Member Group Ludmilla Posted August 15, 2011 Member Group Share Posted August 15, 2011 Vandaag 15 augustus 2011 wordt herdacht dat Japan 66 jaar geleden capituleerde. Daarmee kwam officieel een einde aan de oorlog in Indonesië, toen nog Nederlands-Indië geheten. Vanaf vandaag zijn ook 26.000 persoonskaarten – zogeheten interneringskaarten - van toenmalige Nederlandse krijgsgevangenen in Japanse interneringskampen online beschikbaar. De kaarten met hun enorme historische waarde zijn in te zien via de website Please login or register to see this link. en op de studiezaal van het Nationaal Archief. Mark Rutte maakte een start op de site door de kaart van zijn vader zichtbaar te maken. Ook Wim Kan zat gevangen, zijn vrouw C. Vonk zat in een apart vrouwenkamp, die kaart zal vast nog komen. Beiden kwamen na de oorlog terug in Nederland. (Passagierslijsten 1945-1964 Nederlands-Indië, zie Please login or register to see this link. ) Please login or register to see this image. bron Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Er is nog een kaart van een Willem, namelijk Willem Jacobus Koornstra, te vinden. Dus bedankt voor de tip Ludmilla! En: natuurlijk bedankt voor het tippen van de tip Jacqueline!!! groeten, Andries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted August 16, 2011 Author Member Group Share Posted August 16, 2011 En wat staat er veel op zijn kaart aan informatie; Willem Jacobus Koornstra is dus overleden na een bombardement op het schip Junyo Maru en werd vermist. Dat is zoveel meer aan informatie met de kaart van Wim Kan, maar die is blijven leven. Dat verschil wordt ook aangegeven op hun site bij veelgestelde vragen. Daarom is me ook duidelijk dat er geen kaart is van Corry Vonk, zij zat in het vrouwenkamp op Java en was burger, een deel van die kaarten zijn onder beheer van het Rode Kruis en niet bij het NA. Vanwege de bescherming van privacy worden in de index alleen de gegevens getoond van personen die langer dan 100 jaar geleden geboren zijn, en de gegevens van personen die in krijgsgevangenschap zijn overleden. Er zijn 26.000 namen opzoekbaar, terwijl de collectie 47.000 namen bevat. Alle interneringskaarten uit de collectie van het Nationaal Archief zijn gedigitaliseerd maar alleen de interneringskaarten van de personen die in krijgsgevangenschap zijn overleden zijn vertaald. Het Nationaal Archief heeft alleen subsidie ontvangen voor dit deel van de kaarten. Al die kaarten zijn dus vertaald van het Japans naar het Engels, en een kaart die niet zichtbaar is kan worden opgevraagd en worden vertaald. Ik wist van Wim Kan (en zijn vrouw Corry), omdat de vader van een kennis samen met Wim in hetzelfde kamp gevangen zat en werkte aan de Birma Spoorlijn. Ook hij wist na de oorlog naar Nederland te komen. Echter de kaart van hem, werkzaam bij de Marine, is wel aanwezig maar kreeg ik niet zichtbaar. Gisteravond laat stuurde ik een mail via het contactformulier naar het NA, en zojuist ontving ik al een reactie: De kaarten van het Marinepersoneel (461-464) worden op dit moment niet getoond in de viewer. We hopen dit euvel zo spoedig mogelijk verholpen te hebben. Excuses voor het ongemak. De kaart van mijn persoon kreeg ik bijgesloten, wat een geweldige service. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted August 27, 2011 Member Group Share Posted August 27, 2011 Beste Ludmilla, Wat ben ik onzettend blij met jouw bericht over de interneringskaarten!!! De kaart van mijn schoonvader gevonden.Hij heeft aan de Birma spoorlijn gewerkt. Hopelijk komen de kaarten van de kampen ook,waar manlief met z'n moeder èn z'n broer ge-interneert hebben gezeten. Een zeer belangrijk document voor ons. Een goed week-end. Hartelijke groet,Hoogie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted August 27, 2011 Author Member Group Share Posted August 27, 2011 De waardering geef ik graag terug aan het NA, zij hebben dit mogelijk gemaakt. Er komen steeds meer gegevens openbaar, maar ik adviseer je om contact op te nemen met het NA (zie de link aan het begin van dit topic, helemaal onderaan in dat bericht staat de naam Tjeerd Agema met telefoonnummer en emailadres) Je kunt vragen of de kaarten van de familieleden