Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Veel gegevens,tragere computer?


Gast limburger

Recommended Posts

Gast limburger

Je werkt al jaren met een bepaald softwareprogramma om je genealogische gegevens in op te slaan en dan krijg je het idee dat je computer trager wordt door als die tienduizenden personen plus foto's, aktes, overlijdensadvertenties enz. Wat doe je dan? Nieuwe harde schijf kopen? Nieuwe computer? Of ga je dan eens kijken naar een ander softwareprogramma? Graag wil ik hier een discussie over beginnen met mensen die hiermee ervaring hebben.

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Je systeem software kan ook zorgen voor traagheid, Limburger.

Heb je de indruk dat andere programma's ook trager zijn?

Ik zou je computer eens defragmenteren als je onder een Windows systeem werkt, kan verbetering geven.

Verder kan je als het alleen je genealogische software is, kijken op de website van het programma zelf of er meer meldingen zijn van je traagheid probleem. Het kan, maar tegenwoordig kunnen de programma's veel aan. En heb je de laatste versie?

Een extra harddisk zal niet veel uitmaken, of je interne harddisk aan vervanging toe is, dan zou je meer moeten opmerken dan alleen [algehele] traagheid.

Of je aan een nieuwe computer toe bent, kan ik niet zeggen natuurlijk. Hou oud is het, welk systeem draait erop, hoeveel geheugen en ga zo maar door zijn aspecten in deze om te beslissen. Ik zou er zeker niet meteen toe overgaan als het een redelijk recente computer is.

Groeten

P.S. Omdat je "problemen" hebt, zou ik je wel aanraden, vaker dan normaal een backup te maken van je gegevens op een apart medium, zoals CD // USB stick etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Limburger,

Men kan eens aan "schijfopruiming" doen en dan defragmenteren. Dan gaat het overbodige in beslag genomen ruimten vrij komen. En dat kan de snelheid ook beïnvloeden. Op een gegeven moment gaat het wel écht trager werken doordat er veel op de schijf staat en "slijtage".

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Limburger,

Keren heeft in feite al de meeste opties aangegeven om eens naar te kijken. Daar kan ik aan toevoegen dat de harde schijf een opslag medium is. Dat kan redelijk vol zitten of inderdaad gedefragmenteerd moeten worden of in ieder geval niet ter zake doende bestanden en oude software verwijderen, altijd wel handig zo nu en dan omdat er daardoor minder verwerkingen door adres verwijzingen nodig zijn hetgeen doorloop tijd kost.

Maar je moet voor ogen houden dat als je een software programma op start dit in het geheugen geladen wordt vanaf de harde schijf. En als het dan nog eens een mega bestand is met veel tekst en foto verwijzingen dan loopt het geheugen al snel naar zijn maximum capaciteit toe. Dat uit zich in een tragere verwerking van de gegevens omdat er nauwelijks nog werkruimte over is. Als je dan onder Aldfaer ook nog van zo'n groot bestand een parenteel of kwartierstaat gaat trekken, dan zit je geheugen vol. Eerst probeert de PC nog wat tijdelijke ruimte te betrekken, maar eens gaat de rek er uit. Als je dan het programma gaat beeindigen, dan is er weer geheugen capaciteit nodig om de mutaties te ordenen en als die er niet meer is ben je die gegevens kwijt.

Er zijn meerdere mogelijkheden zoals reeds genoemd die helpen, maar zeker zou ik eens gaan overwegen je geheugen flink uit te breiden. Daarnaast is het ook niet verkeerd om je grote gegevens bestand te gaan splitsen op een handig punt zoals per kwartierstaat, zodat je niet altijd het totale bestand hoeft in te lezen.

Misschien helpt je dit weer verder.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is mij opgevallen dat mijn PC en laptop na verloop van tijd ook steeds langzamer wordt. Ik gebruik nog Windows XP op mijn PC en Windows 7 op mijn laptop en heb het vermoeden dat de up-dates van Windows hieraan schuld zijn. In het verleden heb ik mijn schijf geformatteerd en alle software opnieuw geïnstalleerd en dat werkte goed voor een redelijke tijd.

Op mijn PC gebruik ik al een lange tijd 2 HDD's een HDD [C] is uitsluitend voor systeem software [Windows] en programma's die ik gebruik en de tweede HDD [D] is voor opslag van alles wat ik maak / bewaar. Helaas heb ik op mijn laptop geen twee HDD's maar één gedeeld in twee partities. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thumb_down.gif" alt="^ss">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Beste mensen,

Bedankt voor jullie tips. Hoofdprobleem is vermoedelijk (ben hier ook niet 100% zeker van) de werkzaamheden die mijn provider Ziggo de laatste tijd uitvoert.(Als je webradio hebt kunt je controleren of er werkzaamheden zijn, als er telkens een kleine storing is dan hoor je van een liedje drie keer de eerste minuten, na de kleine storing begint het liedje weer van voor af aan) Hiervan weet je pas iets als je je postcode intypt bij hun website. (Gisteravond had heel Zuid-Limburg twee uur lang geen digitale televisie.) Ik heb alle cookies verwijderd, de schijf opgeruimd en ik heb gedefragmenteerd. Het leek vervolgens iets sneller te gaan. Gisteravond-nacht volgend experiment uitgevoerd:Aldfaer opnieuw op de computer gezet (natuurlijk eerst de oude Aldfaer en alle mappen verwijderd) Aldfaer opnieuw gedownload, alles in C:Aldfaer gezet, een oude Gedcom met 5000 personen in Aldfaer gezet en kijk: mijn computer krijgt opeens een slakkengangetje. Windows XP en Aldfaer gaan niet samen. Bij 5000 personen zakt Aldfaer al door zijn hoefijzers. Nog even gekeken naar schijf C. daar gebruik ik nu 28% van. Kan het ook niet aan liggen. En nu ga ik eens kijken in Computerproblemen oplossen voor Dummies in Hoofdstuk 12: De trage computer (Als ik er nu uitkom is dat meteen een goede recensie voor dit boek!)

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Limburger,

Allemaal goede acties die je het laatste beschrijft, maar besef dat het niet iets te maken hoeft te hebben met de vrije capaciteit op de harddisk schijf C:/ of D:/ omdat de verwerking in het geheugen plaats vindt zoals ik al eerder heb beschreven. Probeer eens te achterhalen in de computer beschrijving hoe groot de memory is en ga dan eens navragen of dit ge-upgrade kan worden naar b.v. 2x zo veel. Geheugen oftewel memory is een plaatje dat op het memoryboard (geheugenkaart) in de computer geprikt wordt en geen harddisk uitbreiding.

Wat voor werk aan de weg Ziggo ook uitvoert, het zal niet iets te maken hebben met je activiteiten die beprekt blijven tot je computer zelf. Ziggo heeft alleen invloed op je verbinding het internet op en dan zal daar een vertragende factor optreden. Maar dat staat helemaal los van de Aldfaer software op de PC of Windows XP of wat dan ook. Zet anders het modem uit om dat te testen.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Beste Wim,

Ik neem aan dat je Virtueel geheugen bedoeld. Dit heb ik enige tijd geleden handmatig veranderd, maar misschien nog niet hoog genoeg? Ik heb vanmiddag ook nog een hotfix op de computer gezet en uitgevoerd (Dacht dat dat niet kon gebeuren een hotfix over het hoofd zien, want mijn computer staat op automatisch updaten) En nu maar eens afwachten of alles beter gaat functioneren. O ja, dat boek Computerproblemen oplossen voor dummies daar heb ik echt wel wat aan gehad (2de druk, 2007, bedoeld voor Windows XP)

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Peter Buyk

Limburger,

Het is beter om je geheugen "hardware" matig te upgraden, je kunt wel je virtueel geheugen vergroten maar hierdoor wordt je computer niet sneller, in tegendeel zelfs.

Je computer kan namelijk veel sneller lezen van je fysieke geheugen dan van je virtuele geheugen.

Het is dus veel zinvoller om te kijken hoeveel geheugen er in je computer zit, en dan even kijken hoeveel geheugen je moederbord kan hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik bedoel niet het virtueel geheugen, want dat is alleen een noodgreep van de PC zelf om wat rek te creeeren op de bestaande geheugen capaciteit.

Zoals Peter aangeeft en ik ook in het voorgaande bericht is het aan te raden om het hardwarematig, dus physiek met een extra geheugen kaartje, op te lossen.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Beste Peter en Wim,

Iemand heeft mij geholpen met de computer, kwam er zelf toch niet helemaal uit. De oplossing is gezocht in een modernere versie van mijn anti-virussoftware, en het verwijderen van allerlei zaken die je zelden nodig heb op de computer en de zaak ook veel vertragen. Maar er waren ook nog wat "fabrieksinstellingen" die hij niet kon (of durfde?) te veranderen. Extra geheugen zou volgens hem ook maar een tijdelijke oplossing zijn en zelfs ook nog een hele dure. Dus zou ik ,als de problemen weer snel terug zouden komen, maar eens aan een nieuwe computer moeten denken.

In ieder geval gaat alles nu een stuk sneller en nu maar hopen dat het weer een hele tijd goed gaat.

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Beste Limburger,

Je kan nu blijkbaar weer even vooruit. Zoals je nu zelf ook kan zien, ligt het niet aan het programma Aldfaer.

Toch wil ik je het advies geven om regelmatig backups te blijven maken van je gegevens [ook] op een externe bron. Windows XP wordt niet meer ondersteund door Microsoft en krijgt dus ook geen beveiligsupdates meer.

Dat is geen acute probleem, maar wel iets om in gedachten te houden.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens mij wordt Windows XP nog wel ondersteund maar alleen als je SP3 hebt (als ik het goed heb tot 2014):

"Support for Windows XP SP2 ended on July 13, 2010. To continue support, make sure you've installed Windows XP Service Pack 3 (SP3)"

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

PS net gevonden: end of extended support for XP: April 8, 2014

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Sylvia, bedankt voor de correctie!

En goed nieuws voor de vele XP gebruikers.

Dit nieuwes was me ontgaan, ik vond het ook al erg vroeg, maar nu blijkt dus dat MS nog zo slecht niet is.....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Bedankt voor de informatie Ozlady. Maar op 8 april 2014 is mijn computer 10 jaar en één maand oud. Dat zal hij wel niet halen vrees ik. (Dat is net zoiets als een mens die ouder dan 100 wordt! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$"> )

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...