Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Welke achternaam overnemen van een geboorte akte?


rjcroodenburg

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Welke achternaam moet je dit kind nu geven? Rodenburg of Roodenburg?

In de akte wordt de naam van de aangever door de ambtenaar opgeschreven als Arie Jacob Rodenburg. Het kind wordt Leendert genoemd. Pa ondertekend met A.J. Roodenburg.

In principe voer ik altijd de achternaam in die bij de geboorte wordt vastgelegd in de akte. Dus zou het Rodenburg worden, maar het is duidelijk een fout van de ambtenaar die opschreef wat hij hoorde.

Zo zijn er in dit gezin ook 2 kinderen aangegeven door de vroedvrouw. Die heeft ze bij aangifte zelfs verbasterd tot Radenburg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo rjcroodenburg,

Hoe gaat dit kind RO(O)DENBURG verder door het leven, dus hoe is de naam gespeld bij huwelijk en overlijden enzo?

Dan is de meest voorkomende spelling eventueel aan te houden.

Zelf houd ik toch wel de "officieel opgeschreven naam" aan uit de akte en daarbij krijgt de geboorteakte de prioriteit.

Ik heb een optie in mijn genealogische software, waar ik kan aangeven welke spellingsvormen, wanneer zijn aangetroffen.

Maar om toch enige orde in het geheel te houden, krijgt een persoon de spelling van de naam uit de geboorte akte.

Ik kan me voorstellen dat het hier beschreven probleem wordt opgelost door juist de spelling van de ondertekening van de vader aan te houden en dan in notities een aantekening te maken.

Het is dus een keuze die gemaakt moet worden, wel raad ik aan, als die keuze is gemaakt die ook zoveel mogelijk aan te houden.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik hou ook altijd de spelling aan bij geboorte en die de ambtenaar heeft opgeschreven. Aldfaer heeft niet de mogelijkheid om diverse varianten aan te geven die men in de loop van het leven tegenkomt, maar ik beschrijf dat wel onder de notities van Persoon.

Toevallig was ik net bezig met een gezin Hendrikx, 9 kinderen waarvan er 5 gespeld zijn Hendrickx en 1 Hendriks, met de naam Van Santen is dat eveneens het geval, S of Z met of zonder eind N.

Zo zijn er legio voorbeelden, je hebt natuurlijk zelf de keuze maar inderdaad consequent blijven zoals Keren zegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Kèren en Ludmilla,

Bedankt voor jullie reactie.

Zelf ga ik ook altijd uit van de geboorteakte, maar vroeg mij af wat in geval van zo'n duidelijke fout, het beste was.

Groet,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rob,

Formeel blijf je je hele leven de familienaam dragen, die in de geboorteakte is ingeschreven.

Dus niet met de naam, die bijvoorbeeld bij de vader als aangever is opgeschreven.

Een ambtenaar moet dus altijd zeer goed opletten wat hij opschrijft.

Toevallig ken ik zo'n situatie van zeer nabij. (rond 1940 geboren)

Pas bij de oproep voor de dienstplicht kwam men erachter, dat men bij de inschrijving de puntjes op de ij vergeten was. *heij* werd *hey*.

Dus officiëel een iets afwijkende naam t.o.v. de andere kinderen uit hetzelfde gezin waar het wel allemaal goedging.

En dan kun je de varianten altijd als opmerking meenemen zoals Ludmilla en Kèren aangeven.

Vóór 1900 was dit natuurlijk schering en inslag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik zit met drie families waar de achternamen constant anders geschreven worden.

Ten eerste de familie Termaaten (die ter Maaten, ter Mate, ter Maten etc.) gebruikten, ook in de aktes.

Ten tweede de familie van de® Kar. Zelfs na de oorlog werden de namen niet goed geschreven in b.v. advertenties.

Ten derde de families Ruitenbeek. Daarvan kreeg ik echt de zenuwen

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thumb_down.gif" alt="^ss">

De ene keer met van ervoor, dan weer uij i.p.v. ui.........

Ik gebruik Pro-Gen en heb toen maar de familienamen Termaaten en van de Kar aangehouden, maar in het "alias-veld" noteerde ik de diverse verschrijvingen. De familie Ruitenbeek heb ik in diverse takken gesplitst (er was toch geen familieverband) en de achternaam die het vaakst voorkwam in een bepaalde schrijfwijze, heb ik overgenomen als familienaam. Daarbij keek ik ook naar de schrijfwijze van na de oorlog.

Maar in principe zou je uit moeten gaan van de schrijfwijze op een geboorteakte......

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...