die je zoekt, voorkomen en wanneer deze openbaar worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group vissj01 Posted August 27, 2011 Member Group Share Posted August 27, 2011 Het is fijn dat de kaarten van de militairen terug te vinden zijn. Zit het er ook nog een keer in dat de burgers die in de Jappenkampen hebben gezeten zichtbaar gemaakt hebben. De Japanners kennende zullen ze daar toch ook wel een boekhouding van bijgehouden hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted August 27, 2011 Author Member Group Share Posted August 27, 2011 Hier nog maar eens de Please login or register to see this link. Er zijn nu 26.000 van de totaal 48.000 interneringskaarten online gezet, de rest volgt; daar zullen zeker ook de burger-krijgsgevangenen bij zitten. Wanneer dat is afgerond, is nog niet bekend. Ik neem aan dat de kaarten wel in het NA zijn in te zien. correctie aangevuld: De collectie Interneringskaarten van burgers in bezet Nederlands-Indië berust niet bij het Nationaal Archief. Een deel van deze kaarten (alleen de regio Bandoeng/Tjimahi) ligt in het archief van het Nederlandse Rode Kruis. bron Please login or register to see this link. zie ook Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted August 29, 2011 Author Member Group Share Posted August 29, 2011 In aanvulling op de links voor onderzoek naar familieleden in burger-gevangenkampen, vond ik nog deze Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted August 30, 2011 Member Group Share Posted August 30, 2011 De vraag,omtrent de burger ge-interneerden,heb ik gesteld aan het,door Ludmilla doorgegeven,e-mailadres. Zij konden mij niet verder helpen. Echter via hen heb ik het e-mailadres gekregen van de Oorlogsnazorg van het Rode Kruis.Ook hen heb ik gemaild en gisteren kwam het antwoord: "Zij zullen proberen mijn verzoek binnen één maand te beantwoorden" Wij zelf zijn op zoek naar de interneringskaarten van de kampen "Karang Panas ( Semarang) & Lampesari" Aan het Rode Kruis heb ik gevraagd van WELKE kampen zij kaarten hebben. dus ik wacht rustig af en laat jullie,wanneer dat antwoord binnen is,het resultaat horen! Hartelijke groet,Hoogie. altijd op zoek naar: Enderberg -eiland Gottland (Zweden)-Amsterdam. Ellingsen. -Arendal (Noorwegen) -Amsterdam. Ho(o)gendorp. -Alkemade-regioTer Aar- Uithoorn Duiker - Workum (Fr.) -Drente. regio Amsterdam. Timmermans. Den Dungen- St.Michelsgestel -Den Haag. Van der Molen: Winschoten-Beerta en omgeving(Groningen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group vissj01 Posted August 30, 2011 Member Group Share Posted August 30, 2011 Met dank aan Ludmilla. Heb toch wat extra info gevonden en heb inmiddels contakt gelegd met het Rode Kruis. Zijn weer een klein stapje verder dankzij jullie hulp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted August 30, 2011 Author Member Group Share Posted August 30, 2011 Dat is heel mooi. Succes. De gegevens van het Rode Kruis staat binnen de genoemde zoek-linken. Zie ook Please login or register to see this link. Een verzoek indienen Als u behoefte heeft aan meer informatie, dan kunt u bij Oorlogsnazorg een verzoek indienen. Dit kan schriftelijk, maar ook via e-mail. Gegevens nodig voor onderzoek De volgende gegevens zijn van essentieel belang om een onderzoek in te laten stellen: •uw eigen personalia en adres •vermelding van uw relatie met betrokkene •een kopie van uw legitimatiebewijs •de volledige (voor-)naam, geboortedatum en plaats van degene over wie u informatie wilt en zijn/haar laatst bekende adres •eventuele andere feiten die u bekend zijn van degene over wie u informatie wilt en die voor het instellen van een zoekactie in het archief van belang kunnen zijn. Inzage in opsporingsdossier Als u inzage in het eventueel aanwezige opsporingsdossier van uzelf of betrokkene wenst, dan kunt u dat in uw verzoek aangeven. Wilt u inzage in of informatie uit het dossier van een nog levend familielid, dan moet deze betrokken persoon vanwege de privacy eerst schriftelijk toestemming daartoe verlenen. U kunt uw verzoek richten aan: Het Nederlandse Rode Kruis Afdeling Oorlogsnazorg Postbus 28.120 2502 KC Den Haag of per e-mail: Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group hoogie Posted October 13, 2011 Member Group Share Posted October 13, 2011 Goedemorgen ge-interesseerden, Zoals beloofd hierbij een uittreksel van het antwoord van "NAZORG-RODE KRUIS"betreffende informatie omtrent de burgerbevolking die in Japanse kampen verbleven. Hartelijke groet,Hoogie. "Met uw e-mail van 29 augustus 2011 verzocht u om gegevens omtrent het verleden van uw familie in het voormalige Nederlands-Indië. Uw vader, de heer A.C.M. Timmermans Landstormsoldaat 2e klasse stamboeknummer 227607 bevond zich bij de Japanse capitulatie in Thailand. In het archief heb ik helaas geen gegevens aangetroffen over de internering van u, uw moeder en broer. Het gehele gezin is met het ms Alcantara naar Southampton gevaren, vertrek Singapore 5 februari 1946, aankomst 28 februari 1946. De Sociale Verzekeringsbank, Afdeling Verzetsdeelnemers en Oorlogsgetroffenen (SVB-AVO, voorheen Pensioen en Uitkeringsraad, PUR) in Leiden voert de wetten WUV en WUBO uit. Mensen die beroep doen op deze wetten doen dit doormiddel van een sociaal rapport. Hierin staat, in hun eigen bewoordingen, wat hen is overkomen. Het Rode Kruis heeft kopieën hiervan, maar mag er geen informatie uit verstrekken. U kunt om inzage vragen. Het correspondentienummer van: de heer A.C.M. Timmersmans, Wuv A 9.763 In het Rapport van Bevinding wordt de internering tijdens de Japanse bezetting bevestigd door het NRK; dit is echter gedaan op basis van gegevens van de Overzeese Pensioenen (thans het SAIP). Sociale Verzekeringsbank, Afdeling Verzetsdeelnemers en Oorlogsgetroffenen Postbus 9575 2300 RB Leiden www.svb.nl Misschien dat er bij de Stichting Afhandeling Indische Pensioenen (SAIP) meer informatie is. De SAIP is de instantie die na de Tweede Wereldoorlog de pensioenen van ambtenaren en KNIL-militairen afwikkelde. Zij bezitten de Stamboeken van KNIL-militairen. Daarnaast handelden zij aanvragen af in het kader van verschillende regelingen, zoals de JU, ARI, UIG en CAOR. De SAIP bezit de aanvraagformulieren waarin aanvrager veel informatie opgeeft over familiepersonalia en (oorlogs-)gebeurtenissen. Stichting Afhandeling Indische Pensioenen Postbus 1263 6400 BG Heerlen www.saip.nl Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest. Met vriendelijke groeten, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted October 13, 2011 Author Member Group Share Posted October 13, 2011 Hoogie, ben je tevreden met dit resultaat? Ik denk dat het nieuwe gegevens voor je heeft gegeven en dat je gebruik zult maken van het recht op inzage. Ik heb vaker geconstateerd, zelfs bij familie in de eerste graad, dat men zich toch beroept op privacy; ze willen geen kopieën op papier afgeven. Bij inzage mag je wel notities maken, maar geen foto's van de stukken. Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted February 6, 2012 Author Member Group Share Posted February 6, 2012 Graag wil ik nog eens een toelichting geven op het zoeken naar de Japanse interneringsskaarten van het Nationaal Archief. Via de Please login or register to see this link. van deze kaarten, zijn uitsluitend de namen te zien van hen die 100 jaar geleden zijn geboren (ieder jaar komen er nieuwe kaarten bij), én volgens de gegevens van de Japanners, in een van de kampen zijn overleden. Staat de naam die u zoekt er niet bij, dan is het belangrijk om te zoeken zonder een naam in te vullen: Klikt u eens op de links die genoemd staan: Gebruik, Achtergrond, Veelgestelde vragen. Bij "achtergrond" staat het Please login or register to see this link. , via B is er een alfabetische index en kan op naam gezocht worden. Scans doorbladeren ..... Zo vond ik wél de persoon die ik zocht en niet in de index stond, omdat hij volgens de Japanners het kamp had overleefd. (De persoon was naar een ander kamp overgebracht en bij werkzaamheden aan de Birma spoorlijn overleden.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Bart Posted February 6, 2012 Member Group Share Posted February 6, 2012 Ludmilla, Perfect de extra toelichting. Met deze informatie kunnen enige vergeefse zoekakties mogelijk alsnog tot resultaat leiden. Bedankt. mvg-Bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts