Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wie was Wilhelmina Berendina Weber?


joke andriessen

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo allemaal,

Wie wil met mij meedenken?

Bij het huwelijk van Tjeert Pater en Wilhelmina Berendina Weber op 03-06-1863 Assen is 1 kind al overleden en worden 5 kinderen gewettigd te weten:

1) Jacobje  d.v. Mina Gerritsen; geb. 06-08-1851 Elp ( Westerbork) ten huize van Jan Hilberts                      winkelier

Aangifte door vroedmeester samen met Jan Hilberts 38 jaar en Lukas  Oeben 24 jaar landbouwer

2) Hendrik z.v. Hermina Bank; geb.21-04-1856 op de weg van Orvelte naar Wesup ( Zweeloo)

Aangifte door Tjeert Hendriks Pater 26 jaar zonder vaste woonplaats samen met gemeenteontvanger en veldwachter

Rensje d.v. Wilhelmina Gerritsen 27 jaar geb.Doesburg zonder vaste woonplaats; geb.22-11-1857

Hijken ( Beilen) toevallig  ten huize van Albert Strijker 47 jaar arbeider aangifte door Strijker samen met bakker en smid

Rijnsje d.v.Wilhelmina Gerritsen woonachtig Doesburg; overl. 09-12-1857 Assen ten huize van Jurrien van Rijn 49 jaar arbeider aan de Noordzijde der Hoofdvaart no 3 wijk B Assen

samen met Herman Bernard Tiding 37 jaar stoelmatter

3 )Rense z.v. Wilhelmina Berendina Weber 33 jaar wonend Doesburg; geb 28-01-1859 Coevorden ten huize van Jacob Jacobs Hoornstra 56 jaar kleermaker. Aangifte door vroedmeester samen met Hoornstra en veldwachter.

4) Goukje d.v. Wilhelmina Gerritsen 30 jaar; geb.20-02-1861 ten huize van Tjeert Pater Loonerveld    ( Assen) aangifte door Tjeert Pater

5) Albert z.v. Wilhelmina Gerritsen 32 jaar wonend Assen; geb.25-04-1863 ten huize van Tjeert Pater Steendijk  (Assen) aangifte door Tjeert Pater

Na hun huwelijk nog 7 kinderen geboren, de laatste in 1877

Tjeert Pater is geb. 10-08-1829 als zoon van Hendrik Klasens Pater en Renskje Gauwes Gauwkema

De namen van de kinderen 2 t/m 4 zijn daarmee verklaard.

Huwelijksakte FS Assen 1863 image 25 en 26

Huwelijksbijlagen FS Assen 1863 image 295 t/m 307

Volgens de huwelijksakte zijn de kinderen allemaal van dezelfde moeder.

Kan ik daar bij Hermina Bank ook van uitgaan?

Gelet op de vernoemingen lijkt Tjeert de vader van de kinderen. Alleen nummer 1 is een vraag.

Maar dan komt de vraag : wie is Wilhelmina Berendina Weber?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Het lijkt eenvoudig: bij de huwelijksbijlagen zit haar geboorteakte.

Volgens deze akte werd Wilhelmina Berendina Weber geboren op 13-02-1826 in Doesburg als dochter van Johannes Weber en Catharina Slager.

In de huwelijksakte staat dat de vader is overleden en de moeder woont in Doesburg.

Jannes Weber en Kaatje Slagers trouwen 29-05-1819 in Gorssel  FS Gorssel image 173

In Gorssel worden Gerritje en Hendrik geboren.

De familie woont later in Doesburg.

