Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Vondelingenrol


Visser

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

In het boek "De stamboom en geschiedenis van uw familie" geschreven door Henri Vannoppen, lees ik op blz. 38 dat  Nederland vondelingenrollen kende. Wat daarmee bedoeld wordt zal duidelijk zijn. Maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen. Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Visser,

Je vraag lezend dacht ik aan lijsten waarop vondelingen werden vermeld, echter dit blijkt een misverstand. Via de zoekmachines zie ik echter dat met vondelingenrollen iets totaal anders wordt bedoeld. Zie enige uitleg hierover op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een afbeelding daarvan vind je ook via:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetend - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vroeg me ook al af hoeveel mensen zouden reageren op de vraag "Wie heeft hier ervaring mee" ....

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt vermeld "In 1811 vaardigt het Napoleontisch regime een decreet uit dat bepaald dat in elk arrondissement een vondelingentehuis opgericht moet worden, inclusief een vondelingenschuif" en ik vraag me af of dit alleen gold voor Belgie of misschien ook voor (de rest van) Nederland.

Sylvia

P.S. zie ook 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mijn reactie nu heeft niets te maken met vondelingenrollen, maar ik wil echter Sylvia bedanken voor de verwijzing naar deze  interessante link waarin vele extra's te vinden zijn. En daarbij ook het PS-bericht.

Groetend - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb toch iemand met ervaring gevonden:

www.nieuwsblad.be donderdag 15 maart 2007

Een dronken Duitser uit Dortmund werd gearresteerd. Op zich is dat niet zo opmerkelijk, maar de dronkaard werd gearresteerd nadat hij vast kwam te zitten in een vondelingenschuif.

De 28-jarige Heinrich Müller kroop om nog onbekende reden in een vondelingenschuif.

Zo'n vondelingenschuif is bedoeld voor vrouwen die zelf niet voor hun pasgeboren baby kunnen zorgen. In plaats van het kindje zomaar achter te laten, kan het veilig in zo'n vondelingenschuif gelegd worden. Die staat in verbinding met een alarm, zodat er bijna onmiddellijk een dokter komt kijken.

Maar in plaats van een pasgeboren baby, trof de verpleger een 28-jarige dronken man aan. Müller lag er gezellig een sigaretje te roken.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sylvia en Robert bedankt voor hun snelle reactie.  In het boek, dat ik noemde, stond ook dat men in België  vondelingenregisters kende. Dat was wat ik mij bij vondelingenrol voorstelde. Dus een soort geboorteregister, van kinderen van wie de ouders onbekend waren, waarbij men voor een achternaam en een geboortedatum maar wat gokte.

Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik schijn steeds maar hits voor Belgie te krijgen, maar Nederlands Limburg heeft in ieder geval wel zulke registers gehad:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...