Jump to content

Eerste Hulp bij e-Onderzoek en de Virtuele Archivaris

Ludmilla

Recommended Posts

• Member Group

Digitaal onderzoeken via Internet blijkt moeilijker dan vaak gedacht wordt. Op 10 september jongstleden bracht Karel Berkhout in

Please login or register to see this link.

het probleem ter sprake: geesteswetenschappers luiden de noodklok over de gebrekkige doorzoekbaarheid van gedigitaliseerde bestanden.

Het blijft vlooiwerk om grote bestanden systematisch door te werken. Gebrekkige metadata en problemen rond de OCR-techniek zouden hier debet aan zijn, waardoor de wetenschap niet veel verder komt dan impressionissche conclusies.

In deze pioniersfase was de fijne afstemming tussen overheid, erfgoedcentra lastig te bereiken. Met de magische mantra 'digitalisering' werden geen toegankelijkheidsinstructies meegegeven en het gebied der geesteswetenschappen schijnt niet één profiel te hebben gehad omtrent input en verwachtingen rond deze digitaliseringsslag.

Hoe dan ook: met de toename van digitale bronnen kunnen nieuwe onderzoeksvragen gesteld en beantwoord worden. Er is kennelijk een nieuwe onderzoekshouding nodig rond zoeken en documenteren.

Journalist en taalhistoricus Ewoud Sanders helpt de e-onderzoeker op weg met de praktische gids Eerste Hulp Bij e-Onderzoek.

De gids, aangeboden door Early Dutch Books Online, is een gezamenlijke uitgave van de universiteitsbibliotheken van Leiden en Amsterdam en de KB en is gratis te

bron CBG

Kennis van goede en betrouwbare sites is onontbeerlijk geworden. Sites doorzoeken kan

echter een hele klus zijn. Ze werken allemaal een beetje anders, soms kunnen ze minder dan

ze beloven en soms juist meer. Websites die worden geïndexeerd door de grote zoekmachines

kun je soms beter op een andere manier benaderen: met slimme zoekcommando’s.

Slim zoeken is een sport. Voornaamste hulpmiddelen: zoekoperatoren. Dit zijn woorden of

tekens die je aan een zoekopdracht toevoegt – gewoon in de zoekregel van een zoekmachine.

Gevolg: je resultatenlijst krimpt, terwijl de relevantie van de resultaten met grote sprongen

stijgt.

Denk niet te snel: voor mijn studie zijn deze voorbeelden niet van toepassing. Het gaat hier

om de zoektrucs, niet speciaal om de content. Uitdaging: welke combinatie van

zoekoperatoren kan ik het best inzetten om snel de informatie te vinden die wél precies bij

mijn studie of onderzoek past?

In het verlengde van het bovenstaande, kwam ik

tegen met als titel: De Virtuele Archivaris, directe digitale dienstverlening in de virtuele studiezaal

Het is een scriptie van de Hogeschool Amsterdam, in opdracht van het Nationaal Archief en dateert uit 2007.

Het is niet eenvoudig door te nemen, maar ik wilde het u niet onthouden.