Op 13-02-1826 wordt geboren Wilhelmina Berendina    FS image 302

Zij overlijdt 13-07-1827  FS image 72

Op 25-07-1828 wordt Wilhelmus geboren FS image 23

Op  28-06-1831 overlijdt vader Johannes Weber    FS image 17

Op 08-07-1833 wordt Wilhelmina geboren als dochter van Catharina Slager ( 34 jaar) FS image 67

Op 23-07-1835 trouwt Kaatje Slager, weduwe van Johannes Weber met Gerrit Jan Garretsen

Bij dit huwelijk wordt Wilhelmina gewettigd  FS image 141 en 142

                                              Huwelijksbijlagen FS image 140 t/m/150

Kaatje Slagers overlijdt op 07-12-1836  FS image 159

Gerrit Jan Garretsen trouwt op 12-05-1837 met Grada Willemiena Abbink

Garrit Jan Garritsen overlijdt op 06-04-1865 FS image 332

Wilhelmina Berendina Weber kan dus niet degene zijn van wie de geboorteakte is bijgevoegd,

zij overleed immers in 1827

Zal ze de Wilhelmina zijn die in 1833 is geboren en in 1835 gewettigd?

Volgens de huwelijksakte woont haar moeder in Doesburg, maar die is al in 1836 overleden, terwijl haar vader nog wel leeft.

Kortom er klopt van alles niet.

Wie denkt met mij mee? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Zie ook mijn vraag

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke heb je toevallig de geboortedatum vermeld bij haar overlijden al onderzocht?:

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Drents Archief

Algemeen Toegangnr: 0167.002

Inventarisnr: 1904

Gemeente: Assen

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 45

Aangiftedatum: 05-04-1904

Overledene Wilhelmina Berendina Weber

Geslacht: V

Overlijdensdatum: 03-04-1904

Overlijdensplaats: Assen

Vader Johannes Weber

Moeder Catharina Slager

Partner Tjeert Pater

Relatie: weduwe

Nadere informatie geboortepl: Doesburg; geboortedatum: 16-07-1825; beroep overl.: zonder

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Sylvia,

Die datum is natuurlijk helemaal raar.

Dan zou het hier moeten staan:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik kan me nog voorstellen dat er op de een of andere manier een verkeerde geboorteakte is aangeleverd. Maar zij gebruikte voor haar huwelijk bij de geboorte van de kinderen ook al verschillende namen.

Hermina Bank is dan helemaal vreemd, maar verder toch ook ( Wilhel)mina Gerritsen en Wilhelmina Berendina Weber. Ook haar leeftijd varieert aardig bij de geboorte van de kinderen.

En als je zelf niet kunt schrijven kun je toch wel horen en praten.

Het geboortejaar van 1833 lijkt wel zo waarschijnlijk omdat ze tot 1877 kinderen heeft gekregen.

En dan niet een nakomertje, maar ook in 1866, 68,70,72 en 1874.

Is er nog contact geweest in Doesburg? Je moet toch weten of moeder nog leeft of al heel lang is overleden?

Het is voor mij een raadsel, maar misschien kijk jij er anders tegenaan 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maar ze houdt toch maar steeds vol dat ze ouder is .... ook hier wordt verwezen naar een geboortedatum ca 1825

Bron Burgerlijke stand - Geboorte

Archieflocatie Drents Archief

Algemeen Toegangnr: 0165.005

Inventarisnr: 1859

Gemeente: Coevorden

Soort akte: geboorte

Aktenummer: 8

Aangiftedatum: 28-01-1859

Kind Rense Weber

Geslacht: M

Geboortedatum: 28-01-1859

Geboorteplaats: Coevorden

Vader NN NN

Moeder Wilhelmina Berendina Weber

Nadere informatie beroep moeder: zonder; leeftijd moeder: 33; wettiging door Tjeert Pater en Wilhelmina Berendina Weber; Coevorden 06

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Maar bij Rensje en Albert is ze weer jonger. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Botox? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Toen alleen nog maar bekend als een bacterie dat botulism veroorzaakte (geen idee wat het in het Nederlands is) ...

Ik raak trouwens wel verward met die achternamen .. soms Gerritsen, dan weer Weber ... en waar komt Bank vandaan?

En ook Tjeert komt met variaties .. Zijn dit inderdaad wel steeds dezelfde 2 personen ???

Ik denk dat ik hier nog eens naar moet staren ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ik zie het ook niet meer helder, maar kijk maar eens bij de huwelijksbijlagen.

Gerritsen kan wel kloppen met de Wilhelmina van 1833, zou de Garritsen moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

Ik heb nog eens naar je vraag gekeken, het lijkt een chaos, maar vreemd komt het me niet voor. Een dame die veel kinderen kreeg, maar wat aan sjoemelde, arm was en niet altijd een vaste woonplaats had.

Je geeft een mooi overzicht. Het is dus duidelijk dat bij haar huwelijk die 5 kinderen werden gewettigd; bij die geboortenaangiften was er dus al verwarring over haar leeftijd en naam (zij geeft de informatie en de ambtenaar schrijft op, controle was er niet), maar vanwege die wettiging, weet je nu zeker dat het wel iedere keer om dezelfde moeder gaat. Ik denk dat je in dit geval dus Wilhelmina Berendina 1826-1827 moet afschrijven en uitgaan van de Wilhelmina geboren in 1833 die bij het huwelijk van haar moeder in 1835 wordt gewettigd.

Je moet maar zo denken, de kinderen Weber groeien ook op in het gezin Gerritsen en die naam kan een patroniem zijn voor Bank, de naam die ze voert in 1856 (arm kind, op de weg bevallen)

Ze was dan ongeveer 18 toen ze van Jacobje beviel, zo te zien niet echt vernoemd, maar daarvoor zou je de families (ook Slager) verder moeten uitwerken.

Dan zit er een kleine 5 jaar tussen tot Pater in zicht komt.

Bij Jacobje en het overleden kind 1857 staat Pater niet genoemd, maar dat zegt niets.

Je schrijft ook dat bij haar huwelijk staat dat haar moeder in Doesburg woont, terwijl je na onderzoek weet dat haar moeder in 1836 is overleden. Ook dat is verklaarbaar; ze was pas 3 jaar toen haar moeder overleed, groeide op in een gezin met (tweede) moeder; ze bedoelde met haar moeder natuurlijk de tweede vrouw van haar vader.

Wat denk je van gegevens van het armenhuis, ze was immers eerst zwervende (geen woonplaats en ze kreeg wel erg veel kinderen) of andere bronnen?

Een bezoekje aan het archief Doesburg (Arnhem?) is dan wel handig.

Misschien kunnen ze je ook hier helpen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik hoop dat je wat verder komt, het is een indrukwekkend geheel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Ludmilla,

Bedankt voor je reactie.

Over de naam Bank: Na het overlijden van Catharina ( Kaatje) trouwde Gerrit Garritsen met Grada Willemina Abbink. Als je dat zegt klinkt het wel een beetje hetzelfde.

En dat ze bij haar huwelijk haar tweede moeder heeft bedoeld klinkt heel logisch.

Ze heeft elke keer geen vaste woonplaats of Doesburg. Beroepen door de jaren heen van haar en Tjeert: koopvrouw, stoelmatter, mandenmaker, muzikant. Ik heb het idee dat ze maar wat rondtrokken en zo wat verdienden.

Wat een armoede en ellende.

Als het jongste kind wordt geboren wonen ze in een hutwagen.

Bij de link die je gaf vond ik:

bevolkingsregisters

1823-1839

1840-1850 ontbreekt

1850-1939 (per serie een moderne index)

Dat gaat dus over Doesburg. Misschien geeft dat iets meer duidelijkheid.

Een Jacobje, die vernoemd kan zijn ben ik nog niet tegen gekomen.

Of is zij naar een onbekende vader genoemd?

Dit is in elk geval zoekwerk en niet zomaar de gegevens van genlias invullen.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij Bank denk ik meer aan een toevoeging bij de vader.

Ik denk dat de streekarchivaris je misschien kan helpen met de juiste bronnen. Alleen open op 2 dagen in de week (of op afspraak) en tussen de middag moet je eruit en heb je een uurtje tijd om Doesburg te bekijken 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

Maar ook is er misschien nog iets te vinden in Drenthe, want daar woonde ze met haar kinderen, en dan moet je echt denken aan andere bronnen dan BS of BV.

Misschien ziet iemand anders nog iets in dit interessante stukje familiegeschiedenis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo allemaal,

In Doesburg is ( tegen betaling) voor mij onderzoek gedaan.

Lees hier het antwoord:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als iemand meer informatie heeft of kan vinden wil ik het graag horen.

Groet, Joke

Bericht aangepast met een link naar ander topic

« Laatst bewerkt op: 28 dec 2011, 16:22 door sadminF »

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Joke.

Vorig jaar  heb ik mij ook rot gezocht naar Wilhelmina Berendine Weber.

W.B. Weber haar vader, Johannes Weber, is 10-12-1788 in Holten ov gedoopt, zijn ouders waren Gerrit Weber en Harmina Groteboer.

W.B. Weber word bij de geboorte van sommige kinderen Willemina Gerritsen genoemd, zou dat

te maken kunnen hebbn met de voornaam van haar opa die Gerrit heet?

Haar zoon Albert Pater trouwt 19-11-1890 in Assen met Lambertha Margaretha Korte, Lambertha

haar voorouder stamt weer van Meijer.

Korte komt uit Duitsland, ik heb sterk het vermoeden dat Weber ook van Duitse oorsprong is.

Mocht je een vraag hebben, misschien dat ik nog info voor je heb.

Groetjes Willemina Meijer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Joke Andriessen,

Kijk eens wat ik vond:

Bron  Burgerlijke stand - Overlijden 

Archieflocatie  Gelders Archief 

Algemeen  Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 5638

Gemeente: Doesburg

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 22

Aangiftedatum: 04-03-1858 

Overledene Hermina de Bank

Geslacht: V

Overlijdensdatum: 03-03-1858

Overlijdensplaats: Doesburg 

Vader Jan de Bank 

Moeder Jantje Ketz 

Partner Gerhard Bernard Becking

Relatie: weduwe 

Nadere informatie  dooppl: Ellecom; oud 72 jaar; beroep overl.: zonder beroep; beroep vader: geen beroep vermeld; beroep moeder: geen beroep vermeld

De plaats waar de overleden persoon Hermina de Bank leefde is toevallig (?) Doesburg.

Een familierelatie hoeft er overigens niet te zijn.

Het meisje Wilhelmina wat langs de kant van de weg tussen Orvelte en Wesup beviel kan gewoon een valse naam opgegeven hebben, indien zij daar een reden voor had.

mvrgr.

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Henk en Willemina,

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

@ Henk: ik had dat overlijden ook gezien, maar zie geen familierelatie.

Ook de naam Baank komt in Doesburg voor. Waarom Wilhelmina deze naam gebruikt heeft zal wel een raadsel blijven.

@ Willemina: wat leuk dat je ook met Wilhelmina Berendina bezig bent geweest.

Maar volgens mij kan Johannes nooit de vader van deze Wilhelmina geweest zijn.

Wilhelmina van 1826 overlijdt in 1827. In 1828 krijgt het echtpaar zoon Wilhelmus, mogelijk een vernoeming. In 1831 overlijdt vader Johannes. Er wordt geen kind in de tussenliggende tijd aangegeven.

In 1830 staat er geen Wilhelmina meer in de volkstelling.

Het bevolkingsregister van de wijk waar Johannes en Kaatje woonden, ontbreekt verder.

Dus theoretisch kan het mogelijk zijn dat er een kind is geboren in 1831 waarvan de geboorte niet is aangegeven en die verder nergens is terug te vinden.

In 1833 krijgt moeder ongehuwd weer een dochter Wilhelmina, die bij haar nieuwe huwelijk wordt gewettigd door Gerrit Jan Garretsen en daardoor de achternaam Garretsen (Gerritsen) krijgt.

Het lijkt me daarom ook heel onlogisch dat er nog eerder een dochter Wilhelmina was, die in leven is gebleven.

Als jij een andere theorie hebt of meer gegevens dan houd ik me aanbevolen.

Je kunt ze eventueel ook via een PB sturen.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...