Jump to content

Willem Jacobus Koornstra, krijgsgevangene op "Junyo Maru"

Guest Andries Koornstra
 Share

Recommended Posts

Guest Andries Koornstra

Hallo allemaal.

Willem Jacobus Koornstra, geboren te Den Helder op 11 oktober 1903, als zoon van Tite Smit, wordt gewettigd door Jan Koornstra, als hij op 13 oktober 1906 te Leeuwarden met deze Tite trouwt. Willem Jacobus gaat volgens het KNIL-stamboek in 1924 met de Insulinde naar Nederlands Indië, waar hij op 6 juni 1924 te Batavia aan land komt. Van juli tot november 1930 was hij terug in Nederland, waarna hij wederom naar Indië gaat, en het tot sergeant-majoor monteur schopt. Hij wordt op 8 maart 1942 door de Japanners gevangen genomen, waarna hij op transport op de Junyo Maru wordt gezet. Dit schip wordt op 18 september 1944 door de Engelsen getorpedeerd, met een rampzalige afloop ten gevolge. Hij is één van de vele omgekomenen .....

Nu hoorden wij vanavond dat hij getrouwd is geweest met een Indisch meisje, en dat zij ook een kind hebben gekregen. Die wending hadden we eigenlijk niet verwacht, maar is natuurlijk zeer interessant. Ik heb al even ge-RoosjeRoost, maar aldaar niets gevonden. Van 11 augustus tot 31 december 1938 heeft hij enige maanden verlof gehad (geen melding van terugkeer naar Nederland). Zou hij in die periode zijn getrouwd?

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik bovenstaande vragen moet oplossen, maar wellicht één van de lezers van dit forum wel?

groeten, Andries (en Margo).

• Member Group

Hallo Andries,

Helaas geen antwoord op je vraag. Echter als je hem nog niet kent is onderstaande website met veel informatie wellicht interessant voor je waarin Willem Jacobus ook genoemd wordt als volgt: (opvallend is geb.plaats)

Koornstra - Willem Jacobus -      Adj.O.O. Mont M.l.  -  geboren te Bogor 11-10-1903

Please login or register to see this link.

Groetend - Robert

• Member Group

En ik sluit me bij Robert aan vanwege

:

Naam: Koornstra, Willem Jacobus

Geboorteplaats: Buitenzorg

Geb.datum: 11-10-1903

Rang: AOO KNIL

("Buitenzorg, which is called Bogor by the natives" volgens

)

Skippy

Guest Andries Koornstra

Skippy en Robert bedankt. Ik ga de site eens even goed bekijken! Hij is echt geboren in Den Helder echter. Ik heb de acte nog niet boven tafel, maar hij is aldaar opgemaakt.

Misschien woonde zijn gezin in Buitenzorg? Geen idee waar zoiets te vinden zou zijn. Moet ik nu een vakantie op Java plannen? Dat zou wel als voordeel hebben dat ik meteen even in Melbourne langs kan gaan: ik ben dan toch in de buurt (zo goed als om de hoek).

groeten, Andries.

Guest Andries Koornstra

De Mormonen hebben huwelijken Sneek tot en met 1932. Daar staat het zijne niet bij. Ik vermoed eigenlijk (zonder bewijzen er voor te hebben) dat hij tijdens het verlof in 1938 is getrouwd. En omdat zijn vrouw (volgens zeggen) een Indische was, denk ik dat het huwelijk ook aldaar is gesloten.

Heeft iemand ervaring met de service van Roosje Roos?

groeten, Andries.

Guest Kèren

Op de Indische_almanak 1901_1942 komt geen enkele Koornstra voor.

Overigens is hij samen met een voorouder van mij omgekomen op de Junyo Maru.

geplaatst via mijn iPhone

Guest Andries Koornstra

Kèren bedankt voor het natrekken van die Almanak. Wie komen daar in voor?: is het een periodiek waar zo'n beetje iedere Nederlander in staat. Hij was militair: staan er als regel militairen in, of misschien alleen "burgers"?

groeten, Andries.

Guest Kèren

Hallo Andries,

Op de site van het CBG staat volgens mij een uitleg over de DVD's. Nu even moeilijk om

een heel verhaal te typen :-(. Ben onderweg

Deze laatste periode is wel wat minder. Overigens komen er in de vroegere periode wèl Koornstra's voor.

Geplaatst via mijn iPhone

Guest Andries Koornstra

Klopt Kèren, heb de site even bekeken. In het Engels wel "pot luck" genoemd, maar waarschijnlijk toch wel wat waardevoller dan de Enkhuizer pendant ervan.

Rijd veilig,

groetjes, Andries.

• Member Group

Hallo Andries en anderen,

Via de website Historische Kranten heb ik de familieberichten te Buitenpost  van 1930-1944 doorgenomen. Het zijn er genoeg - echter zero Koornstra's.  De zoekfunctie werkt  overigens matig  (zoeken op in de familieberichten voorkomende namen geven geen zoekresultaat).

Het feit, dat er dus maar 3X Koornstra voorkomt als je zoekt in Het nieuws van den dag in Nederlandsch-Indië wil dus niet alles zeggen. J.B. die in juli 1938 van Amsterdam naar Nederlandsch Oost-Indië vertrekt is je neem ik aan welbekend.

Van wie heb je de info over het huwelijk? Kan hij niet hebben samengewoond met de betreffende "inlandse"? was het kind officieel erkend door W.J.? Of heeft de oorlog roet in het eten gegooid? In dat geval zijn moeder en kind misschien teruggegaan naar haar familie? Was misschien ook wel veiliger, dan met een half-Nederlands kind in de stad (?) te blijven?

(Ik probeer maar wat scenario's te bedenken!)

Concubinaat

Relaties tussen Europese mannen en Javaanse vrouwen vormen de hoeksteen van de Indische literatuur. In de Nederlandse almanakken van die dagen ging het om huwelijk en standsverschil, in de koloniale letteren om relaties en rasverschil. De Indische almanakken zijn op dit punt iets terughoudender vanwege de dames.

Militairen en andere Europeanen die zich geen huwelijk met een Europese vrouw konden veroorloven, werden tot in de twintigste eeuw aangemoedigd te gaan samenwonen met een inheemse, Japanse, Chinese of Indo-Europese huishoudster, een njai.

zie ook

Heb je de info over de dvd's gezien die op op de website van roosje Roos staat (informatie over databases).

Daar ook een verwijzing naar 

misschien dat je daar nog verder mee kunt komen.

Ik begrijp in ieder geval, dat de opgaves van de Burgerlijke stand via de Regeerings Almanak voor Nederlandsch-Indië stoppen in 1923. Helaas!  Misschien dat die tip over de Mormonen nog wat kan opleveren? IGV geeft voor een aantal plaatsen al aan, welke jaren zij op film hebben - Batavia heeft b.v. geboortes uit 1938 en 1939, Buitenpost niet . In geen van beide steden huwelijken uit die jaren. Als hij daar al zat!

groetjes, Jacqueline

• Member Group

Misschien nog iets ie een contact voor het 'Indisch Familie Archief" dat door de Mormonen is gefilmd:

Guest Andries Koornstra

Jacqueline en Sylvia bedankt: weer de nodige aanknopingspunten. Ik ga er vanavond even voor zitten. Over: het huwelijk cq concubinaat: die info komt van een nicht van de overledene (ie oomzegster). Het is natuurlijk al weer lang geleden. Maar zij zal haar oude moeder vragen ... (die dan weer een halfzus van Willem J is).

groetjes, Andries.

Guest Andries Koornstra

Ik heb de afgelopen dagen de site van de Indische Genealogische Vereniging eens even bekeken (en ook "Krancher") en ben tot de conclusie gekomen dat we onze hoop het best op verhalen uit de familie kunnen vestigen. Door vakantie en drukte is daar nog geen verdere informatie vandaan gekomen. Mocht dat nog gebeuren dan zal ik het hier natuurlijk melden.

Voor nu veel dank aan een ieder die zich voor deze kwestie heeft ingespannen!

groetjes, Andries.

• 4 months later...
  • Member Group

Voor een staat van dienst van KNIL-militairen, geboren na 1900, kunt u schrijven naar:

Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP)

Postbus 1263

6400 BG Heerlen

Indien hij officieel getrouwd is heeft zijn vrouw recht gehad op pensioen. Ook die gegevens liggen in Heerlen.

Dan nog even over de geboorteplaats. De akte die terug te vinden is via de site van Archief Alkmaar laat weinig ruimte voor twijfel. De moeder komt volgens het bevolkingsregister in januari 1903 vanuit Amsterdam naar Den Helder. Daar bevalt zij in oktober om in november naar Sneek terug te gaan waar zij geboren is. Het kind aangegeven als Willem Jacvobus Smit met in de kanttekening de wettiging bij het huwelijk in 1906. De regeringsalmanak Nederlands Indië geeft geen geboorte van een Willem Jacobus met een achternaam Smit of gelijkend op Smit in 1903.

mvg-Bart

• Member Group

Is het bekend dan van hem een interneringskaart bij het nationaal archief ligt?

Daarop staat inderdaad ook een verwijzing naar zijn echtgenote.

mvg-Bart

Guest Andries Koornstra

Dag Bart,

ik moet tot mijn schaamte melden dat ik sinds begin augustus dit onderwerp niet meer heb bijgehouden. Ik heb een tijdje geleden, naar aanleiding van een onderwerp dat door Ludmilla is gestart

de desbetreffende kaart opgezocht, maar verzuimd het hier te melden. In elk geval bedankt voor de tip,

groeten, Andries.

Guest Andries Koornstra

Dat heb ik nu wel, Bart! Het uittreksel heb ik ooit al eens aangevraagd en gekregen. Daar staat niets in over een huwelijk. Maar ik kan dus ook een gerichte vraag m.b.t. een uit te keren pensioen stellen, en zo achter een eventueel huwelijk komen. Ga ik zeker doen!!

Badankt,

Andries.

• Member Group

Het is jammer dat er op de inteneringskaart, zoals ik het lees, geen naam van de echtgenote vermeld is. Alleen een adres.

mvg-Bart