Jump to content

gezocht familie Theodorus Hubertus Smits 1920-1941

Ludmilla
 Share

Recommended Posts

• Member Group

Webmaster Richard van de Velde van de Prinses Irene Brigade is op zoek naar meer informatie over

Please login or register to see this link.

Theodorus Hubertus Smits

De familie van Theo Smits waren “buitendorpse†en kwamen van oorsprong niet uit het Limburgse Sevenum. Theo’s vader was zaakvoerder voor de plaatselijke Boerenbond. En voor zover bekend was Theo hun enige zoon. Na de fusie van de Coöperaties is de familie vertrokken uit Sevenum, waar naartoe is op dit moment nog onduidelijk.

Theo Smits was een priesterstudent. Hij studeerde net als zijn vriend Henk Hollestelle, bij de paters van de H. Geest in Coventry. Ze braken beiden hun studie af om bij de Irenebrigade te komen. In Congleton bezocht hij samen met zijn vrienden Ton Herbrink en de genoemde Henk Hollestelle elke avond de YMCA. Ook waren deze vrienden vaak samen in Wrottesley park te Wolverhampton. Voor de poort van dit kamp is Theo op 16 december 1941 in de brencarrier waarin hij zat, omgeslagen en hieronder beklemd geraakt en ter plaatse overleden.

Via Genlias heb ik gekeken welk echtpaar als mogelijke ouders in aanmerking kan komen. De naam Smits komt veelvuldig voor. De meeste personen Smits zijn generaties lang geboren in Sevenum. Volgens bovenstaande informatie zouden zijn ouders dat niet zijn.

Mijn oog viel op het bruidspaar in 1913, Gerardus Smits geboren te Sambeek en Petronella Beatrix Gielen, dv Theodor Gielen uit Sevenum.

Hun zoon was Peter Theodor (Piet) Smits 1916-1990 tr Johanna Aleida (Leida) Poppe, zij woonden in Bergen-L

Dat zou betekenen dat Theo geen enigskind was, mocht hij inderdaad tot dit gezin behoren.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Is er iemand die in het archief kan nazien (gezinskaart Smits?) wie de ouders zijn van Theodorus Hubertus Smits geboren 13-09-1920 te Sevenum 

Piet Smits laat kinderen en kleinkinderen na. Die kunnen pas opgespoord en benaderd worden als blijkt dat Theo inderdaad zijn broer was. Misschien zit ik helemaal fout.

Gegevens met Privacy kunnen worden doorgegeven via een PM aan mij of aan Richard (ook lid SVF)

Hartelijk dank

• Member Group

De samensteller van een genealogie op internet waar Piet in voorkomt, is zo vriendelijke geweest contact op te nemen met familie van familie, etc.

Daardoor is duidelijk geworden dat het oorlogsslachtoffer inderdaad een kind is van het echtpaar Gerardus Smits x Gielen.

Theo was geen enige zoon, er waren 6 kinderen, 2 overleden jong, een andere zoon verongelukte kort na de oorlog, ook 21 jaar oud en twee andere zoons, w.o. Piet, werden volwassen.

Contact wordt nu gelegd met de nabestaanden die misschien nog iets kunnen vertellen over Theo.

Gemeente Horst aan de Maas (Sevenum) is gevraagd om de geboorteakte.

De resultaten worden binnenkort bijgewerkt op

, erelijst gesneuvelden, bovenaan klikken voor een overzicht van de slachtoffers van de Brigade die in Engeland, Suriname en Indie omkwamen. Zo komt u bij

uit.

• Beheerder

Beste Ludmilla,

Prima resultaat weer!

Jullie doen mooi werk, al deze jongens in herinnering te houden.

Met een genealogische groet,

sadminF

• Member Group

Ik kreeg deze vraag: Hoe heb je het contact gelegd met de Smits familie? Via een website of heeft iemand het onderwerp op SVF gezien. Ik dacht nog, nou dit kan nog wel eens moeilijke worden.

Ook zelf had ik er een hard hoofd in, maar ik hoopte dat iemand voor me in het archief via de burgerlijke stand misschien bewijs zou kunnen vinden. Het ging echter allemaal sneller dan gedacht.

Ivm privacy mogen ook geen personen genoemd worden die herleid kunnen worden, maar ik zal proberen het bedekt te houden.

Genlias gaf aan dat er verschillende Smits waren in Sevenum. Gezien de gegevens van Genlias, was ik er vrij zeker van dat Gerardus Smits en Petronella Beatrix Gielen de ouders moesten zijn van Theodorus Hubertus. Gerardus kwam uit Sambeek en haar vader was een Theodor. Maar er moet altijd 100% bewijs zijn.

Op

vond ik de gegevens van zoon Piet die met Leida Poppe trouwde (zij was kind 17 van 18, uit drie huwelijken, zoon 18 was Willem, zijn zoon Henk wordt genoemd met privacy gegevens, inclusief geboortedatum en komt overeen met

Desnoods had ik hem ook kunnen benaderen.

Piet Smits leefde volgens die gegevens in Bergen. Richard heeft een Smits daar gebeld en die wist van niets.

Geert Hannink van de stamboom Poppe, vertelde me in eerste instantie, dat de andere familieleden Smits door hem niet verder zijn uitgewerkt. Ik had het daar bij kunnen laten.

Inmiddels vond ik een bidprentje.

Please login or register to see this image.

mail0804.jpg

Omdat Geert Hannink niet het overlijden van Piet noemde op de site, heb ik hem de scan doorgestuurd.

Nogmaals liet ik weten dat het jammer was dat ik vastliep, omdat het om een slachtoffer van de PIB ging. Daarop bood hij aan nog eens rond te vragen bij familie van zijn vrouw. En dat is gelukt, via Nijverdal naar Limburg en hij gaf me de namen en telefoonnummers van twee dochters van Piet.

De tekst van het bidprentje gaf aanleiding te zoeken naar het verenigingsleven in Bergen en heb een mailtje gestuurd naar het kerkkoor, drie carnavalsverenigingen, de ondernemersvereniging. Van een carnavalsvereniging kreeg ik de gegevens van een derde dochter van Piet.

Ook kwam ik de voornaam van een Smits tegen die mogelijk vernoemd was. Hij liet me weten dat hij een zoon is van Huub, de broer van Theo. Zijn vader is overleden en zal zijn moeder vragen.

Richard onderhoudt zelf de contacten met deze familieleden. Duidelijk is al wel dat er tussen Huub en Piet weinig werd gesproken over het verlies van hun andere broers en zus. Uit het gezin van 6 overleden er 4, 2 werden resp 3 en 11 maanden, Christiaan (Sjeng) overleed na een ongeval in Nijmegen, 21 jaar oud en Theo werd geboren op 13 september 1920, vandaag 91 jaar geleden, hij werd ook slechts 21 jaar oud.

De Gemeente is gevraagd om een kopie geboorteakte en misschien iets van adressen voordat hij naar Engeland vertrok.

Meestal lukt het op deze manier, logisch nadenken en speuren, en vooral, niet geschoten is altijd mis.