Jump to content

Re:Wie staat op dit schilderij van CZEDEKOWSKI ??


Mantegna
 Share

Recommended Posts

  • Member Group

Van Mathieu Paanakker (een volle neef van mijn grootmoeder) heb ik helaas maar twee foto's, waarvan de originelen zich in een luxe-fotoboek bevinden, ergens in Californië.

Het heeft veel moeite gekost deze twee scans te krijgen.

De andere foto staat op dit forum in de draad "Hobby":

Please login or register to see this link.

Paanakker was zeker geen saai kantoormannetje, hoewel hij van 'eenvoudige afkomst' was: zoon van een schoenenwinkelier uit Rotterdam.

Voorlopig misschien het beste te typeren als een parvenu, of een snob.

En hij had inderdaad paardrijlaarzen, wat op de andere foto te zien is.

Hij deed ook mee aan hippische toernooien en wedstrijden.

Zijn schoonvader Louis Kolb was een van de rijkste inwoners van Philadelphia.

Zijn vrouw, op het doek van Czedekowski, ziet er echt niet als een saai juffie uit...

Van Lucien Gaudin zijn wel meer foto's te vinden, zelfs oude filmfragmenten, bijvo

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Ik ga voor de eerste meneer, gezien de haargrens en neus, dezelfde als op het schilderij. Wat heb ik gewonnen?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_eten_jammie.gif" alt=")00">

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo Ramon,

Ik kan helaas geen prijzen beschikbaar stellen, omdat ik het  óók niet weet!

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_sterretjes.gif" alt="B-18">

Ik heb twee, schriftelijke, gegevens die elkaar tegenspreken.

Vandaar!

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Het is natuurlijk wél een genealogische vraag.

Ik wil gewoon weten of het schilderij van Czedekowski iemand uit mijn stamboom kan voorstellen.

Hieronder als extra 'snoepje van de week' het portret dat Czedekowski maakte van de echtgenote van één van beide mannen:

Please login or register to see this attachment.

Link to comment
Share on other sites

Guest Masje II

Hallo Mantegna,

Het lijkt erop dat de persoon op de schilderij, dezelfde persoon is van beide foto's. Of... en dat zou ook nog mogelijk zijn, dat het een tweeling is. Verder zou men mogelijk via een overzichtscatalogus van zijn werken achter de identiteit van de geschilderde persoon kunnen komen.

mvg, Masje II

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group
Willemina Meijer

Hallo Mantegna.

De man op foto 2 achter het schrijfbureau is de man op het schilderij.

1. De man op foto 2 heeft de haargrens hoog, maar wel een volle haardos, met aan de zijkanten (voor de oren) haar wat in een puntje is geknipt, precies als op het schilderij.

2. De man op foto 2 heeft een voller gezicht, volle lippen, precies als op het schilderij.

3. De man op foto 2 heeft dezelfde stijl van kleding als de man op het schilderij.

Waarom is de man op foto 1 niet de man op het schilderij.

Hij heeft zijn haargrens hoog, maar niet vol, bovendien ontbreken de haren voor de oren.

Hij heeft een mager gezicht, dunne lippen, en de neus is ook puntiger als op het schilderij.

Ik zeg dus, foto 2.

Willemina.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

@ Masje II

Tweelingen zijn het zeker niet: de eerste man is geboren op 27 september 1886 en de tweede op 15 juni 1892.

Ze zijn ook in de verste verte geen familie van elkaar, maar ze verkeerden in Parijs blijkbaar wél in hetzelfde milieu.

En ik ga zeker proberen méér informatie over het schilderij te krijgen.

@ Willemina

Je hebt goed naar details gekeken, die mij nog niet eens waren opgevallen.

Toch vind ik de verschillen nog vrij klein.

En verder bedacht ik me dat de schilder natuurlijk ook niet elk detail van een gelaat exact hoeft weer te geven.

Allebei hartelijk bedankt voor het meedenken.

Als ik het goed zie is de stand nu 1 - 1.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">

Ik wacht nog even met de conclusie tot zich misschien nog meer mensen hebben gemeld.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_beach_r.gif" alt="be00">

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Ik ben het werkelijk totaal oneens met Willemina:

-op het schilderij valt niets te zien van de feitelijke vorm van de bakkebaarden, veel te frontaal.

-hoe een bakkebaard geknipt wordt is in die tijd zeker al sterk onderhevig aan modegrillen

-een beetje meer of minder brillcream, een beetje vluchtiger of aandachtiger kammen/borstelen/föhnen en de haarlijn kan van dag tot dag wisselen.

-we weten niet exact hoe oud het model van het schilderij ten tijde van het poseren is

-we weten ook niet exact hoe oud de heren op de foto's zijn.

-foto 1 ziet er zeer sportief uit, mogelijk schermkostuum?

-foto 2 is heel stijf kantoor-klerkerig gekleed, zeer smalle V van de gilette, smal frummelig stropdasje, stijve boord, boordknoopje dicht, vrij smalle revers van het colbert, vooral niet opvallend horloge.

-schilderij is zeer sportief, nonchalante uitstraling, een shawl, geen boordje, gilet met wijde V, colbert en broek zitten wijd en soepel, overjas heeft waarschijnlijk leren revers, waarschijnlijk gouden polshorloge, sigaret, (semi-)paardrijlaarzen

-foto 2 heeft een heel smal voorhoofd, geen wallen onder de ogen en zijn mondhoeken staan ongeveer 1/4 van de breedte van zijn gezicht van elkaar

-foto 1 en schilderij hebben mondhoeken  ongeveer 1/3 van de gezichtsbreedte uiteen. Kuiltje in de kin, schaduwen die over de wang van de ooghoek bij de neus naar de scharnieren van de kin wijzen, accolade-wenkbrouwen...

Er zijn wat kleine verschilletjes in haar, ogen, lippen en vooral uitstraling tussen foto 1 en schilderij waardoor ik ook weer niet voor 100% durf te zeggen dat het dezelfde persoon in. Maar de kans dat foto 2 op dit schilderij staat vind ik wel erg klein, tenzij Czedekowski de avond tevoren teveel gedronken heeft.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo Maggy!

Bedankt voor je uitvoerige reactie.

Vanavond heb ik waarschijnlijk tijd om er verder op in te gaan, en misschien leg ik dan al mijn kaarten wel op tafel.

Dat de eerste man een schermkostuum draagt is 100% juist!

Waarschijnlijk is de foto een aantal jaren later genomen dan 1923/24, toen het schilderij is geschilderd.

De foto van de tweede man is wél uit die tijd.

De stand is nu 2 -1 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_upsidedown.gif" alt="B-23">

Ik weet niet wat ik ervan denken moet.

In elk geval tot vanavond.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo allemaal,

Hier dan mijn "kaarten", hoewel ik vermoed dat de aas er nog steeds niet bij is.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

De eerste man, in het witte schermkostuum, is de Fransman Lucien Gaudin.

Hij was meervoudig wereldkampioen en olympisch kampioen in de jaren twintig.

Hij is geboren in Arras 1886, gestorven (naar verluidt door zelfdoding) Paris 1934.

Zijn beroep was bankier.

De tweede man, in het nette kantoorpak, is Mathieu Paanakker.

Hij is geboren in Rotterdam 1892 en gestorven op Capri 1972.

Het zal duidelijk zijn dat hij degene is die in mijn stamboom voorkomt.

Over hem heb ik elders op dit forum een kort verhaaltje geschreven.

Drie jaar terug vond ik op de site van het Penn Museum in Philadelphia een afbeelding van een schilderij door B.Czedeskowsky van Katherine Kolb Paanakker, de eerste vrouw van Mathieu Paanakker.

Zij trouwden in 1922 in Philadelphia, vestigden zich in Parijs, en kregen daar twee zonen, in 1923 en 1925.

Katherines portret heb ik hierboven ook afgedrukt.

Het staat inmiddels niet meer online.

Ongeveer een jaar geleden vond ik bij toeval de volgende vermelding van een veilinghuis in Parijs:

(zie afbeelding onderaan)

Hoewel ik wel even verrast was door het gezicht van de man, twijfelde ik toen niet dat het schilderij Lucien Gaudin voorstelde.

Tot ik vorige week (bij toeval, via Geneanet) een stukje uit de Franse krant Le Figaro van 20 mei 1924 vond, waarin de Salon-expositie wordt beschreven.

Citaat:

M. B. Czedekowski expose deux jolis portraits,

l'un de M. Pannakker, en bottes souples,

paletot vert et gilet chamois l'autre, de

M. Lucien Gaudin, l'as de l'escrime, mar-

tial dans ses bas de soie blancs, sa tunique,

ses gants et ses escarpins blancs.

Het spelfoutje in de naam "Pannakker" laat ik voor rekening van de journalist.

De beschrijving van het schilderij:

soepele laarzen,

groene overjas,

lichtgeel vest

kan ik  maar moeilijk negeren.

Het wijst erop dat het schilderij Paanakker voorstelt, temeer omdat het portret van Gaudin óók beschreven wordt, en er heel anders uitziet.

Die is duidelijk in schermkostuum uitgebeeld.

Toch heb ik er moeite mee, omdat ook ik het gezicht niet overtuigend vind gelijken.

Misschien is het mogelijk via het veilinghuis de provenance (eigenaars) van het schilderij te achterhalen.

Dat zou een aanwijzing kunnen geven.

Please login or register to see this attachment.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Het regeltje over "Pannakker" is zeker verwarrend. Als ik de foto's en het schilderij niet gezien had, zou ik dat als leidraad nemen. Maar ik weet ook hoe eenvoudig het is om in de hectiek van de voorbereidingen van een expositie fouten te maken. Misschien is de originele expositie-catalogus te achterhalen? Of de administratie van Czedekowski? Administraties, testamenten, boedellijsten van Paanakker  en/of Gaudin? Boeken, studies van het werk van  Czedekowski? Soms kan een lijst of de achterkant van een schilderij helpen? Is er meer bekend over de levensstijl van Paanakker? Misschien was hij naast de saaie klerk die ik op dit ene fotootje zie buiten kantooruren wel een zeer outgoing dandy? Dat zou zo op het eerste gezicht ook beter bij Katherine Kolb passen... Maar dat zegt ook niet alles. Er zijn plenty voorbeelden van huwelijken tussen mondain en saai. Wie Jacques Klöters ziet of op de radio hoort zal zonder voorkennis ook niet verwachten dat hij de echtgenoot van Lenette van Dongen is.

Volgens dit veilinghuis is dit portret hoogstwaarschijnlijk wel Gaudin, hun bron staat er ook bij vermeld.

Please login or register to see this link.

Ik ben bang dat je dit werk dus niet aan je genealogie zult kunnen toevoegen en uit zult moeten gaan van een foutje van de journalist. Overigens heeft die journalist vast wel een bron gehad waaruit hij meende te kunnen concluderen wat hij schreef. Ik vermoed dat op die zelfde expositite wel een portret van Paanakker door Czedekowski hing. De kans dat het nog bestaat acht ik ondanks oorlog, kunstroof, branden etc. behoorlijk groot. Maar om je kans te geven om het te vinden zouden alle kunstverzamelaars, antiekdealers, musea etc. eindelijk eens serieus een online portretten-catalogus moeten gaan aanleggen. Het beste nieuws in deze is dat het al een aantal malen geprobeerd is, het slechte nieuws dat het in de verste verte nog nooit van de grond is gekomen.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Van Mathieu Paanakker (een volle neef van mijn grootmoeder) heb ik helaas maar twee foto's, waarvan de originelen zich in een luxe-fotoboek bevinden, ergens in Californië.

Het heeft veel moeite gekost deze twee scans te krijgen.

De andere foto staat op dit forum in de draad "Hobby":

Please login or register to see this link.

Paanakker was zeker geen saai kantoormannetje, hoewel hij van 'eenvoudige afkomst' was: zoon van een schoenenwinkelier uit Rotterdam.

Voorlopig misschien het beste te typeren als een parvenu, of een snob.

En hij had inderdaad paardrijlaarzen, wat op de andere foto te zien is.

Hij deed ook mee aan hippische toernooien en wedstrijden.

Zijn schoonvader Louis Kolb was een van de rijkste inwoners van Philadelphia.

Zijn vrouw, op het doek van Czedekowski, ziet er echt niet als een saai juffie uit...

Van Lucien Gaudin zijn wel meer foto's te vinden, zelfs oude filmfragmenten, bijvoorbeeld:

Dit filmpje dateert zeker uit 1924, de juiste tijd, en het gezicht van Gaudin komt aan het begin goed in beeld.

Andere foto's staan nog hieronder.

Maar de conclusie is inderdaad dat ik nog veel méér moet onderzoeken, vóór ik dit portret bij mijn stamboom kan voegen.

Maggy en anderen, erg bedankt voor het meedenken.

Mocht erg nieuws zijn, dan meld ik het!

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Even tussen haakjes:

[Met de saaiheid van Jacques Klöters valt het eigenlijk nog wel mee.

Hij is een jeugdvriend, twee jaar jonger maar dan ik.

We zaten op dezelfde middelbare school, en studeerden hetzelfde vak.

In die tijd had ik ook regelmatig contact met de mensen van Don Quishocking.

We hebben heel wat afgelachen...]

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_Laugh_high.gif" alt="B-8">

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...