Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

opzoekvraag bevolkingsregister Doesburg


joke andriessen

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo allemaal,

Wie wil voor mij in het bevolkingsregister van Doesburg kijken naar Wilhelmina Gerritsen?

Zij werd geboren op 08-07-1833 als dochter van Catharina Slager.

Bij het huwelijk van haar moeder met Gerrit Jan Garritsen werd ze gewettigd.

Moeder overleed in 1836.

Tot wanneer komt Wilhelmina in het bevolkingsregister voor?

En is dat bij Gerrit Jan Garritsen of is ze ergens anders opgegroeid?

Voor verder gegevens zie mijn andere vraag

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo allemaal,

Omdat blijkbaar niemand voor mij in Doesburg kon kijken heeft de archivaris ( tegen betaling) voor mij onderzoek gedaan.

Hieronder het antwoord:

De zoektocht naar Wilhelmina Weber blijkt, zoals eigenlijk deels ook al wel te verwachten was, veel lastiger dan ik had gehoopt.

Allereerst, wat zeer vreemd en opvallend is, is de naam van de bruid in 1863. Als dit inderdaad de Wilhelmina is die in 1833 als dochter van Catharina Slager geboren werd, dan is er "iets" vreemds aan de hand. Hoe kan zij Weber genoemd worden. De eerste man van haar moeder was al dusdanig lang dood dat hij niet als de vader in aanmerking komt. Daarnaast staat zij ook als Slager in de geboorteregisters vermeld, en dat is toch een officieel document! Wilde zij om welke reden dan ook voor haar nieuwe familie niet laten weten dat zij een onecht kind was? En waarom is zij na de wettiging door het tweede huwelijk van haar moeder met Garritsen niet die achternaam gaan dragen? Wat ik graag zou willen weten is de leeftijd van Wilhelmina bij het huwelijk. En wat staat er in het bevolkingsregister van Assen? Klopt de leeftijd met de geboorteakte uit de huwelijksbijlagen?

Een bijkomend probleem is het bevolkingsregister. Ik heb via de overlijdensregister en het bevolkingsregister van resp. 1831 en 1830 kunnen achterhalen dat Johannes Weber in de Beitelstraat nr. 1 (nu Ph. Gastelaarstraat, achter het stadhuis) woonde. (Het pand bestaat nog.) Dit pand was in het bezit van de gemeente en stond bekend als het Scholtenhuis. In het bevolkingsregister staat de Wilhelmina van 1826 nog vermeld. Dit boek loopt tot en met 1828. In de volkstelling van 1830 wordt er geen Wilhelmina meer vermeld omdat ze is overleden. Tot zover klopt het dus!

Via het genoemde huisnummer in de overlijdensakte van haar stiefvader Garretsen (of Garritsen) heb ik gevonden dat deze in de Helmichsteeg woonde. Dit huis zou er pas vanaf 1832 staan. (hiervoor kan in het kadaster nog verder worden gezocht.) Dit pand stond niet in de buurt van het huis van Weber. De wijk waar de Helmichsteeg onderdeel van uitmaakt, is precies de wijk waarvan geen bevolkingsregister meer aanwezig is. De andere delen lopen tot en met 1839. Ik heb voor de zekerheid de indexen op die drie andere delen (wijken) ook doorgeplozen maar niets op de naam Weber, Garretsen of Garritsen of Slager gevonden waar we iets mee kunnen in het kader van dit onderzoek. Helaas beginnen de volgende bevolkingsregister pas in 1850. In de toegangen hierop is Wilhelmina in ieder geval onder de verschillende namen niet te vinden.

Waar Kaatje na het overlijden van haar man verbleef is met de voor de hand liggende bronnen niet te achterhalen. Ook de geboorteakte van Wilhelmina geeft geen huisnummer waar ik mee verder zou kunnen.

Hetzelfde geldt voor het stratenregister en het inkwartierinsregister uit de beginjaren dertig van de negentiende eeuw.

Met behulp van de brievenboeken is een reconstructie gemaakt van (een deel van) de ingekomen en vertrokken personen tussen 1836 en 1849. Hier komt een Weber in voor die naar Frankrijk vertrekt, maar die, voor zover na te gaan, niet bij de gezochte familie hoort. Ook de andere namen komen niet voor. Alleen een J.G. Garretsen wordt genoemd. Deze is in 1842 naar Overijssel vertrokken. Of er meerdere personen mee zijn gegaan, is uit de index niet te achterhalen. Daarvoor zou u de brievenboeken moeten doorzoeken.

Wellicht is het interessant om eens te gaan zoeken naar testamenten of boedelscheidingen die o.a. in Arnhem in het Gelders Archief te vinden zijn. Ook in Doesburg zijn er misschien nog aanwijzingen te vinden in weduwe of wezenboeken.

Zoals hierboven al een keer aangegeven, zou het interessant zijn om te kijken waar Wilhelmina woonde voor ze in Assen kwam. Het spoor terug proberen te volgen dus.

En aanvullend:

Inderdaad, ze komt niet voor in de bevolkingsregisters na 1850. Ook niet in de indexen, dus ze woont ook niet elders in de stad.

Er woont alleen een dochter Grada Willemina geboren te Doesburg op 26-12-1843. Het eerste kind uit dit huwelijk, een jongetje, is al jong overleden.

Als iemand nog iets over Wilhelmina weet of kan vinden houd ik mij aanbevolen.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Deze zoekvraag is een gevolg van een vraag die u kan vinden onder Noordoost Nederland op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

We hopen samen met Joke nog steeds op een vondst, die voor de oplossing zorgt!

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Wat een ingewikkelde en moeizame zoektocht is dit, Joke.

Mijn contactpersoon Jan zal voor je in Amsterdam nog zoeken of er iets staat in de boeken van het weeshuis.

Niet direct aansluitend op je vraag, maar wel bijzonder : hij vond de doodsoorzaak van haar jongste zoon, genoemd in deze twee krantenknipsels

de Volkskrant 16-07-1924:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Nieuw Tilburgse Courant 16-07-1924:

2da0kh.jpg

Zijn

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik stuurde je per email nog enkele links waar haar naam voorkomt; daar zitten zeker -helaas- fouten in, maar misschien haal je er nog iets uit.

Opvallend voor mij was dat er nog een kind Weber is met een vader Gerritsen: op 2-8-1792 wordt een Johannes Weber geboren in Doesburg, zoon van Hermanus Gerritsen, zonder de toevoeging van Weber. Mogelijk dat toch die vaders kant van Wilhelmina Berendina ergens in het verleden van de familie een verwijzing/vernoeming heeft naar "Weber".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Ludmilla,

Dat zijn wel mooie vondsten die krantenartikelen.

Het is geen alledaagse manier van overlijden.

Ik vind het wel heel knap gevonden omdat er geen naam wordt genoemd.

De links die je mij gestuurd hebt, heb ik bekeken.

Het lijkt er op dat de mensen van de links zich voornamelijk op genlias hebben gebaseerd en/of de huwelijksakte met bijlagen.

Het valt ook op dat het kindje wat maar 17 dagen werd niet wordt genoemd. Die hebben ze blijkbaar niet eens gevonden want die werd niet in de huwelijksbijlagen genoemd.

Er is een die Catharina Mensink als moeder heeft. Dat is een veel ouder iemand. En de huwelijksbijlagen zijn duidelijk genoeg wie Catharina Slager was.

Ik denk dat niemand zich ooit de vraag heeft gesteld wie Wilhelmina Berendina was omdat er een geboorteakte bij de huwelijksbijlagen zat.

Genlias gaf het overlijden wel van de Wilhelmina Berendina van 1826, maar dat is misschien wel niet opgevallen omdat daar niet naar is gezocht. En via FS en genver zijn nu de akten thuis allemaal te zien, ook de geboorten in Doesburg.

Als je een beetje in Doesburg en omgeving verdiept komen er erg veel verschillende Webers en Gerritsen voorbij. Het ging mij nogal duizelen toen ik daar mee bezig was.

In elk geval weer bedankt. En wie weet vindt iemand nog iets over de echte Wilhelmina Berendina Weber.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

In reactie #4 schreef ik:

Mijn contactpersoon Jan zal voor je in Amsterdam nog zoeken of er iets staat in de boeken van het weeshuis.

Hij werd opgehouden door omstandigheden maar hier is het dan.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Bewijs van opname in het Aalmoezeniers weeshuis van Kaatje Slagers. Zie kopie. (bron: Toegangsnr. 343, inventarisnr. 143)

Daarin staat:

Woensdag 11 Feb 1801

s'avonds ten 10 uren gevonden

een meisje oud  ..........  3 jaar

aan de meisjespoort met dit briefje

Kaatje Slagers

Aan de bladzijde zat een briefje met de naam ......... Slagers.  Op de kopie linksonder.

Een volgende keer zal hij kijken of er meer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Ludmilla,

Toch iets gevonden. Geweldig.

Wil je Jan van mij bedanken?

Maar ook dit is weer heel triest.

Een meisje van drie 's avonds achterlaten met een briefje met haar naam.

Ik ben benieuwd of er meer te vinden is, maar dat zal wel heel moeilijk worden.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep
joke andriessen

Voor allen die dit onderwerp volgen en meedenken:

De memories van successie zijn nu te bekijken.

Ik zit de hele avond al te bladeren.

Kaatje:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

img 476/560

en vervolgens:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

img 494/560

gehuwd met kinderen, onvermogend.

Garrit Jan Garritsen in index

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

img 58/199

Ik begrijp er uit dat er geen aangifte is gedaan.

En als ik goed lees staat er gehuwd een meerderjarige dochter. Dat moet Wilhelmina dan zijn.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Toen ik het bericht plaatste dat de memories online zijn, had ik hier niet aan gedacht.

Wat mooi dat je dat hebt kunnen vinden.

Ik zal morgen even op mijn gemak de gegevens gaan bekijken.

Toppie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke,

Sorry, ik kan de informatie via die links niet vinden. Dat ligt niet aan jou hoor, maar aan de site en mijn vermoeidheid. Ik vertrouw helemaal op jouw kennis, dat je Wilhelmina daar gevonden hebt, prachtig.

Jan is nog druk bezig met zijn vaarseizoen dus op hem moeten we nog even wachten wat hij in Archief Amsterdam zal vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ludmilla,

Ik had de links ook niet gecontroleerd.

Maar zo kun je er komen:

Volg de link

Klik op inventaris

Klik op 2

Kaatje is overleden op 07-12-1836

Ga dus naar akten van 1836-1840

Ga naar 1836 tweede halfjaar

Klik op een afbeelding

Vul links boven 476 in druk op enter en vervolgens 494

Zo heb je beide pagina’s waar Kaatje staat vermeld.

Vervolgens sluit je die afbeeldingen

Klik op 3

Vervolgens op tafel V-bis alfabetische index op namen van overledenen, 1856-1927

Gerrit Jan Garretsen is overleden op 06-04-1865

Dus je klikt op T 13

Vervolgens weer op een afbeelding

En vult linksboven 58 in en drukt op enter.

Op de pagina die je dan krijgt staat Garrit Jan bovenaan.

Gehuwd met Grada Willemina Abbink en volgens mij staat er een meerderj dochter.

Dat moet Wilhelmina dan zijn.

Het was best even zoeken voor ik door had hoe alles werkte.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dankzij je stap voor stap heb ik het gevonden, en ik ga helemaal met je mee, er staat ook "een meerderjarig dochter", Mooi gevonden!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

2rerwa0.jpg

2mbdpj.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ludmilla,

Wat heb jij dit weer mooi gedaan. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Daar had ik mij niet aan gewaagd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">

Ik zie dat bij Kaatje we erg kort gesneden is; er staat geboortedatum 6 april 1800 Amsterdam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

En hoe ze bij die datum komen?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is wellicht een document in Doesburg. Misschien dat Jan iets met die datum kan, ik geef het aan hem door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ludmilla,

Ik denk dat we die datum beter snel kunnen vergeten.

Bij de huwelijksbijlagen zit een document waarop vermeld staat dat Kaatje op 11 februari 1801 op een leeftijd van 3 jaar in weeshuis is opgenomen.

Dat klopt met het briefje wat Jan heeft gevonden.

Dan is er bij haar overlijden niet opeens een zekerheid dat ze twee jaar jonger is.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep

Ik kom tot de ontdekking dat ik te voorbarig was door te denken dat Wilhelmina de meerderjarige dochter moest zijn in 1865.

Garrit Jan Garretsen heeft uit zijn huwelijk met Grada Willemina Abbink ook een dochter die in leven is gebleven.

Zij wordt ook vermeld in het bevolkingsregister ( zie reactie van archivaris).

Zij trouwde in 1876 in Doesburg.

Wilhelmina was mogelijk al lang buiten beeld in Doesburg 1865.

Zij kreeg haar eerste kind al in 1851 in Elp ( Westerbork) en ook de andere kinderen werden allemaal in Drenthe geboren.

Dus de memorie van successie is helaas geen aanwijzing voor Wilhelmina.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...