Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Mundia- bezint voor u begint


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Er zijn veel programma's om uw stamboom online te plaatsen, in binnenland en buitenland. Lees u goed in, vraag ervaringen van andere gebruikers voordat u een keuze maakt. Als u eenmaal een gedcom of gegevens heeft ingevoerd, en u wilt ze verwijderen, dan blijken de voorwaarden daarin niet te voorzien.

U zit er aan vast. Eenmaal gegeven, blijft gegeven.

Sinds begin 2010 is Mundia, onder de hoede van Ancestry, actief om stambomen te verzamelen.

Een waarschuwing voor hen die overwegen daar aan deel te nemen, is nodig.

Er zijn meerdere topics om u hiervoor te waarschuwen, zoals

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een Engelstalige waarschuwing staat

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Lees altijd eerst de voorwaarden voor deelname, voordat u zich ergens voor aanmeldt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Bedankt voor deze waarschuwing die iedereen aangaat. Ik was al niet van plan dergelijke sites te gaan gebruiken om meerdere redenen. Blijf ik wel zitten met een dilemma, want ik heb 8 parentelen die goed onderbouwd zijn a.h.v. de akten en daarnaast vele foto's en verhalen/anecdotes etc. van oudere familieleden en hun herinneringen uit het verleden. Het is toch wel een behoorlijk stuk werk om dit bijeen te brengen. Natuurlijk is het bijeen brengen van akten informatie niet uniek omdat ik niets heb uitgevonden maar verzameld wat vrij toegankelijk is. Toch zijn er enkele niet (meer) veel voorkomende namen onder waar niet velen naar zullen hebben gezocht.

Nu ben ik een pensionado, geen kinderen en een kleine familie waar niemand echt belangstelling heeft voor de parentelen dan een keertje er door heen kijken. Blijft in mijn gedachte hangen hoe ik deze gegevens verzameling kan borgen zodat het beschikbaar en bruikbaar blijft voor de echte belangstellenden. Hierbij bedoel ik niet de mensen die alles klakkeloos overnemen om het onder hun eigen naam ergens anders te gaan publiceren zoals me dat al eens is overkomen met een parenteel dat ik op GenealogieOnline heb geplaatst. Ik weet dat dit niet te voorkomen is, maar dat is niet de doelgroep. Ook geen commerciele sites die geld willen verdienen. Aan de andere kant denk ik dat ik er veel plezier aan heb gehad en daar was het uiteindelijk in eerste instantie om te doen. Maar jammer blijft het wel als alles weer verloren gaat.

Heeft iemand een suggestie voor me.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

www.mijn-genea.nl 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Gabor,

Hartelijk dank voor je reactie. Dit is een voorbeeld van wat ik juist niet zoek. Een website waar je kunt invoeren, maar geen nadere informatie zoals: wie wij zijn, doelstellingen, waarborgen voor de toekomst, commerciele activiteiten etc. Een anonieme website zonder enige garantie wat er met de informatie gebeurd. Van deze zijn er dozijnen.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wim,

Ik begrijp hoe je voelt en denkt, hebben we dat allemaal niet? Na jarenlange zoektochten, ben je trots op wat je zelf hebt vergaard, een interessant verhaal omtrent een familiegeschiedenis. Eigenlijk wil je het delen met anderen, maar het is niet leuk als er delen gejat worden zonder dat men contact met je opneemt.

Publiceren is delen, je maakt het openbaar en daarmee toegankelijk voor anderen.

Waar je bestand nu staat, ben je daar tevreden over? Commercieel, geen waarborg voor de toekomst, een van de velen zoals je zegt.

Mijn bestand stond daar ook, nu staat het op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Je kunt het naar eigen wens vormgeven, via invoer gedcom en/of per persoon, je kunt het op slot zetten voor anderen, je kunt er met anderen aan werken, niet commercieel (geen advertenties) als je daarom vraagt bij de beheerder. Het enige punt blijft, wat gebeurt er met je bestand als je er zelf niet meer bent?

