Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

B B Kroese te Amsterdam


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal.

Hier een kwestie waarmee ik op het tresoarforum tot stilstand ben gekomen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Samenvattend: Er is een Klaas Kroeze, geboren te Leeuwarden en overleden te Lemmer, die bij twee vrouwen in totaal vier kinderen krijgt. En het vermoeden is dat van die vier alleen Bernardina Beatrix Kroeze (of Kroese dan wel Kroes) is blijven leven tot na 1811. Deze B B is genoemd naar de zuster van Klaas, en geboren in Lemmer in 1796. Van haar ontbreekt helaas ieder spoor, maar ik hoop dat zij deze mag zijn:

1823 Lemmer, notaris A. Witteveen

Huwelijkstoestemming

- B. B. Kroese te Amsterdam

- N. Kroese

Bron:

Toegangsnr. : 26

Inventarisnr.: 97015

Repertoirenr.: 56 d.d. 2 december 1823

Het past zo mooi: B B als initialen, en vader Klaas tekent eigenlijk steeds als Nicolaas, en zou dan die N Kroese kunnen zijn. Alleen: ik vind het huwelijk niet in Amsterdam. Verder ook geen overlijden, maar dat is logisch, want die staan voor Amsterdam niet op Genlias.

Kan iemand mij verder helpen?

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Andries, ik heb eerst een vraag voor jou:

Ik heb het overlijden van de vermoedelijke naamgenoot ie de zuster van vader Klaas gevonden. De voornaam van diens vader is een beetje vreemd .. ie Beatriks is de patroniem van deze Berendina

Bron Burgerlijke stand - Overlijden Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum Algemeen Gemeente: Lemsterland

Soort akte: Overlijdensakte, Aktenummer: B 6, Aangiftedatum: 03-04-1833

Overledene Berendina Beatriks Kroeze, Geslacht: V

Overlijdensdatum: 03-04-1833 Vader Beatriks Kroeze Moeder Grietje Partner

Relatie: weduwe Nadere informatie Leeftijd: 69 jaar

Ik zou dus verwachten dat de de jongere Berendina/Bernardina dus niet Beatrix als tweede naam zou hebben omdat het een patroniem is.

Kun jij dit aan mij uitleggen??

Skippy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Zit nu in het archief in Haarlem, ik kan helaas in de tienjaren tafels huwelijken alleen op de bruidegom zoeken. Ik ben nu bezig om te kijken of ik haar tegenkomen in de tienjaren tafels overlijden.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Zo ver ik heb kunnen zien komt er geen Berendina (Beatriks) Kroeze/ Kroese Etc voor in de tienjaren tafels overlijden in Amsterdam.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sorry4.gif" alt="B-17"> B-17

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Alledrie bedankt!

Geen overlijden te vinden dus, ook geen huwelijk. Het wordt steeds somberder met de kansen in Amsterdam!

Over de overlijdensacte van de naamgenote. Ze hebben bij het aangeven vermoedelijk Beatriks gewoon als patroniem "behandeld". Ik heb de doop intussen gevonden:

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1764

Dopeling: Berndina Beatrix

Gedoopt op 11 januari 1764

Kind van Casper Kroese en Anna Margaretha Luitjes

Getuige: Andries Erhard

evenals die van Klaas:

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1761

Dopeling: Niklaas

Gedoopt op 18 oktober 1761

Zoon van Casper Kroeze en Anna Margaretha Lutjes

Dus de voorgeschiedenis is wel rond gebreid nu. En van levensbelang is het ook niet om deze Bernardine/Berendina Beatrix te vinden. Wat me drijft is het feit dat zij de enige nakomelinge van de dochter van mijn stamvader Koornstra is.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Andries,

Is die huwelijkstoestemming in te zien?

Dan ben je zeker dat het de juiste vader en dochter Kroese is.

En de naam van de bruidegom wordt misschien vermeld.

Daarmee kan ik dan weer voor je verder zoeken, bij een volgend bezoek naar het archief.

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Kèren,

ik spijbel vanmiddag van mijn werk en rijd naar Leeuwarden om het op te snorren, die toestemming. Inderdaad, als de huwelijkspartner er in staat dan hebben we weer een extra kans. Intussen verwacht ik dat het huwelijk niet in Amsterdam is gesloten, maar in een gemeente die niet op Genlias in te zien is?

