Member Group Framegote Posted November 17 Member Group Share Posted November 17 De laatste tijd merk ik steeds vaker dat de gegevens op openarch niet kloppen met wat er in de akten staat. Om een voorbeeld te noemen, het echtpaar Cornelis van Besten en Susanna Eijkenduijn, getrouwd 18-05-1823 in Broek in Waterland. Zij krijgen in ieder geval 7 kinderen, waarvan de eerste, Jacob, op 06-05-1824 in Uitdam/Zuiderwoude. Helaas voor hen overlijd het jochie al op 11 juli 1824. In de akte staat dat hij 2 maanden oud was en dat klopt wel zo'n beetje. Op openarch maken ze er van dat moeders naam Susanna Eijkenboom was en dat Jacob op 11-7-1824 overleed op 2 jarige leeftijd. Als je dus zoekt op Susann? E*kendu*n (met jokers vanwege spellingsvarianten) kom je Jacob dus nooit tegen. Als je zoekt op Cornelis van Besten 1823-1880 (vanaf zijn 1e huwelijk) kom je Jacob dus ook niet tegen. Zulke dingen kom ik de laatste weken heel veel tegen. Wat is die site achteruit gegaan zeg. Hebben jullie die ervaring ook? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Bart Posted November 17 Member Group Share Posted November 17 Frank, Jouw schrijven gaat over de kwaliteit van -open arch-. Persoonlijk werk ik weinig met open arch, maar ik dacht dat open arch werkte met de databases die door de verschillende archiefinstanties beschikbaar zijn gesteld. Ik meende dat open arch zelf geen ontsluitingen van archiefonderdelen doet; maar meer een gecombineerd doorgeefluik is. Neem ik jouw voorbeeld en zoek ik via wiewaswie dan vind ik de gegevens van de overlijdensakte van Jacob. Die gegevens zijn door een vermoedelijk vrijwilliger voor het betreffende archief uitgelezen. En daar worden ook fouten bij gemaakt. Maar de fout ligt m.i. niet bij open archieven maar de betreffende archiefinstelling. Ik neem aan Waterlands archief of Noordhollands archief. Open archieven neemt alleen maar over uit de databases. met vriendelijke groet, Bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Bart Posted November 17 Member Group Share Posted November 17 Even voor de duidelijkheid de samenvatting van de akte op wiewaswie: Overledene Jacob van Besten Geboorteplaats Uitdam Leeftijd 2 maanden Vader Cornelis van Besten Moeder Susanna Eijkenboom Gebeurtenis Overlijden Datum 11-07-1824 Gebeurtenisplaats Broek in Waterland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted November 17 Author Member Group Share Posted November 17 2 uur geleden zei Bart: Frank, Open archieven neemt alleen maar over uit de databases. met vriendelijke groet, Bart Dat klopt, of in ieder geval heb ik dat ook van diverse archieven gehoord. Het probleem is echter dat de archieven zelf eventuele fouten waarop geattendeerd wordt checken en verbeteren. Van onder anders SALHA vernam ik dat openarch hun databases slechts zelden updaten. Het is dus niet zo dat het een spiegel is van wat archiefinstellingen op hun site zetten. Openarch neemt over. Is prima, maar dan moeten ze dat wel updaten want het blijft allemaal mensenwerk. (Het updaten niet trouwens) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted November 17 Author Member Group Share Posted November 17 (edited) 6 minuten geleden zei Bart: Even voor de duidelijkheid de samenvatting van de akte op wiewaswie: Overledene Jacob van Besten Geboorteplaats Uitdam Leeftijd 2 maanden Vader Cornelis van Besten Moeder Susanna Eijkenboom Gebeurtenis Overlijden Datum 11-07-1824 Gebeurtenisplaats Broek in Waterland dat is dus niet op openarch, maar fouten worden overal gemaakt. Hier staat in ieder geval de leeftijd goed. De foute familienaam is doorgegeven. Edited November 17 by Framegote Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts