Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

ten Heerenhof


Spijkerboor

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo onderzoekers,

Thans heb ik misschien iets lastiger?

Henricus-Hendrik ten Heerenhof geb rond 1741 overleden te Amsterdam op 2-10-1822 om 06.00 uur in de Romijnsteeg nr 7, kanton 4, gehuwd geweest met Villepina Jansen. Het overlijden van Hendrik ten Heerenhof werd aangegeven o.a. door zijn behuwdzoon Johannes Jacobus Smout, welke gehuwd is met Maria ten Heerenhof geb???? In Amsterdam leefde omstreeks die tijd ook een Harmanus ten Heerenhof overleden 3-12-1834, 54 jaar oud.

Wie kan meer vertellen over het gezin Hendrik ten Heerenhof met Villepina Jansen?

Ik kijk met belangstelling

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de overlijdensakte van Hendrik ten Heerenhof stond letterlijk Villipina, mogelijk dat de ambtenaar dat phonetisch heeft opgeschreven.

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je gaat naar

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, klik op genealogische vraagstukken, klik op doopregisters, typ in Heerenhof resp. Herenhof, Heerenhoff, Herenhoff etc klik op toon resultaat, dan zie je dat Hendrik en Philippina Janse/Jansing RK laten dopen:

24-03-1765 Christiaan Herenhof doopgetuigen Philippus Jansing en Christina Jansing

23-05-1767 Joannes Josephus Herenhof doopgetuigen Joannes ten Herenhof en Hermijntje Michiels

20-05-1771 Maria doopgetui Elizabeth Michiels

22-08-1773 Maria Elizabeth doopgetuigen Joannes ten Heerenhof en Elizabeth Michiels

06-01-1776 Elizabeth doopgetuigen Joannes ten Heerenhof en Elizabeth Michiels

03-04-1777 Hermannus doopgetuigen Joannes ten Heerenhof en Elizabeth Michiels

19-02-1779 Elizabeth doopgetuigen Joannes ten Heerenhoff en Elizabeth Michielz

29-01-1781 Joannes doopgetuigen Joannes Jansing en Helena Sturla

09-09-1783 Helena doopgetuigen Joannes Godfriet Janssing en Helena Sturla

12-06-1786 Dirk doopgetuigen Dirk Dobber en Alida Grasveld

Verder zijn ze getuigen bij de doop van de kinderen van Hendrik's zus Maria en haar man Joannes Jacobus Smout

en bij de kinderen van zijn zus Elisabeth (ten) He(e)renhof en haar man Petrus Scheffers

en bij de kinderen van zijn broer Antonius en zijn vrouw Joanna Helena Buné

Ook zijn ze getuigen bij de doop van de kinderen van Philippina's broer, Joannes Jansing en zijn vrouw Helena Sturla

Misschien zijn er zo zelf ook nog wat gegevens te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hier nog wel wat extra gegevens te vinden (eg huwelijk Hendrik 02 sep 1763) , maar je zal wel even moeten checken of ze juist zijn:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Correctie:

In mijn eerdere opsomming noemde ik dat Hendrik en zijn vrouw getuige waren bij de dopen van zijn zus Maria, dat is dus zijn dochter.

Antonius is dus ook een zoon en geen broer.

Het huwelijk dat Sylvia noemt sluit mooi aan.

Hendrik en Philippina lieten meer kinderen RK dopen:

29-02-1764 Maria Elizabeth doopgetuigen Philip Jansing en Maria Dakmans

18-09-1769 Antoni doopgetuigen Philippus Jansing en Maria Dakmans

De hier genoemde doopgetuigen kunnen de ouders van Philippa zijn (doop dochter Gertrudis in 1747). (doop van hun andere kinderen die genoemd worden binnen de familie als doopgetuigen, niet gevonden te Amsterdam)

Philipina Jansen is begraven op 26-12-1810 op het Kartuizer Kerkhof als huisvrouw van Hendrik Heerenhof (bron begraven voor 1811)

Scans kun je inzien/downloaden na aankoop van een scantegoed.

Gevonden spellingsvarianten met/zonder het tussenvoegsel ten, ter, der:

Heerehof, Heerenhof, Heerenhoff, Heernhof, Herenhof, Heernhoff, Tenheerenhoff

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Aan Petra, Ludmilla, Sylvia

Ik had dit helemaal niet verwacht, bovendien hebben jullie de tip gegeven naar het gemeentearchief. Ik was daar al aangemeld, maar het ging moeizaam. Ik wil jullie heel hartelijk danken voor al jullie inspanningen.

Het is werkelijk subliem.

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Graag gedaan.

Het is beter een link te krijgen dan hele opsommingen met namen, je kunt nu zelf nog wat zoeken naar aanverwanten/getuigen en die in kaart brengen, misschien kom je dan weer verder.

Het zou leuk zijn voor je onderzoek als je in Amsterdam meer gegevens over de afkomst van Hendrik te weten kan komen. Kwamen ze van Amsterdam of van elders, beroepen, adressen. Ik vond in een van de andere bronnen nog wel de naam van een chirurgijn Jacobus ter Heerenhof in Amsterdam, maar hoe dat gaat met die scans opvragen heb ik geen kaas van gegeten. Misschien dat het een bezoekje waard is.

Ook heb ik nog gezocht op de betekenis van de naam, volgens

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

komt de naam nu niet meer voor. Uit wat ik op internet tegenkwam werd (des) Heeren Hoff genoemd als plek bij een kerk, vrij vertaald als de Hof van de Heer.

Succes met het verdere onderzoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Hartelijk dank door de tips. Ik heb daar reeds gezocht. Maar de scans krijg je allen open,wanneer je betaalt. Erg Jammer

Maar hoe kan je nu een huwelijk nakijken??

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je met de computermuis over de namen gaat in het doopregister, zie je een tekst. Die wijkt niet af van de scan van de pagina uit het doopboek. Als je een scan wilt downloaden als aanvullend bewijs of ter documentatie, kun je een scantegoed aankopen, hoe meer tegoed, des te voordeliger de scan wordt. Betalen kan veilig via Ideal.

Daarnaast zijn er nog andere bronnen, zoals notariele aktes (zie inventarissen). Daar zijn sommige delen al zichtbaar gemaakt, anderen nog niet. Eventueel kun je zelf een scan aanvragen zodat die daarna ook zichtbaar is voor anderen, dat noemen ze scan on demand - scan op aanvraag, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Trouwaktes van vóór 1811 zijn nog niet online zichtbaar, daarvoor is een bezoek aan de studiezaal nodig.

Zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla en anderen,

Heel hartelijk dank voor alle tips. Ik zal ze dankbaar gebruiken.

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...