Ik houd jullie op de hoogte!

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hoi,

ik wist het gisteravond al: ik moest die notariële acte vandaag inzien. En dat is gedaan. Er staat precies in wat ik dacht: Nicolaas Kroese, timmerman in de Lemmer geeft huwelijkstoestemming aan zijn dochter, Berendina Beatrix Kroese, kantoorjuffrouw te Amsterdam, voor een huwelijk met Machiel Rosyl, musikant, woonachtig aldaar. Wat een romance, een kantoorjuffrouw die helemaal voor een artiest valt.

Nu het huwelijk nog vinden, december 1823, begin 1824. Dat is me ook met de naam van de echtgenoot nog niet gelukt!

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

jeetje leuke combinatie!! Dat ze toestemming kreeg, in die tijd werden artisten niet altijd even goed geaccepteerd.

Ben net op genver.nl de tienjarentafel 1823-1832 door gelopen en kan ook niets vinden van Rosyl of vergelijkende namen.

kan natuurlijk nog zijn dat ze het "hebben afgeblazen", maar wat is er dan van haar gekomen?

Misschien kan onze super speurder Sylvia nog wat meer vinden?

groetjes

P.S. van levensbelang is maar weinig, Andries, maar dit is toch een mooi raadsel om niet meer los te laten, ha, ha 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Het voelt als een Pyrrus-overwinning, Kèren. Het aardige ervan is dat de huwelijkstoestemming precies zo was als ik vermoedde. Maar dat is het dan. En er kan van alles zijn gebeurd na 2 december 1823. Terwijl er nog geen bevolkingsregister is op dat moment. Ik heb al twee tienjarenperioden op Bernardines overlijden bekeken. Niets gevonden. Maar ook geen ander huwelijk van de muzikant gevonden. Maar eens kijken of ik er nog eens opnieuw mee aan de slag zal gaan over een tijdje. Ik heb er eerst wel even genoeg van. Maar ik weet dat Grietje Hiddes uit Balk een kleindochter had die het tot "kantoorjuffrouw" heeft geschopt, in Amsterdam nog wel. En ook nog een beetje van het leven heeft kunnen genieten, vermoed ik. Hoewel die muzikant haar hart mogelijk ook gebroken heeft. Dat lees je wel eens van romances waar artiesten bij zijn betrokken (en ook wel bij romances waar geen artiest bij betrokken is trouwens).

groetjes Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

We blijken misleid door het notariaat (zie tresoarforum).

Maar hier het huwelijk: Amsterdam 28 april 1824 Michiel Moisar, muzikant, geboren Delft. zoon van Etienne M, muzikant, en Maria Jeanne .... (nader te bestuderen familienaam), te Brussel, en onze Berendine Beatrix Kroese, hier dienstbode.

De URL:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier gaan wel uurtjes in zitten (of liever: ze zitten er al in)

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Andries, heb je gespot dat Michiel lijkt te ondertekenen als Moisard?

Van Marie Jeanne kon ik helaas ook geen chocola maken.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ja Petra,

ben inmiddels al weer een ietsje verder: de gegevens van de bruid komen overeen met wat ik al van haar had, dus ik heb de goede persoon te pakken (ook haar moeder Antje Jacobs is dezelfde als degene die in 1808 te Lemmer overleed).

Michiel/Michel Moisar(d) is op 12 april 1798 RK gedoopt te Delft, er is daar Noisar genoteerd. De familienaam van de moeder is Alexandre, weten we dat ook maar. Getuigen zijn Michel Noisar en Elisabeth Luina. In 1824 wonen de ouders van Michiel in Brussel, dat staat ook al in de trouwacte.

Inmiddels ben ik natuurlijk benieuwd naar wat er zich tussen het huwelijk in 1824 en het overlijden te Tiel in 1836 heeft afgespeeld. In de overlijdensacte staat dat ze weduwe is. Waar zou Michiel zijn overleden? Hadden ze nog kinderen? etc...

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Voor de geïnteresseerde, op het tresoarforum is er heel wat over de familie Moisard gevonden (en de aanverwante familie Crassee). Zoals vermoed zijn het rondtrekkende musici, gedeeltelijk in Amsterdam en in Brussel "homebased". Hier en daar duikt een acte uit de Burgerlijke Stand op, als er onderweg bevallen of overleden werd.

De link naar Tresoar:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...