Member Group janrein Posted October 1, 2011 Member Group Share Posted October 1, 2011 Goedenavond, In de genealogie van de familie Hettinga uit Langweer komt Hendrik Jacobs Hettinga voor. Hij wordt geboren op 12 juni 1907 te Terhore (Ut) als zoon van Jacob Jans Hettinga (1871-1947) en Tjitske Hendriks de Jong (1874-1954). Rond1938 vertrekt Hendrik naar Amerika. Vermoedelijk is hij gehuwd met Atty Schaap en A. Lahaise. Op 1 mei 1989 overlijdt Henry te Alva Woods (Oklahoma, VS). Vermoedelijke kinderen van Henry zijn: Julia. Margaret, John, Eric, Jack en Conny. Graag zou ik meer aan de weet willen komen over deze Henry, zijn echtgenote(n) en vooral de kinderen. Met dank voor alle hulp. Jan Rein Hettinga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ozlady Posted October 2, 2011 Member Group Share Posted October 2, 2011 Hier alvast een klein begin voor Henry: Hendrik Hettinga, 30 j, Farmer, single komt aan te New York op 03-05-1938 op het schip “Veendamâ€. Hij is geboren te “Terharenâ€en zijn laatste woonplaats was “Akmarijp†. Hij is op weg naar Winnipeg, Canada via Rouses Point NY In 1945 reist Henry van Canada naar de US met vrouw Attie en zoon Jack: Border Crossings From Canada to United States, 1895-1956 Name: Henry Hettinga Arrival Date: 14 Dec 1945 Arrival Port: Northport, Washington, Estimated Birth Year: Birth Date: 12 Jun 1907 Birthplace: , terhorne ,Holland Birth Country: Holland Gender: Male Race: Dutch Accompanied by: W,Attia;So,jack Departure Contact: Bl,Richard Nycholt - Henry is een milkman en hij heeft een zwager Richard Nyeholt in British Columbia. Henry’s laatste woonplaats in Canada was in Trail, BC NB: Te Trail, British Columbia was er een Richard L Nyeholt getrouwd met Margaret Lahise. Mogelijk is Attie een zuster van Margaret en dus niet een “Schaap†. Zijn social security nummer wordt in 1964 te California uitgegeven, maar hij zou later nog in Muleshoe, Bailey TX hebben gewoond. Zijn aller laatste woonplaats was dus te Alva, OK waar hij ook begraven is, nl op de Alva Municipal Cemetery. NB ik heb waarschijnlijk ook al wat over de kinderen, maar vanwege privacy zet ik dat hier niet neer. Als ik eenmaal wat meer heb stuur ik het wel naar je toe (tesamen met de 2 emigratie akten). Sylvia PS Volgens mij leeft Attie nog ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group janrein Posted October 2, 2011 Author Member Group Share Posted October 2, 2011 Sylvia, Dit is al een mooie vondst. Kom in overlijdensadvertenties van familieleden in Nieuwsblad van Friesland: Hepkema's courant (vanaf 1 oktober op internet) het volgende tegen: 1984 - H. Hettinga - A. Lahaese Texas, 1990 - A. Hettinga - Lahaise Oklahoma (USA). Tot mijn verrassing zie ik dat de familienaam Lahaise ook in de omgeving van Heerenveen voorkomt. Mogelijk is ze van Friese afkomst. Dank voor de moeite en we zijn heel benieuwd. Groet, Jan Rein Hettinga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted October 2, 2011 Member Group Share Posted October 2, 2011 Hoi Jan Rein en Sylvia, ik ga ook proberen wat antwoorden te vinden..... In 1938 woont er te Trail (B.C. Canada) ook een Atze Lahaise (zoon van Klaas Lahaise 1860-1938) en Maaike Stienstra), getrouwt met Cornelia Hopman. Het zouden de ouders van Attij kunnen zijn. Groetjes, Maikel Bruidegom Atze Lahaise Lemmer gem. Lemsterland 30 Vader Klaas Lahaise Moeder Maaike Stienstra Bruid Cornelia Hopman Hillegom 21 Vader Pieter Hopman Moeder Johanna de Vos Plaats Zandvoort Huwelijksdatum 24-10-1918 Opmerkingen -info vader bruid 61 jaar oud; moeder bruid 59 jaar oud Bronverwijzing Kennemerland Zandvoort 1918-27 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted October 2, 2011 Member Group Share Posted October 2, 2011 Hoi beide, Atze zou volgens het bevolkingsregister van Leeuwarden op 08-06-1888 in Lemmer geboren zijn.. Ik kan zijn geboorte niet vinden ! Jullie wel ? Eind 1909 vertrekt hij vanuit Leeuwarden naar St. Jacobiparochie. Hij is dan badmeester / instructeur. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted October 2, 2011 Member Group Share Posted October 2, 2011 Maikel, Dat valt me van je tegen. Gewoon in allefriezen met geboortejaar en plaats op Atze in hier is hij: 08-06-1888 / 11-06-1888 woonplaats ouders - kind Atze Lahuis geslacht m vader Klaas Lahuis moeder Maaike Stienstra bron Geboorteregister 1888, Lemsterland, Aktenummer A86 Groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ozlady Posted October 3, 2011 Member Group Share Posted October 3, 2011 Attie zou ca 1920 geboren zijn, dus dat past bij mooi bij dat huwelijk van 1918. NB In 1923 reizen Atze, Cornelia, Attie (geb ca 1920) en Maike (geb ca 1921 te "Haarlen") vanuit Liverpool nar Quebec. Maike is dus die eerder genoemde Margaret, vrouw van Richard Lycklama Nyeholt (geb ca 1905 te