Jump to content

Doopgetuige in Frankenthal, 1684

Framegote

Recommended Posts

• Member Group
Framegote

Sommige mensen hebben een redelijk handschrift, maar het lijkt alsof ze - als ze zich vergissen - er een zooitje van maken.

Op 13 juli 1684 wordt Anne Christine Moclairie gedoopt.

De doopgetuigen zijn Jean Caspar Herckenbrect, brouwer bij "la Fleur de Lis d'Or" en Christine .....Vage ---- wat?

Please login or register to see this link.

Wie kan het ontcijferen?

• Member Group
Framegote

Ik kwam ze nog een keer tegen en nu was het wel duidelijk leesbaar: Anne Christine Vagenknecktin. Ik denk dat ik mijn naam zou veranderen als ik zo zou heten.

• Member Group

Frank, ik maak me sterk dat ze Vagenknect of Vagenknecht heette: de "in" is een vrouwelijke uitgang. Mevrouw A.M. Wagner wordt in sommige contreien van Duitsland, Zwitserland of misschien zelfs Oostenrijk betiteld als Anna Maria Wagnerin.

Of ze dan de vrouw is van die Wagner of een dochter... dat kan ik niet zeggen. Zo goed ben ik nu ook weer niet op de hoogte.

• Member Group
Framegote
Op 4-8-2023 om 21:55 zei Petra:

Frank, ik maak me sterk dat ze Vagenknect of Vagenknecht heette: de "in" is een vrouwelijke uitgang. Mevrouw A.M. Wagner wordt in sommige contreien van Duitsland, Zwitserland of misschien zelfs Oostenrijk betiteld als Anna Maria Wagnerin.

Of ze dan de vrouw is van die Wagner of een dochter... dat kan ik niet zeggen. Zo goed ben ik nu ook weer niet op de hoogte.

Het staat er toch duidelijk: 

Please login or register to see this link.

4e doop links

• Member Group

Ja natuurlijk staat dat er... Daar ging mijn opmerking niet over. De basisnaam is dan Vagenkneckt (o.i.d.). En "in" wordt eraan geplakt om aan te geven dat het een vrouw betreft. Elders staat het nog een keer, aan de rechterkant: Anna Barbara War[kel?]in.  

• Member Group
Framegote
43 minuten geleden zei Petra:

Ja natuurlijk staat dat er... Daar ging mijn opmerking niet over. De basisnaam is dan Vagenkneckt (o.i.d.). En "in" wordt eraan geplakt om aan te geven dat het een vrouw betreft. Elders staat het nog een keer, aan de rechterkant: Anna Barbara War[kel?]in.  

In Griekenland, als iemand een naam heeft die eindigt op -os, is de vrouwelijke uitgang -ou. Dat is nog steeds zo. Zo staat het dus in de paspoorten en het is dus hun officiële naam. so .... what's your point?

In Nederland had je bijvoorbeeld Janszoon en Jansdochter (Janszn en Jansdr), maar dat is in onbruik geraakt. Op IJsland (en wellicht in de Scandinavische landen) heb je dat nog steeds.