Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Henri Kostermans - Luik/Liège


Marije

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Da's op zich wel interessant. De term 'jonggezellenhuis' doet me trouwens heel erg denken aan het Duitse woord 'junggeselle', wat inderdaad vrijgezelle man betekent. Ik denk dat we er dus wel van uit kunnen gaan dat het een pension voor vrijgezelle katholieke mannen was.

Ik zag op internet ergens dat Beno Hofman ook een boek geschreven heeft over de Moesstraat en omgeving (Groningen ten noorden van het Noorderplantsoen), maar in een citaat dat ik vond stond het gezellenhuis alleen genoemd, zonder verdere informatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Het genoemde boek heb ik in een eenvoudige uitgave.

Later is er een luxere uitgave verschenen en die staat bij mijn ouders in de boekenkast.

In mijn boek staat verder geen informatie. Als ik bij mijn ouders kom zal ik het andere boek bekijken.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien dat die luxere editie wat meer info bevat, geen idee, maar in elk geval alvast bedankt voor de moeite. Het is geen halsszaak, Henri heeft er tenslotte maar kort gewoond, maar op zich is het wel leuk om toch net even iets meer te weten over dat gezellenhuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hallo Marije,

Vandaag heb ik voor je in het boek gekeken.  boi&

Helaas geen verdere gegevens.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Joke, bedankt voor de moeite. Jammer dat er niks naders instaat, maar het is niet anders. Ik heb trouwens intussen op internet gezien dat er in meerdere plaatsen gezellenhuizen waren, in hoofdzaak voor alleenstaande mannen, en bijv. in Limburg ook voor buitenlandse mijnwerkers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...