbelasten en zou een kleiner aantal bezoekers mogelijk echt wat pareltjes kunnen vinden

Aan de andere kant vind ik het wel belangrijk dat KB onze ervaringen hoort. Ze alleen maar de hemel in prijzen voor dit fantastische project schiet niet op. Vertel ze ajb ook wat er nog beter kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb bijna dezelfde ervaringen.

Helemaal mee eens, Maggy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Maggy,

Misschien dat het rechtstreeks springen naar de gevonden woorden ook verbeterd wordt.

Ze zullen best opbouwende kritiek krijgen van de bezoekers en die de komende tijd gaan verwerken.

Maar wat de bereikbaarheid betreft, dat is vrij normaal met een nieuwe site die heel veel info bevat.

Overal kom je de mededeling tegen dat de site online is en uiteraard gaat iedereen daar dan meteen naar toe.

Is ook altijd als Genlias weer een grote update heeft gedaan....... De eerste paar dagen is de server vaak overbelast.

Maar toen ik een belangrijk krantenbericht vond, heb ik ook de PDF pagina gedownload

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Je moet maar denken: deze site loopt niet weg en over een weekje of wat kun je rustig gaan zoeken, zonder onderbrekingen.

Want met een website als deze, zal de capaciteit heel hoog zijn.......... Vooral omdat er nog heel veel gegevens toegevoegd zullen worden (ik kan eigenlijk ook niet wachten 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14">).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo forumleden

Een oplossing om toch snel de tekst te kunnen lezen is op een icoontje boven het woord "tekst" te klikken. Dan verschijnt de betreffende hoofdstuk met de nodige informatie vrij snel. Men krijgt dan wel te lezen:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen.

Men kan van deze tekst een copie maken en dan onder meer in "Word" plakken. Zie anders nog geen mogelijkheid om de originele tekst te downloaden. Voor advertenties is dat wel heel lastig, men zou dan een foto moeten maken via het beeldscherm.

In PDF is helaas een ramp om te tekst te lezen.  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_angry9.gif" alt="-00">

Voor genealogen nog een gratis advies! Gebruik voor het zoeken ook een variant op je familienaam. Voorbeeld: Mockaarts, ook als Mokcaarts, Mockaerts of Mokcaerts. Men zal er versteld van staan hoeveel nieuwe informaties er nog te voorschijn komen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_goodluck.gif" alt="(*;"> met de zoektocht op de zeer interessante en welkome krantensite van KB.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Titel aangepast, klein foutje in woord krantensite veranderd.

SadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...