Jump to content

Bevolkingsregister Groningen; Hendrik Bats

mariannenl
 Share

Recommended Posts

• Member Group

Hallo medeforummers,

Momenteel onderzoek ik de stamboom van mijn moeder; Bats uit Groningen.

Op zoek in het bevolkingsregister kwam ik iets tegen waar ik niet uitkom, misschien weet iemand van jullie raad......

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_shy.gif" alt="7^^">

Het gaat om het gezin van Hendrik Bats en Eilje Jakobs.

In het bevolkingsregister Groningen 1900-1910 staan ze vermeld op het Winschoterdiep OZ 28.

In kolom 13, huizing, staan een aantal adressen

Tuinstraat 35, doorgehaald

Winschoterdiep OZ, doorgehaald

Cubastraat 63

Mijn opa Willem (1905)  is volgens zijn geboorteakte geboren in de Tuinstraat 35

Broer Egbert (1906) op Winschoterdiep OZ 7

Zus Geeske (1907) ook op Winschoterdiep OZ 7

In de geboorteakten van de andere kinderen staat helaas geen adres vermeld.

Met mijn logische (?) redenering ging ik dus in het BR 1900-1910 de bovenstaande adressen opzoeken, in de volle verwachting dat ik ze daar ook weer zou tegenkomen. Maar nee....

Hele andere gezinnen, geen relatie, etc.

Alleen in de Cubastraat 63 staat een broer van Eilje Jakobs vermeld, Arend.

En ook bij sommige van deze namen staat in kolom 13 een ander adres vermeld.

Is het zo dat in dit BR iemand op een adres geregistreerd kan staan, maar ergens anders woont (wat dan ook weer geregistreerd staat in kolom 13)? Of is er een andere plausibele reden? 

/emoticons/default_smiley-what.gif" alt="Uh((">

IK heb de stamboom terug kunnen voeren naar het huwelijk tussen Menne Klases en Aukje Teijes (Ureterp, 26 sep 1762) en heb verder alle gegevens. Alleen deze registratie in het BR is voor mij een raadsel.

Dus bij deze:  &^^

Alvast bedankt.....

Marianne (&:

PS: In het BR 1910-1921 staat het hele gezin trouwens keurig vermeld in de Cubastraat 63.

• Member Group

Marianne,

Ik heb de adreskaarten die je noemt nagekeken,

Please login or register to see this link.

inderdaad is er vaak niet meer dan 1 kaart per huisnummer.

De adreskaart Winschoterdiep OZ 28 is opgemaakt na 1909 want het jongste kind dat in dat jaar werd geboren, staat daar op genoemd.

Het kan dus zijn dat de adreskaarten van de andere adressen ook ca 1910 zijn opgemaakt en de woongegevens van de voorgaandejaren niet zijn opgenomen.

Er staat eveneens een vraagteken achter de vorige woonadressen, waarschijnlijk stelt het bevolkingsregister zelf ook de vraag of dat juist is.

In ieder geval blijkt uit deze kaart dat men na 1909 woonde op nr 28.

Zoeken op de genoemde adressen in de periode 1910-1921 is er geen Tuinstraat 35 en komen ze niet voor op de andere adressen.

Ik adviseer om de vraag aan het Groninger Archief voor te leggen als er geen duidelijk antwoord is. Maar ik ben wel benieuwd hoe het zit.

• Member Group

Ludmilla,

Dank je voor de moeite die je gedaan hebt en voor je advies!

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik had gehoopt dat iemand op dit forum uitsluitsel kon geven, maar ik zal maandag meteen een mailtje sturen naar het Groninger Archief. Het antwoord zal ik dan ook hier posten. Misschien wel nuttig voor anderen die ook in het BR van Groningen aan het zoeken zijn.

Groetjes,

Marianne (&:

• Member Group

Marianne... In mijn ervaring worden mensen c.q. gezinnen opgevoerd op het adres waar ze ten tijde van de volkstelling woonden, te weten: in 1890, 1900, 1910, en dan (bij de overgang op gezinskaarten) 1-1-1921. Als ze tussentijds verhuisden, wordt dat in de adreskolom vermeld, er staan soms ettelijke adressen boven, onder en naast elkaar, op één na allemaal doorgehaald, en: zonder ingangsdatum! Heel onduidelijk. Nu ja, dat zie je ook wel op de afgedrukte pagina (= pagina, geen kaart).

Pas na 10 jaar begint het weer met het dán vigerende adres.

Soms is er een verwijzing naar een andere pagina en in dat geval is het theoretisch mogelijk ze elders aan te treffen, maar die pagina's lopen niet gelijk met de nummering binnen de wijken, dus het is een heel gezoek en lukt ook niet altijd.

Bij het gezin Bats-Jacobs zie je wel de adressen waar ze vandaan komen, in de kolom "vorige woonplaats". In dit geval kennelijk hun respectievelijk ouderlijk huis.

Een alternatief: zoeken in de adresboeken (staan op microfiche in de GrArch). Gewoon alfabetisch op gezinshoofd. Nu waren die er soms wel, maar meestal niet jaarlijks -- er zijn lacunes van meerdere jaren -- maar het vult vaak mooi aan!

Kan ik eventueel voor je doen...

Petra.

• Member Group

Hoi Petra,

Wat lief dat je dat voor me wilt doen. 

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Ik maak graag van je aanbod gebruik, ik woon in Zutphen en Groningen ligt dus niet echt naast de deur. Het heeft verder geen haast hoor, het is alleen wat aanvullende informatie. 

Mijn moeder is 79 jaar en is helemaal blij met haar stamboom. Het brengt allemaal herinneringen naar boven over haar jeugd en haar familie. Heel leuk om te horen, al die verhalen. Ik heb nu de Bats- kant helemaal af (behalve dan de gegevens in het BR) en ga nu bezig met de Beuving/Bueving kant (haar moeder). Maar ook daar heb ik de grove lijnen al van, dus is het nu een kwestie van de details.

Als ik daar vragen over heb of ik kom ergens niet uit, laat ik het zeker hier weten.

Alvast heel erg bedankt voor je aanbod.....

Groetjes,

Marianne (&:

• Member Group

Mooi zo, het staat op mijn lijstje voor dinsdag (eerder zijn de GrA niet open!)

Je hoort nog.

Petra.

• Member Group

Hallo Marianne,

Vandaag ben ik (vanaf het jaar 1900) de stad-Groninger adresboeken nagelopen op Hendrik Bats. Hieronder, chronologisch, de resultaten. Let wel: ontbrekende jaargangen zijn óf niet uitgegeven, óf ontbreken op de Groninger Archieven.

Kijk maar eens of het spoort...

Petra.

1900 en 1904: geen vermelding.

1907/08 (1 deel):  E. Bats, houtbewerker, Winschoterdiep Oostzijde 27a.

Deze inschrijving blijft doorlopen t/m 1918; in 1919 geen vermelding; in 1920 op hetzelfde adres de wed. E. Bats; vanaf 1921 Polderstraat 24.

1907/08: H. Bats, houtzagersknecht, De Brink 7. Die heb ik verder niet gevolgd, hij woonde later ook in de Polderstraat.

1907/08: H. Bats, Winschoterdiep OZ no. 7.

1909/10: Alleen een vermelding van bovengenoemde E. Bats.

1910/11, 1914/15, 1918, 1919, 1920, 1921: H. Bats, houtkoopersknecht, Cubastraat 63.

1922, 1923: H. Bats, houtkoopersknecht, Cubastraat 67.

1924 t/m minimaal 1941: H. Bats, houtstekknecht, Bedumerstraat 109a.

1950: H. Bats, Bedumerweg 81.

1958: mevr. E. Bats-Jacobs, Bedumerweg 81.

[Nadien neemt de frequentie van de adresboeken sterk af. Ik heb het vanaf hier niet meer gevolgd.]

• Member Group

Petra,

Je bent een kanjer!!!!

/emoticons/default_hapydancsmil~0.gif" alt="^))">

Vooral de gegevens na 1921 had ik nooit kunnen vinden! Hartstikke bedankt voor al je moeite. Ik heb mijn opa en oma inderdaad vaak over de Bedumerstraat/weg horen praten, en nu is het plaatje praktisch compleet. Mag ik je een virtuele zoen geven?

/emoticons/default_kus_op_wang.gif" alt="$">

Groetjes en (sowieso) altijd bereid tot een wederdienst,

Marianne

• Member Group

Ik vroeg me al af hoe ik iets zou kunnen vinden in bevolkingsregister op wijk zonder index.

Ik ben namelijk op zoek naar de woonplek van Anne Zwanenburg die tussen 1880 en 1884 in Groningen is komen wonen.

Hoe vertaal je het adres uit het adresboek naar een wijk/nummer?

Groeten,

Godwin

• Member Group

Ik vroeg me al af hoe ik iets zou kunnen vinden in bevolkingsregister op wijk zonder index.

Ik ben namelijk op zoek naar de woonplek van Anne Zwanenburg die tussen 1880 en 1884 in Groningen is komen wonen.

Hoe vertaal je het adres uit het adresboek naar een wijk/nummer?

Groeten,

Godwin

't Zal wel mogelijk zijn hoor, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. En waarom zou je? Die indexen zijn er toch... en ze werken in 99,9% van de gevallen heel redelijk.

Petra.

• Member Group

@ Godwin

Ook ik heb zitten studeren op wat je precies bedoelt met je vraag, en een antwoord. Misschien is jou wel een wijk bekend maar geen adres, en heb je geen idee hoe het systeem van het bevolkingsregister of adresboeken werkt.

In het adresboek (een soort voorloper van een telefoonboek) kun je op naam, het adres opzoeken. Daarnaast zijn er beroepengidsen, met adres.

Ik zag dat Anne en zijn vrouw in Deventer trouwen, in Rotterdam worden kinderen geboren en een zoon in 1884 in Groningen.

Je gevraagde periode naar hun woonadres 1880-1884 kan dus wel kloppen.

In die akte van 1884 staat geen wijk of adres genoemd, kun je nu wel verder?

• Member Group

Beste Ludmilla,

Ik weet dat ze in Groningen woonden in 1884, maar niet waar. De Bevolkingsregisters staan online, maar zover ik weet niet de indexen die er zijn (wreed om die niet mee te scannen).

Dus ik vroeg me af wat de eenvoudigste wijze is om in de online bevolkingsregisters een persoon te vinden als je geen wijk/huisnummer hebt.

Groeten,

Godwin

titel aangepast door Modje zodat dit onderwerp binnen het topic past

• Member Group

@ Marianne:

Vandaag nog een keer naar het archief geweest. De fiches van het adresboek van 1943 waren vorige keer in gebruik, nu stonden ze wel in de lade.

H. Bats, houtstekkn., woonde in dat jaar nog in de Bedumerstraat 109a. Het gezin is dus tussen 1943 en 1950 naar de Bedumerweg 81 verhuisd (na de oorlog, misschien?)  Als je dat óók nog precies zou willen weten, kun je het beste een persoonskaart opvragen bij het CBG -- maar dat is niet gratis.

Tot en met het laatst-aanwezige adresboek, dat van 1972, woonde E. Bats-Jacobs nog aan de Bedumerweg 81.

Veel plezier ermee,

Petra.

• Member Group

@ Godwin:

Vandaag op de GrA (staat op hun computer, mogelijk dus inderdaad niet elders in te zien) de index op het Bevolkingsregister bekeken.

Anne Zwanenburg woonde in wijk Y (24), p. 1158, adres: Heereweg 897a, later omgenummerd naar 1116a.

Details:

Anne Zwanenburg, geb. Harlingen 3-3-1842, koopman, N.H.

Hendrika Aleida Cornelia Jansen, geb. Deventer 22-9-1850.

Kinderen:

Hilbrand Jan, geb. Rotterdam 23-5-1877.

Hendrika Catharina, geb. Rotterdam 10-6-1880.

Frederik Johan, geb. Groningen 13-3-1884.

De ouders (en hun twee kinderen) werden (komende uit Hamburg) op 4-4-1882 in Groningen ingeschreven, en vertrokken (naar Amsterdam) op 20-4-1888.

Op 21-1-1884 arriveerde tevens (uit Rotterdam) Carolina Sophia Jansen, "zuster", geb. Deventer 16-10-1847.

Groeten,

Petra.

• Member Group

Beste Petra,

Hartelijk dank voor deze service!

Groeten,

Godwin

titel aangepast door Modje zodat dit onderwerp binnen het topic past

• Member Group

Petra,

Wat kan ik nog zeggen.......

Fantastisch, dank je wel! 

/emoticons/default_thankyou4.gif" alt="B-22">

Groetjes,

Marianne

• 6 years later...
  • Member Group
Huizinga Dittrich

Hallo, ik heb een vraagje aan u.

Ik heb me geregistreerd op deze site voor mijn moeder (naam verwijderd vanwege privacy) want die is met een stamboom bezig en heeft de familie Bats erin.

Hendrik Bats en Ilje komen er ook in voor.

Zou u contact met mij kunnen opnemen en evt mailadressen uitwisselen?

Mijn moeder zou er heel erg blij van worden weer een puzzelstukje te hebben gevonden.

Groetjes Marc Huizinga

Edited by sadminF
Naam verwijderd vanwege de privacy wetgeving. Lees meer in de huisregels.