Jump to content
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Trijntje Klaas(se) (Kroon), Urk 14-04-1771, Uitdam 22-02-1841

Framegote

Recommended Posts

• Member Group

Een van de grotere raadsels uit mijn onderzoek is die naar de vader van Klaas Schreuder, die geboren was op 14-03-1810 in Uitdam en gedoopt op 01-04-1810.

Zijn moeder was Trijntje Klaas(se) (Kroon).

Een uitzonderlijke vrouw, want .... zij wist haar buitenechtelijke zoon te dopen met een andere familienaam dan haar eigen: Klaas Schreuder. De naam van de vader wordt nergens genoemd.

Zij wordt zelfs een jaar gecensureerd (mocht niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal), maar ook in de notities daarover staat geen letter over de vader van het kind.

Ten tijde van haar zwangerschap was zij eerst weduwe van Jacob Cornelisz van Besten, die - net als Trijntje - in 1793 lidmaat werd van de kerk in Uitdam, maar al 2 jaar later overleed en begraven werd in Broek in Waterland. Trijntje hertrouwde in Uitdam op 25-08-1799 met Lubbert Buter. 

Ik heb gezocht naar een Lubbert Buter die rond 1770 geboren zou moeten zijn (ongeveer even oud als Trijntje), maar niemand met die naam kunnen vinden. Als ik de familienaam weg laat, vind ik een Lubbert op Urk (!) die in 1769 gedoopt is...... Dat zou mooi passen. Ook Trijntje heeft haar familienaam pas in Noord Holland gebruikt (en ook niet altijd).

Met Lubbert krijgt Trijntje 3 kinderen: Klaasje in 1800, Jan Geert in 1801 en Hilletje in december 1803. Op 4 januari 1804 werd Lubbert begraven in Uitdam, maar dan ..... op 21 november 1805, 23 maanden na zijn overlijden, wordt Jan Geert Buter geboren en aangegeven als zoon van Lubbert Buter en Trijntje Kroon!

Dat is nog eens een zwangerschap!

Het zijn dus 2 jongens die geboren worden met "onbekende vaders", want Lubbert mag dan officieel vader zijn, maar biologisch/technisch was dat in die tijd nog niet mogelijk. De vader vinden van Jan Geert Buter lijkt me vrijwel onmogelijk. Nazaten zijn er niet, want het jong overleed al op 27 januari 1806. Nazaten van Klaas Schreuder zijn er wel (ik zelf ben er een van).

De vraag is nu: waar moet ik verder zoeken naar zijn vader? Ik zou het niet meer weten.

Ik heb gekeken in alle kerkboeken, de volkstelling van 1811 (die overigens netjes klopt voor de samenstelling van dit gezin: 1 weduwe, 1 meisje en 2 jongens), ORA, Notaris akten .... Ik ben zelfs al begonnen met het napluizen van de nazaten van een Schreuder die mogelijk zijn vader zou zijn, om te zien of 1 van hen misschien in mijn DNA-matches voorkomt... (tot nu toe nog niet)

Vanmorgen was ik in het Waterlands Archief waar het idee werd geopperd dat zijn vader misschien naar zee was gegaan, of het leger in en niet meer terug gekomen. Maar voor hij weg ging nog wel eerst even zijn vriendin zwanger gemaakt.

Ik had daar zelf nog niet aan gedacht, maar het lijkt een mogelijkheid. De vraag is nu: hoe kan ik daar achter komen?

Een andere mogelijkheid is dat ze, wat ze tegenwoordig sexwerker noemen, was en zich op die manier in haar onderhoud voorzag. En de twee jongens waren "bedrijfsongevallen" en werden genoemd naar een van haar klanten. Maar zie ook zoiets maar te bewijzen. Dat zal ongetwijfeld nergens geregistreerd zijn geweest.

Ik zal dit verhaal wellicht wel eerder hebben verteld, maar ik hoop dat eventuele nieuwe lezers er ook hun gedachten eens over laten gaan.

In mijn kwartier staat heb ik de meeste takken zo'n 10 generaties (of meer) terug weten te vinden, maar deze voorvader is mijn oudvader (5 generaties terug) en de oudste "paternal ancestor" van mijn moeder. Het gemis van zijn vader zorgt voor een gigantische hap uit mijn grafisch overzicht. Het zou leuk zijn om dat ook te kunnen opvullen.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie iets weten.

Groet

Frank

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...