Jump to content

Pieter Philipsz van den Oude Rogge, 17e eeuw

jacqueline

Recommended Posts

• Member Group
jacqueline

Ik ben op zoek naar de afkomst en het eerste huwelijk van de volgende bruidegom. 

Citaat

Bron: OndertrouwregisterSoort registratie: Ondertrouw(Akte)datum: 20-02-1677Plaats: AmsterdamSoort akte: Ondertrouw
Bijzonderheden:Opmerking: Huwelijksintekeningen van de KERK.
Bruidegom Pieter Philipsz van den Oude Rogge    van Hage? =Den Haag?  
Diversen:Eerdere vrouw: Jans, Philippia
Bruid Lijsbet Jans
Diversen:Eerdere man: Reinierse, Claes
Ondertrouwregister, archiefnummer 5001, inventarisnummer 503, blad p.519
Gemeente: Amsterdam
Periode: 1676-1677

In deze ot-akte staat als ik het goed lees dat hij van Hage is?

Hij doopt (ook zonder achternaam) met zijn eerste vrouw te Amsterdam: 1661 Cornelia, 1665 Francijntje, 1667 Arnoldus, 1669 Pieter, 1671 Cornelia, 1672 Gerrit, 1674 Ariaentie, 1677 Jan en 1683 Joost. In Vreeland doopt het echtpaar in 1675 nog een Cornelia. Gezien de intervallen tussen een aantal van de dopen zijn er misschien ook in andere plaatsen nog kinderen geboren. 

Philippina wordt ook Jans Tallings/cx genoemd, daarom vermoed ik dat de volgende akte er ook bij hoort:

Citaat

Bron: Notariële archievenSoort registratie: Kwitantie(Akte)datum: 09-12-1660Plaats: AmsterdamSoort akte: Kwitantie
Bijzonderheden:
Notaris: Jacob  Pondt
Locatieomschrijving: Collem       Kollum in Friesland
Onderwerpsomschrijving: betaling van schuld
Geregistreerde Jan Pietersz Delft
Geregistreerde Luijtje Jacobs
Geregistreerde Jan Tallings
Notariële archieven, archiefnummer 5075, inventarisnummer 3165, aktenummer 53434
Periode: 1660

En mogelijk is dit zijn vader

Citaat

Bron: Notariële archievenSoort registratie: Attestatie(Akte)datum: 23-07-1636Plaats: AmsterdamSoort akte: Attestatie
Bijzonderheden:Notaris: Jacob Jansz Westfrisius
Onderwerpsomschrijving: Geen geld meer lenen aan de producent.
Geregistreerde Louwerens Petken
Geregistreerde Philips Janssen Roggen
Geregistreerde Stockmans
Geregistreerde Cornelis de Vogel
Geregistreerde Joost Rijcke
Notariële archieven, archiefnummer 5075, inventarisnummer 521, aktenummer 220735
Periode: 1636-1637

Pieter heeft een broer Gijsbert, getrouwd met Josintie Everts, van hen kan  ik in A'dam evenmin een huwelijk vinden. Zij dopen net als Pieter en Philippa ook een Cornelia en een Pieter. 

De achternaam Oude Rogge wordt ook aan elkaar geschreven, en komt verder voor in alle mogelijke variaties. 

Ziet iemand kans iets meer over beide broers te vinden? Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Groeten van Jacqueline

Edited by jacqueline

• Member Group
jacqueline

Inmiddels nog gevonden:

Citaat

04-06-1655
Willem Meeuwesteyn, won. in Brielle, transporteert aan Aren Jansz Copper, won. in Brielle, een huis en boomgaard in de Langestraat op de hoek van de Oude Varkenmarkt, belend: o. voorn. Varkenmarkt en w. de Stadsdoelen. Hij verklaart betaald te zijn met 600 car. g. contant en een schepenverlijt 500 g. van 19-4-1652 gepasseerd door voors. Meeuwesteyn t.b.v. het weeskind van Cornelletje Tomas.

03-08-1658
Phillips van den Oudenrogghe, getr. met Phillipyna Jans Tallingh, enige nagelaten dochter van Cornellletje Tomas, won. in 's-Gravenhage, transporteert aan Symon Crul, koopman te Amsterdam, een schepenschuldbrief van 1205 car. g. op 11-2-1649 door Adriaen Houckwater gepasseerd.
[Rechterlijk Archief Brielle  1404-1810 Reference: 031A]

En omdat Jan Tjallings uit Kollum mogelijk Phillipina's vader is:

Citaat

Bron: NedergerechtenSoort registratie: Nedergerechten inschrijving(Akte)datum: 27-06-1620
Bijzonderheden:
Jan Jacops, woonachtig te Burum voormomber over twee kinderen
Wijlen Tomas Jacops vader
Aeuck Barteldsdr moeder
Op verzoek van Gerryt Bartels
Gerryt Bartels
Bronvermelding
Recesboeken, archiefnummer 13-23, Nedergerecht Kollumerland c.a. - Tresoar, inventarisnummer 014
Gemeente: Kollumerland c.a.
Periode: 1619-1627

Bron: NedergerechtenSoort registratie: Nedergerechten inschrijving(Akte)datum: 10-06-1628
Gabe Dircx curator
Barber Tomas weeskind
Griet Tomas weeskind
Cornelyske Tomas weeskind
Tomas Jacops vader
Aeuck Bartels moeder
Gerryt Bartels oom
Recesboeken, archiefnummer 13-23, Nedergerecht Kollumerland c.a. - Tresoar, inventarisnummer 015
Periode: 1627-1635

Citaat

Bron: NedergerechtenSoort registratie: Nedergerechten inschrijving(Akte)datum: 19-03-1628
Gerryt Bartels voormomber
Cornelyske Tomasdr oud 18 jaar weeskind
Bartel Tomas oud 17 jaar weeskind
Jacob Roeloffs smid, woonachtig te Burum oud-voogd
Recesboeken, archiefnummer 13-23, Nedergerecht Kollumerland c.a. - Tresoar, inventarisnummer 015
Periode: 1627-1635

Edited by jacqueline

• Member Group

Hij doopt (ook zonder achternaam) met zijn eerste vrouw te Amsterdam: 1661 Cornelia, 1665 Francijntje, 1667 Arnoldus, 1669 Pieter, 1671 Cornelia, 1672 Gerrit, 1674 Ariaentie, 1677 Jan en 1683 Joost.

de laatste 2 kinderen waren met zijn 2e vrouw, Elisabeth Jans Verheusen; daartussen hoort overigens nog Cornelia 1679. Elisabeth is een zuster van mijn voorvader Jan Jansz Verheusen: 

Please login or register to see this link.

• Member Group
jacqueline

Bedankt voor je reactie, bij de laatste twee kinderen heb ik me hier idd per abuis vergist in de moeder. En Cornelia had ik nog niet, dank je wel! Ik zie dat jij ook geen verdere informatie hebt over Pieter Philips, ondanks verder speuren ben ik er tot dusver niet in geslaagd nog meer over hem te weten te komen. 

• Member Group

08.10.1656 te 's Gravenhage [

]:

Please login or register to see this attachment.

kinderen gedoopt te 's Gravenhage:

26.05.1658 Johannes [Grote Kerk]
08.08.1659 Anna Catharina [GK]
11.08.1660 Grasiana [GK]
19.12.1663 Philips [GK]

Edited by JPB

• Member Group

Philippijne Jans Tallings laat 22.06.1657 een testament opstellen in 's Gravenhage bij notaris Martin Beeckman [

, scan 73/103] waaruit in ieder geval blijkt dat haar echtgenoot een zoon is van Philip Janssen van Oudenrogge

uit een akte van 31.08.1656 blijk dat haar ouders waren Jan Thallingh & Cornelletije Thomasdr., uit Den Briel [

, scan 83/98]; daarover zou bij de weeskamer van Den Briel meer te vinden moeten zijn [

]

Verder blijkt dat haar (toekomstige) echtgenoot Pieter haar neef is... haar tante Cornelia Jans Tallingh is gehuwd met Philips van den Oudenrogge, Pieters vader.

Edited by JPB

• Member Group
jacqueline

Geweldig!  Ik kom er later in de week nog op terug want heb nu even weinig tijd, maar ben er zeker blij mee. Echt reuze bedankt! 

• Member Group
jacqueline

Fijn dat je de voornaamste gegevens uit de aktes hebt gegeven, want ik kan dit helaas bijna niet lezen. Eén van de namen die ik kan ontcijferen is Margriet Jans Tallings, is dat nog een tante van Pieter en Philippijne? 

In de berichtgeving die ik van jouw bericht op de mail kreeg zag ik ook nog staan dat Philip Jansen van Oudenrogge boekverkoper zou zijn, klopt dat? En ik vraag me af of hij dezelfde is als de Philips Janssen Roggen uit de notariële akte van 1636. Die ik ook niet kan lezen....

Toen ik twee weken geleden door de naam van zijn tweede vrouw op Pieter Philips Oudenrogge stuitte, had ik goede moed dat ik eindelijk mijn voormoeder Jannetje Roggen op haar plaats zou krijgen. Een Lijsabet Jans is in 1689 getuige bij de doop van Joannes, zoon van Jannetje en Jacobus Ipersen (van Iperen). Het is geen naam waarmee je hoopvol aan de slag gaat, maar dit leek een onverwachte opening. 

Jannetje en Jacobus dopen na Joannes tot 1701 in Amsterdam nog 4  kinderen: 1691 Elisabeth, 1695 Arent, 1698 Maria en 1701 Margaretha.  Weliswaar RK, maar misschien dat Jacobus RK was. Ik kan van dit echtpaar in Amsterdam geen huwelijk vinden. En evenmin ouders. 

Bij de gevonden kinderen zit geen  Pieter - sowieso bijzonder, omdat ook Jacobus Pieters als patroniem heeft - en geen Philipijne/Philipina. Tussen een aantal dopen is echter ruimte genoeg voor een doop elders.

Maar door jouw mooie vondst van de eerste 4 dopen van Pieter en Philipijne in Den Haag, waarbij ook geen Johanna, ligt mijn voorzichtige hypothese nu aardig op z'n gat! Tenzij Jannetje de Anna Catherina uit 1659 is. Of nog ergens anders is gedoopt, ergens tussen Cornelia uit 1661 en Francijntje uit 1665.

• Member Group

Goedemorgen Jacqueline,

ik vrees dat de verbinding tussen Jannetje Rogge naar Pieter Philips Oudenrogge niet te leggen is; dit komt qua religie en doopgetuigen niet uit.

Wel heb ik nog voor je de 2e trouwinschrijving van Jannetje Rogge met Hendrik Heijes te NIeuwer Amstel  in 1706 [

en

]:

Please login or register to see this attachment.

• Member Group
jacqueline

Dat is mooi, dank je! Ik had destijds al het overlijden van een Jannetje Rogge als weduwe van Hendrik Ravestijn gevonden maar wist toen niet zeker of zij het was. Ze overlijdt in de Begijnengang aan de Overtoom. 

Op de website van het Noord-Hollands Archief heb ik eerder al wel de dtb van Nieuwer-Amstel doorgenomen, maar niet meer naar dit huwelijk gezocht. 

Zoon Arent uit 1695 met zijn (tweede?) vrouw Jacoba Cuijnder wordt nl. genoemd in Buitenveldert en op de Overtoom, zij dopen 7 kinderen (1733  - 1751) te Buitenveldert rk. Hun huwelijk krijg ik trouwens evenmin naar boven. 

• Member Group

Hi Jacqueline,

de (onder)trouwinschrijving van Jakobus van Iperen 15.11.1739 te Ouder Amstel (herv) met Maria van der Meulen [

]; hoort deze ook bij jouw familie?

wat betreft Arent: de statie St.Augustinus (Buitenveldert) heeft een hiaat in het trouwregister van 1699-1736: nomina eorum qui matrimonium contraxerunt coram domino pastore guilielmo zielhorst ab anno 1699 usque ad annum 1736 inclusive habentur in chartis volantibus sine dato et custodiuntur iin aligno facculo.

Nieuwer Amstel: gerechtstrouwen begint 1764, gaarder begint 1757, dus het is een ongunstige periode

Edited by JPB

• Member Group
jacqueline

Helaas! Deze Jakobus hoort er niet bij. Ik heb nog wel even gekeken of Jacobus en Jannetje zijn getrouwd in de RK kerk De Duif, waar ook hun kinderen zijn gedoopt. Maar als ik het goed begrijp zijn er van De Duif geen huwelijksinschrijvingen.

Betekent het hiaat dat Arent daar niet getrouwd is, of kan het ook betekenen dat het huwelijk niet genoteerd is?