Jump to content

Nieuwe serie Verborgen Verleden in 2012

Ludmilla
 Share

Recommended Posts

• Member Group

Vanaf januari 2012 wordt een nieuwe serie van 8 afleveringen van

Please login or register to see this link.

uitgezonden op Nederland 2.

RTL-4 weervrouw Helga van Leur is een van de BN-ers.

• 3 weeks later...
  • Member Group

Uit het bericht van HobbyGenealoog

blijkt dat Bennie Jolink ook een van de deelnemers is.

• 1 month later...
  • Member Group

Uitzending van de derde serie van Verborgen Verleden, het succesvolle tv-programma van de NTR, start op zaterdag 3 maart 2012, om 20.15 uur op Nederland 2.

De serie bestaat uit acht uitzendingen, met als hoofdpersonen acteur Cees Geel, presentatrice Sophie Hilbrand, cabaretier en acteur Marc Marie Huijbregts, zanger Benny Jolink, zangeres Lenny Kuhr, cabaretière en actrice Jetty Mathurin, acteur Joost Prinsen en presentator en programmamaker Peter van der Vorst. De volgorde van de uitzendingen moet nog worden vastgesteld. Het Centraal Bureau voor Genealogie deed ook voor deze nieuwe serie het voorbereidend genealogisch onderzoek.

bron

(dan zal Helga van Leur in de tweede serie van 2012 voorkomen)

• 5 weeks later...
  • Member Group

Vanaf 10 maart 2012 wordt de nieuwe serie Verborgen Verleden uitgezonden. Onderstaand een overzicht van de gewijzigde uitzenddata met de hoofdpersonen. Het programma zal steeds worden uitgezonden op zaterdag om 20.15 uur op Nederland 2.

Afl. 1 - 10 maart 2012 - Joost Prinsen

Afl. 2 - 17 maart 2012 - Peter van der Vorst

Afl. 3 - 24 maart 2012 - Jetty Mathurin

Afl. 4 - 31 maart 2012 - Cees Geel

Afl. 5 - 07 april 2012 - Sophie Hilbrand

Afl. 6 - 14 april 2012 - Bennie Jolink

Afl. 7 - 21 april 2012 - Lenny Kuhr

Afl. 8 - 28 april 2012 - Marc-Marie Huijbregts

Onder voorbehoud van wijzigingen door Nederland 2.

bron CBG

• 2 months later...
  • Beheerder

Beste leden,

Een herinnering,

start de nieuwe serie op Nederland 2.

Aanstaande 10 maart van 20:15 - 21:10 bijt Joost Prinsen de spits af.

De aflevering wordt herhaald op 14 Mrt 2012, 10:05 - 11:00, ook op Nederland 2.

Zie voor de overige afleveringen in deze serie het vorige bericht van Ludmilla in dit onderwerp.

Met een genealogische groet,

sadminF

• 1 month later...
  • Member Group

Nederland 2, Zaterdag 14 Apr 2012, 20:15 - 21:10,

Afl.: Bennie Jolink. Bennie Jolink is met zijn band Normaal het boegbeeld van de Nederlandse dialectpop. Het Achterhoeks is zijn taal en de Achterhoek zijn streek. Hij vermoedt dat dat ook voor zijn voorouders gold: hoogstwaarschijnlijk eeuwenlang allemaal boeren uit de grensstreek tussen Nederland en Duitsland. Maar misschien is er meer. Het familiewapen dat altijd bij zijn oma hing suggereert een andere afkomst. Duitse adel? Bennie doorkruist heel Duitsland op zoek naar documenten die adellijk bloed bij hem aantonen. De uitkomst stelt hem heel tevreden. En dan is er nog die voorouder die in de negentiende eeuw in Noord-Brabant werkte als 'heerenknecht'. Wat deed hij daar, zo ver van de vertrouwde Achterhoek?

• Member Group

Jeetje, ik? Bedoel je de aflevering van Bennie Jolink of in het algemeen? Ik hoop dat er ook anderen hebben gekeken. De afleveringen tot nu uit dit seizoen, wijken niet af van de voorgaande jaren, handschoenen in de provinciearchieven maar niet op het NA, teveel speculaties, ver van de lijn afwijken om maar iets spectaculairs te brengen..... ik kijk dan liever naar

of

.

Maar uit deze uitzending van Bennie Jolink blijkt dat zijn familie honkvast was. Voor beginnende genealogen, waar deze serie voor is gemaakt, is het goed te weten dat er niet altijd graven of familiewapens in een familie zitten.

