Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Huwelijken elders


judith

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Al enige tijd ben ik trouwboeken door aan het werken. Soms tref ik dopen aan van mensen die wel erg verdwaald zijn

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14">. Ik bedacht me dat het wel handig kon zijn deze "aparte" huwelijken ergens te melden, bv. in een database met "vreemde" huwelijken.

Ik bedoel het volgende: ik zoek een huwelijk in Amsterdam van mijn voorouders. Kan het niet vinden. Ik kan nog wel een aantal plaatsen bedenken waar ik dan ook kan kijken, maar op een gegeven moment is de fantasie op. Als er nu een database zou bestaan gealfabetiseerd op herkomst, dan zou ik het huwelijk (stel dat) zo kunnen vinden.

Snapt iemand mijn idee? En hoe zou je zo'n lijst kunnen samenstellen? (ik kijk vooral bij 1 of 2 plaatsen op dit moment) Of bestaat zo'n lijst al (want ik ben niet zo geniaal dat ik de eerste ben die bedenkt dat het wel handig is om "verdwaalde" huwelijken te melden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoe genealogen dat vroeger deden, voor de komst van het internet, dat vraag ik me wel eens af.

Toen ik met mijn genealogie begon was die al door ten minste twee professionele genealogen uitgespit, plus dat er zich ten minste vier amateur voor mij zich er mee bezig hebben gehouden.

Ik had dus een dijk aan aanknopingspunten. Plus dat een van mijn voorgangers in veel DTB boeken heel onfatsoenlijk met een blauw potlood aantekeningen heeft lopen maken.

Toch blijken er in alle voorgaande genealogieën fouten te zitten. Fouten waarvoor het me tot op heden weinig heeft geholpen dat we nu wel Internet hebben. Het meeste heb ik zelf met spitten, beredeneren en puur gokken weten te achterhalen. Soms kun je uit poortersboeken vissen waar iemand vandaan kwam of naartoe verhuisde. Soms blijkt uit de geschiedenisboekjes dat rond een bepaalde tijd mensen bijvoorbeeld de Spanjaarden of de Pest voor wilden blijven en is vaak ook wel terug te vinden in welke richtingen de vluchtelingenstromen gingen. Ook notariële stukken kunnen een belangrijk hulpmiddel zijn.

Voorlopig zal het nog lang duren voor al dergelijke bronnen transcripties online hebben in makkelijk doorzoekbare databases. Wat erger is, is dat er zoveel archieven zijn die elk hun eigen database maken. De ene zet 'm op CD ROM en biedt die te koop aan, de ander biedt de database met (deels onjuiste) transcripties gratis op Internet aan maar verkoopt kopietjes van de originelen duur...

Van de archieven waar ik het meest gebruik maak gaat mijn grootste lof naar Den Haag en Bergen op Zoom. Transcripties online gekoppeld aan goede kwaliteit scans, zeer goed doorzoekbare databases en er wordt gereageerd als je wijst op transcriptiefouten. Geheel gratis. Amsterdam is bezig met een prima inhaalslag, maar vraagt wel geld. Helaas zijn er nog maar heel weinig van dit soort databases aan elkaar gekoppeld. Het wiel is uitgevonden maar de ontwikkeling van karretje op de digitale zandweg naar racewagen op de digitale snelweg zal nog lang duren.

Dat Genlias nog lang niet de hele bevolkingsadministratie van heel Nederland vanaf 1820 bevat en nog wemelt van de fouten is voor mij totaal onbegrijpelijk.

Uiteindelijk zullen we de spelden in hooibergen toch via dat soort databases moeten kunnen vinden. Het aanleggen van een extra database, uitsluitend bedoeld voor spelden in hooibergen, dat lijkt me niet de oplossing. Dat is meer het paard achter de wagen spannen, achter dat karretje op de digitale zandweg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Judith en Maggy,

Met een reactie heb ik nog even gewacht, omdat anderen misschien een goede tip hebben.

Naar mijn mening is het wel een goed idee om te noteren wat je tegenkomt, Judith.

Soms zoek je verloren naar een gezin, waarvan je sommige kinderen niet vinden kan.

Wat je optekent is zeker van heel veel waarde. Deze lijsten kan je aanbieden aan de genealogische tijdschrijften of periodieken, die in ons land aanwezig zijn.

Erg mooi zou ook zijn, als je een lijst kan plaatsen op dit forum, alleen weet ik niet of daar plaats en gelegenheid voor is.

Veel mensen kunnen weg zijn met dit mooie weer, maar je zou het t.z.t. kunnen vragen aan de beheerder.

Zogenaamde "verdwaalde" lijsten worden ook weleens gepubliceerd in Gens Nostra.

Nu de reactie van Maggie.

Maggie, (amateur)genealogen deden alles met pen en papier. Ik behoor dat diegenen die dit deden, hele schrijfblokken vol.

Pas met de opkomst van de computer, ben ik alles in gaan voeren in een genealogisch programma.

Maggy, het is ergerlijk dat er mensen waren die van alles aantekenden in DTB-boeken. Ook kwam het voor dat er mensen waren, die bladen ergens uitscheurden en meenamen.

Er is niets op tegen om gegevens uit kwartierstaten over te nemen, wel met bronvermelding, want dat wordt veel te weinig gedaan.

Probeer wel zo veel mogelijk om in de archieven gegevens te controleren op juistheid.

Het blijft mensenwerk, dus blijf je altijd fouten tegenkomen.

Ook ik maak fouten, maar probeer die altijd weer te herstellen. Als je zelf een website hebt (zoals ik) kan je niet meteen alles weer in orde maken.

Jij komt dus veel in de archieven van Den Haag en Bergen op Zoom.

Blijf daar gezellig mee bezig!

Toch die spelden in de hooiberg?

Het blijft toch geweldig als je uiteindelijk toch de lang gezochte gegevens vind!

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Judith.

Jou voorstel om een lijst van die "verdwaalde" huwelijken ergens te publiceren, vind ik een goed idee.

Zoals Charlotta al aangaf, misschien is het mogelijk om het hier op het forum te zetten, vraag de beheerder.

Andere mensen hebben daar weer profijt van.

Fijne Pinksterdagen.

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik bedoel niet zozeer weer een extra lijst.... het zal nog wel een eeuwigheid duren voor heel Nederland in één database zit (DTB dan).

Mijn plan is om een open systeem aan te leggen waar iedereen zijn verdwaalde huwelijken kwijt kan. Alfabetisch geordend naar plaats van herkomst:

Dus dan vind je onder Amsterdam alle mensen die vanuit A'dam elders trouwden. Niet een lijst met namen lukraak. Zo'n idee kan alleen werken als meer mensen data toevoegen. Ik heb het dan niet over de huwelijke van mensen uit een naburige plaats, maar juist van voorbijgangers. Die ben ik veel tegengekomen. Soort van op doorreis trouwen. Nooit te vinden natuurlijk....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Judith,

Ik snap wat je bedoelt, alleen weet ik niet of dit ooit verwezenlijkt kan worden.

Wellicht dat iemand weet hoe je dat in één open systeem zou kunnen plaatsen.

groetjes,

Charlotta &^^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik zal het eens opperen bij geneaknowhow.net of van papier naar digitaal.... Wie weet...

Ook ik snap dat het heel leuk en handig zou zijn, maar ja, haalbaar is een tweede....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...