Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jack te Suriname, Jacques van Nijmegen en mevrouw Jacques


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo medespeurders,

Hopelijk kan iemand me deze keer wel eens helpen met het volgende:

In Suriname komt de naam Jack Zondervan voor. Zijn echtgenote is onbekend.

Om hem in de juiste tijd te plaatsen: Hij zou de vader zijn van Louis John Zondervan geboren vermoedelijk omstreeks 1920 te Suriname en ovl 22 apr 2010 te Suriname.

Hier en daar heb ik gezien dat er een joodse familie Zondervan in Suriname zou zijn. En toevallig heb ik ene Jacques Arthur Zondervan geb 18 May 1872 te Nijmegen, zoon van Hele Zondervan en Rosetta Elekan voor wie ik verder nog niets heb kunnen vinden.

Vragen:

Kan iemand iets over Jacques Arthur Zondervan vinden na 1872?

Zijn er ergens online passagierslijsten omstreeks 1900 naar Suriname?

Is er iets over Jack Zondervan's afkomst en echtgenote bekend?

Oftewel: Waren Jack en Jacques dezelfde persoon??

Ook is er een schilderij van 1906 waarop een Mevrouw Jacques Zondervan is afgebeeld. Is zij misschien de echtgenote van bovenstaande personen geweest? Zo nee, wie was zij dan wel??

zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vr groeten

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Sylvia,

Geen direct antwoord op je vraag, maar heb even mijn gedachten over je vraag laten gaan.

- Heb je al in het GA Amsterdam gekeken?

- Huwelijken van zijn broers Herman Lodewijk (Amsterdam 9 juni 1896) en Maurits Ferdinand (Amsterdam 1 augustus 1901) kunnen eventueel een aanwijzing geven.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Masje,

Ik heb inderdaad naar de gezins en persoonskaarten van Amsterdam gekeken, maar helaas niets nuttigs gevonden.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Sylvia,

Al eens in de kranten gekeken?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dan de familienaam ZONDERVAN intikken.

Kom in 1910 in Brussel wel een Jacq A. Zondervan tegen.

Ook de voorletters van Herman Lodewijk en Maurits Ferdinand in Amsterdam.

Maar hun moeder zou een Van Gelder zijn.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacques, Herman en Maurits hadden verschillende geboorteplaatsen maar wel dezelfde ouders.

eg www.dutchjewry.org/burial_permits

Burial Permit

date of burial 22-11-1934

cemetery Muiderberg

burial details E - 3 - 18

name of the deceased Herman Lodewijk ZONDERVAN

father's name of the deceased Hele ZONDERVAN

age 64 jaar

status gehuwde man

name of the spouse Paulina COHEN

address G.Metsusstr. 24

En daar de familie eerder in Limburg had gewoond zou Brussel ook best wel kunnen, helemaal vanwege dat Belgische portret.

En ja ik had naar de kranten gekeken, maar had geen link met Suriname kunnen vinden wat dus mijn grootste interesse heeft.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb net die advertentie gevonden op KB. Opeens ging het lichtje branden. Sophia van Gelder is de stiefmoeder van de broers ie de tweede vrouw van Hele. Zij zijn in 1884 getrouwd.

En ik weet nu dat Jacques met een Leonie Balaes is getrouwd in 1907.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo allebei,

Hier het huwelijk Zondervan-Baleas:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De naam Baleas komt misschien van Punta de Baleas oftewel Ponta da Baleia, Portugal?

groet, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat we elkaar gekruist hebben w.b. de huwelijksinfo?

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Brusselse Almanakken:

De Almanakken van de handel en de industrie, de voorvaders van onze telefoonboeken, bestaan uit alfabetische lijsten van de inwoners met hun adres (en soms hun handelsnaam, later eveneens hun telefoonnummer), van lijsten van de inwoners per beroep, van lijsten van de inwoners per straat, van lijsten van de diensten en de officiers van de Staat.

In die van 1907 b.v. een J. Zondervan, objets d'art et antiquités. Ook nog een César Zondervan, antiquare.

In 1910 J.A. Zondervan, jounaliste, chef du service de la publicité de la Gazette.

groet, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

J.A. komt na 1911 niet meer voor in de adresboeken, zijn vrouw in ieder geval tot 1946/1947. Ook, denk ik, een zoon, R. Zondervan.

Mw. Zondervan-Balaes komt aanvankelijk voor met de vermelding dat zij handgemaakte lingerie verkoopt en later met een Ancienne Maison robes et manteaux ,fourrures.

J.A. kan zijn overleden - in welks geval hij niet jouw Jack is, of hij is wat anders gaan doen.

Blijkbaar was er een commandant van de W.A. die Zondervan heette, de ene keer worden echter als intialen J.A. genoemd, maar ik kom ook A.J. tegen.

In dit artikel uit 1941

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is er wel sprake van, dat de commandant zojuist uit Brussel is teruggekeerd.

Kan de via de volgende link genoemde contactpersoon je niet meer informatie geven?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groet, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacqueline, je bent heel druk bezig geweest voor mij, waar zal ik beginnen ? ..  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

1 - De WA Commandant was Arie Johannes Zondervan geb 21-10-1910 (zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

). Deze stamde af van een familie Zondervan oorspronkelijk van Krimpen a/d IJssel en stamde dus definitief niet af van Jacques' joodse familie Zondervan die oorspronkelijk van Amsterdam kwam en naar Limburg is gegaan (NB De Sondervan tak is in Amsterdam gebleven). IE dat Leonie's achternaam volgens jou Portugees klinkt past volgens mij wel mooi bij een Joodse achtergrond.

2 - De Surinaamse familie genoemd in

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heeft hun stamboom al op verscheidene sites op het internet en het is duidelijk dat niemand weet wie die Jack Zondervan was. Zelfs de geboortedatum van Louis schijnt niet bekend te zijn. Van Louis' echtgenote Elfriede is wel meer bekend, maar dat is niet van belang voor mijn onderzoek. Jack kan natuurlijk best wel in Suriname zijn geboren en/of daar nooit zijn getrouwd met zijn partner.  

3 - Is er een gemakkelijke manier om in die Brusselse Almanakken te zoeken, want het schijnt wel een interessante site te zijn die ik nog niet kende. Of is het een kwestie van bladeren??

4 - Ik besefte net dat Leonie niet die vrouw op het schilderij  kan zijn omdat zij pas in 1907 met Jacques is getrouwd terwijl het schilderij van 1906 is. Dat is dus ook nog steeds een mysterie. (tenzij het misschien speciaal voor haar huwelijk werd geschilderd)

groetjes

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het zoeken in de almanakken is een kwestie van bladeren, maar met de schuifknop bovenaan de blz. kun je wel een heel eind in de richting komen! Zondervan staat bijna steeds op de (voor)laatste pagina.

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

nog

Zondervan, J., M, 17-08-1888;

Zondervan, L., M, 04-10-1925;

die me natuurlijk opvielen vanwege die voorletters J, en L. , icm dat geboortejaar 1925.

komen voor in het volgende archief:  Nederlands Beheersinstituut (NBI): Personeelsdossiers, 1945-1967 » Inventaris nr. 351

waarover:

Het Nederlands Beheersinstituut (NBI) was een instelling die in augustus 1945 na de Tweede Wereldoorlog werd opgericht als onderdeel van de Raad voor Rechtsherstel onder de Afdeling Beheer. Het instituut was in de periode 1945-1967 belast met het opsporen, beheren en eventueel liquideren van landverraderlijke vermogens, vijandelijke vermogens en de vermogens van tijdens de oorlog verdwenen personen, veelal gedeporteerde of ondergedoken Joden.

Het hoofdkantoor was gevestigd in Den Haag met regionale bureaus in Amsterdam en Rotterdam en 64 over het land verspreide Vertegenwoordigers. Ook in Brussel, Parijs, Londen, New York, Willemstad en Paramaribo bevonden zich kantoren.

waarover ook: Openbaarheid beperkt tot 1 januari Niet openbaar voor 2020

Of weet jij deze twee Zondervans al elders te plaatsen?

Hier nog het overlijden van Hele Zondervan, misschien had je 't al?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groetjes, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jaqueline,

Die almanakken van Brussel heb ik met veel belang doorgeneusd (Bedankt voor die goede tip). Op een rijtje:

Eerst is er dus alleen die Cesar (antiekhandelaar).. vermoedelijk een directe neef (geb 1851) van Jacques.  (In 1907/1908 is er een J. Zondervan ook in antiek .. onbekend, misschien een zoon van Cesar??)

In 1908-1911 is Jacques vermeld als journalist (van La Gazette). Hij woont met zijn vrouw Leonie (incl haar lingerie bedrijfje) op Rue de la Charitee 55.

In 1912 verdwijnen Jacques en Leonie allebei van de almanak !!!

In 1913 verschijnt (alleen) Leonie weer en nu op Ave de la Toison d'Or 39. Rond 1929 bestaat haar bedrijf nog steeds op dat adres, maar Leonie woont dan op Rue St Georges 32 als rentenier en vanaf 1939 op Ave Louise 105. Haar laatste vermelding is in 1950.

De advocaat R Zondervan verschijnt vanaf 1934 in de almanakken en na de oorlog in 1946 blijkt hij bij Leonie te wonen op Ave Louise 105. Zijn laatste vermelding in de almanak is in 1965. Ik vermoed dat de R voor Richard staat en dat hij een aantal werken heeft geschreven betreffende financien.

Ik vraag me nu dus af of Jacques en Leonie misschien samen op reis zijn gegaan voor zijn beroep als journalist, maar dat Leonie na een jaar terug gegaan is naar Belgie. Jacques zou dan best wel een buitenechtelijke relatie kunnen zijn aangegaan na het vertrek van Leonie. Helaas is dit natuurlijk allemaal speculatie, maar het past wel heel mooi.

Nog even over die andere Zondervans:

Zondervan, J., M, 17-08-1888; ==> dit is Joseph het jongste halfbroertje van Jacques. Hij is overleden in 1962.

Zondervan, L., M, 04-10-1925; ==> Geen idee, het zal vast wel familie van Jacques zijn (er zijn nogal wat takken) of anders een van de vele niet Joodse Zondervans

En nee ik had het overlijden van Hele nog niet, bedankt.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is in ieder geval wel intrigerend, die afwezigheid in 1912. En ook het feit, dat Leonie voor 1912 een atelier aan huis lijkt te hebben - en vanaf 1913 een haute-couturezaak? Getuige een vermelding via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

MEMBRES FONDATEURS DE LA CHAMBRE SYNDICALE DE LA HAUTE

COUTURE DE BELGIQUE (LISTE DATÉE DE 1936)77

Jacques

Zondervan-Balaes

Industriel Belge Avenue de la Toison d'Or 40,

Bruxelles

Zondervan

ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

over de firma Hirsch & Cie

Maison et lieu Dates Fondateurs

Hirsch & Cie (Ostende) 1926-1934 Succursale de Bruxelles : même directeurs

Keyzer-Willaey (Arnhem) Anciens employés de Hirsch & Cie Bruxelles

Maison de Paris Emmanuel

Kahn (La Haye) Anciens employés de Hirsch & Cie Bruxelles

Maison Schuler-Wittgenstein

(La Haye) Anciens employés de Hirsch & Cie

Bruxelles

Béchoff-David (Paris) Anciens employés de Hirsch & Cie Bruxelles

Philippe et Gaston (Paris) Anciens employés de Hirsch & Cie

Bruxelles

David (Bruxelles) Anciens employés de Hirsch & Cie

Bruxelles

Zondervan-Balaes (Bruxelles) Anciens employés de Hirsch & Cie

Bruxelles

L’Ours Blanc (Bruxelles) Walter et Rosa Loeb, anciens employés

de Hirsch & Cie Bruxelles

Verder een drietal foto's van een Richard Zondervan, advocaat, uit het Fonds André Cauvin, Foto's van de tentoonstelling over Kongo in New York en het Belgische team [Copyright Cauvin], 1944. - 93 foto's, via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(zoeken naar Zondervan).

En vanwege NY nog gezocht via Ancestry, voorzover mogelijk:

Social Security Death Index

Name: Richard Zondervan Birth: dateDeath: dd mm 1992 - city, BelgiumCivil: New York

New York Passenger Lists, 1820-1957

Name: Richard Zondervan Birth: year - locationDeparture: locationArrival: date - New York, New YorkResidence: location

en FS

U.S. Social Security Death Index 1. Richard ZONDERVAN - U.S. Social Security Death Index

Birth: 27 Feb 1909  State Where Number was Issued: New York  Death: 13 Jul 1992

Ik vroeg me al eerder af of hij een zoon kan zijn - het geboortejaar wijst wel in die richting?

groetjes, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik bedacht dat een schrijver misschien te vinden was op Google books. Helaas alles was in snippet view, maar beetje bij beetje kon ik dit bijeen schrapen betr Richard's biographie van een boek geschreven in 1949:

"The author, Richard Zondervan, (LL.D., University of Brussels, Belgium) practiced law in Brussels until the time of the invasion of Belgium (1940).

He spent most of the last ten years in the United States where, during the war, he served with the Belgian Government Radio Services. In 1940, he became, in New York, one of the founders, as well as the manager of the magazine "Belgium ." Later, he took charge of a Belgian publishing concern in New York, specializing in cultural, scientific, and artistic publications on Belgian matters. Mr. Zondervan has been active in Belgian- American affairs …

"

Zo hier en daar ook nog gezien dat hij professeur was aan de universiteit van Brussel.

en Jacqueline, toen vond ik wat moois die jouw ovelijdens datum ook nog eens bevestigde!!!!!:

In het "Bulletin - Musées royaux des beaux-arts de Belgique Volumes 41-42" van 1997 werden 2 werken beschreven van het Legaat van Meester Richard Zondervan te Brussel:

#1 -

Richard Zondervan als kind (1909-1992)

Buste, kunststeen op marmeren voetstuk

Signatuur op borst, rechts: V de Haen 

(NB dit is vermoedelijk  Victor de Haen 1866-1934)

#2

Portret van Mevrouw Jacques Zondervan 1906

Olie op doek

Signatuur en jaartal links onderaan: Ch. Jos Watelet / 1906

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

We hebben nu Richard, mevr Jacques (=Leonie) en Jacques van Nijmegen allemaal aan elkaar kunnen verbinden. En nu nog uitvinden wat met Jacques is gebeurd ie is hij inderdaad dezelfde als die Jack. Ik heb nog aardig wat Jakob-en van andere (niet-Joodse) families, maar heb nog steeds het sterkste gevoel dat het deze Jacques zou kunnen zijn.

Jacqueline, elke keer kom je weer met iets waarop ik weer kan bouwen, en dan bouw jij daar weer op ... hartstikke mooi werk. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Ben begonnen de advertenties voor je te doorlopen en volgende is al via die advertenties bekend; veel weet je al.

Er is meer te vinden in die advertenties, maar ik heb me geconcentreerd op de eerste linie Zondervan's en je vraag.

Zo is er een André Léon geboren rond 1886 en overleden AUG 1937

en overlijden van Herman Lodewijk in 1934

Jacques Arthur ZONDERVAN  [wordt in 1936 vermeld als industrieel]

18 MEI 1872 in Nijmegen

gehuwd 26-28 AUG 1907 in Bruxelles, [bd. du Nord 26, Mons], België [ondertrouw op 08 AUG]

Leonie BALAES

geboren

Ouders zijn

[Lion] Hele ZONDERVAN

geboren 1833

overleden 25 DEC 1902 in Den-Haag

gehuwd

Rosette ELEKAN

geboren 1830

overleden 26 JUL 1882 [verm. Oldenzaal] als Rozetta, 52 jaar oud, dan vijf kinderen in leven

zoon Maurits doet Bar Mitzva op 09 JUN 1888, is geboren rond JUN 1873

2e huwelijk op 15 OCT 1884 in Rotterdam / Amsterdam [= van advertentie]

Sophia VAN GELDER

woont in 1920 in Den-Haag

overleden 15 APR 1927 in Amsterdam

Dat er verder niets meer bekend is over Leonie BALAES is jammer.

Ik kan ook nog geen verbinding maken met de Surinaamse Jack, maar het is ook nog steeds niet uit te sluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Keren,

Er waren een paar nieuwe datums (zoals Sophia's overlijden), maar ik ging even overeind zitten (op mijn andere bank !!) toen ik zag dat Jacques 1936 werd vermeld als industrieel. Heb je daar wat meer over ie in welk verband en in welke plaats??

Sylvia

PS vond net je berichtje, zal daar dus eerst even naar kijken ...dank je

PPS zag dat er wel heel wat is dat van nut is ook voor mijn niet Joodse Zondervans. Zal helaas nu naar bed moeten, maar zie al naar morgen uit en al die nieuwe gegevens ... Keren .. je bent geweldig ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij het Nationaal Archief zijn microfiches met de Eerste Algemene Volkstelling van Suriname van 1921. Misschien dat die het antwoord op je vraag bevatten? Ik vond een berichtje dat de telling wordt gedigitaliseerd, op de Surinaamse Genealogie website van freelance genealoog Denie Kasan via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

maar dat dateert al van 2009.

Hier alleen info over de microfiches

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heb je ws ook al ontdekt, geeft helaas alleen persoonsgegevens als je voor €23,- per jaar donateur wordt.

Dan nog iets wat me opviel, via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

een bericht uit 1905 m.b.t. een modetentoonstelling in het Paleis voor Volksvlijt te A’dam. De commissie is nog in onderhandeling met o.a.  een A. Zondervan in damesconfectie, Reguliersbreestraat Amsterdam en met Hirsch en Cie. Damesconfectie op het Leidscheplein .

is dit toeval, of heeft het iets te maken met de firma Zondervan-Baleas, voormalig werknemers van Hirsch & Cie.?

(Zie bij plaatsen dat er nog meer nieuws is; die vermelding uit 1936 daar ben ik ook wel heel nieuwsgierig naar! Ik weet verder niet in hoeverre bovenstaand nu nog van nut is, maar dat hoor ik dan wel!)

groetjes, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren
Op 26-5-2011 om 19:26 zei Ozlady:

Er waren een paar nieuwe datums (zoals Sophia's overlijden), maar ik ging even overeind zitten (op mijn andere bank !!) toen ik zag dat Jacques 1936 werd vermeld als industrieel.

Heb je daar wat meer over ie in welk verband en in welke plaats??

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2021_07/633468033_KvK_Zondervan_Balaes.jpg.90a030a18a88433cf24c88df2a110fe9.jpg">

Het komt uit een boek, die met google zoeken naar boven kwam, dat staat nu op mijn computer maar is wel in het Frans.

" Hirsch et Cie  Bruxelles 1869-1962 editions de l'Université de Bruxelles 2000 "

Nu ik er beter naar kijk, kan het heel goed zijn dat gade Leonie zich zo profileert, maar zou er dan niet de vrouwelijke vorm van Industriel staan?

Of is dat hetzelfde geschreven. Ik ben bang dat ik je blij heb gemaakt met een [half??] dode mus. In ieder geval is er geen zekerheid in deze.

Overigens is het in dit manuscript het enige zoekresultaat op Zondervan en Balaes  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Keren, Jacqueline was dat ook al tegengekomen en 't is mij ook niet echt duidelijk op wie het nu slaat.. gaat het om het echtpaar of is het misschien meer de naam van hun bedrijf.

Wat ik nog wel via jouw familie advertenties heb gevonden is dat Herman Lodewijk Zondervan een broer van Jacques ook voor Hirsch & Cie heeft gewerkt. Hij lijkt erop dat hij ten tijde van zijn overlijden in 1934 te Amsterdam chef van de mantelafdeling was. Ik heb geen idee wat Hirsch & Cie precies was, maar het doet me aan C & A denken.

Verder reed ik vandaag toch  langs onze library en heb dus maar even via hun abonnement naar Ancestry gekeken en de overtochten van Richard even bijelkaar gezet:

#1 Vertrek van Antwerpen, Aankomst US: 15 Sep 1936,

Richard Zondervan, 27 jaar, single, avocat, geboren en laatst woonachtig te Brussel

Belgisch contact: Ave Louise 105, Brussel (NB welke verwantschap is niet vermeld).

’t Is zijn eerste bezoek aan de USA. Zijn destination is de Belgium Consule te New York

Hij heeft Diplomatic papieren.

#2 vertrek van Rio de Janeiro, Brazil, Aankomst US: 11 Nov 1940

Richard Zondervan, 31, single, lawyer, geboren en laatst woonachtig te Brussel

Belgisch contact: FA,. Jack, Ave Louise 105, Brussel

Destination is zijn vriend Paul van Zeeland in New York City

Reist deze keer met een normaal visum. Vorige keer is hij in Nov 1936 van de US vertrokken

#3Vertrek van Antwerpen, Aankomst US: 20 Nov 1947

Richard Leon Zondervan, 38, single, lawyer, geboren te Brussel, laatst woonachtig te Bedford, NY, USA

Belgisch contact: Father: Jacques Zondervan, 105 ave Louise, Brussel

Destination is "home" ie Bedford, NY

Hij reist met een reentry permit en is nog steeds belg.

We weten niet de achtergrond van Leonie Balaes, maar van Jacques is bekend dat hij joods was. Hij heeft dus de oorlog overleefd, maar hoe dat is weer een andere vraag.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Silvia,

Hirsch & Cie, was een van oorsprong Belgisch modehuis met winkels in Brussel (1869-1962), Amsterdam (1882-1976), Keulen, Dresden en Hamburg. Het modehuis is genoemd naar de oprichter ervan, de uit het Westfaalse Altena afkomstige Joodse ondernemer Leo Hirsch (1842-1906).

[bewerken] Hirsch & Cie Amsterdam (1882-1976)

Het gebouw in 2011

Het Nederlandse filiaal van Hirsch & Cie opende zijn deuren op maandag 25 september 1882 aan het Leidseplein in Amsterdam. De oprichters waren Sylvain Kahn en Sally Berg, die afkomstig waren van Hirsch & Cie Brussel, waar Kahn het hoofd was van de stoffenafdeling en Berg de leiding had over de coutureafdeling. De detailhandel in Amsterdam was nog onderontwikkeld en de weinige warenhuizen die er waren verkochten slechts Duitse confectie. Over zijn eerste bezoek aan Amsterdam zei Kahn in een interview met de NRC van 2 juni 1928: “Toen ik in 1882 voor het eerst naar Holland was gekomen (…) dacht ik dat ik in China was belang, zoo slecht, zoo vreemd aan alle begrippen van de mode, gingen de dames hier gekleed.†Dit was de reden dat Kahn en Berg een modehuis naar Frans voorbeeld stichtten en als eersten de haute couture introduceerden in Nederland.

Hirsch & Cie richtte zich op dames uit de elite. Vrouwen van rijke ondernemers, zoals fabrikanten uit de Zaanstreek en Twente en planters uit Nederlands-Indië, maar ook de koninginnen Emma, Wilhelmina en Juliana kochten kleding bij Hirsch. Ook de beroemde danseres Mata Hari was een klant van het modehuis.

Het nieuwe modehuis werd een daverend succes. Al snel werd het gebouw te klein en vele verbouwingen volgden. Etage na etage en aangrenzende panden werden aan het gebouw toegevoegd, totdat de grenzen van uitbreiding waren bereikt en een nieuw gebouw noodzakelijk werd. In 1912 werd een groot nieuw gebouw geopend, dat was ontworpen door architecten A.J. Jacot en J. Snuijff. Het nieuwe gebouw had de inmiddels standaard geworden indeling van het warenhuis, met een enorme hal, galerijen die gegroepeerd waren rondom een lichthof en monumentale trappen en liften. Alles was afgewerkt met kostbare materialen als marmer, graniet en dure houtsoorten. Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe gebouw organiseerde Hirsch & Cie de eerste Nederlandse modeshow, iets wat al snel navolging vond bij andere modehuizen.

Na de Eerste Wereldoorlog werd het voor Hirsch & Cie moeilijker haar leidende positie in de Nederlandse modewereld te behouden als gevolg van de toegenomen concurrentie van de confectie-industrie en de economische crisis van de jaren ’30. Het waren juist bedrijven als Hirsch, die zich richtten op de afzet van luxe producten en kwalitatief hoogwaardige modestoffen, die het meest getroffen werden door de crisis. Toch leek de invloed van de economische crisis op Hirsch gering. Het loslaten van de gouden standaard in 1936 bracht een opleving van de economie. De komst van couturier Richard Goetz, een joodse vluchteling uit Berlijn, in 1937 zorgde voor veel nieuwe klanten, voornamelijk Duits-joodse vluchtelingen.

De uitbraak van de Tweede Wereldoorlog in 1940 betekende echter de definitieve breuk met het verleden voor Hirsch. Als bedrijf met een joodse directie en veel joodse werknemers kreeg Hirsch al vrij snel te maken met door de Duitsers opgelegde beperkingen. In 1941 stelden de Duitsers een beheerder aan en moest de (joodse) directie vertrekken. Twee jaar later werd de zaak geliquideerd en werden de voorraden en de kostbare inventaris van het pand naar Duitsland overgebracht. Hirsch kwam gehavend uit de oorlog – meerder werknemers waren omgekomen en het gebouw was ernstig in verval geraakt. Nooit meer werd het modehuis zo groot als voorheen. Het gebouw en het modehuis werden gescheiden en slechts de begane grond en een gedeelte van de eerste verdieping werden opnieuw ingericht voor het modehuis Hirsch. Er werd wel een nieuwe coutureafdeling opgebouwd in de jaren vijftig, met Max Heymans als ontwerper, maar deze samenwerking was geen lang leven beschoren, aangezien Heymans te veel geld spendeerde. De afdeling werd gesloten en sinds die tijd werd uitsluitend confectie verkocht. Het exclusieve imago van Hirsch bleef echter altijd behouden. Vanaf de jaren zestig drukten jongeren steeds meer hun stempel op de mode. Plotseling waren de elegante japonnen van Hirsch ouderwets. Een poging tot verjonging door middel van een verbouwing en een jongerenlijn kwam te laat voor het bedrijf – in 1976 sloot modehuis Hirsch haar deuren aan het Leidseplein.

Na grondige verbouwingen streek een reeks van ondernemingen op het gebied van toerisme in het gebouw neer, dat er uiterlijk nog net zo uitziet als bij de opening in 1912.

[bewerken] Literatuur

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Wat is er toch met die man gebeurd?? Het is werkelijk een apart verhaal. Want hij is dus wel eens [niet verwonderlijk] als Jack aangemerkt in de US aankomstpapieren.

Het lijkt erop dat Richard het gevaar heeft zien aankomen en is vertrokken uit Europa, dat was toen al erg moeilijk, het kan zijn dat die diplomatieke pas daarvoor is gebruikt, om weg te komen.

Leonie Balaes is een nog groter mysterie, er komt werkelijk niets van haar digitaal naar voren. Zou het een idee zijn om de huwelijksakte van hen op te vragen?

Dat moet in het Frans, maar daar komen we wel uit. Alleen wat bereik je ermee, er zal niet in staan dat Jacques Arthur een buitenechtelijk kind heeft, die was er nog niet.

Wat wel te doen is, is de overlijdensakte van Louis John Zondervan in Suriname op te vragen, als we weten wat daar in staat kan er misschien verder worden gezocht.

Het zou namelijk zomaar kunnen dat zijn moeder een Zondervan is? Waar komt de datum van zijn overlijden vandaan en weet iemand of er in Surinaamse akten dezelfde gegevens worden opgenomen als in de Nederlandse?

Zijn er nog familieleden in leven van Louis John? Misschien weten die meer.

Als we Jacques Arthur niet kunnen verbinden met Louis John, misschien kan het wel andersom en Louis John verbinden met Jacques Arthur.

Het is maar een gedachte....

Sylvia als je hulp nodig hebt bij het aanvragen van het een en ander, doe ik graag voor je, zit wat 'dichter bij de bronnen' dan jij....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gonnie,

Bedankt voor je research. De beschrijving past heel mooi bij wat we al van Jacques en zijn familie weten.... en was dus inderdaad een soort C&A albeit "ietsje" meer upmarket.

Keren,

Voordat ik gisteravond ging slapen, heb ik toevallig eerst nog de stoute schoenen aangetrokken en een email naar een achterkleinkind van Jack van Suriname gestuurd. En guess what ... vandaag was er al een antwoord.

Al kon hij mij niet veel vertellen, het klinkt wel alsof Jack en Jacques 2 verschillende mensen waren. Mijn contact gelooft dat Jack in Suriname is geboren en ook heeft hij een trouwfoto van Jack gezien vermoedelijk van begin 20-er jaren. Jack leek gedeeltelijk Indiaas te zijn. Verder schijnen ze dus niets over Jack te weten.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo,

Goed dat je de familie benaderd hebt Sylvia!

Die Surinaamse volkstelling uit 1921 – dat lijkt me eigenlijk wel een hele nuttige bron. Ik las wel dat het even zoeken is, en nu Jack misschien van Indiase (of Indiaanse ?) afkomst is zal dat het zoeken niet vergemakkelijken. Dit is de directe link naar de informatie over de telling en het digitaliseren – nogmaals: uit 2009:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dan deze organisatie: Musée Juif de Belgique

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misschien kunnen zij informatie verstrekken? Ook vanwege het haute couture gebeuren waar Leonie blijkbaar bij betrokken was. Het is inderdaad een raadsel waar ze vandaan komt. (Lastig zoeken ook, op Baleas, de naam wordt meteen opgesplitst in 2 stukken. )

Verder via het tabblad  Généalogie Juive asbl  Présentation: emailadressen; en via idem Outils généalogiques

Registre des Juifs

Depuis 1990, le MJB dispose des 212 classeurs du Registre des Juifs établis par l'administration communale sur ordre de l'occupant. Grâce à celui-ci, on connaît les ascendants et les descendants des 65.000 personnes considérées comme juive et, résidant en Belgique en novembre 1940. Cela doit représenter plus de 500.000 individus.

Fichiers des Juifs de Bruxelles

A partir des recensements effectués en 1756, 1803, 1815, 1829, 1835 et 1842 indiquant la religion des individus résidant à Bruxelles, Daniel Dratwa à répertorié ceux-ci; il y a plus de 1000 individus.

Wel alles in het Frans dus – maar ik neem aan dat je ze ook wel in het Engels kunt benaderen ?

Nog iets over de huwelijksadvertentie. Er staat letterlijk: Brussel, Bd. du Nord 26 Mons.

Wat betekent Mons.? Is dat een afkorting? Of is het de Belgische plaats Mons of Bergen? En dan misschien een verwijzing naar de herkomst van Leonie?

groetjes, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep

Jack Zondervan te Suriname, was mijn grootvader. Eén van zijn zonen was inderdaad Louis Zondervan, mijn vader is ook een zoon van Jack. Jack was de zoon van Lieuwe Zondervan. Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact met mij opnemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb net pas bovenstaande wat beter gelezen. Jack is in Suriname geboren uit een Nederlandse vader en Surinaamse moeder. Naar mijn weten is zijn officiele naam niet Jacques. Ik denk niet dat Jack en Jacques dezelfde persoon zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumleden Groep

Jack Zondervan heet Louis Joseph Zondervan en is inderdaad in Suriname geboren.  Hij is mij overgroot vader.  Hij is de vader van Louis John Zondervan (mijn groot vader) en die is de vader van Roy Louis Zondervan (mijn vader).  Ik zoek ook naar informatie over Jack's ouders.  Hoop dat dit help baar is.  Laat mij aub weten als je meer informatie heb over Jack nu dat je zijn eghte naam kent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi P Zondervan

Leuk om van jou ook een reactie te krijgen ... na Quinton en Aisa ben jij dus nummer 3 van deze familie.

Via Aisa had ik de naam Louis Joseph Zondervan al gekregen. Jack zou geboren zijn te Paramaribo op 21 november 1895, als zoon van ene Lieuwe Zondervan. (Dit zou heel goed kunnen want ik heb ook bij andere Friese emigranten regelmatig de naam Lieuwe in Louis veranderd zien worden).  Jack had trouwens ook nog een zusje Marie en hun moeder was waarschijnlijk Johanna Versluit. We hebben gevonden dat zijzelf of anders haar voorouders van plantage Livorno (Beneden Para) kwamen.

Ik heb indertijd alleen naar Lieuwes gekeken die zo ongeveer de juiste leeftijd hadden. De gevonden kandidaten waren allen in Friesland geboren:

Familienaam / Voornaam / GebPlaats / GebJaar / OvlJaar / TrouwJaar(NL) / Ouders / beroep

Zondervan / Lieuwe / Leeuwarden / 1844 / 1919 / 1873 / Pieter Pieters + Aaltje Kornelis Prosee / Beroep arbeider;

Zondervan / Lieuwe / Wymbritseradeel / 1868 / 1910 / 1896 / Hessel Pieters + Antje Sjoerds de Boer / Beroep: boerenwerk

Zondervan / Lieuwe / Wymbritseradeel / 1876 / 1937 / 1901 / Pieter Lieuwes + Elizabeth Jans Heeg / Beroep: Onder-directeur zuivelfabriek (1901)

Zondervan / Lieuwe / Leeuwarden / 1876 / 1944 / 1899 / Cornelis Pieters + Jeltje Pieters Hansma / Beroep:Schoenmaker

NB Er waren nog 2 Lieuwes maar die zijn te vroeg overleden:

Familienaam / Voornaam / GebPlaats / GebJaar / OvlJaar

Zondervan / Lieuwe / Leeuwarden / 1840 / 1882

Zondervan / Lieuwe / Wymbritseradeel / 1866 / 1868

De bevolkingsregisters van Wymbritseradeel en Leeuwarden zijn nagekeken, maar er zijn geen in of uitschrijvingen betr Suriname gevonden, dus daar is de zoektocht (voor nu) doodgelopen.

Hopelijk kun je hier nog wat aan toevoegen!

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Sylvia en anderen,

Huwelijk van Louis Joseph Zondervan en Johanna Versluit

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

huwelijk Lieuwe Zondervan X Johanna Versluit in de West-Indiër van 12 juni 1895

en drie kinderen van Louis Zondervan X Juliana Isabella Imanuel:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Juliana Isabella Imanuel, echtge. van Louis Joseph Zondervan, d.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Juliana Isabella Imanuel, echtge. van Louis Joseph Zondervan, z.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Juliana I. Zondervan, geb. Imanuel, z

Misschien (gedeeltelijk) al bekende informatie?

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

O Jacqueline, wat goed dat je daar hebt gekeken. Vorig jaar waren er maar een paar hits, maar het blijkt nu dus dat er weer heel wat is bijgekomen op de kb site.

Ik wist dus nog niet dat er inderdaad een huwelijk voor dit paar was (vast vanwege de zwangerschap).. en ook is het nu bevestigd dat het om een Lieuwe gaat ... dus dit zou toch wel om een Friese achtergrond moeten gaan. 

Jack en Isabella hebben trouwens 10 kinderen gehad ....

Ik heb natuurlijk meteen even verder geneusd en vond dit nog op de kb site:

Paramaribo, den 27 Januarij 1875

Tijdelijk in dienst gesteld als opzigters over de gedwongen tewerkgestelden, de infanteristen

L. Zondervan, K.J. Kersten En C Raaijmakers

Paramaribo, den 25n. Februarij 1877

Benoeming van een krijgsraad in de zaak van den infanterist L. Zondervan

Het lijkt erop dat Lieuwe weleens veel eerder naar Suriname was gegaan dan wat ik in eerste instantie had gedacht. Zou de volgende misschien nog een eerder kind zijn geweest?:

Burgelijke Stand - Overleden dec 3 (1916) Carolina J. F. Zondervan 37j (Paramaribo?)

Via de site van de “Royal Tropical Institute†vond ik oa nog het volgende:

Burgelijke Stand

Overleden

Mei 31 (1901) Johanna Versluit, echtge. van Lieuwe Zondervan, 42 j

(Onze West : nieuwsblad uit en voor Suriname, Volume 4, Number 175, 8 June 1901)

Ik weet nu dat Johanna inderdaad degene is die op Livorno heeft gewoond. Al ben ik persoonlijk niet geinteresseerd in de Versluits, misschien helpen de volgende gegevens toch bij dit onderzoek. NB Allen zijn vrijverklaarde slaven:

Adolphina (Coquette) Versluit geb 1794, ovl na 1862

    2 Kinderen van Adolphina:

        Frans Versluit geb 1816, ovl 17-11-1871

        Frederika (Leonora) Versluit geb 1820

            Dochter van Frederika:

                Francis (Princes) Versluit geb 1836, ovl 08-01-1908

                    2 Dochters van Francis:

                        Henriette (Cato) Versluit geb 1855

                        Johanna (Geertruida) Versluit geb 27-09-1858, ovl 31-05-1901

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...