Member Group jacqueline Posted November 18 Member Group Share Posted November 18 (edited) Op 9 -1-1801 gaan in Amsterdam Willem (van der) Pol en Alida Annes in ondertrouw. Voor hem getuigt zijn moeder Antje Schouten. Willem is 27 jaar. Bij zijn overlijden op 15-12-1841 staat vermeld dat hij 71 jaar is. Van Willem en Alida heb ik de volgende kinderen: 1 Henderik Jacobus van der Pol, geboren op 27-10-1800. Hij is gedoopt op 31-10-1800 in Amsterdam, Hervormd Nieuwezijdskapel. Doopgetuigen zijn Anna Cornelia Carels [aangetrouwde tante vaderszijde] en Hendrik van der Pol (±1772-1813) [oom vaderszijde]. 2 Albertus van der Pol, geboren op 26-04-1804 in Amsterdam. Hij is gedoopt op 02-05-1804 in Amsterdam, Hervormd Zuiderkerk. Doopgetuigen zijn Fredrika Elisabeth Hardendorf [aangetrouwde tante moederszijde] en Albertus Annes (geb. 1769) [oom moederszijde]. 3 Anna van der Pol, geboren op 19-02-1807 in Amsterdam. Zij is gedoopt op 19-02-1807 in Amsterdam, Hervormd Zuiderkerk. Doopgetuige is Antje Jansen. 4 Alida van den Pol, geboren op 09-04-1811 in Amsterdam. Zij is gedoopt op 24-04-1811 in Amsterdam, Hervormd Zuiderkerk. 5 Margaretha van der Pol, geboren op 16-11-1814 in Amsterdam. 6 Christina van der Pol, geboren op 18-02-1818. 7 Willem van der Pol, geboren op 13-07-1822 in Amsterdam. De doopgetuige in 1800, Hendrik van der Pol, gaat 30-08-1799 in Amsterdam in ondertrouw met Anna Cornelia Carels. Hij is 27 jaar en zijn moeder Johanna Scholten getuigt. Alida Annes is een dochter van Sijbrand Annes en Christina Smit. De moeder van Willem en Hendrik is (Joh)anna Schou/lten – maar wie is hun vader? Willem en Hendrik zijn bij ot beiden van Amsterdam – maar zijn zij er ook geboren? Ik kom er maar niet uit! Een Hendrik van der Pol doopt met Antje Hendriks in 1771 Luthers een tweeling Hendrik en Anna, over dit echtpaar heb ik verder niets meer gevonden dus ook geen doop van Willem Groeten van Jacqueline Edited November 18 by jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group JPB Posted November 19 Member Group Share Posted November 19 (edited) als Hendrik van der Pol 08.01.1813 overlijdt worden als ouders aangegeven: wijlen Willem van der Pol, zeeman, en Antje Heintje [Please login or register to see this link. ] je kunt ook de dopen van de kinderen geboren na de invoering van de burgerlijke stand nog nalopen, bijv. Margareta [Please login or register to see this link. ] Edited November 19 by JPB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted November 19 Author Member Group Share Posted November 19 Daar had ik eigenlijk niet aan gedacht, dus meteen gedaan - bij de anderen zijn helaas geen getuigen genoteerd. Van Hendrik heb ik als mogelijke doop Bron: DTB DopenSoort registratie: Doop(Akte)datum: 27-08-1771Plaats: AmsterdamSoort akte: Doop Bijzonderheden: Kerk: Lutherse Kerk Kind Hendrik Vader Hendrik van der Pol Moeder Antje Henderiks Getuige Augustus Leberegt Gersel Getuige Anna Bokane DTB Dopen, archiefnummer 5001, inventarisnummer 254, blad p.15(folio 8), nr.6, aktenummer DTB 254 Gemeente: Amsterdam Periode: 1771 Religie: Evangelisch-Luthers Hij is een tweeling met Anna Heins kan ook wel Henderiks zijn - maar de vader zou dan een Hendrik en geen Willem zijn, en ik neem aan dat Willem van der Pol, die de aangifte doet, zich de naam van zijn vader toch wel juist zal herinneren. Wat me nog wel opvalt: er staat zoon van wijlen Willem vander Pol, maar niet van wijlen Antje Heintje. Dus ik kan nog kijken of zij na 1813 is overleden. Op Heins, Scholten en Schouten.... En die zwager van de overledene: Jan Scholte (ook apart? Voor hem wordt wel de achternaam gebruikt) ga ik ook nog mee aan de slag! Hartelijk dank voor het meedenken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts