Jump to content

TIP: 10-jarentafels toch nakijken bij niet te vinden akte

Pe
 Share

Recommended Posts

• Member Group

Forumleden,

Hoe moeilijk kan het soms zijn een geboorte-akte te vinden. Ik was op zoek naar de geboorte-akte van Matje de Man, geboren te Weesp op 03-09-1817, niet te vinden, niet in de 1-jaartafel, niet in betreffende 10-jarentafel, wel een geboorte-extract bij de huwelijksbijlagen. Bij toeval kwam ik de geboorte-aangifte tegen gedaan op 13-11-1848 tegen in de 10-jarentafel van oa 1848. Aangifte duurde dus iets langer dan een dag of 3 - 4.

Groet

Pe

Please login or register to see this image.

huwelijkse bijlage Barend Baars en Matje de Man - geboorte extract Matje de Man

inschrijvingbsweesp1311.jpg

inschrijving BS Weesp 13-11-1848 geboorte Matje de Man geb 17-03-1817

@Pe,

Een bijzonder geval. Is er pas in 1848 ontdekt dat de persoon in kwestie niet eerder op papier bestaan heeft ?

Mogelijk kun je wat info van de rechtbank op zoeken.

Ik ben benieuwd.

Guest Kèren

Hallo Pe,

Magnifiek dat je dat dan toch vindt!

Overigens werd vooral in de Zuidelijke Nederlanden in de beginjaren, de Burgerlijke Stand geboycot. Het was tenslotte de Franse bezetter, die er mee begon en men dacht gaat wel weer voorbij...

Nee dus, ....

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0((">

• Member Group

Hallo forumleden,

Er is zelfs een wettelijke termijn waarbinnen je een geboorte moet aangeven. Mijn oom was een keer te laat en kreeg een flinke boete.

Hij had een eigen bedrijf en had het te druk zei hij.

Verder heb ik in mijn familie ook een voorbeeld van een geboorte die pas 24 jaar later in de registers van de burgerlijke stand werd ingeschreven.

Op 20 november 1832 werd Hendrik de Waard, de broer van mijn betovergrootmoeder geboren in Wimmenum. Hij werd diezelfde dag gedoopt en

er schijnt ook aangifte bij de burgerlijke stand te zijn gedaan.  Zijn vader was dorpsdienaar of veldwachter in die gemeente. Een geboorteakte is echter nooit in de registers opgenomen. De jaren gingen voorbij, en het was blijkbaar geen probleem. Hendrik deed zelfs mee met de loting voor de Nationale Militie. Zijn vader overleed in 1856 en Hendrik kreeg trouwplannen. Hij kon toen geen geboortebewijs overleggen. Samen met zijn moeder heeft hij toen met succes een verzoek bij de rechtbank ingediend om te bevelen dat de geboorte alsnog in de registers van de burgerlijke stand zou worden opgenomen. Op 14 januari 1857 melde Hendrik zich met de rechterlijke uitspraak bij de burgerlijke stand om zijn eigen geboorte aan te geven!

Wimmenum was een piepkleine gemeente tussen Egmond en Bergen, en is vlak daarna samengevoegd met de gemeente Egmond-Binnen.

Zowel de geboorteakte als de rechterlijke uitspraak zijn na te lezen op FamilySearch (image 75 en 78 en verder van de betreffende film).

Groetjes,

Theo Molenaar

Please login or register to see this link.

@allen,

Ik kreeg van Pe een PM waar ik op geantwoord heb, maar of deze is doorgekomen weet ik niet.

Hij vroeg mij waar hij meer info kan krijgen over dit bijzondere geval; ik moest het antwoord schuldig blijven.

De vraag is: waar kan Pe de uitspraak (gedaan in 1848) vinden van de arrondissementsrechtbank in Asd. ?

Zal wel een beetje overeenkomen met het voorbeeld van Theo.

Ook een fraai geval.

• Member Group

Ook ik weet het antwoord op de vraag niet met zekerheid. In mijn voorbeeld had ik het geluk dat een afschrift in de registers van de burgerlijke stand terecht was gekomen.

Ik vrees dat als er geen online database is (en ik vermoed dat die er niet is), dat je in de brongegevens moet zoeken, en die liggen volgens mij in het Noordhollands Archief in Haarlem. Dat zal even zoeken zijn, maar gelukkig is de datum van de uitspraak wel bekend, nl. 31 oktober 1848 . Vraag is nog welk archief (in de geboorteakte staat 'Eerste kamer'), het lijkt me geen strafrecht maar civielrecht. Misschien kunnen de medewerkers van het archief daarmee helpen.

Hieronder nog twee links:

Die van het stadsarchief Amsterdam is vermoedelijk niet van toepassing.

Misschien heeft iemand anders van het forum nog een beter idee? Mijn ervaringen tot nu toe met onderzoek in rechterlijke archieven richtte zich nl. vooral op de periode voor 1800.

Theo

• 2 weeks later...
  • Member Group

Weliswaar is mijn voorbeeld niet geheel vergelijkbaar, maar toch. Ik kon een doopinschrijving niet vinden. Op 29-05-1814 trouwt Elisabeth Cornelis de Bree te Dantumadeel met Sierk Klases (Sietse Klaazens) van der Wal. Van hem kon ik de geboorte- c.q. doopdatum niet vinden. Eerst bij het doorlezen van de huwelijkse bijlagen kwam ik er achter dat hij indertijd nooit gedoopt was en dus niet ingeschreven stond. Om te kunnen trouwen was het dus noodzakelijk om een Acte van Bekendheid op te laten maken. Volgens deze akte ('Rechtbank in eerste instantie', Arr. Leeuwarden 19-05-1814), is hij geboren in het jaar 1781 omstreeks "Sent Jacobijdag" te Collumerswaag [Huw bijln 1814 Dantumawoude gem. Dantumadeel huw akte nr 13]. Hij is nooit ingeschreven in enig geboorteregister. De Heiligenkalender geeft aan dat St Jacob(i) op 25 juli valt.

Ik laat een afbeelding achterwege, omdat de akte uit zeven pagina's bestaat. Er kwamen zeven getuigen aan te pas!

• Member Group

Archie, dat is inderdaad niet helemaal vergelijkbaar.

Als er geen geboorteakte te vinden is binnen de BS-periode, is er sprake van onachtzaamheid c.q. nalatigheid van de betrokkenen. Een geboorte behoorde aangegeven te worden en er zijn wettelijke regels wie daarvoor in aanmerking kwam. Deed men dat niet, dan heeft iemand zijn plicht verzaakt en moet er later reparatie van dat verzuim plaatsvinden.

Als een kind (in de periode vóór de BS) niet gedoopt is... dat is van een heel andere orde!  Dat was namelijk NIET wettelijk verplicht, al bleek zo'n inschrijving later erg handig te zijn. Doopgsgezinden werden überhaupt niet bij de geboorte gedoopt (en of je later alsnog gedoopt werd, mocht je zelf besluiten). Joodse jongetjes werden besneden (en dat kon al dan niet worden geregistreerd) maar de geboorte van joodse meisjes staat nergens vermeld. In sommige wat ruigere dorpen maakte men zich niet zo druk over het laten dopen (Harkema Opeinde bijvoorbeeld). Of een doop is wel geschied, maar verzuimd aan te tekenen.

Kortom, vooral in de eerste decennia van de 19e eeuw zijn akten van bekendheid schering en inslag. Het aantal meegebrachte getuigen varieert sterk; zeven is niet bijzonder veel. Ze geven wel vaak erg leuke bijzonderheden!

Petra.

• 3 months later...
  • Member Group

Hallo allemaal,

Mijn reactie is door omstandigheden aan de erg late kant, mijn excuus hiervoor.

Alsnog wil ik iedereen bedanken voor het reageren.

M.vr.gr.

Pe Baars