Member Group jacqueline Posted September 10, 2011 Member Group Share Posted September 10, 2011 Ik ben op zoek naar informatie over Fredericus Bronkhorst en zijn vader Cornelis Bronkhorst. Fredericus trouwt waarschijnlijk ca 1799 Catharina Verholen. Hun dochter Antonetta wordt 29-06-1800 gedoopt te RK Gorinchem (datum uit haar HB), daarna dopen ze in Gorinchem nog 7 kinderen. Catharina Verholen overlijdt 16-10-1825 te Gorinchem. Fredericus hertrouwt 18-05-1826 met Joanna Meeuwsen, en bij het huwelijk worden de namen van zijn ouders vermeld: Cornelis Bronkhorst en Anna Maria Tillemans (moet eigenlijk zijn: Venneman - met allerlei spellingvariaties). Verder staat ook zijn leeftijd genoemd: hij is 50 jaar, en uit de HB zijn doop: 26-11-1775, te Gorinchem RK. Naar ik begrijp is Bronkhorst (o.a.) een buurtschap in de gemeente Woudrichem - voor het moment ga ik er van uit dat dat de familie daar oorspronkelijk vandaan zal komen. Antonetta Bronkhorst trouwt (1822 te Zwolle) ook een echtgenoot wiens moeder uit Woudrichem komt. Cornelis Bronkhorst en Anna Maria Vinnemans trouwen 02-05-1770 te Gorinchem, vond ik in een online stamboom, en ze zouden 13 kinderen hebben gekregen. De doop van Anna Maria heb ik gevonden dankzij de vermelding van haar geboorteplaats in haar ovl akte (1814 te Gorinchem) : 30-08-1747 te RK Zaltbommel. Maar waar en wanneer is Cornelis Bronkhorst geboren? Is de gevonden huwelijksdatum juist, en wanneer is zijn zoon getrouwd? Heeft iemand hier meer informatie over? Bij voorbaat dank, groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Hallo Jacqueline, Mogelijk dat ik deze week nog even op het Regionaal Archief Gorinchem ben. Anders pas vanaf 26 september weer regelmatig. Op onderstaande site staat een het gezin met de kinderen vermeld. Heb de bronnen bekeken en men kan 99% vanuit gaan dat het huwelijk op 2 mei 1770 juist is. Please login or register to see this link. Voor zover ik weet heb ik nooit van een buurtschap Bronkhorst (of een variant daarvan) nabij Woudrichem gehoord. Is het niet Bronkhorst op de Veluwe? mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted September 11, 2011 Author Member Group Share Posted September 11, 2011 Bronkhorst op de Veluwe was ook mijn eerste gedachte. Via Wikipedia vond ik Bronkhorst is een buurtschap in de gemeente Woudrichem in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Het ligt ten zuidwesten van Andel. Ik heb nu nog even verder gezocht, vond o.a. De Kern Andel Andel is ontstaan vanuit de linten aan de rivierdijk en evenwijdig aan de rivierdijk. Samen met de verbinding tussen deze twee vormt dit assenkruis van linten de oude kern van Andel. Een fragment van een oude dijk is vandaag de dag nog zichtbaar in het landschap. Dit dorpslint Bronkhorst grenst aan de locatie, en vormt een kenmerkend, maar fragiel geheel met zeer ondiepe, maar lange kavels. Andel ligt op de stroomrug van de afgedamde Maas, de komgronden zijn in gebruik (geweest) als agrarisch gebied. De locatie Bronkhorst ligt op de overgang van stroomrug en lager gelegen kommen. uit Inrichtingsvisie Bronkhorst-Andel gemeente Woudrichem. natuurlijk kan de achternaam ook betrekking hebben op de plaats in de Veluwe, Woudrichem lijkt mij vooralsnog een waarschijnlijker optie? groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Hallo Jacqueline, Heb nu onder Andel gekeken, en moet zeggen het klopt. Ben nooit te oud om te leren. In de streek "Vijfheerenlanden" onder meer in Hei- en Boeicop woonde begin 18de eeuw ook een of meerdere families Bronkhorst. Ken je deze site/link? Please login or register to see this link. Maar zal eerst in het Regionaal Archief Gorinchem kijken hoe de vork in de steel zit. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted September 11, 2011 Author Member Group Share Posted September 11, 2011 Hallo Masje II, Dat zou fijn zijn! N.a.v. je tip m.b.t. Vijfheerenlanden heb ik daar nog gezocht en kwam toen terecht in Arkel. Via Please login or register to see this link. een overzichtje Index huwelijken te Arkel okt. 1710-1735 Bronkhorst, Aaldert Cornelisse, en Marigje Ariense Goes, 1-5-1712 Bronkhorst, Frans, en Aaltie Maartens van Rossum, 30-4-1730 Bronkhorst, Jan, en Cornelia van Broekhoven, 13-3-1733 Bronkhorst, Willem Corn., en Ariaantie Corn. Klijn, 10-5-1722 Het laatste echtpaar doopt 10-03-1726 te Arkel een zoon Cornelis (districtklappers DTB Zuid-Holland via Please login or register to see this link. . Geen andere dopen, evenmin in de klapper erna. Omdat beider vader een Cornelis is, zou er nog een latere zoon Cornelis kunnen zijn. Die uit 1726 is wel wat oud om in 1770 nog te trouwen en zo'n rits kinderen te krijgen. Of is het een tweede huwelijk? Te Arkel trouwen 28-04-1852 in ieder geval een Cornelis Willemse Bronkhorst X Kuindertje Janze Groenevelt , zij dopen daar Willem (14-01-1753) en Maaike (30-06-1754 ), andere dopen vond ik niet. Ik ben benieuwd of het archief in Gorinchem meer duidelijkheid kan bieden! De door jou genoemde website ken ik idd, daar heb ik het huwelijk en de kinderen van Cornelis Bronkhorst vandaan. groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted September 12, 2011 Member Group Share Posted September 12, 2011 In mijn bestand 9 personen Bron©khorst, maar uit verschillende plaatsen, Ede, Rhenen (Frederick Hendrik geb 1775), Zijderveld (Neeltje tr Rotterdam), allen tussen 1700-1800. Zijderveld blijkt te zijn ingedeeld bij Everdingen, in de DTB ZH op het NA te vinden en valt onder Vijfheerenlanden, die ik ook heb doorgenomen. Daar zie ik een Kornelis Bronkhorst geboorte/doop 10/19-7-1801 te Hei- en Boeicop, tweede zoon van Maarten en Marike van Rijn. Er is een Jan Frederiksze Bronckhorst gehuwd met Cornelia van B®ockhoven zij laten 3 kinderen dopen in Kedichem 1733, 1736 en 1737 en ook een zoon Frederick gedoopt aldaar 27-6-1734. Zij zullen van elders komen want in de periode 1716-1735 is er slechts 1 echtpaar dat in het gehele district VI in ondertrouw gaat. Geen idee of je iets hebt aan deze informatie, of plaatsen, het valt net als Arkel binnen hetzelfde district. Het onderzoek van Masje in Gorinchem is het meest directe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted September 12, 2011 Author Member Group Share Posted September 12, 2011 Hallo Ludmilla, Het voorkomen van de naam Frederik was me idd ook opgevallen, echter de vader van Anna Maria Venneman is ook een Frederik - ik vermoed dat hij degene is die vernoemd wordt. Ik ben wel heel benieuwd of er ergens een link is tussen alle hiervoor genoemde personen en mijn voorvader Cornelis Bronkhorst. (Het echtpaar Bronkhorst-Brock/Broekhoven trouwt overigens 1733 te Arkel, zie mijn vorige bericht!) groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted September 19, 2011 Share Posted September 19, 2011 Hallo Jacqueline, Cornelis Bronckhorst, j.m. ondertrouw Gorinchem 16 april 1770 en huwde Gorinchem 2 mei 1770 Anna Maria Vinnemans uit deze relatie, allen gedoopt te Gorinchem: 01 Cornelius 16-07-1771 02 Fredericus Martinus 11-11-1772 03 Elisabeth 05-03-1774 04 Frederikus 26-11-1775 05 Philippus 13-12-1777 06 Rijnerus 14-04-1779 07 Henricus 25-10-1780 08 Thomas 08-05-1782 09 Reijnerus 22-11-1783 10 Reijnerus 15-05-1786 11 Hermina 03-03-1788 12 Anna Maria 16-06-1789 13 Hermanus 09-03-1792 Bij het huwelijk staat helaas niet vermeld waar beiden zijn geboren of afkomstig zijn. Vinnemans en in welke variatie dan ook, komt niet in de DTB van Gorinchem voor. Fredericus Bronchorst, j.m. ondertrouw Gorinchem 12 april 1798 en huwde Gorinchem 29 april 1798 Catharina Verhool (Verholen), geboren Gestel ex Meijerij van Den Bosch thans won te Gorinchem uit deze relatie, allen geboren en gedoopt in Gorinchem: 01 Anna Maria 19-11-1798 02 Antonetta 29-06-1800 03 Cornelia 21-08-1801 04 Digna 27/28-03-1803 05 Sebastianus 15-11-1804 06 Fredericus Martinus 18-05-1806 07 Sebastianus 06-01-1808 08 Philippus 03-12-1809 09 Joannes 26-07-1811 Gestel kan bedoeld zijn Sint-Michielsgestel of Gestel bij Eindhoven. In Blaarthem (archief Eindhoven), gelegen nabij Gestel, komt wel een Sebastiaan Verholen als vader voor. Mogelijk is dit haar doop: Dopeling Catharina Verhoolen Vader Sebastianus Verhoolen Moeder Maria Cromwels Getuige Govardus Cromwels Laudina Verhaagen Plaats Blaarthem Datum doop 20-09-1769 Overleden te Gorinchem 16 oktober 1825 (56 jaar oud) Bronnen: Please login or register to see this link. Please login or register to see this link. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted October 17, 2011 Author Member Group Share Posted October 17, 2011 Hallo Masje II, Tot mijn schrik zie ik dat ik je antwoord van 19 september gemist heb - mijn excuses dat ik niet eerder heb gereageerd! Hartelijk dank voor de gegevens uit Gorinchem! Voor Catharina had ik idd ook deze doop gevonden. Ga er weer mee aan de slag. groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Aleijda Posted September 25, 2013 Member Group Share Posted September 25, 2013 Vandaag vond ik het topic over de familie Bronkhorst te Gorinchem. Helaas was het al te oud om op te reageren, vandaar deze nieuwe post. Voor de ouders van Cornelius Bronkhorst die getrouwd is op 2 mei 1770 met Maria Veeneman ( ik heb ca 5 verschillende schrijfwijzen gevonden variërend van Tillemans, Pellemans Fillemans en Feeneman) heb ik in eerste instantie gezocht (online) in de RK doop- en trouwboeken. Hier werd ik niets wijzer er werd maar één doop van een Bronkhorst gemeld in deze doopboeken van rond 1740. Later verder gezocht in het Oud Katholieke doopboek dat ook in deze periode in gebruik was en hier vond ik wel een doop van een Cornelis Bronkhorst in 1735. En natuurlijk de bijbehorende ouders. Cornelis Bronkhorst en Elisabeth Wassenburg. Bron: Please login or register to see this link. Buiten Cornelis zijn er nog 11 kinderen gedoopt in de periode 1718 - 1740. De namen van de kinderen vertonen wel een fikse overeenkomst met de latere generaties Bronkhorst. Wat mij doet vermoeden dat dit de ouders van Cornelis zijn. Verder in de doopboeken nog niets anders gevonden. (Kinderen: Henrica 1719, Joanna 1720, Franciscus 1723, Joannes 1724, Machtildis 1726, Cornelis 1728, Burghien 1729, Cornelis 1731, Antonia 1733, Cornelis 1735, Elisabeth 1737, Henricus 1740) Ook het huwelijk van Cornelis en Elisabeth is te vinden in dit boek 15-5-1718 te Gorinchem. De ouders van Cornelis worden genoemd als Frans Bronkhorst en Burrechie van Velswaert, later Pelswaard. 1718 den 15 may zijn voor mij getrouwd Cornelius Bronkhorst en Elisabeth Wassenburg getuijgen Frans Bronkhorst Burrechie Jans van Velswaert vader en moeder van den bruijdegom. Please login or register to see this link. Hopelijk weer een stukje van de familie Bronkhorst ontrafeld. Met vriendelijke groet: Aleijda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted September 25, 2013 Beheerder Share Posted September 25, 2013 Soms verschijnt er een waarschuwingsbericht, in dit geval dat de laatste reactie in 2011 was geplaatst. Het plaatsen van de reactie blijft echter altijd mogelijk. Ik heb het nu samengevoegd, bedankt voor de reactie, Modje -Team SVF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted September 25, 2013 Author Member Group Share Posted September 25, 2013 Heel erg bedankt Aleijda! Ik heb hier sinds 2011 niet meer naar gekeken, en het is prachtig als er dan ineens zo'n onverwachte verrassing op je bordje valt. Het lijkt mij ook dat dit de juiste doop en ouders moeten zijn, en dan ook nog de grootouders erbij, geweldig! groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Aleijda Posted September 25, 2013 Member Group Share Posted September 25, 2013 Fijn dat ik er weer iemand mee geholpen heb. En dat alleen omdat ik niet kan uitstaan dat een tak van een stamboom rond 1800 "doodloopt". En het is een uitdaging om in de oude boeken (ook al zijn het fotokopieën of zo) te zoeken naar de juiste mensen, kost wat tijd, maar dan heb je soms ook wat Please login or register to see this image. /emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:"> Maar uit het eerder gestarte topic heb ook ik weer informatie gekregen over de Verholens en dat Elisabeth Venneman uit Zaltbommel kwam dus het werkt van twee kanten! Groeten van Aleijda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group walravenkoster Posted November 22, 2014 Member Group Share Posted November 22, 2014 Dit onderwerp helpt mij ook. Ik had al veel van de kinderen van Cornelis en Annemarie (waaronder mijn Cornelis die in Leeuwarden belandt, zie Please login or register to see this link. en volgende, naar ik meen zijn de posts openbaar) en was verbijsterd over de zelfs naar achtiendeeeuwse normen grote variatie voor Vinnemans. Haar overlijden had ik nog niet en de verdere informatie ben ik ook heel blij mee. Walraven Koster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group walravenkoster Posted November 22, 2014 Member Group Share Posted November 22, 2014 Nog even aanvullen: die stamboom die Masje II noemt (bericht nummer 4) is door mij gepubliceerd. Walraven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted November 22, 2014 Author Member Group Share Posted November 22, 2014 (edited) Afgelopen september heb ik er nog een aardig stukje aan vast kunnen knopen. N.a.v. het gegeven dat Cornelis Bronkhorst een j.m. van Utregt is, ben ik daar eens in het notarieel gaan speuren. W.b. de Bronkhorsten ben ik daar niet verder gekomen, er is één vermelding die Frans Bronkhorst zou kunnen betreffen, in dat geval is diens vader ook een Cornelis, zie onderstaande kwartierstaat. Maar m.b.t. Burrechie Jans van Velswaert was het een schot in de roos! Van Velswaert blijkt Van Pylsweert - enfin: zie hieronder. Groeten van Jacqueline Kwartierstaat van Burrechie Jans van PylsweertGeneratie 1 (proband)1 Burrechie Jans van Pylsweert, geboren omstreeks 1660. Burrechie is overleden na 15-05-1718, minstens 58 jaar oud. Notitie bij Burrechie: ook: Van Velswaert (1718)Getuige bij:15-05-1718 kerkelijk huwelijk Cornelis Bronkhorst (±1693-na 1740) en Elisabeth Wassenburg (±1695-na 1740) [moeder bruidegom] 05-03-1719 doop Henrica Bronkhorst (geb. 1719) [grootmoeder vaderszijde] 12-03-1723 doop Franciscus Bronkhorst (geb. 1723) [grootmoeder vaderszijde] 11-03-1726 doop Machtildis Bronkhorst (geb. 1726) [grootmoeder vaderszijde] Burrechie trouwde, ongeveer 25 jaar oud, omstreeks 1685 met Frans Bronkhorst. Aktenummer: 44Datum: 22-04-1710Soort akte: Koop en verkoopNotaris: H. VAN WOUDENBERGHPersonen: Erven Dirck Janss van Pylsweert, in leven gehuwd met Annichie Pieters Deltour:Verkoper: Aertien JansEchtgenoot: wed. Gysbert van PylsweertVerkoper: Claesie JansEchtgenoot: wed. Arien van SeystVerkoper: Gysbert van PylsweertVerkoper: Cornelis van PylsweertVerkoper: Wouter van PylsweertVerkoper: Jacobus BeckerEchtgenoot: x Merrichie van PylsweertVerkoper: Jannichie Jans van Pylsweert, dochter Jan van PylsweertKinderen Merrichie van Pylsweert:Verkoper: Gerrit van GifhuysenWoonplaats: AmsterdamVerkoper: Jan van GifhuysenWoonplaats: AmsterdamVerkoper: Jannichie Cornelis, dochter Cornelis Preyt en Geertruyt van PylsweertVerkoper: Frans BronckhorstEchtgenoot: x Burchie Jans van PylsweertErven Annichie Pieters Deltour:Koper: Nicolaes de Raet, zoonBeroep: timmermanWoonplaats: Utrecht, zz Stroysteechonroerend goed:helfte van camere c.a.; zz StroysteechSoort object: helfte van camere c.a.Locatie: zz StroysteechBelendingen: ow: Arien Stael ww: NN van Kempen, trypwerckerGerecht: UtrechtBijzonderheden: koper is eigenaar andere helftDirck Janss van Pylsweert was broer respectievelyk oom van zyn erfgenamentevens liquidatie; gemene werfkelder zal verkocht wordenToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U093a058Aktenummer: 30Datum: 07-03-1713Soort akte: ScheidingNotaris: D. HOUTMANSamenvatting: de boedel van Wouter Gerritsz van Pylsweert en Weyntie GerritsPersonen:Erven Wouter Gerritsz van Pylsweert:De staak van Jacob Gerritsz van Pylsweert, broer:Rol in akte: De staak van Jacob Gerritsz van Pylsweert, broerEerste Partij: Arien Govertsz van IsleEchtgenoot: x Borchie Jacobs, dochterWoonplaats: De MeernEerste Partij: Jan Jacobsz, zoonWoonplaats: by LeeuwaerdenEerste Partij: de staak van Jan Gerritsz van Pylsweert, broerEerste Partij: Cornelis Stevensz BackerEchtgenoot: x Borchie Jans, dochterEerste Partij: Aertie JansEchtgenoot: wed. Gysbert JanszKinderen van Aertie Jans by Gysbert Jansz:Eerste Partij: Gerrit GysbertszEerste Partij: Gysbert GysbertszEerste Partij: Hillichie GysbertsEerste Partij: Wesseltie GysbertsEerste Partij: Maria GysbertsKinderen van Beertie Jans:Eerste Partij: Gysbert van PylsweertEerste Partij: Cornelis van PylsweertEerste Partij: Jacob BeekerEchtgenoot: x Maria van PylsweertEerste Partij: Jan Beerntsz Poell, zoon van + Neeltie Gerrits, zusterGemachtigde: Gerrit OtterspoorBorg: Jan Cornelisz van Oostveenassistent: Angenietje Willems van den EnghEchtgenoot: wed. Anthoni KlaphekWoonplaats: buyten de WeertpoortEerste Partij: de staak van + Metgen Gerrits, zusterKinderen van Jannichien Jans van Pylsweert by Hendrik Waeker:Eerste Partij: Jasper WaekerEerste Partij: Annichie WaekerEerste Partij: Metie WaekerWoonplaats: [ Utrecht], int KinderhuysEerste Partij: Jan WaekerWoonplaats: buytenslandsEerste Partij: Frans van BronkhorstEchtgenoot: x Borchie Jans van PylsweertWoonplaats: GorcumTweede Partij: erven Weyntie Gerrits, in leven wed. Wouter Gerritsz van PylsweertEx.test: Steven PeltBeroep: med doctorvoogd: Jacobus van LaekerveltRol in akte: voogdBeroep: advocaetBijzonderheden: bevat staat van de boedelToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U127a008Frans is overleden na 15-05-1718. Notitie bij Frans: Bronkhorst is een buurtschap in de gemeente Woudrichem in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Het ligt ten zuidwesten van Andel.(Destijds ook nederzetting te Gelderland, in de buurt van Vorden.)Aktenummer: 55Datum: 12-01-1697Soort akte: Huur en verhuurNotaris: H. VYANDTPersonen: Verhuurder: Anna SchonenberchHuurder: Frans Corneliss Bronckhorstonroerend goed:huys met 53 roeden lants; oz de VechtToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U078a006Getuige bij:15-05-1718 kerkelijk huwelijk Cornelis Bronkhorst (±1693-na 1740) en Elisabeth Wassenburg (±1695-na 1740) [vader bruidegom] 05-03-1719 doop Henrica Bronkhorst (geb. 1719) [grootvader vaderszijde] 12-03-1723 doop Franciscus Bronkhorst (geb. 1723) [grootvader vaderszijde] 19-07-1729 doop Burghien Bronkhorst (geb. 1729) [grootvader vaderszijde] Generatie 2 (ouders)2 Jan Jans van Pylsweert. Hij trouwde in 1653 met Mettgen Gerrits van Pylsweert. Notitie bij het huwelijk van Jan en Mettgen:Datering: 30-01-1653Aktenummer:16Datering: 21-07-1652Aktenummer: 125Datum: 21-07-1652Soort akte: AkkoordNotaris: G. HOUTMANSamenvatting: over verdeling nalatenschap van Maychgen Dirx en Jan ClaessAktedatum: 21-07-1652Personen:Eerste partij: Maychgen DirxEchtgenoot: wed. Jan Claess, eerder wedr. Jannichgen HaestersEerste partij: haar onmondig kindEerste partij: Jan Corneliss van der Molen, oomTweede partij: onmondige kinderen van + Jan Claess en + Jannichgen HaestersTweede partij: Roeloff HaesterssWoonplaats: ---, aen de KlopTweede partij: Herman ClaessTweede partij: Cornelis Janss van ZuylenTweede partij: Merrichgen Jans, dochter van + Jan ClaessToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U022a023Datum: 30-01-1653Soort akte: Huwelijkse voorwaardenNotaris: ZWAERDECROONAktedatum: 30-01-1653Personen:Bruidegom: Jan JanssEerste partij: Herman Claess, oomEerste partij: Cornelis Janss, oomEerste partij: Roeloff Haestrechtss, oomBruid: Metgen Gerrits van PylsweertTweede partij: Jan Gerritss van Pylsweert, broerTweede partij: Jacob Gerritss van Pylsweert, broerBijzonderheden: regeling indien geen kinderen worden nagelatenToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U044c001Datering: 30-01-1653Aktenummer:17Datum: 30-01-1653Soort akte: AkkoordNotaris: H. ZWAERDECROONSamenvatting:over opvoeding en onderhoud van de drie minderjarigen, één kind door de eerste en tweede comparant, toekomende echtelieden, één kind door de derde en vierde comparant, eveneens toekomende echtelieden en één kind door de vyfde comparantAktedatum: 30-01-1653Personen:Eerste Partij: Marten Gerritss van GeeffhuysenEerste Partij: Merrichen Jans, dochter Jan ClaessEerste Partij: Jan Janss, zoon Jan ClaessEerste Partij: Metgen Gerrits van PylsweertEerste Partij: Cornelis JanssTweede Partij: drie minderjarige kinderen van Jan ClaessTweede partij: Herman ClaessTweede partij: Roelloef HaesterssBijzonderheden: ontslag uit dit akkoord d.d. 8-1-1654 voor Marten Gerritss, die de opvoeding had over Aertgen Jans; op 7-12-1656 draagt Jan Janss van Pylsweert de opvoeding van Wouter Janss, 9 jaar, over aan zyn oom Cornelis Janss, die reeds zyn zusje Claesgen Jans in opvoeding heeftToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U044c001Aktenummer: 175Datum: 26-03-1653Soort akte: ProcuratieNotaris: H. ZWAERDECROONSamenvatting:om voor het gerecht van Oostveen ten behoeve van Willem Meynss afstand te doen van alle aanspraken op de nalatenschap van zyn overleden vrouw vanwege voldoening van hun erfportie en om 6 morgen land te transporteren ten behoeve van Albert van Overmeer, apotheker te UtrechtPersonen:Mede-erven Gerrechen Wouters, in leven geh. met Willem Meynss:Kinderen Jan Claess en Jannechen Haestrechts, in leven echtelieden:Constituant: Marten GerritssEchtgenoot: x Merrichen Jansdr.Constituant: Jan Janss van PylsweertEchtgenoot: x Metgen Gerrits van PylsweertConstituant: de 4 onmondige kinderenVoogd: Herman Claess, oomVoogd: Cornelis Janss, oomVoogd: Roeloff Haestrechtss, oomGeconstitueerde: Henrick Dirxss SplintVoornaam: Henrick DirxssAchternaam: SplintRol in akte: GeconstitueerdeBeroep: gerechtsbode van OostveenToegangsnummer:34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U044a001 3 Mettgen Gerrits van Pylsweert. Mettgen is overleden vóór 07-03-1713. Notitie bij Mettgen:Aktenummer: 30Datum: 07-03-1713Soort akte: ScheidingNotaris: D. HOUTMANSamenvatting: de boedel van Wouter Gerritsz van Pylsweert en Weyntie GerritsPersonen:Erven Wouter Gerritsz van Pylsweert:De staak van Jacob Gerritsz van Pylsweert, broer:Rol in akte: De staak van Jacob Gerritsz van Pylsweert, broerEerste Partij: Arien Govertsz van IsleEchtgenoot: x Borchie Jacobs, dochterWoonplaats: De MeernEerste Partij: Jan Jacobsz, zoonWoonplaats: by LeeuwaerdenEerste Partij: de staak van Jan Gerritsz van Pylsweert, broerEerste Partij: Cornelis Stevensz BackerEchtgenoot: x Borchie Jans, dochterEerste Partij: Aertie JansEchtgenoot: wed. Gysbert JanszKinderen van Aertie Jans by Gysbert Jansz:Eerste Partij: Gerrit GysbertszEerste Partij: Gysbert GysbertszEerste Partij: Hillichie GysbertsEerste Partij: Wesseltie GysbertsEerste Partij: Maria GysbertsKinderen van Beertie Jans:Eerste Partij: Gysbert van PylsweertEerste Partij: Cornelis van PylsweertEerste Partij: Jacob BeekerEchtgenoot: x Maria van PylsweertEerste Partij: Jan Beerntsz Poell, zoon van + Neeltie Gerrits, zusterGemachtigde: Gerrit OtterspoorBorg: Jan Cornelisz van Oostveenassistent: Angenietje Willems van den EnghEchtgenoot: wed. Anthoni KlaphekWoonplaats: buyten de WeertpoortEerste Partij: de staak van + Metgen Gerrits, zusterKinderen van Jannichien Jans van Pylsweert by Hendrik Waeker:Eerste Partij: Jasper WaekerEerste Partij: Annichie WaekerEerste Partij: Metie WaekerWoonplaats: [ Utrecht], int KinderhuysEerste Partij: Jan WaekerWoonplaats: buytenslandsEerste Partij: Frans van BronkhorstEchtgenoot: x Borchie Jans van PylsweertWoonplaats: GorcumTweede Partij: erven Weyntie Gerrits, in leven wed. Wouter Gerritsz van PylsweertEx.test: Steven PeltBeroep: med doctorvoogd: Jacobus van LaekerveltRol in akte: voogdBeroep: advocaetBijzonderheden: bevat staat van de boedelToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U127a008Generatie 3 (grootouders)4 Jan Claess, geboren omstreeks 1600. Jan is overleden vóór 21-07-1652, ten hoogste 52 jaar oud. Jan trouwde (2) met Maychgen Dirx (ovl. na 1652). Hij trouwde (1), ongeveer 28 jaar oud, op 25-05-1628 in Westbroek NG met de ongeveer 28-jarige Jannichgen Haestrechts. Jan en Jannichgen gingen op 10-05-1628 in Westbroek NG in ondertrouw. Notitie bij het huwelijk van Jan en Jannichgen: 1628 Jan Claeszen Den x-en [10] Maij aengeteijckent ende den xxv-en [25] ende Jannichgen dito nae drije behoorlijcke proclamatien inden Haesdrechts houwelijcken staet bevesticht Jan Claeszen jonckgesel woonende op den Noordt buijten Utrecht ende Jannichgen Haesdrechts jonghe dochter woonende in AchthienhovenWestbroek is een voormalige gemeente en klein dorp in de gemeente De Bilt, in de Nederlandse provincie Utrecht. Het dorp is gelegen in een landelijk gebied ten noorden van de stad Utrecht en ten westen van Maartensdijk. Westbroek heeft 990 inwoners (2004). De lintbebouwing van Westbroek grenst aan de polders; Polder Achttienhoven, Kerkeindse Polder en Polder Westbroek in het noorden, en Polder de Kooi en natuurreservaat de Molenpolder in het zuiden. Het uiterste oosten van Westbroek is de voormalige woonplaats Achttienhoven en iets verder richting Maartensdijk bevindt zich de kleine woonplaats Achterwetering.[bron: genealogie online]Datering: 21-07-1652Aktenummer: 125Datum: 21-07-1652Soort akte: AkkoordNotaris: G. HOUTMANSamenvatting: over verdeling nalatenschap van Maychgen Dirx en Jan ClaessAktedatum: 21-07-1652Personen:Eerste partij: Maychgen DirxEchtgenoot: wed. Jan Claess, eerder wedr. Jannichgen HaestersEerste partij: haar onmondig kindEerste partij: Jan Corneliss van der Molen, oomTweede partij: onmondige kinderen van + Jan Claess en + Jannichgen HaestersTweede partij: Roeloff HaesterssWoonplaats: ---, aen de KlopTweede partij: Herman ClaessTweede partij: Cornelis Janss van ZuylenTweede partij: Merrichgen Jans, dochter van + Jan ClaessToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U022a023Aktenummer: 294Datum: 16-10-1652Soort akte: Koop en verkoopNotaris: F. ZWAERDECROONPersonen:Verkoper: Roeloff HaestrechtssVerkoper: kinderen van + Jan Claess en + Jannechen Haestrechts, zusterKoper: Sara GerritsEchtgenoot: laatst wed. Gysbert CornelissWoonplaats: Achthienhovenonroerend goed:4 mergen lants; KerckdyckSoort object: 4 mergen lantsLocatie: KerckdyckBelendingen: achter: Peter Claess ww: koopster ow: balye van St. CatharinaeGerecht: Achthienhoven, SeckBijzonderheden: deel van koopsom is voldaan door overdracht van schuldbekentenis ten laste van verkoper waarvoor Willem Meynss en echtgenote borg stonden onderhandse akteToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U028b001Aktenummer: 299Datum: 05-02-1653Soort akte: Koop en verkoopNotaris: F. ZWAERDECROONPersonen:Verkoper: Willem MeynssEchtgenoot: eerder wedr. Gerrichen WoutersVerkoper: Cornelis WynenEchtgenoot: x Teuntgen Henrix, eerder wed. Arien WouterssWoonplaats: AchthienhovenKinderen van + Arien Wouterss:Verkoper: RoeloffVerkoper: WulffVerkoper: Thonis LambertssVerkoper: Evert GerritssVerkoper: Gysbert WillemssVerkoper: Roeloff HaestrechtssVerkoper: zyn kinderenVerkoper: kinderen van + Jan Claess en + Jannechen HaestrechtsVoogd: Herman ClaessVoogd: Cornelis JanssKoper: Albert van Overmeeronroerend goed:viertel lants, groot 6 mergen; MartensdyckSoort object: viertel lants, groot 6 mergenLocatie: MartensdyckBelendingen: achter: na de Nieuwe Weteringe toe ow: convent van Outwyck ww: koperGerecht: OostveenBijzonderheden: onderhandse akteToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U028b001Aktenummer: 175Datum: 26-03-1653Soort akte: ProcuratieNotaris: H. ZWAERDECROONSamenvatting:om voor het gerecht van Oostveen ten behoeve van Willem Meynss afstand te doen van alle aanspraken op de nalatenschap van zyn overleden vrouw vanwege voldoening van hun erfportie en om 6 morgen land te transporteren ten behoeve van Albert van Overmeer, apotheker te UtrechtPersonen:Mede-erven Gerrechen Wouters, in leven geh. met Willem Meynss:Kinderen Jan Claess en Jannechen Haestrechts, in leven echtelieden:Constituant: Marten GerritssEchtgenoot: x Merrichen Jansdr.Constituant: Jan Janss van PylsweertEchtgenoot: x Metgen Gerrits van PylsweertConstituant: de 4 onmondige kinderenVoogd: Herman Claess, oomVoogd: Cornelis Janss, oomVoogd: Roeloff Haestrechtss, oomGeconstitueerde: Henrick Dirxss SplintVoornaam: Henrick DirxssAchternaam: SplintRol in akte: GeconstitueerdeBeroep: gerechtsbode van OostveenToegangsnummer:34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U044a001 5 Jannichgen Haestrechts, geboren omstreeks 1600. Notitie bij de geboorte van Jannichgen:Datering: 04-02-1626Aktenummer: 211Datum: 04-02-1626Soort akte: TestamentNotaris: W. BRECHTPersonen:Testateur: Adriaen Woutersz in de wandelinge genaempt Adriaen TopperWoonplaats: Achtienhoven in sticht van UytrechtErfgenaam: Haestrecht Woutersz, broerErfgenaam: Gerrichgen Wouters, zusterEchtgenoot: geh. met Bart HenrixzErfgenaam: de kinderen van Maychgen Wouters, overleden zuster, en Lambert Thonisz:Erfgenaam: Wouter LambertszErfgenaam: Anthonis LambertszErfgenaam: Annichgen LambertsErfgenaam: Dievertgen LambertsErfgenaam: Niesgen LambertsAktedatum: 04-02-1626Bijzonderheden:Lambert Thonisz, vader van de kinderen van Maychgen Wouters, is wonende te OostveenToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U016a001Jannichgen is overleden vóór 21-07-1652, ten hoogste 52 jaar oud. 6 Gerrit Wouters van Pylsweert, geboren omstreeks 1585. Gerrit is overleden vóór 16-02-1646, ten hoogste 61 jaar oud. Notitie bij Gerrit: Pijlsweerd: heerlijkheid in UtrechtHet gerecht Pijlsweerd was een leen van de proosdij van Sint JanHij trouwde, ongeveer 25 jaar oud, omstreeks 1610 met de ongeveer 75-jarige Burchgen Jacobs. Notitie bij het huwelijk van Gerrit en Burchgen:Datering: 29-05-1651Aktenummer: 291Datum: 29-05-1651Soort akte: ScheidingNotaris: T. MASIUSRol: GenoemdPersonen:Eerste partij: Kinderen en erven Gerrit Wouterss van Pylsweert en Burchgen Jacobs:Achternaam: Kinderen en erven Gerrit Wouterss van Pylsweert en Burchgen Jacobs:Rol in akte: Eerste partijEerste Partij: Jan Gerritss van PylsweertVoornaam: JanAchternaam: Gerritss van PylsweertRol in akte: Eerste PartijWoonplaats: Oude NoortEerste Partij: Annichgen Gerrits van PylsweertVoornaam: AnnichgenAchternaam: Gerrits van PylsweertRol in akte: Eerste PartijWoonplaats: Oude NoortEerste Partij: Wouter Gerritss van PylsweertVoornaam: WouterAchternaam: Gerritss van PylsweertRol in akte: Eerste PartijWoonplaats: Oude NoortEerste Partij: Jacob Gerritss van PylsweertVoornaam: JacobAchternaam: Gerritss van PylsweertRol in akte: Eerste PartijWoonplaats: Oude NoortEerste Partij: Metgen Gerrits van PylsweertVoornaam: MetgenAchternaam: Gerrits van PylsweertRol in akte: Eerste PartijWoonplaats: Oude NoortEerste Partij: Bernt AdriaenssVoornaam: BerntAchternaam: AdriaenssRol in akte: Eerste PartijEchtgenoot: x Neeltgen Gerrits van PylsweertWoonplaats: Oude NoortAktedatum: 29-05-1651onroerend goed:3 1/2 hont lants, synde een hoff - naar Jan Gerritss van Pylsweert -;Belendingen: ow en nw: Schouweteringe zw: Bernt de Cock ww: erven Asweerus van BruckellGerecht: ---huys met erve - naar Annichgen Gerrits van Pylsweert -; VechtLocatie: VechtBelendingen: achter: Schouweteringe nw: Hoochlantsesteech zw: Ruet JanssGerecht: ---, HooglanschesteechToegangsnummer:34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer:U037a0017 Burchgen Jacobs, geboren omstreeks 1685. Burchgen is overleden vóór 29-05-1651, minstens 34 jaar oud. Notitie bij overlijden van Burchgen: na 16-2-1646Notitie bij Burchgen:Datering: 16-02-1646Aktenummer: 11Datum: 16-02-1646Soort akte: Huur en verhuurNotaris: G. HOUTMANZakelijke trefwoorden: tapperijenRol: GenoemdPersonen:Verhuurder: Gerart van MonsjouVoornaam: GerartWoonplaats: UtrechtHuurder: Wouter GerritssWoonplaats: in de HoochlantschesteechHuurder: Burrichgen Jacobs, moederEchtgenoot: wed. Gerrit WouterssAktedatum: 16-02-1646Object: huysinge, hoffstede ende hoff, wesende een oude tapstede; nz HoochlantschesteechToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U022a017Generatie 4 (overgrootouders)10 Haestrecht Wouters, geboren omstreeks 1575. Notitie bij Haestrecht:Aktenummer: 211Datum: 04-02-1626Soort akte: TestamentNotaris: W. BRECHTPersonen:Testateur: Adriaen Woutersz in de wandelinge genaempt Adriaen TopperWoonplaats: Achtienhoven in sticht van UytrechtErfgenaam: Haestrecht Woutersz, broerErfgenaam: Gerrichgen Wouters, zusterErfgenaam: de kinderen van Maychgen Wouters, overleden zuster, en Lambert Thonisz:Erfgenaam: Wouter LambertszErfgenaam: Anthonis LambertszErfgenaam: Annichgen LambertsErfgenaam: Dievertgen LambertsErfgenaam: Niesgen LambertsAktedatum: 04-02-1626Bijzonderheden: Lambert Thonisz, vader van de kinderen van Maychgen Wouters, is wonende te OostveenToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U016a001Aktenummer: 302Datum: 31-05-1653Soort akte: UitkoopNotaris: F. ZWAERDECROONSamenvatting: ter voldoening van de nalatenschap van hun moederPersonen:Uitkoper: Cornelis WynenEchtgenoot: wedr. Teuntgen Henrix, eerder wed. Arien WouterssWoonplaats: AchthienhovenVoorkinderen van + Teuntgen Henrix:Tweede Partij: Roeloff ArissTweede Partij: Wulff ArissVoogd: Roeloff Haestrechtss (Roelloef Haesterss), neefTweede Partij: 4 nakinderen van + Teuntgen Henrix by Cornelis WynenVoogd: Cornelis Henrickss WulvenVoogd: Willem WynenBijzonderheden: tevens schuldbekentenis f 900-0-0 ten behoeve van Roeloff Ariss en Wulff Ariss wegens vaderlyke nalatenschap onderhandse akteToegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U028b001Generatie 5 (betovergrootouders) 20 Wouter, geboren omstreeks 1550. Edited November 22, 2014 by jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts