Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ootmarsum


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik heb een tweetal vragen over info uit Ootmarsum, beide royaal voor 1800.

Zijn er mensen onder ons die deze bronnen voor de greep hebben, makkelijk kunnen nazien, en goed thuis zijn in die omgeving? Een van de vragen is vermoedelijk simpel, met het andere probleem kamp ik al vele jaren....

Bij voorbaat dank (uiteraard!)

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Hoi Petra,

Van de DTB's van Ootmarsum staat het nodige online bij Van Papier naar Digitaal, met transcripties:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Kun je vertellen waar precies je naar op zoek bent? Dan kan ik wel kijken of ik verder kom (of anderen als zij in de gelegenheid zijn).

Groeten,

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,

In een later stadium (na mijn vraag hier, en via een link in dit forum) vond ik Ootmarsum zelf ook al on-line, maar ik kwam er niet verder mee... Bovendien ben ik de eerste (simpele) vraag alweer kwijt 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">. Dat wil zeggen, hij zit ergens in een bestand verscholen maar ik weet niet meer in wélk bestand, dat moet ik eerst weer tegenkomen 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blush.gif" alt="B-4">.

Die àndere vraag zal ik vandaag of morgen gaan uiteenrafelen en hier zo helder mogelijk weergeven. Ik ben er glorieus mee vastgelopen, ook nu weer. Als jij dan eens wilt kijken of je er iets mee kunt...? Zou heel fijn zijn, het betreft mijn eigen kwartieren.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

Hier de uiteenzetting m.b.t. mijn kwartierstaatprobleem!

Als je een oplossing ziet... heel graag.

Petra.

Margareta Groeneveld, van Outmarsem, oud 37 jaar, ouders doot, geassisteerd met haar suster Geesje Groeneveld, trouwde eind 1751 te Amsterdam met de weduwnaar Jan Krueger of Kreuger. Ze tekenden resp. met Jan Krüger en een kruisje. Zij moet dus te Ootmarsum zijn geboren rond 1714.

Margaretha (in later jaren ook wel Johanna Margaretha, doch in de wandeling Grietje) kreeg tussen 1752 en 1759 vier kinderen uit dit huwelijk: Jannetje, Johannes, Lambartus en Zacharias Hendrik. Jan Krueger was Luthers en de kinderen werden Luthers gedoopt.

Margaretha/Grietjes zuster Geesje of Gezina Groeneveld trouwde te Amsterdam in 1736 (met consent van haar moeder Jannetje Lamberts tot Ootmarsum). Zij was toen 23 jaar oud en moet dus 1712/13 zijn geboren.

Jannetje Lamberts kan een patroniem hebben gedragen (was dan dus de dochter van een Lambert) of naar haar man genoemd zijn (want hun kleinzoon was ook weer een Lambartus). Groeneveld is een boerderijnaam in Ootmarsum.

Ik zoek dus naar een Margaretha of Grietje, met een zuster Gezina of Geesje, en een moeder Joanna of Jannetje, in Ootmarsum tussen - zeer royaal genomen - 1705 en 1720 (gezien de geboortedata van de kinderen liever later dan vroeger). Hetzij de echtgenoot/vader, hetzij de grootvader van moederszijde moet een Lammert zijn geweest. En mogelijk woonden zij op het Groeneveld, maar er waren er (dacht ik) meerdere van die naam.

Noch in de RK boeken, noch in de Hervormde kon ik hen tot dusver terugvinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Petra,

Heb je de Volkstellingen 1748 al eens bekeken/

deel 1 via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

deel 2 via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In deel 1 een aantal Groenevelds, waaronder een Greetje, en een vrouw Jenne op het Groenevelt - als ik het goed begrijp. 

En ken je deze link?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb niet echt uitputtend gezocht, vond

in de transcriptie van het (onder)trouwboek 1700-1704 wel een Lambert Groeneveld - de bruid heeft echter een andere naam dan de door jou genoemde moeder:

1701  d'4 Dec Lambert ter Groonveldt Gonneken Lolvink, bruidegom van Tilligte, bruid van Olden Ootmarssum copul. 23 Dec.

en in het doopboek 1700-1704 deze ietwat cryptische opmerking - Jenneke Groeneveld lijkt hier getuige:

1702 Jan 8 Jorrien Scholten Breckelenkamp Geertien Fenneken moeder van jenneke gr. velde?? no likely not

Het huwelijk uit 1701 vind ik nu ook via VpNd

04-12-1701 23-12-1701 Lambert ter Groenveldt Genneken Lolvink Tilligte Olden Ootmarssum

en in het doopboek daar

17-02-1695 Lambert Jan ten Groenevelt Jenneken Tilligte

Is dit misschien het gezochte ouderpaar? Hun ondertrouw:

23-03-1690 Jan Groenendijck Jenneken Keijsers, bruidegom van  Elahuijsen in Vrieslandt, bruid van  Ootmarssum copul. Elahuisen

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Om de een of andere reden was er ineens nog een bericht - ik ga hier dus maar verder.

het huwelijk in Friesland:

Hemelumer Oldeferd, huwelijken 1690

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 4 mei 1690

Man      : Jan Piters Groenedijck afkomstig van Heidenskip onder Nijega

Vrouw    : Janneke Keijsers afkomstig van Ootmarsum)

Trouwregister Hervormde gemeente Nijega Elahuizen 1657-1810

Inventarisnr.: DTB 381

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacqueline, fijn dat je meedoet!  Dank je wel. Ik moet dit even laten bezinken. De gouden vondst (dopen van Geesje en Grietje) zitten er uiteraard niet bij -- als het zo makkelijk was geweest, had ik dat zelf indertijd wel gevonden, mag ik hopen.

Mocht hun vader inderdaad die Jan Pieters Groenendijk uit Friesland zijn geweest, die - dan of later - in Ootmarsum op het Groeneveld moet zijn gaan wonen met zijn bruid, dan kunnen de kinderen ook in Friesland zijn geboren. Aan de andere kant: ik zoek geboorten van twee dochters rond 1713, en dat is een behoorlijke tijd (bijna een generatie) na een huwelijksdatum in 1691. De twee meisjes kunnen ook niet best eerder zijn geboren, Geesje niet omdat ze op haar 23e trouwt en dan al in Amsterdam woont, Grietje niet omdat ze nu ook al tot haar 45e kinderen krijgt.

Verder: een Jannetje in Amsterdam zal ongetwijfeld terugvertalen naar een Jenneke in Ootmarsum. Mooi. Of die naam ook hetzelfde is als Gonneke of Genneke (in 1701)?  Daarvoor zou ik toch weer de spelling van het origineel moeten bekijken, of een scan.

In elk geval leeft moeder Jenneke nog in 1736, en vermoedelijk niet meer in 1751. Ik heb in de Volkstelling gezocht, maar die informatie is wel erg cryptisch (tenminste in dit geval).

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Petra,

Het is inderdaad lastig zoeken. Men noemde zich (voor 1811) meestal naar de boerderij waar men woonde, maar niet altijd. Er was weliswaar een boederij Groeneveld in Tilligte, maar ook een Olde Groeneveld (het lijftochthuis) en verder was er (i.i.g. 1e helft 18e eeuw) sprak van een "Jan ten Groenevelts huis(ken)".

Ik denk dat ik Gesina en Margareta heb gevonden. Ze werden niet gedoopt als Groeneveld, maar als Lölvinck. Uitleg: allereerst heb ik alle huwelijken en dopen (NG en RK) van Groeneveld's (met alle varianten) van voor 1725 opgeschreven. Hier zaten geen geschikte kandidaten tussen. Toen ben ik begonnen met de andere echtparen. Ik ben begonnen om te kijken welke kinderen Lambert ten Groeneveldt en Jenneken Lolvink zouden hebben. Hier zaten ze tussen. De volgende dopen heb ik gevonden:

* 22-01-1704 Adelheides Catharina Lölvinck van d'Roepenhuijse

* 08-08-1705 Joanna Lölfs, Oud Ootmarsum

* 01-02-1709 Joanna ex Lölvinck, Oud Ootmarsum

* 20-03-1712 Gesina Lölvinck, Hezingen

* 28-04-1715 Joannes Lölvinck, Oud Ootmarsum

* 26-11-1717 Marg. Lölvinck, Oud Ootmarsum

Het Roepenhuis was een boerderij (De Roepe) in Hezingen. Misschien hebben ze hier tijdelijk gewoond, bij familie. In 1677 trouwde een Jenneken ten Groenevelt uit Tilligte met Arent Roupen, een weduwnaar uit Hezingen.

Het Lölvinck (Lölf) was een

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Het ligt helemaal in het noorden van de marke, vlak bij de markegrens met Hezingen (= uitloper gem. Tubbergen tot aan de Dinkel). Mogelijk is dit de reden dat in 1712 Hezingen wordt genoemd. Nu is er nog een Lolfweg.

Ik zou op grond van de dopen hebben verwacht dat ze zich Lölvinck zouden blijven noemen. Dit is misschien niet gebeurd, omdat in Amsterdam het verschijnsel van het gebruik van boerderijnamen niet bekend is.

Wie de (voor)ouders van Lambert G. en Jenne L. zijn, weet ik niet. Ik stam van zowel

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

als

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, maar met beide takken heb ik geen verbinding kunnen maken. Zelf worstel ik rond deze periode ook met de link naar het verleden. Het helpt natuurlijk niet dat de doopboeken voor 1702 incompleet zijn.

Groeten,

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Trouwens, het origineel van het huwelijk van Lambert en Jenneken uit 1701 lees ik als "Lambert ten Groeneveldt" en "Jenneken Lolvink". De 'J' van Jenneken lijkt wel erg op een 'G', maar de naam wordt bijna altijd als 'Jenneken' gespeld.

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, dat is magnifiek!  Het past dus... bij Gesina (die op haar 23e trouwde) klopt de leeftijdsopgave exact, bij Margaretha (die al een eindje in de 30 was) blijkt dat ze enkele jaren jonger was dan opgegeven, ook wèl zo logisch i.v.m. de periode dat ze kinderen kreeg.

Neem ik aan dat ze RK waren? (gezien de voornamen). Heb jij de link naar de RK doopboeken bij de hand?  Ik zou zelf ook graag willen zien wat er staat. (Ben er ooit mee bezig geweest, maar in de tijd dat een pagina stond te laden kon ik gezellig koffie gaan drinken.)

Heel erg bedankt, het is maar één generatie, maar het helpt mijn kwartierstaat toch over een dood punt heen. Na zo ongeveer 45 jaar!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Petra,

Deze familie was inderdaad RK, zoals het overgrote deel van de streek rond Ootmarsum.

De doopboeken staan hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

VPND reageert tegenwoordig een stuk vlotter dan voorheen, toen de server nog bij iemand thuis stond. Mocht het laden te lang duren, dan kan ik de afbeeldingen wel mailen.

De transcriptie staat hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Let wel op dat, aangezien dit RK dopen zijn, de namen vaak verbogen kunnen zijn ("Gesinam" i.p.v. "Gesina"). De namen die ik eerder heb vermeld, zijn de normale versies.

45 jaar is behoorlijk lang. Ik kan me goed indenken dat je hiermee gelukkig bent.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Laatst had ik zelf ook een doorbraak mogen ervaren, na bijna 20 jaar ergens mijn tanden op stukgebeten te hebben.

Groeten,

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel voor de links, Frank!  Ik heb het inmiddels bekeken. Wat een lekker gevoel... Ik wist dat het er moest zijn, maar vind het maar eens. Heel fijn. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Als je Lambert en Jenne nog eens nader kunt plaatsen houd ik me aanbevolen, maar dat spreekt vanzelf en ik zal niet zeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank, we zijn inmiddels een aantal dagen verder en ik wil je nog een keer bedanken... ik zit de hele week al te glunderen over deze nieuwe aanwinsten in mijn kwartierstaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...