Franeker). In 1935 zijn Atse, Maaike en Attie genaturaliseerd. In 1936 reizen Atse en Cornelia van Liverpool naar Montreal. Verder nog: British Columbia Death Registrations, 1872-1986 Death Date: 14 Dec 1969 Death Place: Oliver, British Columbia, Canada Name: Atse Lahaise Gender: Male Age: 81y Birth Date: 08 Jun 1888 Birthplace: , Holland Marital Status: Married Spouse: Cornelia Hopman Father: Klass Lahaise Mother: Maaike Stienstra Sylvia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted October 3, 2011 Member Group Share Posted October 3, 2011 Helaas, ik heb niets zinvols bij te dragen. Alleen een vraag (zij het geen originele): hoe "hard" is die Attie Schaap? Zou die niet identiek zijn aan Atty Lahaise (etc.), want in al deze pogingen ben ik de naam Schaap nog niet tegengekomen, dacht ik. Petra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted October 3, 2011 Member Group Share Posted October 3, 2011 Hoi allemaal, Joke, ik ben geen avondmens en geen ochtendmens, er blijft dan niet veel meer over.......ik zal dus een middagmens zijn ! Please login or register to see this image. /emoticons/default_Laugh_high.gif" alt="B-8"> Vanochtend vond ik de inschrijving echter wel, op Lahaise vond ik hem gisteravond niet maar ook niet op datum en voornaam. En daar begrijp ik dan niets van. Please login or register to see this image. /emoticons/default_blush.gif" alt="B-4"> Sylvia, bedankt voor je aanvullingen, ook in mijn ''moaldoase''. Hoewel het niet zeker is dat dit de goede ouders resp. het goede gezin is lijkt het er inmiddels wel heel erg op. Ik ga er voor ! En Petra, die Schaap vermelding kom ik tot nu toe ook nergens tegen. Alleen vanmorgen via Google maar die verwees naar dit onderwerp.......... Misschien kan Jan Rein de bron aangeven waar hij de naam Schaap is tegen gekomen ? Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fhvdzee Posted October 22, 2011 Member Group Share Posted October 22, 2011 Mijn naam is Ferdinand Hendrik van der Zee, mijn moeder was Janna Hettinga, zuster van Hendrik Jacobs Hettinga. Zelf kan ik niet veel toevoegen aan de gegevens die in de discussie hiervóór al voorbij kwamen, echter ik heb wel een adres weten op te duiken van een dochter Conny van Hendrik en Atty, zie hieronder: Adres van Conny en Adrian Walraven, dochter van Hendrik Jacobs en Atty Hettinga. R.R.-2; Georgetown L7G455 Ontario Canada Dit adres dateert van ca. 2000, dus het is de vraag of het nog juist is. verification 2000: WALRAVEN (Hettinga), Adrian & Connie, Georgetown, ON Misschien dat een briefje in die richting wat op kan leveren. Hartelijke groet, Ferdinand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group janrein Posted October 22, 2011 Author Member Group Share Posted October 22, 2011 Beste Ferdinand, Dat is belangrijk nieuws. Temeer omdat we niet wisten dat er een dochter Conny is, een nicht van je. Mocht je meer gegevens over haar en mogelijk broers/zussen hebben dan ontvang ik die graag per e-mail ivm privecy. Groet, Jan Rein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group janrein Posted October 23, 2011 Author Member Group Share Posted October 23, 2011 Dag Sylvia en Ferdinand, Als vader Adriaan Jan Walraven op 3 juni 2007 op 95-jarige leeftijd overlijdt wonen ze nog in Georgetown. Dus er is een kans. Wie klimt in de pen ? Met aan Sylvia de vraag n.a.v. bovenstaande: NB ik heb waarschijnlijk ook al wat over de kinderen, maar vanwege privacy zet ik dat hier niet neer. Als ik eenmaal wat meer heb stuur ik het wel naar je toe (tesamen met de 2 emigratie akten). Is er al iets meer bovenwater gekomen ? groet, Jan Rein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fhvdzee Posted October 23, 2011 Member Group Share Posted October 23, 2011 Ik vind het wel jammer, maar ik heb op het moment weinig tijd te investeren in deze zaak. Ik heb toch een suggestie om eventueel rekening mee te houden; Atty en A. zouden dezelfde persoon kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat Atty eerst met een Schaap getrouwd is geweest en pas later de achternaam van mijn oom Hettinga heeft 'geaccepteerd'. Zij zou eerder met een Schaap getrouwd kunnen zijn geweest die gerelateerd is aan Ids Schaap die woonde in Terkaple / Akmarijp. Ik herrinner me zoiets uit de jaren 50/60 toen ik wel logeerde bij mijn oom Jeen Jansma en tante Jikke (Tjitske) Hettinga, toen woneden op de pleats "Molla" te Akmarijp. Ik was toen nog maar een snotaap (ik ben van 47) en ving wel eens wat op, maar zeker ben ik niet..... H.grt, Ferdinand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fhvdzee Posted October 23, 2011 Member Group Share Posted October 23, 2011 Dag Jan Rein, ik weet je e-mail adres niet, kan dat mailen naar fz[apestaartje]aestimare.nl? Ferdinand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts