Member Group Ludmilla Posted June 30, 2011 Member Group Share Posted June 30, 2011 Een ontbrekend stukje in mijn bestand (en die van anderen) is de doop (en daarmee de ouders) ca 1750 te Asch van Nicolaes van Wij©k . Hij trouwde 20-02-1774 te Tricht/Erichem (DTB 398) met Balige van Meeteren (1748-1792). Hij is overleden te Erichem 16-03-1783 (DTB 393) 3 kinderen uit dit huwelijk (Hendrik, Gijsbert en Trijntje) en drie kinderen uit het tweede huwelijk van Baligje zijn bekend. Het gaat dus alleen om zijn doop en zijn ouders (Hendrik? en?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 Hallo Ludmilla, Vind niets van hem op Please login or register to see this link. Misschien nog niet online. Ik vermoed, maar weet niet zeker dat hij verm. geboren is in Asch, maar gedoopt in de buurt. Zover ik kan zien is/was het een klein plaatsje. Wel overlijden van zijn kinderen, trouwens in de BS. Ze werken er hard aan, dus misschien een idee later nog eens te kijken of er resultaat is op zoeken naar Nicolaes groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 2, 2011 Author Member Group Share Posted July 2, 2011 Dank dat je ook die bron hebt doorzocht, namen en plaatsen ontbreken nog. Ik hoop meer op iemand die de naam Van Wijk binnen dat gebied ook in onderzoek heeft. Meerdere onderzoekers die ik al ken, lopen ook vast bij hem. In de huwelijksakte staat: "geboren te As, woonachting te Erichem" Asch valt onder de gemeente Buren, in Gelderland (of Tiel) moet je toch wel vaak al de omliggende plaatsjes doornemen. In Tiel valt de periode doop ca 1750 buiten de daar aanwezige DTB-boeken. Je bent dan meer aangewezen op andere bronnen, zoals lidmatenboek of notariele akte. Ik zal de site van het GeldersArchief in de gaten houden, maar een bezoek aan die andere bronnen zal misschien nog iets opleveren. Dit is een van die puzzelstukjes Please login or register to see this image. /emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$"> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group alvara Posted July 2, 2011 Member Group Share Posted July 2, 2011 Het doopboek van Asch is (als copie) aanwezig in CBG Den Haag. Daar is ook een getypte samenvatting over het tijdvak 1760-1811. Daarin staan 3 gezinnen Van Wijck: Dirk/Christina Lenswolters; Jacob/Gesina v,d, Linden en Dirk/Stijntje van Haaften. Alle gemelde kinderen zijn van na 1760. Gevraagde Nicolaas (1750) staat er niet in. Helaas. Vriendelijke groeten, J.G. van Alphen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 2, 2011 Author Member Group Share Posted July 2, 2011 Fijn dat je de moeite hebt genomen ook te zoeken. Volgens de informatie van het Regionaal Archief Rivierenland zouden er geen duplicaten van de DTB- en lidmatenboeken van de Hervormde Gemeente te Asch in het Gelders Archief zijn. Optie is dus onderzoek in Tiel (waar 1750 niet aanwezig is) voor het doornemen van andere bronnen en een bezoek aan het CBG waar ook wat publicaties Van Wij©k uit Gelderland liggen. Dank, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted July 2, 2011 Member Group Share Posted July 2, 2011 Dit vond ik nog (via Please login or register to see this link. ), ik weet niet of je er iets aan hebt, of misschien is het al bekend: in Leenrepertorium: Buren 1328-1794 Plaats/Streek: Buren Omschrijving: Repertorium op de lenen van de hofstede Buren, 1328-1794 Auteur (1): J.C. Kort 75C. 3 morgen, genaamd Voordel 24-7-1760: Nikolaas van Wijk, 2713 fol. 145. 12-3-1781: Nikolaas van Wijk voor Hendrik van Wijk, 2887 fol. 12. 76A. De helft van het leen, strekkend van de Erichemse wal tot de gemene straat, boven: Jan Govertsz., beneden: de kerk en pastorie van Erichem. 6-3-1762: Pieter de Heus bij dode van Grietje van Asch, weduwe Anton de Heus, zijn moeder,waarna overdracht aan Hendrik van Wijk, schoolmeester te Erichem, 155, 2715 fol. 122v-12. 17-7-1780: Nikolaas van Wijk, 2886 fol. 11v. en in Plaats/Streek: Buren 1636-1762 Bron: Type: Begraafboek Omschrijving: Begraafboek Buren 1636-1762 Auteur (1): C. Onclin Gerit Hendricksz van Soelmont modo Nicolaes van Wijck 51 groet, Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 2, 2011 Author Member Group Share Posted July 2, 2011 Ik heb er zeker iets aan, én het was nog niet bekend (het document is wel bekend maar door onbekende reden niet geraadpleegd) Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">. Veel uit die periode en streek, aan diverse namen zit wel in mijn bestand en nu kom ik wel weer bekende namen tegen. ca 1750 was een schattig met zijn huwelijksdatum 1774 als uitgangspunt, hij was jongeman. Maar als in 1760 er al een Nicolaas wordt genoemd, dan kan dat betekenen dat hij eerder geboren is dan ca 1750, of dat er twee personen zijn met dezelfde voornaam. In ieder geval was van deze Nicolaas, zijn vader Hendrik die schoolmeester was in Erichem. Dat is al heel wat informatie wat kan worden uitgespit. In het leenstuk 76 A is het tot 1762 in handen van de familie de Heus die het overdraagt aan Hendrik, in 1780 is (zoon?) Nicolaas aan de beurt. Opvallend is de naam van Jan Hendrik Knijf die zijn opvolger is. Zijn naam wordt op dezelfde dag ook genoemd in het andere stuk grond, 75 C , waar de voorgaande leenheren de familie Schul betrof. Op de site waar ook mijn bestand staat, hebben we Please login or register to see this link. Dit is een waardevolle bron die zeker bekeken zal worden, dank je wel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 2, 2011 Author Member Group Share Posted July 2, 2011 Via Hogenda, Erichem, dopen 1748-1811 vond ik achteraan de ingekomen lidmaten, waaronder "een" Nicolaas van Wijk en een Hendrik van Wijk (correctie aangepast bericht) gl& Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ronitz2003 Posted July 26, 2011 Member Group Share Posted July 26, 2011 Ludmilla, e.a. In de betreffende periode viel As/Asch kerkelijk onder Buren. Doch daar nog niets tegen gekomen. In het Begraafboek van Asch 1656-1810 kom ik wel enkele van Wijk's tegen maar deze kunnen niet gelinkt worden met Nicolaas. Wat mij verder opvalt in de fam. van Wijk dat nergens daarvoor, de naam Nicolaas terug komt wel in Buurmalsen als een Claas. Nicolaas van Wijk krijgt wel een kleinzoon, die naar hem vernoemd wordt nl. via zijn zoon Hendrik x Aaerke (Ariken) van Bemmel, zoon Nicolaas geb te Buren 16-08-1805 gedoopt te Erichem 25-08-1805 Wat ik wel heb is: Buurmalsen dopen 1728-1776 1732- april 27 gedoopt: Claas, z.v. Gijsbert van Wijk en Aeltien Claasen de Hol Wat ik mij verder afvraag is: zou het zo kunnen zijn dat Nicolaas van Wijk eerder gehuwd is nl. met: Johanna Dirck van Merkenstijn? Als dat zo is dan is hij geboren in Hellow. op 5 nov 1741 wordt te Buurmalsen gedoopt: Ariantien dochter van Claas van Wijk en Johanna Dirck van Merkensteijn (Gehuwd in 1737 Claas van Wijk j.m. geb te Hellow en Johanna Dirck van Merkensteijn ) op 27 dec 1765 wordt gedoopt: Klaas zoon van Teunis van Wijk en Dirkien Verburg Door staar gaat het lezen van akten momenteel moeizaam, doch dat wordt over een goede week en daarop volgende 2 mnd. verholpen en dan kan ik weer volop meedraaien. met vriendelijke groet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 26, 2011 Author Member Group Share Posted July 26, 2011 De Nicolaas/Claas die gezocht wordt, was bij zijn huwelijk in 1774 jongeman=ongehuwd met als vader Hendrik, schoolmeester te Erichem (bron repertorium via Jacqueline), geboorte ca 1750. Ook in 1760 wordt er een Nicolaas genoemd, dus óf er zijn er twee, óf Nicolaas is getrouwd als oudere vrijgezel. 1732 is niet onmogelijk, hij was dan 42, maar lijkt me toch sterk. Claas van Wijk met een dochter in 1741 is dus zeker een generatie ouder, maar alle namen die je noemt hebben mogelijk een verbinding. Dank je voor het zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts