Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Emigratielijst


Hypo

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Heeft iemand de beschikking over de emigrantenlijst 1869 naar America en per welke boten werd gereisd. Het gaat om Bartholomeus Ummenthun (Ummenthum) uit Helden (1823-1902) en Joanna van den Ecker (1818-????) en hoe het verder is gegaan.

Zij zijn op 13-3-1850 in Maasbree getrouwd en zijn in 1869 naar America geëmigreerd met hun 4 kinderen. Van dochter Petronella weet ik dat zij in America (op 7-1-1871 op 20 jarige leeftijd) is getrouwd met Antone Vandehei (Vandehey). Zij is overleden in 1928. Van de overige kinderen is verder niets bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je zegt 4 kinderen, heb je ook namen?

Als je sadminF of Modje vraagt om je vraag te plaatsen in de topic Zoekvragen voor Ancestry dan heb ik alvast de gegevens van een van de kinderen.

Als je dan ook een mail stuurt naar

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

dan kan ik ook de scans aan je doorsturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

de namen van de kinderen zijn: Petronella (2-5-1834-22-4-1915), Hendrik (16-9-1853-????), Francina (28-9-1857-????) en Pieter Joannes (12-3-1861-????). Zij zijn allen geboren in Maasbree.

Bedankt voor jouw reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben bezig met een lijstje van gevonden gegevens, daarna zal ik met zoek-maatje Ozlady (Sylvia) overleggen om missers te voorkomen, we proberen het dan zo duidelijk mogelijk samen te vatten. Aangezien hat daar nu bedtijd is, kan het even duren.

Ik mag zoeken voor SVF in het abonnement Ancestry, dus zodra het verplaatst is, zal ik je daar berichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tjonge Ludmilla wat reageer jij snel 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">.

Bedankt voor je inspanningen en wacht gespannen jouw reactie af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Meestal is het veel kleine gegevens bij elkaar schrapen, zoeken, puzzelen, overleggen, schrappen, toevoegen, maar nu is er veel geluk, er is een stamboom met uitgewerkte gegevens.

Uit een FamilyTree (als je wilt kan ik je via SVF/Ancestry in contact brengen met de beheerder) blijkt dat alle 4 de kinderen zijn uitgewerkt.

De scans of foto's kan ik per mail toesturen, ik hoop dat het duidelijk is hoe dat werkt. Je persoonlijke email blijft vertrouwelijk en alleen beschikbaar voor dit onderwerp.

Hieronder volgt een samenvatting.

Bartholomeus/Bartie/Bartel/Bartaleumen Umenthum/Umentum/Umendham/Umendhum/Umendum/Unrendam

overleed 22-10-1902 in Brown Wisconsin

Uit diverse census zou hun aankomst liggen in 1862, 1868, 1869, 1870, 1871 een passagierslijst heb ik nog niet gevonden

In 1889 bezit hij een stukje grond in Preble, Brown, Wisconsin (scan)

Petronella/Nellie, geboren 2-5-1852 Nederland, overleden 22-4-1915 (volgens de Tree 00-11-1928 in Depere, Wisconsin, getrouwd 1-1-1871 in Wisconsin met Antonius van de Hei/Vandehei, geboren 01-05-1834 Nederland, overleden 22-4-1915 in Allouez, Brown, Wisconsin, zoon van Cornelis Cornelissen van de Hei 1798-1863 en Gertrude Arnold Bongers 1794-1867

Kinderen: (details zijn er)

Cornelius 1872-1987

Peter A. 1874-1941

John 1876

Gertrude 1878-1905

Jennie 1879-1926

Mary 1883-1963

Annie 1884-1966

Henry 1888-1912

Albert 1889

Matilda/Tillie 1892-1972

Francis/Frank 1894-1972  (foto grafsteen)

Hendrik geboren 16-9-1853 Nederland (daar staat alleen het jaar 1854), overleden 18-12-1958 Oconto Falls, Oconta, Wisconsin, USA,

trouwt (1) ?? met Anna van Uiten,

Kinderen:

Anna

Antony geboren 19-12-1883 Brown, Wisconsin overleden 18-12-1958  Oconto Falls, Wisconsin, tr 2-10-1912 met Nell Temple, geboren 2-10-1885 Oconto, overleden aldaar 28-10-1958

Kinderen:

3 levende kinderen Umentum

Emanuel 1922-1999

Clestie 1926-1964

trouwt (2) 27-01-1891 in Brouw Count, Wisconsin met Anna T. Gigler, geboren 16-11-1858 in Brown County, Wisconsin, overleden aldaar 23-10-1898

Francina/Franciska geboren 28-9-1857 Nederland (daar staat de 24e), overleden 8-3-1937 Brown Wisconsin, trouwt 1875 met Henricus Lemmens geboren 11-2-1821 Nederland, overleden 26-12-1896 Belleview, Brown, Wisconsin, zoon van Arnoldus Joannes Baptise Lemmens en Anna Maria Vermeulen

Kinderen: (details zijn er)

Johanna 1876

Mary 1877-1953

Henry 1879

John 1882

Frances 1885-1958 (13 foto’s)

Lena 1887

Christina 1888

Nellie 1890

Josephine 1892

Catherine 1894

Johannes Peter/John, geboren 12-3-1863 Nederland (hier wordt gezegd de 14e), overleden 01-02-1945 te Brown County, Wisconsin, USA trouwt 1890 te Bellevue, Brown, met Mary Vanbeek, geboren 5-12-1868 in Wisconsin, overleden 15-01-1916

Kinderen:

1 kind afgeschermd

Catherine/Kate geb 00-09-1890 Wisconsin, overleden 26-11-1929 Wisconsin, gehuwd 1909/1910 met Theodore Cramer geb 09-07-1887 Wisconsin, overleden 00-02-1976 Green Bay, Brown, Wisconsin, zoon van Pieter Kremers en Bardena van Boxel

Kinderen: (details zijn er)

Peter John 1910-1979

Marie A. 1912-1994

Agnes Marie 1915-2001

Alfred 1917-1976

Lorraine Cramer-1918-1988

Martin S. geboren ca 1892 Wisconsin, overleden 14-6-1937, wonen Bellevue, Brown, Wisconsin, gehuwd ?? met Gertrude Vandenlangenberg geboren 01-10-1894 Wisconsin, overleden 14-07-1968 Green Bay, Wisconsin, dochter van Peter Vandenlangenberg 1859-1919 en Henrietta van Boxtel 1860-1932

Kinderen: (details zijn afgeschermd)

4 levend

Annie, geboren ca 1894 Wisconsin, overleden na 1910 (Census)

Nellie, geboren ca 1896 Wisconsin, overleden na 1905 (Census)

Mary, geboren ca 1898 Wisconsin, overleden na 1920 (Census)

Anthone Samual geboren 17-3-1900 Wisconsin, overleden 7-7-1988 Green Bay, Brown, Wisconsin, gehuwd ?? met Mamy Vandenbush, geboren 12-10-1903 in Town of Humboldt, Brown, Wisconsin, overleden 30-12-1989 in Green Bay, Brown, Wisconsin, dochter van Henry Vandenbush 1869-1947 en Johanna Maggy Detrie 1872-1951

      Kinderen:

      Elmory Martin geboren 23-4-1929 in Brown, Wisconsin, overleden aldaar 11-7-1984

Lizzie geboren ca 1902 Wisconsin, overleden na 1920 (Census)

Henry geboren ca 1908 Wisconsin, overleden na 1920 (Census)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

Wat een mooi overzicht. Als er foto's en/of kopie aktes zijn zou ik die graag willen ontvangen. Ik probeer van alle info in mijn stambomen de aktes en/of bewijsstukken te verzamelen en te controleren.  Op internet staat veel informatie maar deze klopt niet altijd. Ook de huwelijksvoorwaarden zorgen voor een schat aan informatie. Zo ben ik via de huwelijksbijlagen van kinderen achter de overlijdensdata van de ouders gekomen welke in genlias niet te vinden waren.

Bedankt voor je inspanningen. Ik zal deze gegevens in mijn stamboom verwerken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

Ik heb de gegevens verwerkt. Wat mij opvalt dat allen (in hun eerste huwelijk) getrouwd zijn met partners met Nederlandse voorouders. Dit geeft mij het vermoeden dat zij in een Nederlandse "kolonie" hebben gewoond en door een eventueel taalprobleem gekozen hebben voor een Nederlandse partner. De geboortedatum van Petronella is trouwens niet 2-5-1834 maar 24-3-1851.

Bij de emigratie waren de kinderen Petronella 18 jaar, Hendrik 16 jaar, Francina 12 jaar en Pieter Joannes 8 jaar.

Als Hendrik in 1958 is overleden zou hij 105 jaar oud moeten zijn geweest.

Geboorteakte nr. 81 Hendrik Ummenthun. Aangifte op 17-9-1853 door Bartholomeus Ummenthun van beroep dagloner. Hendrik is geboren om vier ure des namiddags te Maasbree.Getuigen bij de aangifte waren Jan Leissen 50 jaar en dagloner van beroep en Hendrik Geurts 38 jaar en dagloner van beroep.

Van de geboorte van Francina heb ik nog geen akte. Volgens genlias is Francina geboren op 28-9-1857 en heeft de aangifte plaatsgevonden op 29-9-1857. Geboorteaktenummer is 111. De 10 jaarstabel (1843-1853) vermeld de datum van 29-9-1857 (aangiftedatum).

Geboorteakte nr. 29 Pieter Johannes Ummenthum. Aangifte op 13-3-1861 door Bartholomeus Ummentum van beroep lanbouwer oud 37 jaar wonende te Maasbree dat op gisteren den twaalfden maart ten elfe ure des nachts te Maasbree is geboren een kind van het mannelijk geslacht. Getuigen van de aangifte zijn Peter Hermans 37 jaar landbouwer van beroep en Peter Lemmen 27 jaar en landbouwer van beroep.

De ouders van de partner van Francina zijn getrouwd in Venray op 31-8-1807. De vader Arnoldus Johannes Baptiste Lemmens is geboren in St. Anthonis en de moeder Anne Marie Vermeulen is geboren in Venray. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het overlijden van Hendrik heb ik blindelings overgenomen. Het kan niet juist zijn. Als bron wordt aangegeven een Census 1895 maar daarin staat niets over een overlijden, dat blijft dus even open staan.

Ik vond wel de aankomst: (geen scan)

Name: Hendrik Ummenhuis

Arrival Date:8 Nov 1869

Destination: Quebec

Age:15

Gender: Male

Occupation: Laborer

Relationship to Head of Household:Son

Last Residence: Unidentified Dutch Municipality

Port of Departure: Liverpool, England

Ship Name: Hibernian Of Montreal

Ship Accomodations: Steerage

Microfilm Roll: 524

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je kunt hier de originele passagierslijst vinden waar de hele familie in vermeld staat:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

het graf van Martin (zoon van John) op Allouez cemetery:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik ga niet de hele lijst af die Ludmilla heeft gegeven, maar er is zeker nog wel wat meer op FS te vinden, bv voor Henry:

Wisconsin Births and Christenings, 1826-1926

Name: Henricus Umethum

Gender: Male

Baptism/Christening Date:

Baptism/Christening Place:

Birth Date: 11 Dec 1891

Birthplace: Brown Co., Wisconsin

Father's Name: Henry Umethum

Mother's Name: Annae Gigler

-

Wisconsin Births and Christenings, 1826-1926

Name: Eduard John Umenthum

Gender: Male

Birth Date: 15 Apr 1893

Birthplace: Green Bay, Brown, Wisconsin

Father's Name: Henry Umenthum

Father's Birthplace: Maas Bree Limburg

Mother's Name: Annie Gigler

Mother's Birthplace: Green Bay

-

Wisconsin Births and Christenings, 1826-1926

Name: Clara G Umenthum

Gender: Female

Birth Date: 27 Jan 1895

Birthplace: Green Bay, Brown, Wisconsin

Race: White

Father's Name: Henry Umenthum

Father's Birthplace: Limberg, Netherlands

Mother's Name: Annie Gigler

Mother's Birthplace: Green Bay, Wis

-

Wisconsin Deaths and Burials, 1835-1968

Name: Annie Ummenthum

Gender: Female

Burial Place: Allouez

Death Date: 29 Aug 1898

Death Place: Green Bay, Brown Co., Wisconsin

Age: 40

Birth Date: 1858

Birthplace: Wisconsin

Occupation: Housewife

Race: White

Marital Status: Married

Spouse's Name: Henry Ummenthum

Father's Name: Michael Gigler

Father's Birthplace: Germany

Mother's Name: Walbeny Gigler

Mother's Birthplace: Germany

-

Wisconsin Marriages, 1836-1930

Groom's Name: George Linsen

Bride's Name: Anna Umenthum

Marriage Date: 09 Nov 1904

Marriage Place: Brown County, Wisconsin

Groom's Father's Name: Henry Linsen

Groom's Mother's Name: Mary Ann Jansen

Bride's Father's Name: Henry Umenthum

Bride's Mother's Name: Ann Vanlleten

en ook nog een zoon voor Francina:

Wisconsin Deaths and Burials, 1835-1968

Name: Arnold Lemmens

Gender: Male

Burial Place: Town Of Allouez

Death Date: 10 Dec 1898

Death Place: Brown Co., Wisconsin

Age: 17

Birth Date: 11 Dec 1880

Birthplace: Town Of Bellevue

Occupation: Laborer

Race: White

Marital Status: Single

Father's Name: Henry Lemmens

Father's Birthplace: Holland

Mother's Name: Francis Umenthum

Mother's Birthplace: Holland

Ook is hier nog wat over de familie te vinden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor jullie reacties 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">. Dit heeft me zeer op weg geholpen. Weet iemand waar ik eventueel de aktes kan vinden (FamilySearc ?) of zijn deze akten niet openbaar zoals bij ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hypo,

Ik kreeg via Ludmilla de melding, dat de akte van 1857 niet aanwezig was.

Voor de andere Nederlandse akten kun je terecht op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Voor de Amerkaanse akten moet je via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

op zoek gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jakkes,

De akte van Maasbree staat nou net niet op FamilySearch. De eerste serie stopt bij 1856 en de 2e serie begint met 1858.

Helaas geeft de site bij het oproepen van de akte "sign in". Maar goed de aktes zijn geen halszaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hypo,

Van de akte van 1857 was bekend, dat die er niet op staat. De pagina van Maasbree is vanochtend aangepast. (F5 gebruikt ?)

Laat je niet in de mailing nemen door de 'sign in'; zie ook mijn opmerkingen daarover op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bij mij deden beide films het vanochtend wel en ook ik was/ben niet ingelogd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hallo allemaal. Mijn oproep om een emigratielijst heeft zodanig veel informatie opgeleverd waardoor  ik het verhaal van de familie Ummenthum een behoorlijk stuk kan reproduceren. Dit verhaal wil ik jullie niet onthouden.

In Maasbree trouwt op 13 maart 1850 Bartolomeus Ummenthun (geboren in Helden op 24 november 1823) met Joanna van den Ecker (geboren op 14 februari 1818 in Maasbree). Bartolomeus was dienstkneht in Blerick en Joanna dienstmeid in Sevenum. Voor dit huwelijk is door pastoor J.D.W. Leurs aan van Venlo op 18 februari 1850 dispensatie aangevraagd en gezien het huwelijk waarschijnlijk ook verkregen. In de brief werd de achternaam van Bartolomeus geschreven als Ommenthan.

Omdat het gezin Ummenthun als landbouwer een karig bestaan hadden hebben, net als veel andere landgenoten, besloten zij om hun heil te zoeken aan de andere kant van de grote plas. In 1869 maakte Bartolomeus met Joanna en hun vier kinderen Petronella (18 jaar), Hendrik (16 jaar), Francina (12 jaar) en Pieter Joannes (8) jaar per boot de oversteek. Zij reisde eerst naar Liverpool om vervolgens met het schip Hibernian (gebouwd in 1860 waarbij zij Middendeks reisde) verder te reizen naar Quebec Canada. Mogelijk was dat ook hun eindbestemming of was vooraf besloten om de reis naar Amerika te maken. Dit valt niet meer te achterhalen. Wel waren op het schip diverse Amerikanen aanwezig waaronder ook inwoners van Wisconsin. Het kan zijn dat door de verhalen van deze Amerikanen besloten werd om door te reizen naar Amerika. In 1862 werd namelijk in Amerika de zogenaamde Homstead Act aangenomen. Deze wet voorzag daarin dat emigranten een stuk land kregen toegewezen van 160 acres groot, hetgeen overeen komt met een oppervlakte van ca.64 ha.  Dit land werd hen gratis toegewezen en kon na verloop van tijd worden gekocht voor een bedrag van  $ 10 op voorwaarde dat men Amerikaans staatsburger werd en  5 jaar in Amerika had gewoond. Dit “aanbod†gold voor de hoofd van gezinnen die ouder waren dan 21 jaar. Hoe dan ook, op 8 november 1869 meerde de Hibernian aan in de haven van Quebec. Omdat veel emigranten probleem hadden met de Engelse taal werd vooral contact gezocht met mede landgenoten. Dit is ook terug te vinden in de huwelijkspartners van de kinderen van Bartholomeus en Joanna. Ook werd er veelvuldig contact gelegd met Duitse emigranten aangezien het Duits voor de Limburgers vaak geen probleem was. Het gezin Ummenthum vestigde zich uiteindelijk in de staat Wisconsin in Brown County.

In 1871 dochter Petronella (zij was toen 20 jaar) in de St. Mary’s church met Antonius van de Hei (37 jaar oud). Ook Antonius was in Nederland geboren en emigreerde met zijn ouders Cornelis van de Hei en Getrude Arnoold Bongers naar Amerika. Zij kwamen uit het Brabantse plaatje Zeeland waar ze op 18 februari 1827 in het huwelijk zijn getreden. Beide ouders waren ook geboren in Zeeland. Later werd de naam Van de Hei veramerikaans naar Vanderhei of Vanderhey.

Het gezin Van der Hei kregen 11 kinderen.  Antonius stierf in 1915 op 80 jarige leeftijd. Petronella stierf in 1928 op 76 jarige leeftijd. Bartholomeus stierf in 1902 op 78 jarige leeftijd. De sterfdatum van Joanna is niet bekend.

Ook de overige kinderen trouwde met partners met een Nederlandse achtergrond of zelf met partners welke eveneens geboren zijn in Nederland. Huwelijke met partners met een nederlandse achtergrond geldt ook voor een groot gedeelte voor de kleinkinderen.

Blijkens de kaart hebben zij toch wat grond weten te bemachtigen. Op de kaart van 1889 van de plaats Preble bezaten zij een stuk grond genummerd 21.52. Op de kaart van Bellevue & Allouez 1889 bezaten ze eveneens een stuk grond onder nummer 21.62. Getuige de namen op beide kaarten woonde in deze plaatsen veel mensen met een Nederlandse achtergrond. Dit kan verklaren waarom er veel huwelijken waren met partners met een Nederlandse achtergrond. Ook hun zoon Pieter Johannes, veramerikaanst naar John, bezat een stuk grond niet ver bij zijn ouders vandaan onder nummer 50.

Inmiddels is de afstammelingereeks van Ummenthum en Van den Ecker behoorlijk toegenomen, mede door de grote schare van de achterkleinkinderen en achterachterkleinkinderen.

Mijn dank gaat uit naar Ludmilla, Ozlady en Jakkes voor de aangeleverde stukken en websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...