Jump to content
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

opzoekvraag in SALHA

Framegote

Recommended Posts

• Member Group

Wie woont in de buurt van SALHA in Heusden en zou voor mij daar wat willen opzoeken (en een foto van maken)?

Het gaat om het volgende:

Op 18-07-1719 trouwde in Heusden Joost Peterse Moescop met Arnolda Maria Drooght. In de huwelijksinschrijving staat dat hij weduwnaar was van Petronella Wittelee (Witle). Zij bleken op 10-01-1713 in Heusden getrouwd te zijn. Van deze 3 personen weet ik allen dat juffrouw Drooght in Heusden gedoopt is. Van de anderen heb ik geen idee.

Nu zijn er natuurlijk heel veel genealogen en ook vast mensen die deze personen hebben uitgezocht, dus heb ik er via Google op gezocht. In Geneanet vond ik iemand die hen in zijn bestand had staan en daarin stond dat Joost Peterse Moescop op 03-04-1690 in Strijp gedoopt was. Nu kan ik die doopinschrijving wel vinden, maar ik kan nergens vinden dat hij degene is die in Heusden trouwde met genoemde dames.

Ik heb dat voorgelegd aan iemand van BHIC en die gaf me de tip om te zoeken in de Borgbrieven en/of lidmatenregisters. Die lidmatenregister ken ik wel en heb ik regelmatig doorzocht. Helaas zijn er geen van de RK-kerk uit die tijd in Heusden. Borgbrieven ben ik niet echt mee bekend, hoewel ik weet wat ik er in zou moeten kunnen vinden. Ik heb ze echter nog nooit doorzocht. Op zich maakt dat niet uit, maar het is dus maar 1 ding dat ik uit zo'n boek wil hebben en het is ruim een uur rijden bij mij vandaan. Dat, samen met de huidige benzineprijzen weerhoudt me om meteen in de auto te stappen en naar Heusden te gaan.

Vandaar mijn vraag of iemand die daar in de buurt woont een kijkje voor me wil gaan nemen.

Hier gaat het om:

Please login or register to see this link.

vast bedankt voor je tijd en moeite.

Groet

Frank

• Member Group

Please login or register to see this attachment.

Inderdaad Strijp.

met vriendelijke groeten, Bart

• Member Group

Zij zijn in 1713 ook RK getrouwd. Zie 

Please login or register to see this image.

/monthly_2023_09/image.png.86df20663aadfb14449ea8bbfc918ba0.png" />

• Member Group
1 uur geleden zei Bart:

Inderdaad Strijp.

met vriendelijke groeten, Bart

Is Joost van den Breuk dan dezelfde als Joost Peterse Moeskop? Als dat zo is, klopt het inderdaad.

• Member Group
17 minuten geleden zei Framegote:

Is Joost van den Breuk dan dezelfde als Joost Peterse Moeskop? Als dat zo is, klopt het inderdaad.

Het lijkt er inderdaad op! Waar hij de naam "van den Breuk" vandaan haalde is me een raadsel!

• Member Group

Ik heb wat twijfels. Ik verwacht Petrus als de voornaam van de vader. Ik zie wel een peter bij zijn doop met voornaam Petrus. Wellicht toch nog eens beter zoeken in de doopboeken.  Overigens de vreemde achternaam Breuk past wel als je kijkt naar de achternaam van moeder resp -meter Broeck.

• Member Group

Als ik het plaatje goed bekijk staat daar wellicht Petrus Joosten? Ik kan geen trouwboeken van Strijp in die periode vinden.

mvg-Bart

Edited by Bart
aanpassing naam

• Member Group
53 minuten geleden zei Bart:

Als ik het plaatje goed bekijk staat daar wellicht Petrus Joosten? Ik kan geen trouwboeken van Strijp in die periode vinden.

mvg-Ben

Dank je Bart. Ik las ook iets als Petrus Joosten en had eigenlijk hetzelfde idee over de familienaam van moeders. Het lijkt er dus wel op dat het klopt.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...