Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wilhelmina Carolina Teuna van SIJN


Wim

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beste allen,

Al geruime tijd ben ik op zoek naar informatie over een zus van mijn oma aan moederszijde, maar tot nu toe vruchteloos helaas. Vandaar nu deze poging via dit forum. Het gaat om Wilhelmina Carolina Teuna VAN SIJN, geboren te Rotterdam 29-10-1891. Ze was getrouwd maar de naam van de echtgenoot ken ik niet. In familiekring wordt verteld dat ze is verhuisd na haar huwelijk (gezien haar geboorte datum vanaf ca. 1910) naar Gelderland en dan worden plaatsnamen genoemd als Holten en de Steeg, maar dat hoeft niet zo te zijn. In 2009 heb ik bij het CBG een persoonskaart opgevraagd, maar deze was niet aanwezig. Dat kan betekenen dat ze voor 1939 is overleden of dat haar kaart tijdens de oorlog verloren is gegaan (denk b.v. aan slag bij Arnhem) en ze na WO2 nog in leven was.

Niet veel houvast inderdaad, maar misschien heeft toch iemand inzage in plaatselijke archieven om iets te achterhalen. De achternaam is niet veel voorkomend in Nederland en intussen schijnt er nog ergens 1 persoon te leven met deze achternaam. Dat maakt de puzzle iets makkelijker denk ik.

Graag wil ik weten waar ze heeft gewoond en is overleden met datum, de naam van haar echtgenoot met geboorte- en overlijdensdatum en plaats en of ze kinderen hadden met evt. gegevens. Uiteraard is ieder stukje hiervan ook welkom.

Met dank en vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Wim,

Holten ligt in de provicie Overijssel.

Ben je al eens in het GA Rotterdam geweest en in de bevolkingsregister of gezinskaarten gekeken?

Daarin zou men haar nieuwe verblijfplaats mogelijk kunnen vinden.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Masje II,

Hartelijk dank voor je reactie. Inderdaad ben ik in Rotterdam geweest maar ook daar niets gevonden. Overigens zag ik pas op de Nederlandse Familienamenbank dat de naam van Sijn in 1947 2x voorkwam in Gelderland. Maar waar staat er niet bij en op verzoeken hiertoe wordt niet gereageerd. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen, want vele mensen zullen met vragen zitten.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geen echte resultaten voor je gevonden.

Ik zag wel dat haar vader al overleed toen ze 8 was, ze zal jong uit huis zijn gegaan om haar moeder te ontlasten.

In Rotterdam niets gevonden? Heb je een medewerk(st)er gevraagd, als ze naar buiten de gemeente is getrokken, staat het op een gezinskaart, misschien in de adreskaarten, heb je de huwelijken van haar broer/zussen nagekeken,was ze ergens nog getuige, heb je de gemeenten Holten / de Steeg gevraagd of zij bij hen vanaf ca 1910 in het BevReg voorkomt?

sorry, succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Misschien ga ik komende week weer een poging wagen in Rotterdam. Ik blijf het proberen. Holten en de Steeg zijn gissingen van familie en zeer onbetrouwbaar. Ook heb ik gezocht naar haar huwelijk , want meestal is dat de plaats van de vrouw. Maar ook dat is niet bekend in Rotterdam.

Zou kunnen dat ze jong uit Rotterdam is vertrokken, alleen de familie van Sijn was zeer Rotterdam gericht en er zijn geen familieleden bij me bekend buiten Rotterdam in die periode. Er is maar 1 zus van haar getrouwd t.w. mijn oma, maar daar was ze geen getuige. Een andere zus was blind en nooit getrouwd. Op 63 jarige leeftijd is deze verhuisd van Rotterdam naar blindeninstituut Zonneheerdt bij Ermelo 'want dan was ze dicht bij haar zus' aldus weer een citaat van familie. Ik heb contact opgenomen met het voormalige Zonneheerdt, maar deze reageren niet. Andere drie kinderen in het gezin jong overleden. Maar de aanhouder wint toch.........

Bedankt voor de reactie en vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Is dit ook nog familie??

Overlijden 06-12-1945  Groningen

Overledene Theodora Hermina van Sijn

Geslacht v

Leeftijd 67 jaar

Geboorteplaats Rotterdam

Vader Hermanus van Sijn

Moeder Pieternella Wilhelmina Outhoff

Relatie Constant Willem Coolsma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja hoor, Gabor, maar dan wel van een andere tak d.w.z. drie generaties terug waren de voorvaders broers van elkaar. Ik denk niet dat ze elkaar hebben gekend. De informatie over al deze generaties is me bekend en gaat terug tot ca. 1660. Kom ik een achternaam van Sijn tegen, dan is het altijd familie. Soms moet dan alleen nog even de link gelegd worden. Nu de zus van mijn oma nog........

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Ik wil mijn vraag toch weer nieuw leven inblazen met aanvullende informatie welke ik alsnog heb gevonden bij het GA te Rotterdam op de gezinskaart van vader Pieter Jacob. Hierop staat aangegeven dat Wilhelmina op 5 juni 1916 is verhuisd naar het Binnengasthuis te Amsterdam. Kennelijk is ze daar gaan werken en was ze intern, want het lijkt me niet logisch om vanuit Rotterdam naar Amsterdam te gaan in die tijd als patient en temeer om dan bij de BS een adres wijziging door te geven.

Brengt dit iemand op een idee over het verdere verloop van haar levenswandel. In familiekring werd gezegd dat ze op een dag directrice van een ziekenhuis was geworden. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Wim,

Het enige wat ik vind betreft tot tweemaal toe een W.C.F. van Sijn, adjunct directrice van het Amsterdamsch Kindersanatorium Hoog-Blaricum, eenmaal wordt ze Zr. en de andere keer Mej. genoemd.

Nou kan ik me wel voorstellen dat een T een keer per ongeluk een F. wordt - maar tweemaal? Is dit toeval en is het gewoon een ander? Voor alle zekerheid:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, dat is de De Bussumsche Courant van 31/3/1936 en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

dat is de De Gooi- en Eemlander van 16-06-1944.

groet, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is een leuke vondst !

Dat zou betekenen dat ze in 1944 nog leefde en nog ongehuwd was (in 1939 wordt ze genoemd als W. van Sijn, directrice.

Mogelijk kan het archief Gooi- en Vechtstreek informatie verstrekken over een personeelslijst van het Sanatorium, dat in Laren-NH gevestigd was.

Hier staan wat foto's

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier een leuk filmpje uit 1955

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jacqueline,

Hartelijk dank voor deze vondst. Inderdaad vreemd dat de T in een F is veranderd. Ik heb nog even de geboorteakte nagekeken, maar er staat echt Teuna. De naam Feuna heb ik nog niet eerder gehoord. Nu kan ik me voorstellen dat met een zwierig handschrift de T voor een F wordt aangezien. Opmerkelijk dat het CBG geen persoonskaart had van W.C.T. van Sijn. Ik moet gaan uitzoeken of ze dat wel hebben van een W.C.F. van Sijn.

Misschien toeval, maar de locatie Amsterdam, de verpleging en familie mare dat ze directrice was geworden, de voornamen letter combinatie W.C.T. alsmede de niet veel voorkomende achternaam van Sijn, in combinatie met haar geboortejaar 1891 hetgeen ook aardig past in dit beeld, doet vermoeden dat het inderdaad om de zelfde persoon gaat.

Ludmilla, ook mijn dank voor de aanvullingen. Het filmpje was een beetje nostalgisch ook voor mij want ik heb de palmpasen padvinders vaak zien lopen in de 50'er jaren.

Beiden daarom mijn dank. Weer een stapje verder in de oplossing wat er met de tante van mijn moeder is gebeurd. Nadere informatie blijft altijd welkom.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zou het zo zijn dat,  inderdaad vanwege een zwierige T of e.d, de naam Teuna ooit is gelezen als Femia?

Kijk maar eens in de geboorteakte, via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als je de schrijfbeweging volgt kun je voorstellen dat iemand hier bij een wat slordiger handschrift misschien Femia van maakt? En als die F. eenmaal te boek staat, wordt deze misschien steeds overgenomen?

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Deze geboorteakte heb ik inderdaad ook en het verschil in schrijfstijl van de T en F is maar een klein slingertje bij de F. Zoals je zegt zou het kunnen dat er een keer de leesfout is gemaakt en verder als zodanig overgenomen. Zowel op de geboorteakte als op de gezinskaartkaart van vader staat wel duidelijk Teuna. Haar eigen persoonskaart heb ik alleen niet kunnen vinden. Het kan ook zo zijn dat iemand de T voor een F heeft aangezien en nooit verder heeft gecontroleerd en andere kranten dat klakkeloos hebben overgenomen. Kennelijk heeft tante er dan ook nooit aandacht aan besteed. Als ik meer ontdek kom ik hier wel weer op terug.

Met dank en vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Beste Jacqueline,

De oplossing is binnen van het CBG. De naam blijkt dus inderdaad toch Wilhelmina Carolina Teuna te zijn en niet met een F, dus ergens zal daar ooit ergens een vergissing zijn gemaakt. Nu heb ik de persoonskaart binnen en er staat eerst geschreven Tesano en dat is doorgehaald en er werd Teuna van gemaakt. Onbekend wanneer uiteraard.

Waarom ik het nu wel krijg en eerder niet als zijnde niet aanwezig voor mijn drie Euro weet ik niet. Voor 6 euro is mijn probleem nu wel over. Eigenlijk best wel jammer dat men soms meerdere keren een naam moet aanvragen om de informatie binnen te krijgen. Goed voor de cashflow zullen we maar denken.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Wim,

Fijn dat je de kaart hebt - ik hoop dat je andere vragen nu ook zijn beantwoord?

Het is inderdaad wel vreemd dat er in eerste instantie geen kaart zou zijn.

groet, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inderdaad zijn nu alle vragen beantwoord. Ik ben er heel blij mee, want overal liep het spoor dood. De zus van mijn oma was een bijzonder reislustig persoon. Om de 2-3 jaar vertrok ze weer naar een andere provincie, dus op die manier via BS van diverse plaatsen haar info te achterhalen was al onmogelijk geweest. Ze was inderdaad later directrice, nooit getrouwd geweest en uiteindelijk overleden in Wittem Limburg op 10 mei 1980.

Daarmee werd ze 89 jaar en net als de meeste anderen van de van Sijn familie hoogbejaard.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...