Jump to content

POLL - Zorgt toekomstige betaalsite voor het op zwart gaan van genver.nl en FS?

sadminF
 Share

Wat wilt U dat er met de nu vrij toegankelijke Burgerlijke Stand akten gaat gebeuren?  

67 members have voted

1. 1. Wat wilt U dat er met de nu vrij toegankelijke Burgerlijke Stand akten gaat gebeuren?

• Afsluiten van de huidige FS site en achter betaalsite wiewaswie
      1
    • Afsluiten van de huidige FS site en vrij toegankelijk bij wiewaswie zonder de gidssite genver.nl
      0
    • Afsluiten van de huidige FS site en vrij toegankelijk bij wiewaswie met de gidssite genver.nl
      3
    • Het toegankelijk blijven van de huidige FS site met gidssite genver.nl èn achter betaalsite wiewaswie
      12
    • Het toegankelijk blijven van de huidige FS site met gidssite genver.nl, zoals het nu is
      56

Recommended Posts

• Member Group

Op de vraag Ludmilla: Jawel, de (publieks) testfase van wiewaswie is officieel gestart. Ik kijk mee met iemand die zo gelukkig is geweest mee te mogen doen.

M.b.t. Utrecht:  als de BS indexen inderdaad uit Genlias gaan, dan wordt die site duidelijk minder aantrekkelijk. Als meer archieven hun indexen zouden terugtrekken, dan kun je Genlias net zo goed opdoeken. Merk overigens op, dat het raadplegen van indexen via wiewaswie kostenloos is. Merk daarbij ook op, dat na een vluchtige inventarisatie mijnderzijds, de indexen op wiewaswie nog niet zo compleet lijken als op Genlias.

HRV

• Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• sadminF

12

• Ludmilla

102

• Gabor

10

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Member Group

Wat is je eerste indruk van www???? We zijn natuurlijk allemaal nieuwsgierig

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

• Member Group

Tja, wat zal ik zeggen. Er wordt een grote nadruk op de site gelegd op het bouwen & delen van stambomen, iets waar ikzelf maar matig in geinteresseerd ben. Veel belangrijker vind ik de zoekmogelijkheden, en daar kan nog wel het een en ander aan verbeterd worden. Teleurstellend is dat er een aantal BS indexen ontbreken die wel in Genlias beschikbaar zijn. En aan het zoekscherm kan ook nog wel geschaafd worden. Het meest opvallende is dat je niet op twee personen tegelijk kan zoeken. Dat is echt onhandig.

HRV

• Member Group

Van een andere tester met een gekleurde pet, 

/emoticons/default_police.gif" alt=":police:"> las ik

oordeel "Personen zoeken" deel van @wiewaswie: goed en snel! Solr kan de 39 miljoen items goed doorzoeken/slicen !
en
ik mag er zo te lezen over twitteren/etc., zijn enkele dingen die testers niet mogen communiceren, 1e indruk: @wiewaswie looks good!

Het is positief dat Hans Visser eerlijk is. Als niet-deelnemer maar mee-kijker, heb je niets te maken met de regels waarover je niet mag communiceren.

We blijven graag op de hoogte. ons&

• Member Group

Doorzoeken lijkt inderdaad snel te gaan. De verfijnoptie werkt ook niet slecht. Maar aan de data schort nog wel het een en ander. Er lijken gegevens te ontbreken die wel geimporteerd zouden zijn. Heb het overlijden van e.g. mijn overgrootvader nog niet gevonden in Wiewaswie (Loenen, Ut, 1943). Dan praat ik nog niet eens over de resultaten die getoond worden. Laten we het zo zeggen, ik vind het meer een alfa test dan een beta test op bepaalde punten.

HRV

• Member Group

Aangezien je toch alleen maar meekijkt, kan je niet ff een 'fotootje' maken? Ben wel nieuwsgierig naar de interface

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

• Member Group

Citaat van Jakkes:

1.722.482 images BS, die op dit moment via FS beschikbaar zijn; dat zijn ruw omgerekend ruim 3,5 miljoen BS-akten van ALLE toenmalige gemeenten in de provincie Utrecht.

Deze komen pas in of ná 2012 via www beschikbaar.

Citaat van Hans Visser:

Teleurstellend is dat er een aantal BS indexen ontbreken die wel in Genlias beschikbaar zijn.

Een citaat uit de

Please login or register to see this link.

:

Ik vind het geweldig dat archieven dankzij initiatieven als www steeds toegankelijker worden. We staan op dat gebied aan het begin van een revolutie.

Zie ook de folder die er rechts staat. Veel informatie is achterhaald, zoals het tijdschema, start najaar 2010, we zijn een jaar verder.

• Member Group

Ontvangen bericht van GemeenteArchief Rotterdam:

De Regionale Historische Centra zijn in onderhandeling met Familysearch over het beschikbaar stellen van scans van de rijksserie van de akten van de burgerlijke stand.

Het Gemeentearchief Rotterdam is geen partij bij de onderhandelingen. Wij hebben geen afspraken met Family Search over het tonen van scans van de burgerlijke stand. Wel hebben wij afspraken gemaakt over het tonen van scans van de passagiersregisters van de Holland Amerikalijn en in de toekomst notariële akten.

• Member Group

Ik denk, dat ze bedoelen dat ze wel meedoen met www, en de gegevens van de HAL aanleveren en de notariele archieven.

De afspraken met FS worden niet door de gemeentearchieven gemaakt, maar door de voormalige rijksarchieven, de huidige RHC's.

Extra informatie:

De meeste BS-akten, die nu op FS staan zijn afkomstig van de provinciale rijksarchieven. Bij hiaten is FS wel eens langs geweest bij de gemeenten. Bijvoorbeeld door verlies of beschadiging van de dubbelen.

Dat betekent, dat het Nationaal Archief onderhandelt met FamilySearch namens de provinciale archieven.

Sommige RHC's misschien incidenteel; dat is niet bekend.

De HAL-gegevens staan al sinds 2 mei 2011 op FS, maar zijn nog niet openbaar i.v.m. auteursrechten. HAL is/was immers een commerciëel bedrijf.

Anders waren ze al in GenVer opgenomen.

De notariële akten van Rotterdam zijn al gefilmd, maar nog niet digitaal.

Zie ook

. Sommige films zelfs al in 1948; jawel, meer dan zestig jaar geleden.

• Member Group

Voor de volledigheid, vandaag heeft ook www

geplaatst dat de test is gestart.

Er zijn 2 testers meer dan eerder werd aangegeven.

Tot 3 oktober wordt er getest en na livegang kan er ook nog gereageerd worden.

Lees ook nog eens de

en antwoorden.

• Member Group

Ik werd attent gemaakt op het

. Tester 2 is dus niet bepaald enthousiast.

Laat ik nu uit de berichten van het CBG hebben begrepen dat dit de import van StamboomNederland betreft. Uit de reactie van een derde tester uit de groep van 50, blijkt echter dat niemand van de archieven inspraak heeft gehad.

Hadden we anders verwacht? Zo veel inspraak gaat toch veel te lang duren, en daarvoor is geen tijd; het zal en moet in de laatste week van oktober van start, hoe maakt niet uit; in de komende jaren zal alles wel aangepast worden, de ideeën van gebruikers, zoals zoeken op twee personen, een tekst in het Engels, foutmeldingen door gebruikers, alles komt later wel goed.

En daarvoor 4,50 per maand betalen is helemaal niet duur. 

/emoticons/default_stop.gif" alt="(33">

Zou dit gebeuren in het bedrijfsleven, dan was de stekker er uit getrokken en ontslagen gevallen, zonder afkoopregeling.

Maar niet getreurd, we hebben nog 4 hele weken, en maar liefst 50 testers die heel veel problemen naar boven brengen, die zoveel mogelijk worden weggepoetst, we blijven optimistisch, toch?

imagescandmbv8.jpg

Maar we willen als geregistreerde en betalende gebruikers wel dat al het beloofde er goed in staat en makkelijk te vinden is.

optimist757081.jpg

• Member Group

Nadat Maikel al eerder berichtte over Tresoar, vandaag een officieel bericht van Luc de Vries

In antwoord op uw vraag of Tresoar, als deelnemer aan het project wiewaswie, instemt met de afspraken die gemaakt worden met de Mormonen kan ik u het volgende meedelen.

Tresoar maakt geen afspraken met de Mormonen vanwege de deelname aan wiewaswie. Tresoar heeft aan het WieWasWie-project indexen geleverd waarin u gegevens kunt zoeken. In de records die Tresoar heeft aangeleverd zijn links opgenomen naar de betreffende akten in www.allefriezen.nl.

• Beheerder

Beste lezers,

Een antwoord van FamilySearch op de vraag of er bronnen op zwart gaan, kunt u hier lezen:

Met een genealogische groet,

sadminF

• Member Group

Na mijn bericht van 24 september 17.31 en de reactie van Jakkes 25 september 20.07 , heb ik Het Utrechts Archief gevraagd welke afspraken er gemaakt zijn met FS.

Er is een reactie binnengekomen van directrice Saskia van Dockum van Het Utrechts Archief.

Het Utrechts Archief heeft ervoor gekozen om geen gebruik te maken van het recente aanbod van Family Search, de website voor genealogisch onderzoek van The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, beter bekend als de Mormonen. Op deze site zijn de laatste jaren scans gepubliceerd van de microfilms die de Mormonen in het verleden hebben gemaakt van onderdelen van de registers van de BS van het Rijksarchief Utrecht. Kort gezegd hield dit aanbod in dat de Mormonen aan het archief een kopie van deze scans zouden leveren voor de eigen site en/of WieWasWie en in ruil daarvoor de indexgegevens van het archief zouden ontvangen en koppelen aan de scans.

Reden om van dit aanbod af te zien is dat de kwaliteit van deze scans niet voldoet aan de normen die Het Utrechts Archief daarvoor hanteert. De leesbaarheid is niet altijd optimaal. Daarnaast vindt Het Utrechts Archief het niet wenselijk dat het beheer van de indexgegevens in handen van meerdere partijen komt. Bovendien heeft Het Utrechts Archief zelf al een begin gemaakt met het digitaliseren van zowel de BS als de DTB. Van beide series zal Het Utrechts Archief de komende jaren scans publiceren op WieWasWie.

Het feit dat Het Utrechts Archief afziet van een nieuwe overeenkomst betekent dat de bestaande regeling met de Mormonen overeind blijft, die toestaat dat zij deze scans op hun eigen website gratis publiceren.

Dat is goed nieuws voor de genealoog. Er verandert voor Utrecht niets binnen Familysearch cq GenVer, er komt een keuze bij via www, voor scans van betere kwaliteit dient te worden afgerekend.

N.a.v. het bericht van Familysearch zelf, dat Lily Pool plaatste, zal er dus een code nodig zijn voor de scans van o.a. het GemeenteArchief Rotterdam, zoals de scans van de Holland America Lijn, zie het bericht van GAR van 26 september 17.22

Als alle andere scans maar niet achter een code geplakt worden 

/emoticons/default_thumb_down.gif" alt="^ss">

De tussenstand is nu:

Tussenstand

• Archief Delft NIET www

• Archief Eemland 15-9 zsm

• Brabants Historisch Informatie Centrum      Wel www, NIET FS (niet officieel)

• Centraal bureau voor Genealogie          in eerste fase inhoudelijk ondersteunend, in tweede fase aanleveren content; input StamboomNederland

• Drents Archief        wil eerst goed afstemmen

• Gelders Archief WEL www, Wel FS

• Gemeentearchief Rotterdam Wel www, NIET FS (geen partij in onderhandeling)

• Groninger Archieven

• Haags Gemeentearchief      19-9 ontvangstbevestiging

• Het Utrechts Archief        Wel www, NIET FS

• Historisch Centrum Het Markiezenhof  NIET www

• Historisch Centrum Overijssel

• IISG, t.w. de Historische steekproef Nederlandse bevolking

• Nationaal Archief

• Nieuw land Erfgoedcentrum

• Noord-Hollands Archief 15-9 zsm

• Regionaal Archief Alkmaar 15-9 niets getekend, nog bestuderen

• Regionaal Archief Leiden NIET www (zie eigen bericht)

• Regionaal Historisch Centrum Eindhoven 15-9 zsm

• Regionaal Historisch Centrum Limburg    Wel www, nog geen beslissing FS, intentie scans toegankelijk houden

• Stadsarchief Breda Wel www, NIET FS

• Tresoar            Wel www, NIET FS

• Westfries Archief

• Zeeuws Archief Wel www, NIET FS

• Member Group

Bedankt!!!

Het mooie overzichtje over de tussenstand zal ik zuinig bewaren. Ik ben blij dat zoveel archieven niet meedoen, maar het worden er niet overzichtelijker op.

Visser

• Member Group

Onduidelijkheid is het toverwoord. Kijk maar eens naar de diverse lijstjes van archieven die wel of niet meedoen aan www (bij SVF bekende doorhalingen zijn niet verwerkt), genlias, digitale staboom etc.

De beta-test is beeindigd (de testers hebben een gratis abonnement verdiend).

De eerste bevindingen van tester 2 (met toestemming van STAP) staan

maar u kunt er niet de minpunten en krtitiek vinden, daar is geen toestemming voor verleend.

Ik verwacht voor de start over twee weken, geen nieuwe berichten meer van de archieven, en dan is eigenlijk het wachten op de archieven van Groningen, Drente, Overijssel, Noord-Holland, Limburg en het Nationaal Archief, de voormalige rijksarchieven.

• Member Group

Op

doet Bob Coret verslag van zijn tests in een viertal artikelen, Graag geef ik deze bevindingen door aan mensen, die hierover kunnen oordelen

• Member Group

Ontvangen van HCO:

Het Historisch Centrum Overijssel heeft als doelstelling scans van alle openbare Overijsselse burgerlijke stand akten online beschikbaar te maken via WieWasWie.

Het scannen van deze akten kost ca € 210.000 en de jaarlijkse kosten van opslag en dataverkeer ca € 20.000. 25 % van de Overijsselse burgerlijke stand is al gescand door gemeenten. Deze scans worden ook via WieWasWie beschikbaar gesteld. Het is aan de gemeenten om te bepalen of hiervoor betaald moet worden.

Voor de overige 75% zullen wij meedoen met de overeenkomst met Family Search. Deze keuze wordt gemaakt uit financiële overwegingen.

Guest jakkes

Hier snap ik dus werkelijk helmaal niets van.

De Burgerlijke Stand van Overijssel staat nagenoeg volledig op FamilySearch.

Dit is water naar de zee dragen.

• Member Group

[move]Zie het laatste bericht over de uitsel van wiewaswie                                                          Zie het laatste bericht over de uitsel van wiewaswie[/move]

• Member Group

Het zou wel fijn zijn als men een datum noemde. Of weet het bestuur die zelf niet meer (ik heb altijd geleerd een streefdatum te stellen)

Visser

• Member Group

nee, dat heeft men afgeleerd; het is al zo vaak uitgesteld, en bij alle activiteiten en tussenstappen werd een datum genoemd, waar men op werd afgestraft door de lezer. Nu staat er een datum open, waar men zelf kan bepalen wat voor hen een juiste datum zal zijn om te starten.

Ik zal me even niet uitlaten over mijn gevoelens, maar het zal inmiddels wel duidelijk zijn, dat ik erg kritisch dit hele project heb gevolgd; het is toch intriest, dat dit dure, dure project, met overheidssubsidie, jaren geleden is gestart om de diverse archieven bij elkaar onder te brengen onder een betaalsite www, en dat betalen zou voor 5 jaar zijn, evenals het uitschakelen van scans van Familysearch. Een goede week voor de start wordt alles dus voor onbepaalde tijd uitgesteld.  In het "echte" bedrijfsleven zou dit zo ongenadig worden afgestraft.

En straks, ooit, als er wel een start is, wie gaat er dan nog meedoen? 

Wat valt er nog over te zeggen?

• Member Group

Ik ben het ermee eens dat de vingers van www nu al een aantal keren zijn gebrand, doordat een vermelde live datum weer eens niet gehaald kon worden:

In een oudere brochure stond ooit “WieWasWie komt eind 2010 beschikbaar voor het publiek.â€, maar op 29 sep 2010 is het al uitgeschoven naar “Medio 2011: lancering www. WieWasWie.nl (Versie 1.0).†... en zo gaat het maar door. 

En, vergeet niet dat er heel wat eurootjes bij de kost worden opgeteld voor elke dag dat de live datum wordt uitgesteld ie een langere betalingsperiode voor de toekomstige gebruikers.

Sylvia

• Member Group

Liet eerder het Overijssels Archief al weten ruim 200.000 euro per jaar aan kosten kwijt te zijn, waardoor het voor hen uit financieel oogpunt, beter is om wél deel te nemen aan www, nu blijkt dat Heerhugowaard een zelfde bedrag moet ophoesten en daarom

.

De kosten worden omgerekend per inwoner, vandaar dat het bedrag voor Heerhugowaard ver-vier-voudigd is. Zou de gemeente weten van het gesubsidieerde project www, waar vrijwilligers het scan- en invoerwerk hebben gedaan, en waar de gebruiker straks voor gaat betalen?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...