Jump to content

Een spel(t) in een hooiberg!

jacqueline

Recommended Posts

• Member Group
jacqueline

hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar de doop van Jan Pieters Spel, en naar het huwelijk van zijn ouders Pieters Jans Spel(t) en Ariaantje/Adriana Jans Vivervre.

De achternaam van zijn moeder wordt voorzover ik heb gezien alleen bij het overlijden van Jan gebruikt (via een online stamboom zag ik wel 1 maal Vevervree), zij heet dus meestal Ariaantje Jans.

(Gegevens over het nageslacht van Jan Pieters Spel(t) en Alette /Metta Berkelo zijn mij bekend, evenals gegevens over het voorgeslacht van Aletta.)

Vlgs het overlijden van Jan

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Drents Archief

Algemeen Toegangnr: 0167.016

Inventarisnr: 1846

Gemeente: Norg

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 88

Aangiftedatum: 11-04-1846

Overledene Jan Spel

Geslacht: M

Overlijdensdatum: 10-04-1846

Overlijdensplaats: Veenhuizen (Norg)

Vader Pieter Spel

Moeder Adriana Vivervre

Partner Metta Berkelo

Relatie: echtgenoot

Nadere informatie geboortepl: Montfoort (Utrecht); geboortedatum: 15-05-1784; beroep overl.: kolonist;

Zou hij zijn geboren in Montfoort. Dit is grondig nagekeken, en zijn doop is hier RK noch NG aangetroffen. Ook in de akten van indemniteit (inkomend en uitgaand) en poorterboeken van Montfoort geen spoor van de familie Spel.

De jongere broers en zussen van Jan zijn geboren te Spierdijk, Noord Holland, en gedoopt te Berkhout, RK statie Spierdijk –Zuidermeer.  Bij de dopen staat hun achternaam vermeld als Spelt, maar later, b.v. bij de huwelijken, is dit bijna steeds Spel.

Broer Willem Spel is gedoopt op 19 februari 1785 – dit wil ws zeggen, dat de geboortedatum 15-05-1784 op Jan Pieters Spel ovl-akte niet juist is.

Hieronder het gezin van Pieter Spel en Adriana Vivervre. Beider ovl-data is gebaseerd op de gegevens uit diverse huwelijksaktes.

Het getuigen door de diverse gezinsleden betreft steeds  kinderen van Jan Spel en Aletta Berkelo.

Pieter Jansz Spel. Pieter is overleden vóór 12-07-1812. Pieter trouwde met Adriana Jans (Ariaantje) Vivervre. Ariaantje is overleden na 14-06-1818 en voor 16-12-1840.

Kinderen van Pieter en Ariaantje:

1 Jan Spel, geboren op 15-05-1784 in ?. Jan is overleden op 10-04-1846 in Veenhuizen (Norg), 61 jaar oud..

2 Willem Spel, geboren in Spierdijk. Hij is gedoopt op 19-02-1785 in Berkhout, R.K. Statie Spierdijk-Zuidermeer.. Bij de doop van Willem was de volgende getuige aanwezig: Maartje van Reyn.

Getuige bij:

13-08-1805   doop Petrus Spel (1805-vóór 1820)   [oom vaderszijde]

05-12-1807   doop Adriana Spel (1807-vóór 1812)   [oom vaderszijde]

14-08-1814   huwelijk Joannes de Boer (geb. ±1783) en Maartje Spel (geb. 1787) [zie 1,4]

[broer bruid]

14-06-1818   huwelijk Jan Veldt (geb. ±1791) en Claartje Spel (1786-1853) [zie 1,3]

[broer bruid]

3 Claartje Spel, geboren in Spierdijk. Zij is gedoopt op 01-05-1786 in Berkhout, R.K. Statie Spierdijk-Zuidermeer.. Bij de doop van Claartje was de volgende getuige aanwezig: Maartje van Reyn. Claartje is overleden op 18-12-1853 in Spanbroek, 67 jaar oud.

Getuige bij:

13-08-1805   doop Petrus Spel (1805-vóór 1820)   [tante vaderszijde]

05-12-1807   doop Adriana Spel (1807-vóór 1812)   [tante vaderszijde]

4 Maartje Spel, geboren in Spierdijk. Zij is gedoopt op 06-07-1787 in Berkhout, R.K. Statie Spierdijk-Zuidermeer.. Bij de doop van Maartje was de volgende getuige aanwezig: Hendrikje Kruger.

5 Pieter Spel, geboren in Spierdijk. Hij is gedoopt op 15-08-1788 in Berkhout, R.K. Statie Spierdijk-Zuidermeer.. Bij de doop van Pieter was de volgende getuige aanwezig: Hendrikje Kruger. Pieter is overleden op 22-06-1854 in Hoorn, 65 jaar oud.

Getuige bij:

14-08-1814   huwelijk Joannes de Boer (geb. ±1783) en Maartje Spel (geb. 1787) [zie 1,4]

[broer bruid]

14-06-1818   huwelijk Jan Veldt (geb. ±1791) en Claartje Spel (1786-1853) [zie 1,3]

[broer bruid]

6 Trijntje Spelt, geboren in Spierdijk. Zij is gedoopt op 01-02-1790 in Berkhout, R.K. Statie Spierdijk-Zuidermeer.. Bij de doop van Trijntje was de volgende getuige aanwezig: Hendrikje Kruger.

7 Maarten Spel, geboren in Spierdijk. Hij is gedoopt op 19-09-1791 in Berkhout, R.K. Statie Spierdijk-Zuidermeer.. Bij de doop van Maarten was de volgende getuige aanwezig: Maartje Bofinus?. Maarten is overleden vóór 1858, ten hoogste 67 jaar oud.

Helaas heb ik bij het Noord-Hollands Archief in de boeken van RK Berkhout geen spoor gevonden van de doop van Jan Spel of van het huwelijk van zijn ouders.

Behalve in de boeken van de RK Statie Spierdijk-Zuidermeer heb ik ook gezocht  in die van de R.K.Statie Goorn-Grosthuizen, en voor de doop ook nog in het gereformeerde doopboek van Berkhout. Alles zonder succes.

Het zou kunnen dat de ovl-aktes van Pieter Jans Spel en/of Ariaantje Jans (Vivervre) nog uitkomst bieden. Pieter kan echter ook al voor 1811 zijn overleden. Ariaantje was nog aanwezig bij het huwelijk van dochter Claartje in 1818;  zij woonde blijkens de verschillende aktes toen al minstens 4 jaar in Hoorn – ws is ze er ook overleden, de ovl-aktes van Hoorn zijn echter nog niet via genlias of anderszins online te raadplegen. 

Bij het ovl van dochter Claartje heeft haar moeder overigens  ineens een heel andere naam – waar die vandaan komt?

Bron Burgerlijke stand - Overlijden Archieflocatie Noord-Hollands Archief Algemeen Gemeente: Spanbroek

Soort akte: Overlijdensakte

Aktenummer: 20

Aangiftedatum: 18-12-1853 Overledene Claartje Pietersd Speld

Geslacht: V

Overlijdensdatum: 18-12-1853

Leeftijd: 67

Overlijdensplaats: Spanbroek Vader Pieter Jansz Spelt Moeder Marijtje van Preijve Partner Jan Veld

Relatie: ee Nadere informatie geboortepl.:Berkhout

Heeft iemand een suggestie voor verder onderzoek? Of een idee waar de achternaam van Ariaantje vandaan komt? Via Isis Zeeland zie ik wel namen die in de buurt komen, maar dan weer niet icm Ariaantje of ed.

Ik zit op dit moment gewoon muurvast!

Groeten van Jacqueline

• 1 month later...
  • Member Group
Spijkerboor

Hallo Jaqueline,

Misschien kun je te Dordrecht is gaan kijken. Daar komt een familie Spelt voor rond 1700

Jan Spelt Servaasz.

Succes

Spijkerboor

• Member Group
jacqueline

Bedankt voor je reactie! Helaas kan ik de personen met de naam Spel(t) uit Dordrecht in ieder geval op dit moment nog niet koppelen aan de personen uit mijn bestand.

groet, Jacqueline

• Member Group

Met aandacht heb ik je uitgebreide uitleg bij je vraag gelezen. Je hebt al veel onderzoek in het archief gedaan.

In het archief van de kolonisten ben ik vaker fouten tegengekomen, verkeerde woonplaats en geboortejaar, dus staar je er niet blind op. Wel goed dat je het door onderzoek hebt uitgesloten. Net geen 9 maanden is krap tussen hem en zijn broer, maar niet helemaal onmogelijk.

Wat ik kan opmaken is dat Spierdijk een belangrijke bron zou moeten zijn. Worden er ook getuigen genoemd die broer/zus van vader kunnen zijn, of lees ik er overheen? Als de doop van Jan niet in Spierdijk is gevonden, is er ook gekeken of de familie van een andere plaats kwam (indemniteit) waar hij mogelijk is geboren, en zijn ouders zijn gehuwd?

Je kunt er van uitgaan dat Jan de oudste zoon was. In de overlijdensakte van dochter Claartje staat haar vader genoemd als Pieter Jansz, dus zoon van Jan.

De schrijfwijze van haar moeders achternaam, is duidelijk een schrijfvariant op klank, zeg het maar eens (on)duidelijk hardop. Ik heb de originele acte via Genver erbij gezocht en is geen overnamefout.

Je zult dus ook alert moeten zijn op andere varianten.

Als je kijkt op de site van Veenhuizen, Drenlias, dan staat Jan genoemd als kolonistenvader.

Als je alleen de achternaam Spel intypt, zie je vele familielieden (ook een dochter? Sibilla). Er staat Herkomst Montfoort, dat is iets anders dan geboorteplaats (ik zag eenzelfde overname in een stamboom elders op internet), eerder een woonplaats voordat men in Veenhuizen werd opgenomen. In Montfoort zou er dan iets kunnen zijn in de armenzorg-dossiers en in Veenhuizen zijn dossiers in te zien, een bezoekje waard.

Bevolkingsregister van de Maatschappij van Weldadigheid

Jan Spel, geboren op 18-05-1784; plaats van herkomst: Montfoort; godsdienst: kath.; aangekomen op 23-06-1820; ingeschreven in Willemsoord als kolonistenvader.

Bijzonderheden:

Uit de contributie van de stad Montfoort.

Op aankomstdatum geplaatst in kolonie III, Willemsoord.

Op 14-03-1843 met zijn vrouw geplaatst in Veenhuizen III, W 13.

De man is in Veenhuizen overleden en de vrouw is op 10-05-1846 teruggekeerd naar Willemsoord.

Gehuwd met Aletta Berkelo, geb. 1783 en overl. 05-12-1858.

Uit het huwelijk zijn 6 kinderen geboren.

De vrouw is op 01-11-1849 geplaatst bij schoonzoon P.Brands en aldaar overleden.

En misschien dat Keren op haar lijstje NHA het overlijden in Haarlem van moeder kan zetten.(naderhand toegevoegd: overlijden na 1811 Hoorn staat op Genver2.nl)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

• Member Group

Hallo Jacqueline,

Na lang zoeken toch gevonden de doop van Joannes Spel. Hij is namelijk gedoopt te Hoorn. Zie bijlage.

Gedoopt 15-05-1783 te Hoorn

Joannes

Zn.v. Pieter Spel en Ariaantje Vieveever

Get. Marijtje Spel

Bron: DTB Hoorn - dopen RK Slijksteeg 1781-1784

Huwelijk van Pieter en Ariaantje nog nergens kunnen traceren. Niet te Hoorn of Montfoort.

Groetend - Robert PG

Please login or register to see this attachment.

Guest Masje II

Hallo Jacqueline,

Ik heb nog de tienjarige tafels van Hoorn doorgenomen, maar heb haar overlijden niet kunnen vinden. Mogelijk dat ik overheen heb gekeken.

Zie:

Please login or register to see this link.

Een ander optie zou kunnen zijn, dat zij tot haar overlijden woonachtig is geweest bij een van haar kinderen. Mogelijk in een ander plaats dan Hoorn.

mvg, Masje II

• Member Group

Wat knap van je, Robert... Mijn complimenten.

De eerdere leeftijdsopgave is dus precies een jaar te jong. Gebeurt vaker.

• Member Group

Wat een verrassing, de doopgegevens van Joannes Spel! Robert en anderen, hartelijk dank voor het meezoeken en -denken.

Dom dat ik niet aan die tienjarige tafels had gedacht. Ik ben ze aan het doornemen, tot dusver lijkt het er idd op dat Adriana Vivervre er niet in voorkomt.

Misschien dat ik deze vakantie nog in Veenhuizen kom - in dat geval zal ik het gezin van Joannes Spel ook zeker op mijn to-do lijstje zetten!

Tot dusver heb ik het volgende:

Joannes Spel, zoon van Pieter Jansz Spel en Adriana Jans Vivervre. Hij is gedoopt op 15-05-1783 in Hoorn, RK Slijksteeg. Joannes is overleden op 10-04-1846 in Veenhuizen (Norg), 62 jaar oud. Joannes trouwde, 21 jaar oud, op 28-04-1805 in Zwammerdam met Aletta Berkelo, 22 jaar oud. Bij het kerkelijk huwelijk van Joannes en Aletta waren de volgende getuigen aanwezig: Joanna van Bemmel en Maria Rost. Aletta is een dochter van Willem Berculo en Wilemijntje Stichter. Zij is gedoopt op 14-09-1782 in Montfoort, R.K. Parochie H. Johannes de Doper. Bij de doop van Aletta was de volgende getuige aanwezig: Willemijntje Berkelo. Aletta is overleden op 05-12-1858 in Steenwijkerwold, 76 jaar oud. Aletta is weduwe van Jan van Bussel(en) (ovl. 1800), met wie zij trouwde op 08-09-1799 in Oudewater.

Kinderen van Joannes en Aletta:

1 Petrus Spel, geboren in Bodegraven, Meije. Hij is gedoopt op 13-08-1805 in Nieuwkoop (ZH). Bij de doop van Petrus waren de volgende getuigen aanwezig: Willem Spel (geb. 1785) [oom vaderszijde] en Claartje Spel (1786-1853) [tante vaderszijde]. Petrus is overleden vóór 23-06-1820, ten hoogste 14 jaar oud.

2 Wilhelmus Spel. Hij is gedoopt op 24-06-1806 in Woerden. Wilhelmus is overleden op 20-08-1846 in Steenwijkerwold, 40 jaar oud. Wilhelmus:

(1) trouwde, 27 jaar oud, op 17-04-1834 in Loon op Zand met Jacoba van Daelen, 24 jaar oud. Jacoba is een dochter van Dieter van Daelen en Johanna Netten. Zij is gedoopt op 14-08-1809 in Loon op Zand. Jacoba is overleden op 27-12-1841 in Steenwijkerwold, 32 jaar oud.

(2) trouwde, 36 jaar oud, op 02-09-1842 in Steenwijkerwold met Geertje Bos, 20 jaar oud. Geertje is geboren op 25-01-1822 in Steenwijkerwold, dochter van Jan Oelken Bos en Lummigje Jans Dekker.

3 Adriana Spel, geboren op 04-12-1807 in Bodegraven. Zij is gedoopt op 05-12-1807 in Zwammerdam RK. Bij de doop van Adriana waren de volgende getuigen aanwezig: Willem Spel (geb. 1785) [oom vaderszijde] en Claartje Spel (1786-1853) [tante vaderszijde]. Adriana is overleden vóór 24-01-1812, ten hoogste 4 jaar oud.

4 Willemijntje Spel, geboren in Bodegraven. Zij is gedoopt op 14-02-1809 in Zwammerdam RK. Bij de doop van Willemijntje was de volgende getuige aanwezig: Geertruij Rietveld. Willemijntje is overleden op 26-10-1865 in Steenwijkerwold, 56 jaar oud.

5 Jan Spel, geboren in Bodegraven. Hij is gedoopt op 20-11-1810 in Zwammerdam RK. Bij de doop van Jan was de volgende getuige aanwezig: Geertruij Rietveld. Jan is overleden vóór 23-06-1820, ten hoogste 9 jaar oud.

6 Adriana Spel, geboren op 24-01-1812 in Nieuwkoop (ZH). Adriana is overleden na 1860, minstens 48 jaar oud. Adriana:

(1) trouwde, 19 jaar oud, op 06-08-1831 in Steenwijkerwold met Paulus Brands, 22 jaar oud. Paulus is een zoon van Jan Brands en Aaltje de Vries. Hij is gedoopt op 19-05-1809 in Groningen, Martinikerk. Paulus is overleden op 29-09-1860 in Willemsoord, 51 jaar oud.

(2) trouwde, 48 jaar oud, op 17-08-1860 in Steenwijkerwold met Jan Willem Vreeling.

7 Johanna Spel, geboren op 09-04-1814 in Nieuwkoop. Johanna is overleden op 29-09-1860 in Steenwijkerwold, 46 jaar oud. Johanna trouwde, 24 jaar oud, op 09-09-1838 in Hoorn met Jan Jansz. Flart. Jan is een zoon van Jan Flart en Aaltje Meijer.

8 Klara Spel, geboren op 04-02-1817 in Montfoort. Klara is overleden op 15-01-1892 in Abcoude Proostdij, 74 jaar oud. Klara:

(1) trouwde in Steenwijker19-6-1839 met Piebe Laverman. Piebe is geboren op 16-08-1812 in Leeuwarden, zoon van Gosse Laverman en Ietje Reins. Piebe is overleden vóór 22-05-1863, ten hoogste 50 jaar oud.

(2) trouwde, 46 jaar oud, op 22-05-1863 in Steenwijkerwold met Jochem van Dijken, ongeveer 36 jaar oud. Jochem is geboren omstreeks 1827, zoon van Jacob Jans van Dijken en Geertje Deijen. Jochem is overleden op 19-06-1901 in Steenwijkerwold, ongeveer 74 jaar oud.

9 Sebilla Spel, geboren op 28-12-1823 in Willemsoord (Steenwijkerwold). Sebilla is overleden op 20-03-1888 in Amsterdam, 64 jaar oud. Sebilla trouwde, 21 jaar oud, op 26-04-1845 in Norg met Johannes Franciscus Kalwij, 25 jaar oud. Johannes is geboren op 12-02-1820 in Amsterdam, zoon van Franciscus Kalwij en Gezina Hendrica Vreijlink.

groet, Jacqueline

• 2 months later...
  • Member Group

Ik ben geen fervent fora-bezoeker en bij toeval trof ik dit topic aan. Mijn interesse is des te groter want Jan Pieters Spel en Aletta Berkelo zijn mijn betovergrootouders en ik heb al veel informatie over deze families kunnen achterhalen. Ik ben met name al jaren op zoek naar gegevens over Jan Pieters Spel en zijn voorouders.

Op de reeds bekende gegevens heb ik wellicht nog enige aanvullingen:

Van Pieter Jans Spel en Ariaantje Jans Vivervre is nog een kind bekend: 5 aug. 1781 wordt gedoopt Maria, dochter van Pieter Spel en Arejaantje Jans Vivever, doopgetuige Marijtje van Reijven. (Hoorn Doopboek RK Slijksteeg)

Deze Marijtje van Reijven is wellicht een belangrijke schakel naar de volgende huwelijksafkondiging die ik aan trof op de website van het Westfries Archief:

Jan Tijsz Spel en Marijtje van Rijven, huwelijksafkondiging 11-5-1748 Hoorn, (DTB Hoorn , Inv. nr. 69, folio 45).

Dit moeten we haast de ouders van Pieter Jans Spel zijn, want deze Marijtje komt met verschillende schrijfwijzen ook voor als doopgetuige bij enkele kinderen van Pieter.

Op dezelfde website: huwelijksafkondiging van Pieter Spel en Ariaantje Jans Turver, 21-4-1781 (DTB Hoorn, inv. 69, folia 229a).  De naam Turver heb ik nog niet eerder aangetroffen, maar een bezoek aan het Westfries Archief is zeker de moeite waard om te onderzoeken of deze Ariaantje Jans (Vivervre, Vieveever, Vivever, Vevervree) dezelfde is als de echtgenote van Pieter.

groeten,

Ron

• Member Group

Wat een prachtige aanvulling Ron! Geweldig gevonden.

De doopgetuige Maartje van Reyn/Reyve, ook wel Marijtje Spelt lijkt idd de grootmoeder Marijtje van R(e)ijven.

Via het Westfries Archief ook nog dit echtpaar - haar ouders?

