Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

POLL - Zorgt toekomstige betaalsite voor het op zwart gaan van genver.nl en FS?


sadminF

Wat wilt U dat er met de nu vrij toegankelijke Burgerlijke Stand akten gaat gebeuren?  

67 forumleden stemden

  1. 1. Wat wilt U dat er met de nu vrij toegankelijke Burgerlijke Stand akten gaat gebeuren?

    • Afsluiten van de huidige FS site en achter betaalsite wiewaswie
      1
    • Afsluiten van de huidige FS site en vrij toegankelijk bij wiewaswie zonder de gidssite genver.nl
      0
    • Afsluiten van de huidige FS site en vrij toegankelijk bij wiewaswie met de gidssite genver.nl
      3
    • Het toegankelijk blijven van de huidige FS site met gidssite genver.nl èn achter betaalsite wiewaswie
      12
    • Het toegankelijk blijven van de huidige FS site met gidssite genver.nl, zoals het nu is
      56


Recommended Posts

  • Beheerder

In het topic

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt het een en ander al uit de doeken gedaan.

Er zijn blijkbaar medewerkers van archieven die niet zo happy zijn met de website

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

die het voor ons onderzoekers enorm vergemakkelijken om de vrij toegankelijke akten van de Burgerlijke Stand op FamilySearch.org te benaderen. En die akten zouden voor wiewaswie wel achter gesloten deuren mogen.

Wiewaswie is nu al hoe lang in voorbereiding? Een [prestige??] project van jaren, al achterhaald, veel te duur en eigenlijk niet nodig. De meeste akten zijn al online doorzoekbaar en opvraagbaar. Is het niet via de archieven zelf, dan wel via privé initiatieven, zoals geneaknowhow. De enkele akte die dat niet is, daar zijn fora voor zoals deze, met leden, die graag een ander helpen door een uurtje zoeken in een archief.

En nu ALLES achter een betaalsite zetten? Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit het doel altijd al geweest is.

Ook kan ik niet anders zeggen [schrijven] het komt wat vreemd over hoe het een en ander verloopt. En dan heb ik het met name over de BS-akten die al zo mooi ontsloten zijn.

Gratis en voor niets door de mormoonse kerk. Zij hebben overigens veel meer bronnen zoals kerkboeken en dergelijke gefotografeerd. FamilySearch.org is hard aan het werk deze bronnen te digitaliseren en op internet te plaatsen om gratis beschikbaar te stellen. Ook deze archieven worden achter de wiewaswie betaalsite site geplaatst, dan komen ze achter gesloten deuren bij FS, op aandringen van wiewaswie.

Om de duidelijkheid te bewaren is dit laatste niet in deze poll opgenomen.

Wat de archieven vergeten is dat de mormonen "al betaald hebben", in vorm van al die scans van de Burgerlijke Stand akten die ze maakten dubbel beschikbaar te maken voor alle archieven, dat was de toenmalige afspraak. We hebben heel wat kwartjes in de machines gestopt om die gratis verkregen kopieën te kunnen bekijken. En nu wil wiewaswie geld zien voor iets wat al gescand is, niet door hen betaald en al gratis is in te zien!!! Waar hebben we het hier over!! Ze worden nota bene mede gesubsidieerd door onze belastingcenten, wat doen ze dan met dat geld, alleen archiveren? Ik kan de uitleg dat er voor het beheer van de site veel geld nodig is dan ook moeilijk begrijpen. Dat geldt zeker voor de BS akten!

Op het wiewaswie blog staat een schrijven:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In de laatste alinea staat :

Mocht het zo zijn dat het mogelijk is om meer diensten gratis aan te bieden, zoals het bekijken van originelen, dan zal dat zeker gebeuren.

Het zou de projectleden en archieven sieren de FamilySearch akten en daarmee de prachtige site genver.nl, waar keihard aan gewerkt is en nog steeds keihard aan gewerkt wordt, allemaal gratis en voor niets, met rust te laten. En de goedwillendheid van deze mormoonse kerk niet te misbruiken voor eigen gewin, door de akten jarenlang achter een betaalsite te zetten. Dat heet "terug naar AF" en dubbel betaald in vele ogen.

Wat vinden de leden hiervan?  Laat het weten door hier te reageren en de poll te doen.

Let wel op, we hebben het in de poll uitsluitend over de Burgerlijke Stand akten.

Aanvulling: Er kan eenmaal gestemd worden door ingelogde leden van dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 207
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Ludmilla

    102

  • sadminF

    12

  • Gabor

    10

  • Visser

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo.

Op zich heb ik geen moeite met wiewaswie, een opvolger van Genlias, maar laat de andere site's

met rust.

Wiewaswie word gesubsidieerd door de overheid, in het begin dacht ik dat het gratis zou zijn, tenminste die indruk

kreeg ik wel.

Tot nu toe doet  Amsterdam niet mee, begrijpelijk als je zoveel geld en werk gestoken hebt in het tot stand komen van dat archief, die willen hun centjes natuurlijk terug verdienen.

Alle werk verricht door vrijwilligers is wel gratis, alleen het inzien van de scans moet betaald worden.

Het gaat dan om de orginele aktes van de Burgelijke stand.

Daar heb ik dan ook weer mijn bedenkingen bij,  want die orginele aktes zijn in het verleden ook door de handen van vrijwilligers gegaan.

Als je het goed bekijkt zullen de vrijwilligers in verleden/toekomst de aktes in Genlias/Wiewaswie bijschrijven,

en zal Wiewaswie de aktes tegen betaling aan je tonen.

Nou ja zeg, zie ik het verkeerd ? het werk van de vrijwilligers zou toch gratis blijven?

Snap je het nog? ???

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ben ik nou gewoon cynisch of heeft een nieuw lid als enige voor zichzelf gestemd?

m.i. Als je een goed product aflevert, dan hoef je niet bang te zijn voor een beetje eerlijke concurrentie ...

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Sylvia,

Als ik zie wat er gestemd is en zie wie er nieuw is, dan zie ik dat het niet klopt.

Ik zie in ieder geval wel, dat 21 stemmen op een gratis keuze staan en 3 dus niet; of zie ik het verkeerd ?

Ik zie wel !!!

Een prettig weekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is 1 stem voor:

"Afsluiten van de huidige FS site"   .. WieOWie?  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_fluitend.gif" alt="flu(">

NB Ik zei al eerder dat ik cynisch was ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sylvia,

de overgrote meerderheid heeft gestemd voor:

Het toegankelijk blijven van de huidige FS site met gidssite genver.nl, zoals het nu is

En een kleine groep kiest voor nog meer vrijheid / mogelijkheden.

Lijkt mij een duidelijke (voorlopige) uitslag.........

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Beheerder

Er wordt meer en meer geschreven over de site wiewaswie, op het blog "de digitale archivaris" staat een stuk hierover, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Het bericht van 6 juli.

Of

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een aanrader voor de geïnteresseerden om eens door te lezen.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt er in beschreven als een mooi vrijwilligers initiatief, waar zelfs schrijver gebruik van maakt om iemand op weg te helpen.

Wat ik eruit opmaak? Waarom stukmaken als het werkt? En waarom kan het niet gewoon naast elkaar bestaan, FS met GenVer èn wiewaswie? Dat magere vertrouwen van wiewaswie is er zeker mede oorzaak van, dat is blijkbaar geen optie is in hun denken.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Persoonlijk vind ik dit een GEWELDIG geschreven artikel. Een samenvatting van de gebeurtenissen die zich vooral de laatste maand afspeelden. Op 1 juni begonnen we op SVF met een bericht dat de archieven niet zo blij waren met Genver, twee dagen later was er een eerste juridische reactie.

Het op zwartgaan van Genver willen we dus voorkomen, maar hebben we onverwacht de afgelopen week helaas ervaren, dat had een andere, technische, reden, maar het ongemak en gemis was groot.

Op diverse sites wordt de discussie gevoerd, schrijver Christian geeft een mooi overzicht en spreekt eveneens op persoonlijke titel, alhoewel het BHIC waar hij werkzaam is genoemd staat op de lijst met deelnemers aan WieWasWie.

Christian weet waarover hij praat, spreekt uit ervaring, net als alle genealogen die gebruiker zijn van Genver.

Het is de ongeloofwaardigheid van WieWasWie, nog niet eens officieel van start, die ze bij voorbaad zelf over zich heeft uitgeroepen. Onduidelijkheid in communicatie. (De vacature communicatiemedewerker is maar parttime- ook na de start in september, ik wens hem/haar veel succes)

Eerdere projecten die met veel overheidssteun werden beheerd door projectbureau STAP, werd euthanasie op toegepast. Waarom zou er vertrouwen zijn in een nieuw project onder andere naam? De gedachte van opzet is mooi, ik denk dat veel ambtenaren in Den Haag een lekker leesbaar rapport hebben gezien, veel steun van archieven en organisaties om de geschiedenis en cultuur onder 1 of 2 nieuwe namen onder te brengen, maar de manier waarop de uitvoering zal moeten plaatsvinden, daar is nu ophef over bij de gebruiker, de klant. En de klant is Koning, toch? of Keizer? of hebben we helemaal niets te vertellen en zijn we voetvolk? Afwachten of rebels zijn en je laten horen?

In ieder geval is er een Poll, met zoveel lezers van dit topic zijn er toch ook zeker meer stemmen te vergaren dan de huidige ruim 10%? Hoewel we eigenlijk de uitslag al duidelijk weten. En dan niet hopen, maar er van uitgaan dat de "beleidsvoerders" er iets mee zullen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Zie ook:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Gelieve aldaar te reageren op de reactie van Jakkes, eventuele reactie op mijn bericht van 5 juni en de poll in dit draadje kunnen hier worden geplaatst.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Als SVF moeten we objectief blijven en de leden moeten geinformeerd blijven over de laatste ontwikkelingen, maar dit bericht plaats ik met gepaste tegenzin.

Lang was onduidelijk of inderdaad ca september WieWasWie zou gaan starten. Op de site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staat het bericht dat de officiele start van de betaalsite WieWasWie.nl in oktober 2011 van start gaat. In de laatste week van oktober volgt publiciteit maar de werkelijke start zal iets eerder liggen.

Helaas is het nog steeds niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de huidige situatie van de aktes BS in Familysearch en daarmee

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Ons ledenaantal is de laatste maanden gegroeid, maar een gemiddelde van ca 10% van onze leden kiest voor het toegankelijk blijven van de huidige FS site met gidssite genver.nl, zoals het nu is, of voor de huidige situatie maar ook binnen de betaalsite, zodat de gebruiker zelf kan kiezen. Slechts 2 personen (duidelijk is WieDatWas) kiest voor afsluiting. U heeft dus eigenlijk al antwoord wat er gaat gebeuren in oktober met FS en Genver, spijtig als dat Waar zou zijn.

Als u ingelogd bent, en nog niet gestemd heeft op de Poll, kan dat nog steeds.

Zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Pas aan het eind van deze maand beginnen ze hun "Usability test" pas, dus er kan nog van alles gebeuren betr de start datum.

Enne, wij mogen dan niet weten wat er met akten op FS, Allefriezen, Allegroningers etc gaat gebeuren, maar WieWilWinst weet het heus wel maar vertelt het ons mooi niet voordat het een voldongen feit is.... nou dan weet je het wel ... 

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Die test start als er voldoende testers zijn, en die oproep is veelvuldig gedaan, maar niet iedereen is geschikt om zo'n belangrijke site te testen, zie oa

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alweer negatieve berichtgeving op allerlei forums / fora over wiewaswie.

Tot op heb ik nog niets positiefs gelezen over wiewaswie.

Uitlopende planningen, slechte tot geen communicatie; verkeerde informatie, trage reacties (als die er al zijn) en ga zo maar door.

En erg zonde, dat er veel potentiële testers zijn afgewezen. Elke tester is er één en kan met haar of zijn kennis soms de gekste dingen aan het licht brengen. Gemiste kans.

Daarnaast is een aantal van twintig testers met een genealogische achtergrond plus nog een onbekend aantal testers zonder genealogische achtergrond niet echt veel op de 1,6 miljoen actieve genealogen plus de 3,4 miljoen potentieel geïnteresseerden (bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

), die als klant verwacht worden. Getallen waar ik overigens nog steeds aan twijfel.

Dit alles zet mij toch echt aan het denken over de organisatie, die hier verantwoordelijk voor is.

NB: ik ben niet afgewezen, maar ik had mij ook niet opgegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Jakkes vroeg eerder aan WWW oa wat er gaat gebeuren met de gratis scans van FS, en kreeg als antwoord dat als er nieuws was, we dat zouden horen.

Er moet nu toch wel iets bekend zijn?

Een groot deel van die miljoenen potentiele bezoekers, de genealogen, worden wat zenuwachtig, zo vlak voor de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Vandaar dat ik wat vragen heb gesteld, benieuwd naar het antwoord (de vraag moet eerst goedgekeurd worden, dan volgt er een antwoord)

(Niet geschoten, altijd mis)

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Van de ruim 200 aanmeldingen voor de test van www (vanaf nu wordt het in kleine letters geschreven, de hoofdletters moeten ze nog verdienen) zijn er slechts 20 aangenomen, zodat er "een gevarieerde samenstelling" ontstaat.

Echter,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als www eenmaal online is ?? Wat krijgen we dan te zien ??

Ik waag mij aan een berekening, die waarschijnlijk door veel mensen zal worden afgedaan met de uitdrukking "appels met peren vergelijken" en daar kun je dan best gelijk in hebben.

Maar toch een sommetje:

www zegt in een tweet: Jaaa... we hebben op dit moment 10 miljoen documenten (akten en registraties) gemigreerd. En dus zo'n 27 miljoen personen in de database! tweeted 1 week ago

Het aantal personen zegt zo weinig; zullen ongetwijdeld veel doublures inzitten.

Daarnaast is 2,7 persoon per akte ook niet veel; lijkt mij.

Bij bijvoorbeeld een geboorteakte kom ik al op minimaal 5 personen: kind, vader, moeder, twee aangevers. En dan neem ik de ambtenaar niet mee.

GenVer zegt:

FS heeft al bijna 35 miljoen images digitaal staan (alleen al voor NL).

Is wel ongeveer 98 % van de burgerlijke stand wat er nu te vinden is.

Hou ik 33 miljoen over als ik alle begin- en eind-images, kaften en dergelijke nietszeggende images weglaat.

Gemiddeld per image tussen 2 en de 3 akten. En dan kom je op pak hem beet 70 tot 100 miljoen akten. Aan het aantal namen waag ik mij niet eens.

Inderdaad: 10 miljoen appels tegen 70 tot 100 miljoen peren.

En dat gaan we allemaal missen !!!

Terwijl Minister Donner recent nog pleitte voor meer openbaarheid en betere toegankelijkheid van ons erfgoed. zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Één quote daaruit:

De rijksbijdrage aan het CBG zal primair worden ingezet voor beheer en onderhoud van de ontwikkelde digitale infrastructuur (zoals www.wiewaswie.nl) om genealogische bronnen beter toegankelijk te kunnen maken.

De peren zijn gratis en voor de appels moet je betalen (oké het is niet zo duur als een jaarabonnement voor de Libelle, maar toch)

Ik krijg er grijze haren van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een antwoord is binnen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, dat er twee werkdagen over gedaan moet worden om goede antwoorden te formuleren, daar is niets mis mee, maar dat de antwoorden dan afgeraffeld op internet gezet worden; nee, dat kan natuurlijk niet. Dat wordt terug naar de schoolbanken voor minstens één jaar.

Sorry, maar van een professionele organisatie mag je toch wel verwachten, dat zij een antwoord, dat op het internet gezet wordt, foutloos vermelden.

Daar gaan we dan:

Er komen op dit moment veel vragen bij WieWasWie binnen over afbeeldingen die FamilySearch nu online heeft staan en de eventuele beeindiging [puntjes vergeten] daarvan. Het is lastig om daar vanuit WieWasWie wat over te zeggen omdat dit uiteindelijk een zaak is tussen de betrokken archiefinstellingen en FamilySearch. Al klopt het wel dat deze zelfde [is het niet dezelfde ?] instellingen ook opdrachtgever zijn van WieWasWie.

WieWasWie heeft echter geen mandaat om over de kwestie te communiceren. Wat we wel weten is dat er discussie is tussen de betrokken archieven en FamilySearch over of [over of  ? ??? zeker koffie gaan drinken of afgeleid] dat het online plaatsen van de afbeeldingen door FamilySearch wel mag op basis van de overeenkomsten die ze nu hebben.

Om die reden wordt er naar een nieuwe overeenkomst gekeken. Daarbij geld [hallo; het is geldt met een t; geld is een betaalmiddel] natuurlijk dat het heel fijn zou zijn dat alles gratis beschikbaar komt maar de archieven moeten hier een balanse [is balans; staat niet in de Dikke van Dale en vindt je niet eens via Google] vinden tussen maatschappelijke opdracht en betaalbaarheid. In ieder geval geld [alweer geldt zonder t] dat ze wettelijk, op basis van de archiefwet, enkel verplicht zijn het publiek op zaal te bedienen. Wellicht is dit geen geheel bevredigend antwoord maar op dit moment alles wat wij er over kwijt kunnen.

Over de anderen [welke anderen ? Als je dit leest moet je nadenken wie die anderen zijn] geld [driemaal scheepsrecht; weer een t vergeten] dat zover wij weten er niks veranderd. [Hallo, moet met een t] Maar het beleid van betreffende initiatieven [welke betreft dat ?] valt ook buiten het blikveld van WieWasWie.nl. Wij kunnen enkel [moet zijn alleen; een enkel is een lichaamsdeel] aanraden betreffende initiatieven zelf te benaderen [een initiatief kun je niet benaderen; wel de initiatiefnemer] voor meer informatie. Qua wat [rare start van een zin] er precies op WieWasWie.nl komt te staan houden we nog even de spanning erin. Maar het overzicht aan bronnen dat wij eerder publiceerde [wij is toch meervoud ? Dus met een n] geeft een indicatie.

En dan wil ik het nog niet eens over de leestekens hebben, die ik nergens tegenkom. Een leuk voorbeeld wat het ontbreken van interpunctie aan ellende kan opleveren.

In het eerste geval minstens een knuffel; in het tweede geval dus een echtscheiding.

Ik hou van je, lieve vriendin.

Ik hou van je lieve vriendin.

Inhoudelijk snap ik de antwoorden allemaal niet zo goed, maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik denk al gauw aan hete brij.

Hier wordt ik nog grijzer van dan ik vanochtend al was.

Oja, was ik bijna vergeten. Ik ben geen Neerlandicus, maar heb tijdens en na mijn lagere schooljaren wel altijd mijn best gedaan om mijn moerstaal zo correct mogelijk te gebruiken.

Zojuist kwam er via mijn privékanalen nog een melding van een fout binnen (in het blauw), die ik over het hoofd gezien heb. Stom natuurlijk. Ook ik wordt in de gaten gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het past niet binnen de normen en waarden van dit forum om leden af te straffen op onkundig taalgebruik, het gaat om de inhoud, maar in dit geval is een uitzondering op zijn plaats, het is een overheidsgesubsidieerd "initiatief", dat de genealoog tot nu toe ergernis en grijze haren geeft in plaats van informatie.

Ik moet alles nog eens goed laten doorwerken, de tekst is hushy flushy, maar een eerste reactie wil ik graag geven.

  • Er is nog geen reactie op de vraag wat gedaan wordt aan de slechte communicatie tussen www en de potentiële gebruikers.
  • Hoe is het mogelijk dat, als er zoveel vragen binnen komen over de nu gratis verstrekte scans van Familysearch, daar niets over te lezen is op hun blog en er niet eerder een reactie is verschenen?
  • Een tweede vraag van mij eerder vandaag, of er al een antwoord is, is verwijderd.
  • Er is verschil tussen de technische verwerking binnen het blog. In bv het onderwerp Test CRS wordt een volledige datum genoemd, in de andere onderwerpen niet. Hoewel er twee dagen verschil zit tussen vraag en antwoord, lijkt het er op dat het antwoord binnen 30 minuten is geschreven.
  • Het zou flauw zijn te vallen over taalfouten, maar daar waar meerdere keren over geld wordt gesproken terwijl het daarom allemaal schijnt te draaien, is dat wel erg storend.
  • Belangrijk is te lezen dat er gekeken wordt naar een nieuwe overeenkomst van Familysearch, om de betaalbaarheid (haalbaarheid?) van de archieven in balans te brengen. Waarom zou Familysearch, die nu volgens de wettelijke regels gratis publiceert, een overeenkomst wijzigen in nadeel voor de gebruiker en hoe moet dat gezien worden als “maatschappelijke opdrachtâ€?
  • Met “betreffende initiatieven†wordt bedoeld de sites zoals Allefriezen.nl, Allegroningers.nl. Aanbevolen wordt met hen contact op te nemen.
  • “We houden de spanning er inâ€, dat is een understament. Kijk eens naar de verschillen van aanbod die Jakkes/ Genver nu al heeft opgesomd over alleen al de BS-aktes, exclusief andere bronnen. Het is strijdig met een eerder antwoord elders op het www-blog, “wij willen graag duidelijk zijnâ€.

Eigenlijk is alles heel eenvoudig samen te vatten onder het ontbrekende antwoord, "slechte communicatie", een kwetter-bericht.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De punten uit mijn vorige bericht zijn aan www voorgelegd, niet via hun blog maar via de mail.

De naam van de contactpersoon van www én Stap, wordt op verzoek niet genoemd.

Er is een paar keer heen en weer gemaild en hieronder volgt een samenvatting.

Het belangrijkste resultaat, tot nu toe:

mogelijke verdwijning van FamilySearch/Genver na start www

  • www ondervindt nadelen van het gezien worden als het informatiepunt & loket met betrekking tot vragen over FamilySearch/Genver, ze zijn dat niet. Daarom heeft het zolang geduurd, voordat www hier verklaart geen

    Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

    te hebben, waardoor zij niet mogen en kunnen reageren op vragen zoals "wat gebeurt er met de BS-aktes van FamilySearch/Genver"; www heeft een verzoek uitstaan bij het Nationaal Archief of zij de communicatiefunctie hierover kunnen oppakken;
  • www is het met ons eens dat het spijtig blijft dat er veel onnodige kosten worden gemaakt en werk wordt gedaan door de vrijwilligers en de archieven, door opnieuw de BS-akten te scannen, terwijl de akten nu kosteloos door FamilySearch en Genver bij de gebruiker worden gebracht en zelfs met een groter aanbod. Dit is echter niet een keuze welke bij www/Stap ligt.

andere besproken punten

  • "www wil graag duidelijk zijn, maar in de praktijk is het zo dat sommige zaken nog niet helemaal vastliggen zoals bijvoorbeeld ten aanzien van de Family Search kwestie. Aangezien het buiten onze macht ligt hier iets aan te doen en om te voorkomen dat we beloftes doen die wellicht niet kunnen worden waargemaakt houden we " de spanning" er dus liever nog even in".
    "De doelstelling is geheel Genlias en DigitaleStamboom gecombineerd beschikbaar te hebben bij lancering en hopelijk meer.Wij hebben een overkoepelend datamodel opgesteld. Om alle beschikbare data in dit uniforme model te krijgen is een gigantische klus. Veel deelnemers hebben nog geen finale keuze gemaakt welke data er al mee kan komen en bij live gang dus aanwezig zal zijn. Qua scans loopt de situatie ook per deelnemende instelling sterk uiteen. Sommige instellingen hebben al veel gescand, andere veel minder. Daarbij is het ook niet zo dat elke instelling automatisch kiest voor het plaatsen van de afbeeldingen die zij hebben op wiewaswie.nl Opnieuw is ons antwoord; er wordt hard aan gewerkt maar voor ons is het ook nog even spannend. Het is uiteraard de bedoeling dat de data in de toekomst steeds zullen worden aangevuld en uitgebreid.";
  • de ontstane onrust probeert www weg te nemen en de wil is er om te werken aan een betere communicatie; tekst en taalfouten op het blog zijn aangepast, verbetering van functionaliteit en inhoud staat op de to-do-list (geen prioriteit)
  • het aantal testers is geen 20 maar 48. Op het

    Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

    staat een mail-citaat:
    Er zijn op dit moment zo'n 200 aanmeldingen van ervaren genealogen waarvan we er slechts 20 kunnen plaatsen.
    www reageert: "Als u dat bericht goed leest staat er dat we 20 ervaren genealogen hebben kunnen plaatsen. De rest van de groep bestaat dus uit beginners en geïnteresseerden. Als we iedereen zouden laten deelnemen zouden de resultaten niet meer overzichtelijk en behapbaar blijven om te verwerken. Er moet natuurlijk  goed naar de reacties gekeken worden. Daarom hebben wij de groep voldoende groot gemaakt om tot een algemeen beeld te komen maar niet te omvangrijk zodat we de reacties nog goed kunnen verwerken."
    "Er zijn in totaal 48 personen uitgenodigd. Wij hebben een spreiding gemaakt naar leeftijd, sexe en ervaring op het gebied van genealogie."
    "Het is een dermate groot en complex project dat ik zeker in de beginfase kinderziektes en andere nog te nemen onvoorziene hobbels niet uitsluit. We houden dan ook na de gebruikerstest een feedback tool op het platform actief. Het is de bedoeling dat de functionaliteit en de werking van het platform steeds geoptimaliseerd zal worden. De basis van het platform zal naar onze mening echter veel mensen enthousiast maken."

de eindregels van onze correspondentie

Tot slot kom ik terug op het wegnemen van de onrust/onvrede:

Mijn vragenlijstje begon met een stelling, er heerst onrust, er is weinig vertrouwen in de toekomst, vanwege de manier van communiceren. U wilt dat wegnemen, dat siert u, alleen op de manier zoals het nu gebeurt, zal het niet eenvoudig zijn om vertrouwen terug te winnen.

Www is al zoveel jaar bezig met voorbereiden en “we†zitten vlak voor een start, zoveel tijd is er niet meer. Zal al het wantrouwen van nu, na de start als sneeuw voor de zon verdwijnen? Ik hoop het van harte.

www: "Ik hoop het ook van harte maar ik denk wel dat we nog even te gaan hebben, zeker gezien de kritische doelgroep die niet snel overtuigd is, en de afhankelijkheden waarmee wij ook weer mee te maken hebben. Dat is natuurlijk niet erg maar het maakt het werken wel lastig soms. Zie ook mijn eerder antwoord hierop!"

Blijft over:

Belangrijk is meer te weten over de onderhandelingen tussen het Nationaal Archief en FamilySearch over de uitruil van de GenLias-gegevens als tegenprestatie voor het geruime tijd op zwart gaan van FS.

  • www/Stap heeft geen mandaat om over FamilySearch/Genver te praten, wie dan wel, tot wie kunnen we ons richten?
  • www/Stap heeft een verzoek uitstaan bij het Nationaal Archief om vragen mbt FS over te nemen; is het Nationaal Archief dus de gesprekspartner met FamilySearch over een nieuwe overeenkomst?

www: "Momenteel is er voor zover wij weten geen eenduidig loket waar u zich tot kunt richten, noch een eenduidige gesprekspartner met Family Search. Wij zijn dit in ieder geval niet, vandaar ons uitstaand verzoek aan het NA. Wellicht dat het NA u meer zou kunnen vertellen maar dat kan ik niet garanderen."

"Wanneer u andere mensen hiermee ook verder kunt informeren dan ben ik daar natuurlijk alleen maar blij mee, al zijn de antwoorden naar ik kan begrijpen helaas niet bevredigend. Ik blijf uiteraard graag op de hoogte."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Er is deze week een gesprek geweest over dit onderwerp, door wie en waar, niet bekend.

De geheimzinnigheid blijft en dus ook het resultaat van dat gesprek.

Misschien dat binnenkort de bom valt of de lucht opklaart.

Een overzicht van wat er allemaal in www komt, daar is veel om gevraagd, maar is er niet.

www heeft besloten om in de aanloop tot de start, vaker berichten op hun blog te plaatsen.

Laatste bericht is van vandaag, een

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag viel het blad Genealogie bij mij op de deurmat en ik ben direct naar het nieuws over www gegaan. En wat weten we nu ? Nog niets!  :-\ Ik lees op blz 93: Daarnaast wordt gezocht naar inkomsten uit reclame en sponsoring en naar samenwerkingsverbanden (bijvoorbeeld met de website Familysearch van de Mormonen)

Mijn vertrouwen in www is en blijft mager,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

[move]laatste nieuws                                                          Archief Zeeland doet niet mee met afspraak tussen www en FS                          [/move]

Niet www maar

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

stuurt het bericht de wereld in dat het projectbureau Stap (uitvoerder van www) en FamilySearch een gesprek hebben gehad.

Vreemd blijf ik het vinden, het Zeeuws Archief is een partner binnen www maar doet niet mee met de afspraken met FamilySearch voor wat betreft de scans van de Burgerlijke Stand. Goed Nieuws, wie volgt?

Hierdoor wordt het geldverspillen door het maken van eigen scans, alleen maar groter en lucratiever.

Zoals ik het nu lees, correct me if I'm wrong, gaat FS op zwart zodra www start.

Het wordt nu toch echt tijd dat www met gezwinde spoed een bericht op hun eigen blog zet, waarin gesproken wordt over deze onderhandelingen met FS en met een uitsluitsel of het nu definitieve afspraken zijn geworden.

Of gaat www er nog steeds van uit dat zij geen mandaat hebben om hier over te praten?

er kan nog steeds gestemd worden in de Poll

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoe lang zijn we nu al bezig om duidelijkheid te krijgen? Gaat FS/Genver op zwart bij de start van wiewaswie?

De instantie waar je denkt een antwoord te vinden, geeft niet thuis. Het blijft opmerkelijk dat www/Stap zegt daar niets over te kunnen/mogen zeggen, terwijl bureau Stap zelf de gesprekken voert met FS, in opdracht van enkele deelnemende RHC’s. www/Stap zou onterecht veel te verduren krijgen in de publieke opinie, terwijl het de archiefinstellingen zijn die www vormen en over de richting en content gaan.

Daar ben ik het niet mee eens, alle partijen verwijt ik nalatigheid, daardoor worden de komende gebruikers benadeeld.

En dan ineens, out of the blue, geeft een van de deelnemers* ons inzage in de keuken. Het is fantastisch dat het Zeeuws Archief zo open is over de voortgang bij www en met name over de situatie van de scans BS van de deelnemers en die van FamilySearch.

Het besluit van het Zeeuws Archief, om zelfstandig verder te gaan en de scans BS in eigen beheer te houden, is natuurlijk genomen uit eigen belang.

Anders moet er worden ingeleverd, ook voor de gebruiker. Inzage van de scans blijft tegen betaling.

Er wordt gesproken over de jarenlange inzet van de vrijwilliger. Zij hebben geen idee of zij ook moeten gaan betalen voor gebruik binnen www.

Het artikel van de CBG, waar Limburger aan refereert, had als enige nieuw punt, dat de vrijwilligers een korting zullen verkrijgen.

Het derde punt van de Zeeuwen, dat iedereen vrij is om reproducties van (openbare) bronnen via internet te publiceren, is erg belangrijk voor de gebruiker.

Met het publiceren is er ook een vrije keuze, betalen of gratis, slechte kwaliteit of kleur, archief A of archief B.

Aangezien de deelnemende archiefinstellingen databestanden en bijbehorende scans aan WieWasWie leveren, heeft Projectbureau STAP in eerste instantie deze gesprekken gevoerd en de mogelijkheden verkend om deze voor het publiek verwarrende situatie op te lossen.

“….. om deze voor het publiek verwarrende situatie op te lossen.â€

Denkt u dat zij dat gesprek zijn aangegaan om te praten in het voordeel van het publiek? Natuurlijk praten ze voor hun eigen parochie, geld incasseren tegen inzage en daarom moet FS worden uigeschakeld. Er is erg veel subsidie verkregen voor dit project en ze hebben moeten beloven er alles aan te doen om ook zelf gelden te vergaren.

*En dan valt deze regel op:

“De archiefinstellingen die van plan zijn deel te nemen aan WieWasWie,……â€

Er is een voorbehoud, het Zeeuws Archief is nog in gesprek over deelname aan www. Daar waar u leest op het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

het woord deelnemer dient u dus te lezen mogelijke deelnemers.

Want wat gaan de andere instellingen nu doen?

Een maand voor de start is niets zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Behalve het Zeeuws Archief, lijkt het er op dat ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

niet zal meedoen met de ruilhandel FS. Hun scans blijven zichtbaar na de start www.

Denk niet dat u op SVF zit, de layout lijkt er een beetje op. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

De

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

voor de gebruiker van FS/Genver worden echter al groter, Genver heeft het druk met corrigeren en omzetten, zodat we nog kunnen werken.

Zijn ze in Amerika bezig heel Nederland voor te bereiden op Sign In of alleen de provincies van de archieven die wel gaan meedoen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

nog meer zonnig nieuws.........

Tresoar zorgt ervoor dat de aktes van Friesland via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

beschikbaar blijven.

Gratis ! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

En een groot gedeelte van Friesland (meer dan de helft) is nu al in te zien, onlangs kwamen daar weer een paar gemeentes bij: Schoterland, Aengwirden en Heerenveen.

In de nabije toekomst zullen Ameland, Franekeradeel en Boarnsterhim volgen.

En Groningen gaat vast ook zijn eigen weg. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Yippie, I love Tresoar... de site waar ik ooit mijn eerste genealogische stappen heb gezet (al kwam de naam Tresoar pas later).  Nog steeds denk ik dat Tresoar hartstikke geweldig is met alle gegevens die ze door de loop der jaren beschikbaar hebben gesteld en dus blijven doen ....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_kus_op_wang.gif" alt="$">

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit welke tekst is op te maken, dat de Friezen alles beschikbaar blijven houden in de nabije toekomst als www echt actief is ?

Ik wil niemand ontmoedigen, maar ik kan een opmerking zoals bij Alkmaar geplaatst is, nergens terug vinden. De pagina is ook NIET gedateerd; ook niet in de bron.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...