Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

de Jonker familie


josvanreen

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Na de geboorte van mijn eerste twee kleinkinderen ben ik op zoek gegaan naar de voorouders van mijn schoondochter.

Al heel snel liep ik vast, want haar vader, Richard de Jonker (overleden) is geboren 26-05-1930 in Proepoek (Ind).

Van zijn ouders weet ik alleen Willem Henri Jan de Jonker, overleden Proepoek (Ind) 08-07-1933, gehuwd met B. Moestiak, overleden Proepoek (Ind) 08-08-1943.

Weet iemand meer over deze personen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geen direct antwoord op je vraag, wel twee tips:

je kunt contact opnemen met www.roosjeroos.nl en ook de Regerings Almanak van Nederlands Indie kan je zeker helpen naar meer voorouders.

Misschien dat een van de leden de CD's heeft en voor je kan zoeken, anders kun je ze bestellen:

bron CBG:

De Regerings-Almanak van Nederlandsch-Indië (de zogenaamde Indische Almanak), die verscheen tussen 1815 en 1942, kan worden beschouwd als de weerslag van het maatschappelijke leven in Indië in die periode. Naast opgaven uit de burgerlijke stand (geboorte, huwelijk en overlijden) bevat de Indische Almanak gegevens over de wijze waarop het openbare leven in Indië was georganiseerd en over de maatschappelijke carrières van veel inwoners.

Regerings-Almanak van Nederlandsch-Indië 1815-1942

Dvd - Digitale Naslag nr. 6 (Den Haag 2008) ISBN 978-90-5802-062-8

€ 79,00 (Vrienden € 75,00)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Jos,

Die DVD heb ik en zal ik voor je doorzoeken op nadere info.

Ben ik even mee bezig, je hoort nog.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Heb de jaargangen  1915  t/m 1942 doorzocht en weinig van de gezochte personen daarin tegengekomen, ook de plaats Proekoek, of Prukuk niet. Het kan zijn dat die niet is opgenomen.

Op de DVD staan familienamen met initialen, en het zijn er erg veel met de naam Jonker en Jonkers.  Vergeet niet dat het doorzoeken van de DVD niet 100% waterdicht is, door de kwaliteit van de scans.

Waarschijnlijk overbodig. maar vraag het toch…..

Zijn de voornamen volledig en juist?

Is Richard de Jonker overleden in Nederland? Heeft het zin om dan  een persoonskaart aan te vragen, als dat al niet gebeurd is.

Dit is gevonden:

Adresboeken 1915 + 1916 + 1917 + 1918 + 1919 + 1920 + 1921/22 + 1923 + 1924

W.H.J. DE JONKER …. ? …..? [ie geen beroep of plaats vermeld]

De rest van de jaren 1901-1914 volgt nog, misschien morgen anders later.

Als daar verder ook niets uit komt, denk ik niet dat het veel zin heeft om de voorgaande jaren te bekijken.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Allereerst alvast hartelijke dank voor het zoeken.

De namen zullen ongetwijfeld juist zijn, want die komen van een Verklaring van Erfrecht.

Hierop zijn de volgende Personen vermeld:

vader: Willem Henry Jan de Jonker overleden 8 juli 1933 te Proepoek, Tegal, (Indonesië);

moeder: Mevrouw B. Moestiak overleden 8-augustus 1943 te Proepoek, Tegal, (Indonesië);

Kinderen: Carel Willem Pieter, geboren 18 november 1919 te Proepoek, Tegal, (Indonesië) overleden 26 juni 1948 te Djakarta;

twee kinderen

Richard, geboren 26 mei 1930 te Proepoek, Tegal, (Indonesië); overleden februari 2010 te Groesbeek;

twee kinderen

Verdere gegevens zijn mij (op dit moment) helaas niet bekend.

Met vriendelijke groet,

Jos van Reen.

aangepast door sadminF namen verwijderd ivm privacy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De DVD regeringsalmanak 1815-1942 bevat veel gegevens van de burgerlijke stand maar deze loopt slecht tot 1922/1923.  Verder worden vangehuwden nooit de ouders vermeld en bij geboortes alleen de naam van het kind met datum en plaats geboorte. Dat maakt het lastig om te koppelen.

Helaas geen huwelijk kunnen vinden. De DVD van de Indische Genealogische vereniging bevat o.m het blad De indische Navorscher. Daarin het volgende stukje

Carla Deighton, geb. Tegal 14 sept. 1918, overl. Tegelen 14 mrt. 1994, tr. Djakarta 14 dec.

1946 Johan Herman Willem (Wim) de Jonker, geb. Tegal 6 apr. 1921, sergeant KNIL, laatstelijk

monteur, overl. Venlo 23 jan. 1985, zn. van Willem Henry Jan de Jonker en de inlandse vrouw

Moestiah.

Vermeld in RA 1892:

Geboren Koetoardjo 28-05-1887 Willem Henri Jan de Jonker (erkenning)

Geboren Koetoardjo 17-10-1889 Edith Henriette de Jonker (erkenning)

Er wordt nooit een beroep vermeld bij W.H.J. de Jonker terwijl ook de naam van zijn vrouw ontbreekt in de almanak. Kan hij militair zijn geweest. Zo ja, dan kun je de stamboeken raadplegen bij het nationaal archief.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooi Bart - in ieder geval al een geboortedatum en een zus voor Willem!

(En er kan een kind teruggeplaatst worden in het eerdere stukje? )

Via het Nationaal Archief heb ik ook gezocht. Voorheen kon je de stamkaarten overigens inzien, is dat nu niet meer zo? Dit is de rechtstreekse link naar de indexen: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Ik heb geen W.H.J.. de Jonker gevonden - alleen een H.J.W. - in Koloniën: Stamboeken ambtenaren en gouvernementsmarine

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

massa's De Jonker - maar niet 1 met de juiste initialen of voornaam. Nu moet ik erbij zeggen dat er ook regelmatig verwijzingen naar pagina's zonder markering van de gezochte woorden (b.v. jonker + Tegal) waren, en dat ik die dan niet allemaal heb doorgenomen.

Wel deze vermelding,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Kop:

Passagiers. Krantentitel:

Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië Datum, editie:

13-06-1910, Dag Jaargang, nummer:

15, 132 Uitgever:

NV Mij tot Expl. van Dagbladen Plaats van Uitgave:

Batavia PPN:

045114242 Verschijningsperiode:

1900-1950 Periode gedigitaliseerd:

1900-1942 Alternatief :

De Indische courant Verspreidingsgebied:

Nederlands-Indië / Indonesië Soort artikel:

artikel Bezit en bezitskenmerk:

KB C55

passagiers

Heden arriveerden per Rumphius van Singapore en Deli:…inlandsche vrouw Moestiah….

maar of dat dezelfde vrouw is? het zal denk ik heel lastig zo niet onmogelijk worden worden iets over haar te vinden.

Zie b.v. de volgende uitgaves over inlandse vrouwen van Europese mannen:

Monument voor de Indische concubine door Lucia Hogervorst en De Njai en Portret van een oermoeder  door Reggie Baay.

groet, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tot nu toe wil ik vast allen die hebben geholpen bedanken voor het werk.

Ik ben een klein beetje verder gekomen, maar er blijft nog veel onduidelijk.

Maar gelukkig is bij onze hobby het zoeken een heel belangrijk bestanddeel van het plezier wat je ermee hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het opzoeken van de stamboekkaarten van de ambtenaren lukt nog niet zoals op de oude nationaal Archief site. Na een bericht daarover naar nat. Archief zijn er aanpassingen geweest, maar nu blijkt dat deze aanpassingen weer verdwenen zijn. Er is vorige weeek melding van gemaakt bij NA en er wordt aan gewerkt.

Op de website van de oorlogsgravenstichting kom ik de volgende naam tegen

Nelly Edith de Jonker geboren 03-04-1918 in Proepoel. Dit zou dus ook een verwant kunnen zijn. Zij was gehuwd met Frederiksz.

mvg-Bart

ps Berbek 23/ 5—1906 Herman George Dahmen met Edith Henriette de Jonker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep

Beste ?

Leuk om deze reactie te krijgen, maar wie ben je en hoe kom ik in contact?

Mijn zoon leeft samen met Christine de Jonker en ze hebben in januari een tweeling gekregen: Niels en Noya.

Heb jij mischien verdere informatie over de familie de Jonker uit Proepoek; b.v. waar komt de familie de Jonker oorspronkelijk (in Nederland) vandaan?

Misschien kunnen we dan verder met het uitzoeken van de voorvaderen van de familie.

Met Vriendelijke Groet, Jos van Reen.

P.S. Ik wil aan Christine graag laten weten dat je gereageerd hebt, maar ik weet niet wie je bent.

Mijn mailadres is:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

emailadres aangepast door Modje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Je kunt met een SVF-lid contact opnemen door op de naam te klikken, of het email-icoontje te gebruiken;

je krijgt dan een scherm voor een PM-Personal-Message=persoonlijk bericht

succes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik moet bekennen dat na 2,5 maand de zoekresultaten me niet meer helder voor de geest staan.

Ik weet zelf niet van de familie de Jonker en alles dat ik schrijf komt uit verschillende bronnen. Ik heb geen aanvullende informatie. Wel zijn de stamboekkaarten van ambtenaren weer on-line beschikbaar

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Voorkomende personen de Jonker op de kaarten

Stamboekkaarten van

R.L. de Jonker

J.H.G. de Jonker

D.G. de Jonker

mvr J. de Jonker

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...