De naam Jolink was al uitgezocht en komt tot in 1600 voor in Hummelo, standvastig dus, net zoals Bennie zelf, geen poespas. Daarom wordt er naar zijn moeders naam Heersink gekeken in het Archief te Arnhem. Ook dat zijn landbouwers te Hummelo en voor Bennie (en de kijkers) niet interessant. Ze komen uit bij een voorvader Jan Hendrik Bannink, heerenboer te Roosendaal. Dat verhaal vond ik leuk om te volgen.

In het archief te Roosendaal wordt via de volkstelling en het adres gevonden van de hoofdbewoners waar hij inwoonde en zijn werk deed, predikant te Ruurlo, die veel Achterhoeks personeel meenam, waaronder Clara van Enk woonde daar als dienstmeid (ze kreeg ongehuwd een kind te Zutphen) en werd later de vrouw van Bannink.

Het bevolkingsregister 1822 wordt ingezien in het museum (?) waar de gedachten over de vader van het onwettige kind de vrije loop hebben. Het Vrouwenhof waar ze werkten is niet de moeite waard om nog aan de binnenkant te laten zien.

Omdat ook dat gezin teruggaat naar Hummelo, wordt de laatste lijn opgepakt: grootmoeder Jacoba Harenberg. Een zoektocht met de auto naar een wapen wordt in Duitsland gevolgd. Gelijk wordt teruggegrepen naar de oudstbekendste in 1220, voor mij onbegrijpelijk dat je achteraan begint. Alleen om een stukje geschiedenis te vertellen dat ze naar het oosten trokken en om naar Leipzig te worden verwezen, met de trein. Voor Bennie is dat al heel erg ver van huis.

Het familiewapen dat in de familie wordt betwijfeld, blijkt wel die van de familie uit Leipzig te zijn, maar hoort het tot de familie van zijn oma? Twee krantenknipsels over "een" persoon Von Harenberg is het enige. Ik snapte die zoektocht niet zo. We leren altijd iedere schakel aansluitend te vinden.

Er was een familie.... met een lid in het Pruisische leger die streed met Napoleon in de slag om Leipzig.

Advies is om terug te gaan naar.... Archief Arnhem om de link te zoeken tussen zijn oma en deze soldaat....

en ineens is men terug tot 1716 via het online beschikbare archief, dat ging wel erg snel om de juistheid direct vast te stellen. Er is dus geen verbinding met de adelijke familie maar wonend op Harenberg, een plek net onder Zutphen, niet ver van Hummelo. Dat stukje onderzoek was mooi te zien. Met de motor gaat hij naar die plek terug, een berg/heuvel waar de galg stond.

Zoals hij zelf zegt, met heel veel omwegen heeft hij ontdekt dat die plek de oorsprong van de naam familie is. Het mooiste van deze uitzending vond ik dat toch alle lijnen dfe Achterhoek als oorsprong in Bennie zitten waardoor hij door dit programma even afdwaalde en deze tekening in de trein maakte..

Please login or register to see this image.

• Member Group

Ik vond de tocht van Bennie naar Leipzig onbegrijpelijk. Als dit reclame moet zijn voor de CBG dan weet ik het niet meer. Ik neem aan dat het CBG eerst uitgezocht heeft of Bennie afstamt of verbindingen heeft met deze Harenbergs. Dan was deze trip ook niet nodig geweest.

Ik was onlangs in België in het archief van Hamont. Daar had iemand de "terechte?" opmerking dat Hollanders het eerst op zoek waren naar een wapen. De uitzending van Bennie bevestigd weer deze vooroordeel. Waarom niet tevreden zijn met de feiten zoals ze zijn.

Ook valt het mij op dat zij, net als wij, veel gebruik maken van Genlias. Dit was een ideale kans om de site wiewaswie te profileren (als was het maar via een offline systeem).

• Member Group

Ik stoorde me ook aan de tocht naar Duitsland om bovengenoemde redenen.. maar goed, het is een tv-programma, snap ook wel dat er dan soms wat bij verzonnen meot worden, maar jammer is het wel. Wiewaswie kunnen ze natuurlijk niet gebruiken omdat dat gewoon nog niet werkt

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

• Member Group

Heb vandaag net de aflevering van Bennie Jolink op internet gezet. Best leuk hoor, maar inderdaad, die tocht naar Leipzig zonder echt aanknopingspunt, dat ging toch wel erg ver, letterlijk en figuurlijk. En om dan achteraf te gaan kijken of er een link is met die van Harenbergs, dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.

• Member Group

Nederland 2, Zaterdag 21 Apr 2012, 20:15 - 21:10

Afl.: Lenny Kuhr. Als meisje van negentien was zangeres Lenny Kuhr op slag een ster, toen ze met De Troubadour het Eurovisie Songfestival won. Vele hits volgden en nog altijd toert Lenny door heel Nederland met haar rijke repertoire. In de familie doen spannende verhalen de ronde over haar voorouders. Bijvoorbeeld over een gokverslaafde Zwitserse arts die berooid naar Indië vertrok om daar in het Nederlandse leger te dienen. En over een brand in een pakhuis in Amsterdam tijdens de aardappelrelletjes, die van Lenny's voorouders tot wees maakte. Op zoek naar de waarheid van deze verhalen stuit Lenny op een nieuw raadsel: hoe kan een voorouder officieel dood zijn verklaard als hij daarna nog trouwt en kinderen krijgt?

• Member Group

Heb vanavond deze aflevering gezien, leuk, maar ik werd zelf wel nieuwsgierig naar de broer van haar overgrootvader. Deze twee jongens werden allebei jong wees doordat hun ouders omkwamen als gevolg van een brand. Was op zich leuk geweest als er even aandacht was besteed aan het tweede kind van dit gezin en zijn eventuele nazaten, beetje gemiste kans wat mij betreft. Wel interessant dat mysterie van die ten onrechte verklaarde voorvader aan de andere kant van haar familie.

• Member Group

In de aflevering van 21-04 had ik zelf nader onderzoek willen doen in Bentheim.

Mogelijk dat die Bentheimer afk. was uit Zwitserland.

Maar even naar Dresden zal wel leuker voor het programma gevonden zijn.

Bentheim is maar een burcht met huizen er omheen.

En vlak over de grens.

Guest Masje II

Heb naar het programma gekeken. Vond het een leuke uitzending, vooral over de familie Filarski. Dat originele documenten tegenstrijdige informaties kunnen verstrekken is mij bekend. Volgens de gegevens in Parijs was de betreffende Jan Jacobs Filarski op het slagveld van Dresden overleden. Als herrezen persoon kwam hij jaren later terug in Amsterdam.

Er zijn overigens meer van de familie Kuhr uit Bentheim in Nederland gaan wonen. Een mooi klus voor Lenny Kuhr om daar eens te gaan zoeken.

mvg, Masje II

• Member Group

In de laatste aflevering van deze serie op 28 april is Marc-Marie Hijbregts te gast.

Hij bracht twee bezoeken aan het

.

Bij iedere aflevering hoort een

.

Alle afleveringen zijn tot dertig dagen na uitzending te zien op

(speciaal voor onze buitenlandse leden  $); de eerste aflevering van 24/3 kan dus nog net bekeken worden.

• Member Group

Ook de inhoud van de laatste aflevering van deze serie, daar zijn de meningen over verdeeld op Twitter. Suggesties (verkracht door soldaten) zonder bewijs.

Een BN-er die begint met een stamboom gevonden op internet, zo'n 5 generaties. Voor een zoektocht naar een prostituee met één been of zoiets, als het maar rare personen zijn, iets leuks, wordt hij geholpen door het team van Verborgen Verleden/CBG.

De hulp wordt gevraagd van de Brabantse Archieven, dus geen spectaculaire reizen naar het buitenland en weinig hotels worden geboekt; geen reizen met vliegtuig of taxi maar zijn eigen auto en fiets.

Marc-Marie is een BN-er met allures van een burger en de Brabantse Archieven laten dus zien dat er geen aparte kamertjes zijn en geen bezoeken voor of na sluitingstijd. Gewoon zoals onderzoek gedaan wordt, ook wanneer er geen edelen voorkomen in de voorouders; ook geen wapens behalve dan die van een crimineel 

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Christian schreef over deze uitzending op zijn

De voorbereidingen voor de volgende reeks is al sinds medio 2011 bezig; er is dus voldoende tijd om een goede nieuwe reeks te maken voor

• 4 weeks later...
  • Beheerder

Beste leden,

Deze zomer, in juli na het EK voetbal worden de herhalingen uitgezonden van Verborgen Verleden op weekdagen om 19:30 Nederland 2.

Het betreft de drie series die tot nu toe zijn uitgezonden.

Mocht u een aflevering gemist hebben, dan geeft het u een herkansing.

Met een genealogische groet,

sadminF

• 1 month later...
  • Member Group

De herhalingen Verborgen Verleden 2010-2012 zijn begonnen!

Gisteren was Gerard Spong, vanavond

en morgenavond Mei Li Vos.

Voor een volledig overzicht zie