Bij Stamboomnederland, het fiasco van het CBG dat straks wordt opgenomen in www, wordt je bestand hun eigendom als er (drie jaar?) geen activiteiten meer in zijn geweest. Misschien dat er een optie kan komen bij mijn-genea, dat je als beheerder van je eigen gegevens, er zelf voor kunt kiezen.

Maar wat gebeurt er als de beheerder van mijn-genea er niet meer is?

En dan is er altijd nog de mogelijkheid om je gegevens in boekvorm uit te geven, en een exemplaar bij CBG, NGV, NA, etc achter te laten.

Het is wikken en wegen, er zijn veel binnen- en buitenlandse sites waar je gegevens op kwijt kunt. Niet altijd een kwestie van uitproberen, want voor je het weet zit je er aan vast, dus lees goed de voorwaarden voordat je ergens aan begint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor de duidelijkheid, ik ben de beheerder van MijnGenea. Ik heb de website in eerste gemaakt om mijn eigen stamboom te kunnen publiceren, later heb ik dit openbaar gemaakt voor andere genealogen. MijnGenea is echt een: 'door Genealogen voor Genealogen' site, en niet commercieel. Ja, er staan advertenties op, maar dit is om de kosten een beetje te kunnen terug verdienen. Je hebt gelijk wat betrefd het missen van een duidelijke uitleg over doelstellingen en disclaimer achtige dingen. Ik ga hier aan werken zodat dit duidelijk wordt voor potentiele gebruikers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Het is me nu meer te doen om de borging van de gegevens op een betrouwbare plaats voor de serieuze onderzoeker die er later informatie uit kan halen. Het bijeen brengen van al de informatie is juist om met anderen te delen denk ik en niet om 'geheim' te houden of mee het graf in te nemen. 

Ik ben me bewust dat mensen gaan copieeren van soms ook onvolledige gegevens. Dat kan niet uitblijven en vind ik ook niet zo erg als ze er integer mee om gaan. Maar als ik gegevens van mijn moeder en broer zie verschijnen in een incorrecte context en dat drie maanden na hun beider overlijden, dan heb ik daar wat problemen mee.

Kortom, wat is de beste plaats voor de gegevens, foto's etc. Maar misschien vraag ik naar een bekende weg die er eigenlijk niet is. Tijd genoeg om er nog eens rustig over na te denken.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Gabor,

Ik begrijp het. Het zou inderdaad een stuk verhelderender zijn als je de website een indentificatie meegeeft zodat mensen weten met wie ze te maken hebben en wat de doelstellingen zijn. Ik zal in ieder geval de website blijven volgen in zijn ontwikkeling en mogelijk besluiten om er gebruik van te gaan maken. Daarmee wordt dan een deel van mijn vragen opgelost.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb inmiddels onderaan de site een 'over

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_holy.gif" alt="ons&">#039; linkje toegevoegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat bevalt je niet aan GeneaNet??

Ik heb de laatste tijd weinig tijd gehad om de site te bezoeken en er zijn veel dingen veranderd laat ik het zo zeggen het is er niet makkelijker op geworden om in te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Terug naar de discussie over Mundia. Ik heb inmiddels mijn stamboom via Ancestry.com bij Mundia verwijderd. Of het nu echt weg is weet je natuurlijk nooit.

Vorige week viel me iets nieuws op over Mundia. Op de sites van Coret Genealogie zoals stamboomforum; genealogieonline etc  staat een oproep (advertentie) om je GEDCOM file naar Mundia te uploaden. Merkwaardig zo'n link naar een concu-lega

Ik heb vorige week een mailtje gestuurd met de vraag wat nu de relatie is tussen Coret Genealogie en Mundia / Ancestry.  Maar tot op heden nog geen reactie onrtvangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Waar rook is is ook vuur, volgens mij is er gesponsord ergens 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het staat al geruime tijd (minimaal sinds februari 2010) op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, stamboomforum, etc. helemaal onder aan de pagina:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lekker opvallend

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Maar ik heb hem gezien dus.. grappig.. En Coret maar zeggen dat de site reklame vrij is

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...