Datum huwelijksafkondiging: 21-09-1720

Plaats huwelijksafkondiging: Hoorn

Datum attestatie: 13-10-1720

Attestatie voor: Hoorn

Bruidegom: Johannes van Rijven

Bruid: Marijtje Smit

Bijzonderheden: Attestatie gegeven om op het stadhuis te mogen trouwen.

Toegangsnummer: 1702_Hoorn Doop-, trouw- en begraafboeken

Inventarisnummer: 68

Folio: 59a

Het Westfries Archief staat al enige tijd om mijn verlanglijst van te bezoeken archieven! Ik hoop er nog dit jaar naar toe te gaan, het ligt voor mij helaas niet naast de deur en met voorouders in alle provincies  staan er nog wel wat meer archieven op de lijst!

groeten en hartelijk bedankt,

Jacqueline

• Member Group

En via VpTd de doop van Petrus, zoon van Jan Spel(d?) en Marijtje Rijven, 02-05-1758, Hoorn dopen RK H. Cyrianus statie Slijksteeg.

Eerder doopt het echtpaar een zoon Matthias (27-09-1749).

groet, Jacqueline

• 2 weeks later...
  • Member Group

Deze week toch maar eens de lange tocht naar het Westfries Archief in Hoorn ondernomen, en ik moet zeggen niet zonder resultaat..

Overlijden gevonden van Ariaantje Vivevre. Deze keer weer onder een heel andere naam: Adriaantje Feverfree, overleden 3-4-1837 te Hoorn, 82 jaar, weduwe van Pieter Spel, aangegeven door o.a. haar zoon Willem Spel (B.S.Hoorn, 4-4-1837, akte 138). 

Verder gezocht naar mogelijke doop van Ariaantje, hierbij index van alle dopen tussen 1755 en 1765 in Hoorn doorgenomen met als resultaat slechts één A(d)riaantje met een vader Jan:

doop 30-9-1761 Adriaantje (Andriana) Janse, filia illegitima van Ariaan Janse en Cnelissie Cnelis, getuige Marijtje Theijsen. (Hoorn RK Statie Nieuwe Noord)

Het is heel goed mogelijk dat dit onze gezochte Ariaantje is. De opgegeven leeftijd in de overlijdensakte komt weliswaar niet overeen met de doopdatum, maar we zien vaker in overlijdensakten dat de genoemde leeftijd van de overledene bij benadering is gegeven.

De huwelijksaankondiging van Pieter Spel en Ariaantje Jans Turver van 21-4-1781 was ons reeds bekend. In heb het origineel ingezien en ik kan ook niet anders concluderen dat in de akte de achternaam Turver staat aangegeven.

In heb verder de akte van ondertrouw ingezien en hierin staan wat meer details over dit voorgenomen huwelijk:

21-4-1781, Pieter Spel j.m. en Ariaantje Jans Turver j.d. beijde van Hoorn, de bruidegom geadsisteerd met zijn vader Jan Spel en de bruijd met haar moeder (dit woord is overschreven door het woord peet) Marijtje Krieger. (DTB Hoorn, Inv. 59)

Het blijkt nu overduidelijk dat Ariaantje Jans Vivevre en Ariaantje Jans Turver dezelfde personen zijn. Ik heb nog geen verklaring gevonden voor het gebruik van deze verschillende achternamen.

Er rest nog het nodige uit te zoeken en al met al voldoende redenen om dit archief nog eens te bezoeken.

mvgr

Ron

• Member Group

Geweldig Ron! Hartelijk dank voor je naspeuringen. Wb de achternaam - het lijkt mij eigenlijk een kwestie van verbasterd uitspreken?

Verder heb ik nu, dankzij jouw gegevens,  denk ik Ariaantjes doop gevonden! Die uit 1761 heeft nl. geen vader Jan, maar een vader Ariaan?

Ik ben uitgegaan van de naam van Ariaantjes huwelijksgetuige, Krieger. In eerste instantie heb ik gezocht bij het Westfries Archief, daar vond ik

Datum huwelijksafkondiging: 26-01-1771

Datum huwelijk: 10-02-1771

Plaats wettig huwelijk: Hoorn

Bruidegom: Willem Krieger

Bruid: Marijtje Koel

Kerkelijke gezindte: Gereformeerd

Bijzonderheden: Het huwelijk werd gesloten door ds. Engelberts.

Inventarisnummer: 69

Folio: 177a

en een eerder huwelijk van Willem:

Datum huwelijksafkondiging: 21-04-1753

Datum huwelijk: 06-05-1753

Bruidegom: Willem Krieger

Bruid: Ariaantje Jacobs

Bijzonderheden: Het huwelijk werd gesloten door ds. Bogaard.

Folio: 68a

Toeval, die combinatie Krieger - Ariaantje? En zou Marijtje Koel misschien identiek kunnen zijn aan de getuige Marijtje Krieger?

Verder gezocht via VpNd, en daar, Hoorn dopen RK Het Achterom,

op blz 6:

15 januari 1754: Adriana, dochter van Hans (= Johannes = Jan?)  - patroniem kan ik niet goed lezen, misschien Jurri?, fiweber en Claartje Kriegers. Als getuige staat er dan volgens mij een Lijsje Laurens met daarvoor iets wat ik weer niet goed kan lezen.

Wat denk je? Ariaantje en Jan Spel dopen ook een Claartje in ieder geval.

Later toegevoegd:

Ook nog in hetzelfde doopboek, op blz  9 :

1 december?  1755: Michiel, ouders Jan Fieweber en Klaartje Hendricks, getuige: ?  Marijtje ?

En het huwelijk via het Westfries Archief:

Datum huwelijksafkondiging: 26-06-1751

Datum huwelijk: 11-07-1751

Bruidegom: Hans Jurgen Viwever

Bruid: Claartje Hendriks

Bijzonderheden: Het huwelijk werd gesloten door ds. Verloren.

Folio: 60

RK huwelijk via VpNd, 

,  op blz 10:

Hans Jurrige Fiewever en Claartje Hendricks, getuigen Cornelia van Ham en Trijntje Pieters ?Breek?

Ron, wat ben ik blij dat je op het forum bent gekomen!

groeten van Jacqueline

• Member Group

Maria van Rijven, de vrouw van Jan Tijsz Spel, is 14-02-1725 gedoopt te Hoorn, RK Het Achterom. Er worden twee getuigen genoemd, de een is N. van Rijven, de naam van de ander kan ik niet goed lezen en het is me ook niet duidelijk op wie van de twee het loco betrekking heeft.

Ook nog het RK huwelijk van haar ouders Johannes van Rijven en Marijtje Smit: 13-10-1720, Hoorn RK Achterom. Alles via VpNd.

groeten van Jacqueline

• Member Group

Wat een geweldige vondst van je Jacqueline was deze doop van Ariaantje in 1754. Dit heeft mij al heel wat hoofdbrekens gekost de afgelopen jaren. En dan te bedenken dat ik er zo dicht bij heb gezeten vorige week bij mijn onderzoek in Hoorn naar alle dopen over de perioden 1755-1765.  Het is overduidelijk dat dit de door ons gezochte Ariaantje is, de naam Fiweber in combinatie met Claartje Krieger(s) biedt geen andere mogelijkheden.

Wat betreft de onduidelijkheden in de tekst, ik lees ook als patroniem Jurri en als getuige Lijsje Laurens. Daarvoor staat conj susc en dat is de latijnse afkorting voor " in aanwezigheid van de getuige(n)".

Ik heb nog even verder gezocht in dit doorboek en vond ook nog:

11 augustus 1752, gedoopt Joannes, z.v. Joannes Jurian en Claartje Clieves, getuige Marijtje Laurens.

De onduidelijkheden in de tekst van de doop van Michiel in 1755 kan ik ook verklaren. De doop is van 1 oktober 1755.  De afkorting 8bris duidt op de maand oktober. In de RK DTB worden de maanden september, oktober, november en december ook wel aangegeven als respectievelijk, 7bris, 8bris 9bris en Xbris. Je ziet voor de cijfers ook wel eens Romeinse cijfers.

Als getuige bij deze doop lees ik: Marijtje Laurens en dat is ook weer een bekende voor ons.

De huwelijksafkondiging van 26-6-1751 geeft de naam van de bruidegom weer als Hans Jurgen Viwewer. Dit duidt ongetwijfeld op een Duitse afkomst, zoals wellicht bekend trokken veel landarbeiders uit Noord Duitsland in de 17e en 18e eeuw naar Nederland om in de landbouwgebieden seizoensarbeid te verrichten.  Hans Jurgen was zeker een van hen en is hier gebleven.

Het ondertrouwregister van de gemeente Hoorn (DTB, inv. nr. 59) kan wellicht meer uitsluitsel geven, vaak staat hierin aangegeven waarvan de bruid en bruidegom afkomstig waren. Helaas is dit register nog niet op internet in te zien en zullen we hiervoor weer eens naar Hoorn moten afreizen.

Ik heb op internet nog wat verder gezocht naar varianten van de naam Vivewer en ik dat de schrijfwijze meer in de richting van Fieweber zal liggen. Deze naam komt nog sporadisch voor in Duitsland.

Je hebt ook nog aanvullende gegevens gevonden over het echtpaar Jan Tijsz Spel en Maria van Rijven.  Ik heb de tekst van de doop van dochter Maria van 14-2-1725 nog eens doorgenomen en volgens mij staat bij de getuigen " suscepit de fonte (= doopgetuige) Ermtie Dirricks loco (in plaats van) N. van Rijven".

Deze Ermtie komen we ook weer tegen bij de volgende dopen:

2-2-1723 Hoorn RK Het Achterom, Jacobus, z.v. Joannes van Rijven en Maritie Smits levante (= doopheffer) Ermtie Dircks Verburg loco Maria de Graef.

en ook:

18-1-1723 Hoorn RK Slijksteeg, Piter, z.v. Joes van Rijven en Marijtje Smits suscepit Hermpje Smits.

Ik ben nog verder op zoek naar de familie Krieger. Ik kan nog geen link vinden met de door jou genoemde Willem.  Voorlopig hebben we echter weer voldoende materiaal gevonden om verder te zoeken.

met vriendelijke groet,

Ron

• Member Group

Hallo Ron,

Bedankt voor alle aanvullingen - niet in het minst voor die betreffende Ermtie Dircks Verburg, want die levert dit huwelijk op - de ouders van Marijtje Smit neem ik aan, en ws ook van de doopgetuige Harmpje Smits:

Datum huwelijksafkondiging: 07-07-1691

Datum attestatie: 22-07-1691

Attestatie voor: Hoorn

Bruidegom: Pieter Hermensz Smit

Bruid: Ermpje Dircks Verburgh

Bijzonderheden: Op het stadhuis getrouwd

Inventarisnummer: 67

Folio: 114a

En nu zag ik pas, dat onder de kruisjes een rolmenu zit. Bij dit huwelijk levert dat het volgende op:

Voornaam: Pieter

Patroniem: Hermensz

Achternaam: Smit

Burg. staat: jongeman

Adres: Varkemarkt

afkomstig uit: Hoorn

Voornaam: Ermpje

Patroniem: Dircks

Achternaam: Verburgh

Burg. staat: jonge dochter

Adres: Varkenmarkt

afkomstig uit: Naarden

en voor eerder gevonden huwelijken het volgende:

Voornaam: Johannes

Tussenvoegsel: van

Achternaam: Rijven

Burg. staat: jongeman

Adres: voor de Vismarkt

afkomstig uit: Culemborg

Voornaam: Marijtje

Achternaam: Smit

Burg. staat: weduwe

Adres: Verkemarkt

Voornaam: Hans Jurgen

Achternaam: Viwever

Burg. staat: weduwnaar

Adres: Agterom

afkomstig uit: Bohemen

Voornaam: Claartje

Patroniem: Hendriks

Burg. staat: jongedochter

Adres: Agterom

Bij de anderen staat afkomstig uit, resp. woonplaats Hoorn. Bij Jan Tijsz Spel het laatste - hij kan dus nog van elders komen. In Hoorn heb ik zijn doop in ieder geval nog niet gevonden.

Hans Jurgen kwam dus Bohemen. Heb je de vraag  herkomst achternaam Viwever / Fiewever gezien die ik in de rubriek Vragenforum -Nederland-Algemeen heb gesteld?

groeten van Jacqueline

• Member Group

Hoorn dopen RK Het Achterom : 02-01-1695: Maria, dochter van Peter Hermans en Ermtje Diericx; getuige Lijsbeth Hermans.

groeten van Jacqueline