Guest jakkes Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 Als je “kindje†GenVer liefst zes maal in één artikel genoemd wordt, dan is dat erg uitnodigend om daar op te reageren. Bij deze mijn reactie. Please login or register to see this link. Alles naar aanleiding van dit topic: Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 Hallo Jakkes, Heb je reactie gelezen. Ik weet van enkele kleinere archieven die ook nog plannen hebben om BS geheel te gaan scannen en op hun site te plaatsen. Heb ze af geraden om het te doen, aangezien deze al bijna geheel te raadplegen zijn op FS/GenVer. Het project WWW loopt al vanaf 2007! Hoe dom kan men zijn om zo lang met een voorbereiding bezig te zijn? Men moet in Den Haag in het algemeen niet denken dat de mensen in de rest van Nederland dom zijn. FS en Genver springen in de markt waar behoefte aan is. En dat ze het belangeloos doen, kan ik alleen maar enorm waarderen. Trek de stekker uit het project WWW, dan zal men nog net geen gezichtsverlies leiden. Al bijna 5 jaar bezig, hoe bestaat het en daarvan nog niets op internet is te raadplegen! Hoeveel heeft dat grapje al niet gekost? mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 8, 2011 Member Group Share Posted July 8, 2011 Ik ben verward Please login or register to see this image. /emoticons/default_upsidedown.gif" alt="B-23"> , weet nauwelijks meer in welk topic te reageren. Op zich maakt het ook allemaal niet uit. Je hebt een duidelijke reactie geschreven, ook het topic wat hierop volgt over het (niet) downloaden. Zo uit de losse pols op een bierviltje, is ook dit een goed onderbouwd en leesbare tekst, zelfs voor een blonde digibeet als ik. WWW denkt in september bij de start 1 miljoen genealogen te bereiken met een uitloop tot 2,5 miljoen. We kunnen gerust constateren dat er nu sprake is van een opstand onder huidige gebruikers FS/Genver. Zoals ik al eerder schreef, hoop ik, ga ik er van uit, dat "de beleidsmakers" actie ondernemen. Er worden vragen gesteld wie er wat aan kan doen, in (georganiseerd) groepsverband is een resultaat te bereiken, kosten te delen. Inmiddels heb ik op de diverse andere fora (m.n. het topic van Christian) begrepen dat er een aantal "vooraanstaande mannen" zijn die bij elkaar willen komen. Ik heb geen verstand van hoe het achter de schermen gaat, zij mogelijk wel. En jij ook? Het is verstandig nu te inventariseren zodat duidelijk wordt of er op dit moment iemand is die over dit alles contact heeft met WieWasWie en/of FamilySearch. En als dan duidelijk blijkt dat we als gebruiker geen kant op kunnen, dan de juridische weg te (ver)volgen. Maar wie m/v pakt het voortouw? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 @Ludmilla, De tekst "WWW denkt in september bij de start 1 miljoen genealogen te bereiken met een uitloop tot 2,5 miljoen." lijkt mij onjuist. Ik vermoed, dat het om bezoekers (hits) gaat. Dat zou betekenen: 1 op de 15 Nederlanders doet aan genealogie. Dat kan en wil ik niet geloven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ozlady Posted July 8, 2011 Member Group Share Posted July 8, 2011 Jakkes, Volgens mij heb jij mijn gedachten van de andere kant van de aardbol kunnen lezen, want in jouw genver2 comments heb je exact al mijn observaties en gevoelens aangaande deze zaak beschreven. Bravo!! WWW is van plan om in September live te gaan (and pigs might fly) dus moeten ze nu toch echt wel weten wat er met al die sites gaat gebeuren die nu gratis de aktes aanbieden. Dus niet alleen FS, maar ook Nederlandse sites zoals allefriezen en allegroningers. Maar WWW blijft zich maar verschuilen onder die grote steen omdat ze te bang lijken te zijn om de confrontatie met de waarheid aan te gaan. Zolang je ze maar een algemene vraag stelt of een compliment geeft .. ja dan zijn ze d'r als de kippen bij .. maar vraag ze om de waarheid, dan is er een hele verdachte stilte. En net als Masje heb ik ook bedenkingen aangaande de length van dit project. Als dit een echt commercieel project was geweest, dan waren er al heel wat van de verantwoordelijken ontslagen en was het project waarchijnlijk al lang beeindigd. Maar het schijnt dat er hier een pot met goud is die nooit opraakt want ze denken vast dat ze straks de gebruikers kunnen melken. Wat mij ook wat ongerust maakt is dat over de laatste jaren verscheidene nieuwe nederlandse sites (genealogisch en een kranten archief) "lemons" zijn geweest, waar elke echte IT ontwerper, developer en tester zich diep voor zou schamen. Ik heb al eerder eens vermeld dat testen een fase is die nauwelijks schijnt te zijn toegepast bij deze sites terwijl het normaliter de belangrijkste fase is van een IT project. Ik neem maar aan dat dit niet de norm is van IT in Nederland. Sylvia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 8, 2011 Member Group Share Posted July 8, 2011 Jakkes, bron vacature CommunicatieManager WWW: WieWasWie.nl : het Nederlandse digitale platform voor persoonshistorie dat vanaf september de nu al 1 mln. actieve genealogen en de 2.5 mln. potentieel geïnteresseerde Nederlanders gaat bedienen. dus een correctie is op zijn plaats: 1 plus 2,5 is 3,5 miljoen bezoekers/personen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 8, 2011 Member Group Share Posted July 8, 2011 Sylvia, Hier kun je je melden om mee te doen aan een b-test Please login or register to see this link. je komt op een lijst, maar of je mee kan doen is afwachten. En deze meneer/archief is positief over de samenwerking en liet op het archiefblog van Christian weten het werk van al die vrijwiliigers en GenVer onnodig te vinden. Zijn archief werkt ook met vrijwilligers, mogelijk aan dezelfde scans voor WWW, bizar. Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted July 8, 2011 Beheerder Share Posted July 8, 2011 Jakkes, ik had het niet mooier onder woorden kunnen brengen. Het is een stuk, wat vroeger aan de deuren van kerken zou zijn geplakt! Please login or register to see this image. /emoticons/default_laugh0.gif" alt="$"> Het is van de gekke, dat wiewaswie geen enkele reactie, waar dan ook geeft op de commotie die is ontstaan binnen de wereld van onderzoekers. Laat staan uitleg geeft over hun plannen. Het zou zomaar mogelijk kunnen zijn (geef het weinig hoop, maar wil het toch noemen), dat ze FS en daarmee ook GenVer met rust laten?! Ik stoor me gruwelijk aan het opnieuw scannen van akten van de BS "in betere kwaliteit", waar zijn ze mee bezig, zeg! In tijden van korten op zowat alles wat ook maar een beetje subsidie ontvangt! Wiewaswie is na vijf jaar "voorbereiding" achterhaald door andere, betere projecten. En ik blijf erbij wat is er toch mis met beide sites naast elkaar te laten bestaan, toegankelijk voor iedereen. Iedere site kan zijn meerwaarde hebben, zeker als er meer bronnen dan alleen BS online komen. Met een genealogische groet, sadminF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 Reactie op jullie reacties, Ik heb het geschreven op persoonlijke titel, maar tussen de regels door (van topics en door mij ontvangen mails) weet ik gewoon, dat veel mensen hetzelfde denken. ik had nog we lvier kantjes erbij kunnen schrijven, maar veel is al gezegd. Zelfs de "luie kikker-genealogen". Ik ga taart eten Please login or register to see this image. /emoticons/default_eten_jammie.gif" alt=")00"> en verder hobbyen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group theogrim Posted July 9, 2011 Member Group Share Posted July 9, 2011 Als vrijwilliger van het invoeren van de diverse akten, vind ik het maar niets dat je er nu voor moet gaan betalen. Wij hebben geheel belangeloos (er zijn collega-vrijwillgers die dat al vanaf den beginne doen, al zo'n 15 jaar) vele aktes ingevoerd, die worden nu gekoppeld aan scans waar je voor moet gaan betalen, over goedkope werkkrachten gesproken! Het zou dan in elk geval goed zijn als vrijwilligers dan gratis, of anders een bepaald aantal credits per maand/jaar zouden krijgen. Het is mij bekend dat bijvoorbeeld het Utrechts Archief alles aktes (opnieuw?) gaat scannen en dat kost natuurlijk geld. Men wil inderdaad "geld" zien en zijn erg boos dat FS alles op een site zetMen vergeet dat de Mormonen destijds kosteloos scans van de aktes hebben gemaakt en gratis een copie van de microfiches aan de archieven ter bescikking stelden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted July 9, 2011 Beheerder Share Posted July 9, 2011 Men wil inderdaad "geld" zien en zijn erg boos dat FS alles op een site zetMen vergeet dat de Mormonen destijds kosteloos scans van de aktes hebben gemaakt en gratis een copie van de microfiches aan de archieven ter bescikking stelden. Vergeet ook niet dat wij als onderzoekers ook al een keer betaalden voor die scans, door middel van de beruchte kwartjes machines, wat is daar niet ingegaan zeg!! Met een genealogische groet, sadminF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group alvara Posted August 25, 2011 Member Group Share Posted August 25, 2011 Het probleem is dus, dat WWW niet reageert op vragen van belanghebbenden Zou het dan niet mogelijk zijn, om een beroep te doen op de WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur). Het komt vaak voor, dat Overheidsorganen op deze wijze worden gedwongen om te reageren. WWW is gesticht door Overheid en heeft dus maar te antwoorden.Wie heeft de aanzet gegeven? Wat is het doel? Welke middelen worden ter beschkking gestelt en door wie? Hoe is de juridische vorm? Welke tussentijdse rapportages moeten er worden gedaan en aan wie? Langs welke lijnen wordt gewerkt en op welke manier? Journalisten met juridische ondersteuning weten op deze manier veel boven water te krijgen. Is er iemand onder de deelnemers aan dit forum, die dit in gang kan zetten? Vriendelijke groeten, J.G. van Alphen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 @alvara, Journalisten zijn niet echt geïnteresseerd in onze discussie; zij vinden de doelgroep hiervoor te klein (ga niet af op de 1 miljoen genealogen waar www het over heeft) om zich er tegenaan te bemoeien. Uitspraak AD. Probeer het maar eens bij de cultuur-redactie van een willekeurige andere grote krant. Voor wat betreft de Wob; zie ook het onderzoek van www Please login or register to see this link. , dat op blz. 13 t/m 19 en 46 uitgebreid ingaat op de Wob. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted August 26, 2011 Beheerder Share Posted August 26, 2011 Beste Alvara, Het probleem is dus, dat WWW niet reageert op vragen van belanghebbenden Daar begint wel een beetje verandering in te komen, lees het laatste bericht van 25 augustus 20:52 in dit onderwerp: Please login or register to see this link. Met een genealogische groet, sadminF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Lily Posted September 10, 2011 Member Group Share Posted September 10, 2011 Een artikel van Zeeuwen gezocht: Please login or register to see this link. Groetjes, Lily Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted September 10, 2011 Member Group Share Posted September 10, 2011 Jouw en mijn bericht hebben elkaar gekruisd, Please login or register to see this image. /emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:"> zie ook Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Lily Posted September 10, 2011 Member Group Share Posted September 10, 2011 Ja, dat zie ik nu ook Please login or register to see this image. /emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> Twijfelde, omdat er ook een alinea over Genver gaat..... Groetjes, Lily Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted January 8, 2012 Share Posted January 8, 2012 Het Regionaal Archief Leiden stapt uit WWW Please login or register to see this link. Eerste zichtbare haarscheurtjes in dit project? (Bron: Eric Hennekam) mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest limburger Posted January 8, 2012 Share Posted January 8, 2012 Een paar jaar geleden haakte het archief van Alkmaar ook al af bij de Digitale Stamboom. Nu gaat volgens mij net dat gebeuren wat niet de oorspronkelijke bedoeling was: nl dat elk archief via een eigen website ons haar genealogische gegevens aan gaat bieden. Dus heeft binnen niet al te korte tijd iedereen een boekwerkje in huis met een titel zoals: Het Wie Wat Waar voor de genealogie in Nederland. Please login or register to see this image. /emoticons/default_thumb_down.gif" alt="^ss"> Met vriendelijke groet, Limburger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted January 8, 2012 Share Posted January 8, 2012 Beste Limburger, dat "boekje" bestaat al sinds 1997, en is al miljoenen malen tot tevredenheid geraadpleegd: Please login or register to see this link. Please login or register to see this link. groeten, Jan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest limburger Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 Bedankt voor de tip. Vreemd genoeg maak ik wel al geruime tijd gebruik van: Van papier naar digitaal. Maar ik heb schijnbaar de digitale bronnen die ook op geneaknowhow staan over het hoofd gezien. Please login or register to see this image. /emoticons/default_blush.gif" alt="B-4"> Met vriendelijke groet, Limburger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts