Member Group Framegote Posted October 27 Member Group Share Posted October 27 Op 25 augustus 1799 hertrouwt Trijntje Klaase Kroon met Lubber Buter, nadat ze op 29-05-1795 in Broek in Waterland weduwe was geworden van Jacob Cornelisz van Besten. Zowel Jacob als Lubbert zouden als "jongman" het huwelijk zijn ingegaan en dus zo rond 25 jaar oud zijn geweest. Beiden waren (volgens hun huwelijksinschrijving) "tot Uitdam" Ik heb in de doopboeken van UItdam, Zuiderwoude en Broek in Waterland gekeken van 1768 tot 1779 en ben geen van hun dopen tegen gekomen. Ook als ik zoek in OpenArch en/of WieWasWie vind ik hen niet. Het lijkt me sterk dat hun beider doop toevallig net allebei verloren zijn gegaan, hoewel dat natuurlijk altijd mogleijk is. Maar iemand moet hen, of hun ouders, toch ook wel in hun stamboom hebben staan. Wie weet hoe (en waar) ik verder kan zoeken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted October 27 Member Group Share Posted October 27 Misschien toch wat eerder geboren? Als Trijntje in 1841 overlijdt is ze 70 jaar, dus geboren 1771 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted October 27 Author Member Group Share Posted October 27 2 uur geleden zei joke andriessen: Misschien toch wat eerder geboren? Als Trijntje in 1841 overlijdt is ze 70 jaar, dus geboren 1771 Trijntje komt van Urk en is gedoopt op 14-04-1771 als dochter en eerste kind van Klaas Fransen Kroon en Claasje Willems Buijs. Het gereformeerde doopboek van Uitdam is betrekkelijk leeg. Ik bedoel er zijn maar enkele dopen per jaar voor 1770. Hij staat er niet tussen; ook niet eerder. Ik zal die andere doopboeken nog eens doorbladeren van 1760-1775. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted October 27 Author Member Group Share Posted October 27 2 uur geleden zei Framegote: Trijntje komt van Urk en is gedoopt op 14-04-1771 als dochter en eerste kind van Klaas Fransen Kroon en Claasje Willems Buijs. Het gereformeerde doopboek van Uitdam is betrekkelijk leeg. Ik bedoel er zijn maar enkele dopen per jaar voor 1770. Hij staat er niet tussen; ook niet eerder. Ik zal die andere doopboeken nog eens doorbladeren van 1760-1775. Nu heb ik ze allen (BiW, Uitdam, Zuiderwoude) doorgebladerd vanaf 1780 tot 1760 en er is maar 1 Lubbert geref. gedoopt. Ook heb ik nog gekeken in Wie Was Wie in Watergang, die ik hier in huis heb, maar ook daar staat hij niet in. (Er staan ook wat mensen in genoemd die niet in Watergang woonden). Dit kan twee dingen betekenen: 1. hij was niet gereformeerd (maar is wel gereformeerd getrouwd) en/of 2. hij komt niet uit deze dorpen, maar misschien uit een buurtdorp. Edam of zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group JPB Posted October 28 Member Group Share Posted October 28 (edited) tja, er staat "woonende te Uijtdam", dus hij kan van elders komen [Please login or register to see this link. en impost Ransdorp Please login or register to see this link. ], maar hij betaald f3 impost voor het huwelijk, dus niet arm. Bij hem wordt vermeld dat hij woont de banne van Zuiderwoude, bij haar de banne van Ransdorp. Lubbert was geen lidmaat van de hervormde kerk van Uitdam (Trijntje wel in 1793). Er zijn nog weinig aanknopingspunten Op Geneanet schrijf je overigens dat hij 04.01.1804 wordt begraven, maar zijn lijk wordt niet aangegeven in de impostregisters terwijl zijn kinderen (1803 en 1804) wel zijn vermeld [Please login or register to see this link. ] Edited October 28 by JPB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted October 28 Author Member Group Share Posted October 28 Ik heb in het Amsterdams Archief het lidmatenregister van Ransdorp doorgebladerd, omdat zij daar vlakbij woonde. Ook daar komt geen Buter in voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted October 29 Author Member Group Share Posted October 29 Ik ben niet zo heel erg snel deze keer, want er is covid in huis en ik ben (nog) de enige die overeind staat..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts